Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium keuze

koeke77

Junior Lid
Ik had mezelf voorgesteld en de vraag daar gesteld maar ga er van uit dat niet iedereen die topic leest en dat deze net iets populairder is. Dus ik post de vraag gewoon hier nog eens.

Het financiële om te starten is niet min. Ik heb plaats voor een aquarium tot 160cm en 65 breed. En omdat ik overal lees dat hoe meer volume hoe makkelijker de waterwaarde in stand te houden wil ik deze plaats ook volledig benutten. Eerst dacht ik aan een red sea max maar dat was even schrikken. Heb dan zelf eens aan het kijken geweest en kwam uit op het volgende.
Aqua medic armatus 575xd 1900€
Ecotech marine radion xr30 g6 pro 2stuks 1750€
Teco tk 1000h 845€
Deltec skimmer 1000l 399€
Jecod sow 15 2stuks 220€
Jecod brushless dc pump dcp-8500 156,90€


Totaal 5270,9€

De red sea Max 625 g2+, dus ongeveer zelfde grote (50l meer) met alles er op van red sea 6499€

De kosten op zich houden me niet tegen, een hobby kost geld. De maandelijkse kosten zijn geen probleem, het grote bedrag in 1 keer van de spaarrekening doet me wel ff slikken.

Is de zelf samengestelde bak degelijk of zou er wat aan veranderd moeten worden? Of toch gewoon de RS max?
 
Ik zou proberen je aquarium tweedehands te halen, scheelt echt een hoop & er staan soms aquariums op dit forum voor een prikkie.
1 keer een tripje met een bus kan je een hoop geld schelen, alleen zul je mss wat til hulp nodig hebben :p
En soms gooien ze er nog wat "gratis" bij wat je vast kan gebruiken.

Gebruikt spul in een mooie bak = meestal goed bewezen spul.
 
Tweedehands een klein bakje op de kop tikken en kijken of de hobby bij je past is ook een mogelijkheid. Er is zeer veel tweedehands aanbod. Je kunt alvast 1 radion kopen en deze kan dan later mee naar een grote bak, scheelt weer iets in de kosten.

Het grote voordeel van een kleine bak is dat je heel gemakkelijk veel water kunt wisselen (zonder dat je enorm veel zout, wat prijzig is, verbruikt). Juist hierdoor is een kleine niet perse moeilijker dan een grotere. Je ontkomt bij een grote bak ook niet aan het gebruik van een doseerpomp, deze moet je ook meenemen in je berekening (indien je uiteindelijk veel koraal wilt). Vergeet ook je steen niet en de aanschafprijs van vissen en je opruimploeg (alles is erg duur geworden inmiddels). En natuurlijk een nog osmoseapparaat, refractometer, testsetjes etc..
 
Tweedehands een klein bakje op de kop tikken en kijken of de hobby bij je past is ook een mogelijkheid. Er is zeer veel tweedehands aanbod. Je kunt alvast 1 radion kopen en deze kan dan later mee naar een grote bak, scheelt weer iets in de kosten.

Het grote voordeel van een kleine bak is dat je heel gemakkelijk veel water kunt wisselen (zonder dat je enorm veel zout, wat prijzig is, verbruikt). Juist hierdoor is een kleine niet perse moeilijker dan een grotere. Je ontkomt bij een grote bak ook niet aan het gebruik van een doseerpomp, deze moet je ook meenemen in je berekening (indien je uiteindelijk veel koraal wilt). Vergeet ook je steen niet en de aanschafprijs van vissen en je opruimploeg (alles is erg duur geworden inmiddels). En natuurlijk een nog osmoseapparaat, refractometer, testsetjes etc..
Even over die doseerpomp Marc, ik heb zelf een 60 liter bak om idd te kijken of de hobby wat voor mij is, momenteel vind ik het een top hobby! Echter heb ik niet zo'n doseerpomp, ik ben van plan echt elke week 10% water te wisselen of elke 2 weken 20%.
Denk jij dat die doseerpomp een must is?
 
Even over die doseerpomp Marc, ik heb zelf een 60 liter bak om idd te kijken of de hobby wat voor mij is, momenteel vind ik het een top hobby! Echter heb ik niet zo'n doseerpomp, ik ben van plan echt elke week 10% water te wisselen of elke 2 weken 20%.
Denk jij dat die doseerpomp een must is?
Ligt natuurlijk aan welk type koraal je wilt en hoeveel. Maar met flink wat steenkoraal zijn waterwissels niet genoeg. Je KH daalt zo 1 tot 2 dkh per dag als alles goed volgroeit.

Waterwisselen is daarnaast ook niet een hele effectieve manier om tekorten aan te vullen. Stel je KH is 7 en je ververst met nieuw water met een KH van 8, dan ga je met 10% wisselen 0,1 omhoog. Een verbruik van 0,1 per week is niet veel!
 
Ligt natuurlijk aan welk type koraal je wilt en hoeveel. Maar met flink wat steenkoraal zijn waterwissels niet genoeg. Je KH daalt zo 1 tot 2 dkh per dag als alles goed volgroeit.

Waterwisselen is daarnaast ook niet een hele effectieve manier om tekorten aan te vullen. Stel je KH is 7 en je ververst met nieuw water met een KH van 8, dan ga je met 10% wisselen 0,1 omhoog. Een verbruik van 0,1 per week is niet veel!
Wordt vooral soft corals/leder koralen en makkelijk LPS.
 
Bovenaan