Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

beginners

Wat ik gedaan heb toen ik met zeewater begon is:

Van alle vissen op plaatjes, die ik mooi vond heb ik opgeschreven. (latijns)
Kwamen een stuk of 40 uit, maar dat geeft niet.

Van elke vis heb ik zoveel mogelijk opgezocht.
Veel werden te groot voor de bak, dus die kon ik al wegstrepen.

Ik heb gekeken naar voedsel concurentie, is het een rustige vis of een stress kip.
Ook of ze qua uiterlijk (kleur/vorm) elkaar niet in de weg zouden zitten.
En of ze wel goed houdbaar waren, en je koralen met rust laten.

Uiteindelijk hield ik er van die lijst maar een stuk of 10 over, nou dan gaan er vast nog wel 1 of 2 vanaf, die je wel wil, maar nog niet aandurft omdat ze aardig duur zijn.

En uiteindelijk had ik een prima vis bestand bij elkaar verzameld, waarvan de winkelier ook zei, dat dat wel moest gaan lukken.

Nu, jaren later, is mijn bestand wel iets gewijzigd, maar als er een nieuwe vis bij komt, gebruik ik dit nog steeds als richt lijn.
Je kan een vis nog zo mooi vinden, maar als je op voorhand weet dat dat oorlog wordt, doe je het toch maar niet.
(doe je het wel, dan dan is dat ook meteen de laatste keer dat je dat doet, en dan spreek ik uit eigen ervaring :eek:)

Misschien dat dit je verder helpt.

Groetjes Nanda

Dag Nanda,

Ik heb diverse reacties van jou gelezen. Ik ben daarom ook benieuwd naar jou mening over het volgende.

Ik heb me verdiept in de vissen database, wat me opvalt is dat vele gobies volgens deze database minimaal in een 100 liter aquarium gehouden dienen te worden. Echter op diverse sites zie ik dat dezelfde vissen voor nana aquaria worden geadviseerd. Idem voor de clown occularis.

Gr sjoerd
 
Dag Nanda,

Ik heb diverse reacties van jou gelezen. Ik ben daarom ook benieuwd naar jou mening over het volgende.

Ik heb me verdiept in de vissen database, wat me opvalt is dat vele gobies volgens deze database minimaal in een 100 liter aquarium gehouden dienen te worden. Echter op diverse sites zie ik dat dezelfde vissen voor nana aquaria worden geadviseerd. Idem voor de clown occularis.

Gr sjoerd
Je heb wel gezien dat dit bericht uit 2014 stapt he;)
 
Je heb wel gezien dat dit bericht uit 2014 stapt he;)

Ja. Maar aangezien het onderwerp hier past dacht ik. Ik maak geen nieuwe post aan. Ik surf de laatste periode veel opzoek naar diverse soorten visjes en andere diertjes voor mijn red sea nano 75l. Maar er is geen lijn op te trekken. Vandaar mijn vraag hier. Indien ik deze vraag ergens anders moet plaatsen... hoor ik het graag..

Natuurlijk wel bedankt voor uw vriendelijke oplettendheid

Mvg sjoerd
 
Kijk even op meerwasser-lexikon.de, dat is wat meer accuraat dan de database hier. Onder meer de verschillende soorten Eviota en Trimma zijn wellicht interessant voor in een bak van 75 liter. Het tweede deel van mijn boek komt eind november uit. Daarin staat nog tal van gebruikelijke en minder gebruikelijke suggesties voor kleine(re) aquaria.
 
Bovenaan