Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Basaltkeien (kinderkoppen) in noordzeeaquarium

Henkvandengracht

ZeewaterForum lid
Een goedemiddag mensen op dit forum!

Ik heb effe een paar vraagjes die ik graag zou willen stellen.

Aangezien ik bezig ben met het starten van een noordzeeaquarium en daardoor best veel geld kwijt ga raken, wil ik zeker weten dat ik geen foutjes ga maken met het inrichten (grote fouten).

Na een tijdje lopen nadenken en twijfelen over hoe ik het noordzeebak wil gaan inrichten is er een lampje gaan branden.

Ik ben namelijk van plan om basaltkeien (kinderkoppen) in het aquarium te doen, en de basaltblokjes op elkaar te gaan stapelen, net zoals de grote rotsblokken bij de haven van Scheveningen (pier) maar dan de kleinere versie daarvan :), aangezien de basaltkeien niet eens 10 cent zijn op marktplaats.

alleen twijfelde ik of het wel mogelijk is? En wat de voor en nadelen ervan kunnen zijn.
En hoe ik de keien vervolgens op elkaar moet stapelen zonder dat ik bodemrot krijg (omdat ik zandbodem ga gebruiken)

Wat is jullie mening hiervan, de en is het toch wel mogelijk?

Gr, Henk
 
Een goedemiddag mensen op dit forum!

Ik heb effe een paar vraagjes die ik graag zou willen stellen.

Aangezien ik bezig ben met het starten van een noordzeeaquarium en daardoor best veel geld kwijt ga raken, wil ik zeker weten dat ik geen foutjes ga maken met het inrichten (grote fouten).

Na een tijdje lopen nadenken en twijfelen over hoe ik het noordzeebak wil gaan inrichten is er een lampje gaan branden.

Ik ben namelijk van plan om basaltkeien (kinderkoppen) in het aquarium te doen, en de basaltblokjes op elkaar te gaan stapelen, net zoals de grote rotsblokken bij de haven van Scheveningen (pier) maar dan de kleinere versie daarvan :), aangezien de basaltkeien niet eens 10 cent zijn op marktplaats.

alleen twijfelde ik of het wel mogelijk is? En wat de voor en nadelen ervan kunnen zijn.
En hoe ik de keien vervolgens op elkaar moet stapelen zonder dat ik bodemrot krijg (omdat ik zandbodem ga gebruiken)

Wat is jullie mening hiervan, de en is het toch wel mogelijk?

Gr, Henk
Zou ik niet doen veel gewicht geen bio effect ect verzuring onder de stenen ect wel goedkoop maar ik denk dat de rekening achteraf hoger is .
 
Zoals het al door Mobifix aangegeven heb je met die stenen weinig bioeffect.
Het is niet nul maar dat weegt niet tegen poreuze stenen op.

Het hoeft geen probleem te zijn als u wel een plek kan maken om de benodigde bacteriën te laten groeien,
bijvoorbeeld op een geschikt substraat in een bak onder het aquarium, een sump.

Uw bodem in het aquarium zal ook een plek worden waar bacteriën zullen gedijen

Alles kan als je maar weet wat je doet.

Welke dieren gaat u houden en hoeveel?

Hoe groot is dat aquarium?

Wat voor techniek?


Verzuring gebeurt gewoon door biologische processen die zich in de bak afspelen,
onder andere alle dieren en veel bacteriën ademen zuurstof in en ademen CO2 (koorzuur) uit.
koolzuur maakt het water zuur.



Tegen verzuring kunt u best
- een eiwitafschuimer gebruiken (niet alleen daarvoor) om de gasuitwisseling te bevorderen
- de carbonaathardheid in de gaten en op peil houden
- de kamer goed ventileren
- niet al te veel biomassa (lees dieren) in het aquarium houden
- plekken tussen de stenen waar vuil zich op kan hopen schoonhouden
- voor genoeg circulatie zorgen

Er zijn ook middeltjes om de pH waarde op te krikken maar als u schoon werkt, niet al te veel dieren houdt
en houdt zich aan de lijst hierboven komt u een heel eind.

Consequent water verversen helpt ook
 
Je wilt wel allemaal onhaalbare/onmogelijke dingen.
Eerder een koeler voor onmogelijk weinig. Nu veel erg zwaar steen gebruiken samen met een zandbodem en geen zuurstofloze plekken in de bodem krijgen.

Ja, er is een manier om verzuring te voorkomen. Geen grote stenen in een laag zand plaatsen....

Wat je wil vraag een zeer creatieve oplossing. Simpel stapelen is dat niet. Je zal een constructie moeten bedenken die heel weinig steen er toch uit laat zien als veel steen. Een constructie die daarbij ook nog ruimte biedt voor voldoende schuilmogelijkheden voor vissen en andere dieren en voldoende substraat voor bacteriën.

Waar een wil is, is een weg. Maar in dit geval geen kant er klare.
Succes.
 
Zoals het al door Mobifix aangegeven heb je met die stenen weinig bioeffect.
Het is niet nul maar dat weegt niet tegen poreuze stenen op.

Het hoeft geen probleem te zijn als u wel een plek kan maken om de benodigde bacteriën te laten groeien,
bijvoorbeeld op een geschikt substraat in een bak onder het aquarium, een sump.

Uw bodem in het aquarium zal ook een plek worden waar bacteriën zullen gedijen

Alles kan als je maar weet wat je doet.

Welke dieren gaat u houden en hoeveel?

Hoe groot is dat aquarium?

Wat voor techniek?


Verzuring gebeurt gewoon door biologische processen die zich in de bak afspelen,
onder andere alle dieren en veel bacteriën ademen zuurstof in en ademen CO2 (koorzuur) uit.
koolzuur maakt het water zuur.



Tegen verzuring kunt u best
- een eiwitafschuimer gebruiken (niet alleen daarvoor) om de gasuitwisseling te bevorderen
- de carbonaathardheid in de gaten en op peil houden
- de kamer goed ventileren
- niet al te veel biomassa (lees dieren) in het aquarium houden
- plekken tussen de stenen waar vuil zich op kan hopen schoonhouden
- voor genoeg circulatie zorgen

Er zijn ook middeltjes om de pH waarde op te krikken maar als u schoon werkt, niet al te veel dieren houdt
en houdt zich aan de lijst hierboven komt u een heel eind.

Consequent water verversen helpt ook
Bedankt voor uw reactie!

Ik heb een juwel 240, inmiddels al een jaartje oud, momenteel is het nog zoetwater maar de zoutwater apparaturen staan alvast klaar.

Ik ben van plan om steenbolkjes in het aquarium te doen, zo klein mogelijk en stuk of 1, 2.

Ik zal me aquarium zeker niet vol stoppen met verschillende soorten vissen, het worden der alleen maar een paar.

Ondanks dat ik relatief jong ben en weinig weet over het hebben van een sump, en geen hulp krijg van ouders, ben ik een eiwitafschuimer gaan kopen die je aan de zijkant van je aquarium kunt zetten, genaamd de “tunze skimmer 250l”
en Ben ik momenteel ook aan het sparen voor een koeler (450 liter).
Ik zal zeker ook nog stuk of 2 stromingpompen halen voor extra circulatie.
En als filter is het gewoon de standard filter die je meekrijgt bij een juwel aquarium.

En zal ik ongeveer per 2 weken ongeveer tussen 30/50 liter water verversen.

Gr, Henk
 
Bedankt voor uw reactie!

Ik heb een juwel 240, inmiddels al een jaartje oud, momenteel is het nog zoetwater maar de zoutwater apparaturen staan alvast klaar.

Ik ben van plan om steenbolkjes in het aquarium te doen, zo klein mogelijk en stuk of 1, 2.

Ik zal me aquarium zeker niet vol stoppen met verschillende soorten vissen, het worden der alleen maar een paar.

Ondanks dat ik relatief jong ben en weinig weet over het hebben van een sump, en geen hulp krijg van ouders, ben ik een eiwitafschuimer gaan kopen die je aan de zijkant van je aquarium kunt zetten, genaamd de “tunze skimmer 250l”
en Ben ik momenteel ook aan het sparen voor een koeler (450 liter).
Ik zal zeker ook nog stuk of 2 stromingpompen halen voor extra circulatie.
En als filter is het gewoon de standard filter die je meekrijgt bij een juwel aquarium.

En zal ik ongeveer per 2 weken ongeveer tussen 30/50 liter water verversen.

Gr, Henk
Leuk dat je over wilt stappen naar zoutwater.

De bak op zich vind ik niet mis mee maar ik zou zelf met een aantal dingen zitten:

- allereerste het filtersysteem is in mijn ogen karig, ik zou kiezen voor een groter buitenfilter gevuld met poreuze media
in plats van de binnenfilter van Juwel als er geen sump komt.

- de eiwitafschuimer vind ik aan de kleine kant ondanks de specificatie, maar ik zou ermee kunnen leven

- Ik wil niet zeggen dat je niets kunt met de techniek die je hebt maar dat kan jou best beperken in hoeveel dieren je gaat houden.

- zand hoeft geen probleem te vormen (integendeel, het is een goed substraat voor bacteriën) mits je daar een laag van 1 cm. gaat gebruiken, puur als decoratie. Als de zandlaag te dik is dan kan de bodem gaan stikken, er kunnen plekken ontstaan waar geen zuurstof bij komt en dat is iets dat je beter kan mijden.

- een bak zonder sump met dat type filtratie zal te kampen hebben met een kamlaag.
Dan heb je zonder meer een kleine oppervlakte skimmer nodig om daar vanaf te zijn

- Steenbolken zijn harstikke leuk maar ik weet niet of de juiste keuze is. Misschien zolang ze heel klein zijn maar ik durf het niet zeggen.
Ik zou eerder aan wat garnaaltjes, anemoontjes, wieren, grondeltjes denken.


Als je geen ervaring hebt met zoutwater kun je je beter eerst goed inlezen zodat je beter kan begrijpen wat je wel en niet kan met je bak en je techniek.

Vraag ook naar forumleden die een Noordzee aquarium hebben
wat zij gebruiken als filtratie, wat ze voor dieren houden en hoe groot is hun bak.

Zij kunnen jou zonder meer op weg helpen.
 
Leuk dat je over wilt stappen naar zoutwater.

De bak op zich vind ik niet mis mee maar ik zou zelf met een aantal dingen zitten:

- allereerste het filtersysteem is in mijn ogen karig, ik zou kiezen voor een groter buitenfilter gevuld met poreuze media
in plats van de binnenfilter van Juwel als er geen sump komt.

- de eiwitafschuimer vind ik aan de kleine kant ondanks de specificatie, maar ik zou ermee kunnen leven

- Ik wil niet zeggen dat je niets kunt met de techniek die je hebt maar dat kan jou best beperken in hoeveel dieren je gaat houden.

- zand hoeft geen probleem te vormen (integendeel, het is een goed substraat voor bacteriën) mits je daar een laag van 1 cm. gaat gebruiken, puur als decoratie. Als de zandlaag te dik is dan kan de bodem gaan stikken, er kunnen plekken ontstaan waar geen zuurstof bij komt en dat is iets dat je beter kan mijden.

- een bak zonder sump met dat type filtratie zal te kampen hebben met een kamlaag.
Dan heb je zonder meer een kleine oppervlakte skimmer nodig om daar vanaf te zijn

- Steenbolken zijn harstikke leuk maar ik weet niet of de juiste keuze is. Misschien zolang ze heel klein zijn maar ik durf het niet zeggen.
Ik zou eerder aan wat garnaaltjes, anemoontjes, wieren, grondeltjes denken.


Als je geen ervaring hebt met zoutwater kun je je beter eerst goed inlezen zodat je beter kan begrijpen wat je wel en niet kan met je bak en je techniek.

Vraag ook naar forumleden die een Noordzee aquarium hebben
wat zij gebruiken als filtratie, wat ze voor dieren houden en hoe groot is hun bak.

Zij kunnen jou zonder meer op weg helpen.
Ik heb inderdaad met iemand contact die ook enorm weet over noordzeeaquarias.

en er werd mij vertelt dat steenbolkjes wel mogelijk zijn, zolang je geen grote neemt
Een steenbolkje een jaartje kunnen huisvesten is al voldoende voor mij, en zodra ze te groot worden laat je ze weer vrij en vang je de volgende dag weer kleintjes.

En zeker ben ik wel van plan om “kleine” zeediertjes ook te nemen, net zoals steurgarnalen, kleine botjes, etc etc.

zandbodem wil ik ook inderdaad echt zo dun mogelijk hebben, alleen moet het wel aan de dikkere kant bij het achterste gedeelte van het aquarium, zodat de stenen daar niet in contact kunnen komen met het onderste glas, of maakt dat vrijweinig uit?

En inderdaad probeer ik zoveel mogelijk informatie uit het internet te halen en ook op dit forum.
 
zandbodem wil ik ook inderdaad echt zo dun mogelijk hebben, alleen moet het wel aan de dikkere kant bij het achterste gedeelte van het aquarium, zodat de stenen daar niet in contact kunnen komen met het onderste glas, of maakt dat vrijweinig uit?
Persoonlijk zou ik liever iets onder de stenen willen hebben. Als je weet waar die stenen komen te staan kun je daar een laag silicone op smeren of een plaatje plexiglas op dat deel van de bodem plakken.
Dit in plaats van een dikkere zand bodem op die plekken.
 
Persoonlijk zou ik liever iets onder de stenen willen hebben. Als je weet waar die stenen komen te staan kun je daar een laag silicone op smeren of een plaatje plexiglas op dat deel van de bodem plakken.
Dit in plaats van een dikkere zand bodem op die plekken.
Super bedankt voor je hulp Orca43!

ik zal wel wat simpels verzinnen om toch iets onder de stenen te kunnen zetten, waarschijnlijk inderdaad een glasplaatje.

Ik waardeer het enorm voor het helpen, en een fijne dag nog gewenst!

Gr Henk!
 
Graag gedaan!

Fijne avond!
Hallo orca, ik heb volgens mij een oplossing gevonden.

Wat vindt u ervan dat ik het voorste gedeelte van het aquarium waar geen grote stenen komen, een zandlaag van 1 cm doe

en het gedeelte waar wel de grote stenen komen een basaltgrind laag van 3/5 cm dik en dan vervolgens een zandlaag van een halve cm, en dan stapel je de basaltkeien er gewoon op,

maar ik hou wel in de gate houden hoe zwaar alles wordt.

Slim idee?

Fijne avond nog!
 
Hallo orca, ik heb volgens mij een oplossing gevonden.

Wat vindt u ervan dat ik het voorste gedeelte van het aquarium waar geen grote stenen komen, een zandlaag van 1 cm doe

en het gedeelte waar wel de grote stenen komen een basaltgrind laag van 3/5 cm dik en dan vervolgens een zandlaag van een halve cm, en dan stapel je de basaltkeien er gewoon op,

maar ik hou wel in de gate houden hoe zwaar alles wordt.

Slim idee?

Fijne avond nog!
Het zou nog kunnen, alleen vermoed ik dat het op den duur het basaltgringd steeds naar voren zakt waardoor de laag steeds lager wordt.
Zand erbovenop gaat tussen het grind zitten, denk ik. Het zal niet erop blijven liggen.
 
Het zou nog kunnen, alleen vermoed ik dat het op den duur het basaltgringd steeds naar voren zakt waardoor de laag steeds lager wordt.
Zand erbovenop gaat tussen het grind zitten, denk ik. Het zal niet erop blijven liggen.
Desnoods zal ik gewoon geen zand er boven doen, steenbolken houden toch van rotsige bodems.

Ik zal dan wel kijken of ik een oplossing heb om het naar voren zakken van het basaltgrind te voorkomen

Ik ben dan wel in iedergeval af van dat bodemrot gedoe :)
 
Desnoods zal ik gewoon geen zand er boven doen, steenbolken houden toch van rotsige bodems.

Ik zal dan wel kijken of ik een oplossing heb om het naar voren zakken van het basaltgrind te voorkomen

Ik ben dan wel in iedergeval af van dat bodemrot gedoe :)
Ik zou echt eerder de keien op een extra glasplaatje of zoals al eerder is voorgesteld wat siliconenkit leggen. Op grind bestaat altijd het gevaar van schuiven, en als zo'n kei tegen je voorruit aan rolt heb je een heel zoute vloer...
Tussen het basaltgrind gaat alsnog een hoop vuil zich ophopen, dan bestaat alsnog het gevaar op een zuurstofloze (anaerobe) laag, of 'bodemrot'.
 
Ik zou echt eerder de keien op een extra glasplaatje of zoals al eerder is voorgesteld wat siliconenkit leggen. Op grind bestaat altijd het gevaar van schuiven, en als zo'n kei tegen je voorruit aan rolt heb je een heel zoute vloer...
Tussen het basaltgrind gaat alsnog een hoop vuil zich ophopen, dan bestaat alsnog het gevaar op een zuurstofloze (anaerobe) laag, of 'bodemrot'.
Bedankt voor je reactie!

Is het dan mogelijk om inplaats van grind, eerst een glasplaatje te zetten en dan vervolgens een tegel en dan pas de kinderkoppen er op gestapeld (basalt)

Het klinkt allemaal zo zwaar, maar ik heb ook naar juwel zelf een e-mail verzonden hoeveel kg zo’n aquarium aankan met meubel
 
Bedankt voor je reactie!

Is het dan mogelijk om inplaats van grind, eerst een glasplaatje te zetten en dan vervolgens een tegel en dan pas de kinderkoppen er op gestapeld (basalt)

Het klinkt allemaal zo zwaar, maar ik heb ook naar juwel zelf een e-mail verzonden hoeveel kg zo’n aquarium aankan met meubel
Gewoon een tube siliconen kit zo eenvoudig kan het zijn …
 
Ik begrijp niet helemaal waarom je van alles op elkaar wilt stapelen voordat je de stenen erop legt?
Eerst kwam ik op het idee om zandbodem te gebruiken en dan vervolgens de stenen erop te stapelen, mensen raadde me af, vanwege dat er bodemrot zal ontstaan.

En basaltgrind gaat zo te zien jammer genoeg ook niet, ondanks dat het naar voren zal gaan schuiven.

Dus dacht ik om tegels te gaan zetten, en dan de basaltkeien erop, zodat je ook van dat bodemrot af bent en verschuivingen van grind.
 
Bovenaan