Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bruikbare stofffen voor verhogen Nitraat & Fosfaat

(gesloten account)

ZeewaterForum gebruiker
Hoi ik ben op zoek naar niet commerciële 'producten' / stoffen voor het verhogen van mijn nitraat en fosfaat aangezien deze momenteel op 0 blijven staan ondanks het verhogen van het dosis voer dat ik in de tank kieper.
Wie weet wat ik kan gebruiken?
 
Ik weet bijvoorbeeld dat er Colombo Nitrate plus is, maar ik zoek dus de 'goedkopere' variant hiervan.
Eveneens voor de fosfaat
 
Je zou kunnen proberen de afschuimer minder efficient af te stellen of een bepaalde tijd per dag uit te zetten.

groetjes Mario
 
DSR heeft NO3 en PO4 toevoegingen.
"Homemade" oplossingen ken ik niet helaas... (hoewel deze DSR toevoegingen sterk geconcentreerd zijn hoor, NO3 doet ppm met 1 stijgen met 1 ml per 100 liter, en PO4 doet 0.01 ppm omhoog ook met 1 ml / 100 liter. Verbruik is dus niet snel heel veel)
 
Kaliumfosfaat (KH2PO4) voor po4 wordt door veel mensen gebruikt in zoetwater en laatst las ik dat het ook in zoutwater gebuikt kan worden.
 
Dankjulliewel voor de reacties. Is het niet erg als er ook kalium toegevoegd wordt dan? Of gebeurt hier niks mee als restproduct?
 
Dankjulliewel voor de reacties. Is het niet erg als er ook kalium toegevoegd wordt dan? Of gebeurt hier niks mee als restproduct?

Er zit 0,4gr (400ppm) kalium in een liter zeewater. Als je no3 van 1 naar 2 ppm verhoogd.. of fosfaat van 0.01 naar 0.03 ppm dan kan je je voorstellen dat het aandeel kalium totaal geen impact heeft.
 
Hmm oke.

Hoeveel gram kalium zit er dan in 1 gram kaliumfosfaat? En hoeveel gram fosfaat? Hoe is dit te berekenen?

convertunits en naar de % kijken van een stof... soms is een stof samengesteld no3 = N (1x) & O (3x).. voordat je alleen N meeneemt in je berekening voor het doseren van nitraat met kaliumnitraat.. stel 4x O moleculen = 40%... en je hebt er 3 nodig.. dan is dat 3/4 * 40% = 30% + % van de N. Succes!
 
  • Like
Reactions: jdk
Oke dus stel je neemt Calciumnitraat.

1532456116186.png

Hier zitten dan 2x N en 6x O in.

Wat betekent dit? Dat er 17,072% + 58,503% = 75,575% NO3 inzit?

En dus 1 gram Calciumnitraat bevat dan 0,75575 gram = 756ppm nitraat? en 0,24425 gram = 244ppm Calcium?

Dus als ik mijn aquarium waarde van nitraat wil verhogen met 2ppm (met +/-270 liter aquarium water)

2ppm / 756 = 0,0026455 gram calciumnitraat nodig om de waarde van nitraat in 1 liter te verhogen met 2ppm.

Dus voor 270 liter:

0,0026455 gram calciumnitraat x 270 = 0,71 gram calciumnitraat moet toevoegen.

En betekent dit dan niet dat ik 0,71 x 0,24425 = 0,174 gram = 174 ppm calcium toevoeg?

Dit lijkt mij niet de bedoeling?
 
Laatst bewerkt:
Oke dus stel je neemt Calciumnitraat.

Bekijk bijlage 492225

Hier zitten dan 2x N en 6x O in.

Wat betekent dit? Dat er 17,072% + 58,503% = 75,575% NO3 inzit?

En dus 1 gram Calciumnitraat bevat dan 0,75575 gram = 756ppm nitraat? en 0,24425 gram = 244ppm Calcium?

Dus als ik mijn aquarium waarde van nitraat wil verhogen met 2ppm (met +/-270 liter aquarium water)

2ppm / 756 = 0,0026455 gram calciumnitraat nodig om de waarde van nitraat in 1 liter te verhogen met 2ppm.

Dus voor 270 liter:

0,0026455 gram calciumnitraat x 270 = 0,71 gram calciumnitraat moet toevoegen.

En betekent dit dan niet dat ik 0,71 x 0,24425 = 0,174 gram = 174 ppm calcium toevoeg?

Dit lijkt mij niet de bedoeling?

Petje af! Leuk dat je de berekeningen helemaal zelf doet, super gaaf om te zien! Wat je zegt klopt helemaal... ! Maar ik snap je verwarring.. ik maak er direkt een stamoplossing van 1l van. elke gram in een liter staat gelijk aan 1000ppm. Dus die 0,175gr is alleen 175ppm als je dit oplost in een liter.. in dit geval lost je m op in 275l... die 175 / 275 liter = +0,64ppm calcium voor elke 2ppm nitraat

of anders gerekend: 2ppm = 75,6%.. dus 24,4% = 2/75,6 * 24,4 = 0,65.

"potassium nitrate" is kaliumnitraat.. en er is ook nog "sodium nitrate" dat is natrium nitraat.. als ik kan helpen hoor ik het graag! Groejes, Tim
 
Oh dus als ik 1 gram calcium nitraat oplos in een 1 liter osmosewater heeft dit een waarde van 756ppm. 1ml = 0,756 ppm.

Nu wil ik 2ppm verhogen in 270 liter. Moet ik dan (2/0,756)*270 = 714ml doseren van de liter stamoplossing als ik het goed zie?



en nu is een fout snel gemaakt met afwegen van 1gram door de foutmarge.

Dus dan beter 10 gram calcium nitraat oplossen in 1liter dat dan een waarde heeft van (10x756) = 7.560ppm. 1ml = 7,56ppm

Nu wil ik 2ppm verhogen in 270 liter. Moet ik dan (2/7,56)*270 = 71,4ml doseren?
 
Laatst bewerkt:
Oh dus als ik 1 gram calcium nitraat oplos in een 1 liter osmosewater heeft dit een waarde van 756ppm. 1ml = 0,756 ppm.

Nu wil ik 2ppm verhogen in 270 liter. Moet ik dan (2/0,756)*270 = 714ml doseren van de liter stamoplossing als ik het goed zie?

Julian, je hebt me geïnspireerd om dit wat beter inzichtelijk te maken... ik ben nèt bezig een super super simpele calculator te maken.. bij deze alvast een screenshot. Het idee is dat je zo zelf kan achterhalen wat er in een stamoplossing zit....(van elke fabrikant!!) en dat je op deze manier ook de concentratie naar eigen wens kan maken en je geen foute berekeningen kan maken... want dat heb ik ook veelvuldig gedaan.. en als je een "nulletje" vergeet kan dat zomaar je bak omzeep helpen. (de max oplosbaarheid van een stof heb ik nog niet naar gekeken).. voorbeeldje van natriumnitraat... als je wil kan je het ook op deze manier doen in excel. Ik ben er nog mee bezig maar wie weet wil je iets vergelijkbaars alvast voor jezelf maken.

BLAUW = spelen met de hoeveelheid grammen van een stof... in dit geval natriumnitraat... GEEL = invullen wat de fabrikant opgeeft.... GROEN = de uitkomst als je gaat spelen met het blauwe veld.. in dit geval komt er 1 ppm uit als ik 508 invoer... dit werkt voor alle elementen... zolang je het percentage maar goed hebt van een element.. dit kan je vergelijken met wat de winkelier opgeeft.. of zelf bepalen wat je wil hebben per 100l aquariumwater..
Schermafbeelding 2018-07-25 om 12.00.46.png

UPDATE;

ik heb net even 3 vormen van natrium voor je vergelijken... dit is de uitkomst.. bij deze concentratie is 1ml + 1ppm per 100liter.. dus 2,70 ml = +1ppm voor jou bak.. voor +2ppm no3 bij calciumnitraat heb je dus nodig: 2,7 * 2 = 5,4 milliliter.... als je wil weten hoeveel gram dat dan netto is voor jou bakvolume... dat is heel simpel.... in een liter (1000ml) zit 132,32 gram.. dus dan is 5,4 ml = 0,715 gram voor +2ppm.

Wat betreft je eigen voorstel. 1 gr op een liter = 756ppm per liter aquariumwater.. mik je de hele fles in je bak, dan verhoog je je no3 met 756 / 270 = 2,8 ppm... dus 2 ppm is inderdaad 71,43% (2/2,8) van je liter... en ja 10x zoveel is 1/10 weer daarvan.. dus inderdaad 7,14% van je liter.

Schermafbeelding 2018-07-25 om 13.01.29.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jaa precies ik ben ook op zoek naar een eenvoudige calculator en handig genoeg om dit eventueel zelf te maken.

'Het idee is dat je zo zelf kan achterhalen wat er in een stamoplossing zit....(van elke fabrikant!!) '

Alleen dit gedeelte snap ik niet. Wat maakt het uit wat een fabrikant doet of gebruikt?

Is het niet gewoon zo dat we de lijst moeten hebben met wat er allemaal aanwezig moet zijn in het aquarium en met welke waardes. Vervolgens proberen deze waardes met 'DIY' stoffen na te streven? Ik snap dan ook niet waarom dit gedaan moet worden: ' GEEL = invullen wat de fabrikant opgeeft '

Wat maakt het uit wat zij doen? Want dan kijk je alleen naar wat zij opgelost hebben? in mijn ogen niet relevant.

Kunnen we niet gewoon een calculator maken met:
- Lijst met stoffen benodigd in aquarium
- Gewenste waardes van deze stoffen
- Huidige waardes van stoffen (die meetbaar zijn dan, want anders heeft het ook geen nut)
- Benodigde toevoeging (per dag?) in ml van stamoplossingen om deze stoffen op gewenst niveau te houden
- En dan nog iets met hoe je de stamoplossingen maakt en welke stoffen je hiervoor nodig hebt in welke hoeveelheden.
 
De waardes zijn relevant als je een bepaalde methode volgt en bijvoorbeeld enkel kH/Ca/Mg zelf wil mixen of bijvoorbeeld spoorelementen hebt van een merk, welke in een bepaalde verhouding wordt gedoseert tot kH/Ca. Als je alles zelf doseert is het niet relevant. Uiteraard kan hetgeen je graag zou willen makkelijk gemaakt worden. Echter doe ik dit zelf niet i.v.m de Na:CI:So4 balans die ik nastreef, indien je hier geen acht op slaat kan ik je best een handje helpen ermee.
 
De waardes zijn relevant als je een bepaalde methode volgt en bijvoorbeeld enkel kH/Ca/Mg zelf wil mixen of bijvoorbeeld spoorelementen hebt van een merk, welke in een bepaalde verhouding wordt gedoseert tot kH/Ca. Als je alles zelf doseert is het niet relevant. Uiteraard kan hetgeen je graag zou willen makkelijk gemaakt worden. Echter doe ik dit zelf niet i.v.m de Na:CI:So4 balans die ik nastreef, indien je hier geen acht op slaat kan ik je best een handje helpen ermee.

Momenteel ben ik op vakantie, maar als ik terug ben heb ik zeker interesse. Is het niet haalbaar om alles zelf te mixen met de juiste Na:Cl:SO4 dan? Ben er heel benieuwd naar.
 
Oké hierbij mijn berekening voor een diy no3 oplossing. Graag hoor ik of dit klopt.

Ik heb 106 gram kno3 (99% zuiver) hiermee ga ik een 1 liter oplossing maken.

106 gram = 106.000 ppm
Maar aangezien kno3 maar voor 95,209% uit no3 bestaat zit er dus daadwerkelijk
100.921 ppm no3 in (= 95,209% van 106.000)

100.921 : 1000 = 100,92 Mg per ml

Aangezien de stof 99% zuiver is:
100,92. : 100 x 99= 99,91

Dus per ml voeg ik 99,91 ppm nitraat bij
Wat dus het volgende betekend:

1 ml/ 100 liter verhoogd de waarde met 1 ppm (ongeveer het is eigenlijk 0,9991 maar dichterbij kon ik niet komen;))

Wie kan mijn berekening verifiëren?
 
Bovenaan