Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Alg of iets anders?

ReeferL

ZeewaterForum lid
Goedenavond mede aquarianen,
Mijn 90 liter bak draait nu sinds 26 december en de laatste weken heb ik enorm veel last van bruine algslierten. Of is dit iets anders?

Zojuist de waterwaardes getest:
No3: 5
Po4: 0,01
KH: 8,3
Ca: 425
Mg: 1425
Temperatuur: 25 graden
Saliniteit: 35

Heb de standaardverlichting vervangen door een Red Sea Reefled 50 met het volgende schema:
Screenshot_20240327_221548_ReefBeat.jpg

Bewoners zijn:
2x Trochus Histrio
1x poetsgarnaal
2x chromis Viridus
1x Striped Poison-Fang Blenny
1x Archaster Typicus

Osmosewater maak ik zelf en heb ook een silicaatfilter.

Iemand tips om van de alg af te komen?

Mvg,
 

Bijlagen

  • 20240327_192832.jpg
    20240327_192832.jpg
    134,9 KB · Weergaven: 65
  • 20240327_192840.jpg
    20240327_192840.jpg
    143,7 KB · Weergaven: 65
Waar meet je Po4 mee? als de waarde klopt is 0.01 sowieso te laag, breng deze langzaam omhoog naar 0.07-0.1
Po4 is eigenlijk alleen nauwkeurig te meten met ULR hanna checkers.

De slierten en luchtbelletjes doen mij ook aan dino's denken, probeer nitraat en fosfaat te verhogen, voeg extra bacteriën toe en mocht je UV lamp hebben zet deze dan ook voor de zekerheid aan.
 
Waar meet je Po4 mee? als de waarde klopt is 0.01 sowieso te laag, breng deze langzaam omhoog naar 0.07-0.1
Deze stelling is afhankelijk van wat ReeferL met zijn aquarium wil onjuist. Wanneer ReeferL acros wil houden, er algen groeien (er is dan fosfaat aanwezig) dan is een gemeten waarde van 0,01 prima. Uiteraard is de juistheid van de gemeten waarde natuurlijk wel een dingetje en zou ik met een korreltje zout nemen
 
eens, maar zijn bak draait pas enkele maanden en is gestart met dood (RRR) steen, de bak heeft nog geen balans. Met lage nutrient waarde krijgen al snel cayno of dino bactieeren de overhand. Mijn advies zou zijn om de nutrient waardes te verhogen. Als je bak eenmaal stabiel draait en er biologische evenwicht is kun je afhankelijk van welke koralen je wilt gaan houden de nutrient waardes daar op afstemmen.
 
Waar meet je Po4 mee? als de waarde klopt is 0.01 sowieso te laag, breng deze langzaam omhoog naar 0.07-0.1
Po4 is eigenlijk alleen nauwkeurig te meten met ULR hanna checkers.

De slierten en luchtbelletjes doen mij ook aan dino's denken, probeer nitraat en fosfaat te verhogen, voeg extra bacteriën toe en mocht je UV lamp hebben zet deze dan ook voor de zekerheid aan.
Po4 meet ik met een Salifert testkit. De 0.01 is een gok want hij komt qua kleur uit tussen de 0,00 en 0,03. UV lamp moet ik nog aanschaffen. Ik zal in ieder geval de skimmer even uitzetten. Kijken of me waardes daardoor al wat hoger worden. Dank voor de tips!
 
Deze stelling is afhankelijk van wat ReeferL met zijn aquarium wil onjuist. Wanneer ReeferL acros wil houden, er algen groeien (er is dan fosfaat aanwezig) dan is een gemeten waarde van 0,01 prima. Uiteraard is de juistheid van de gemeten waarde natuurlijk wel een dingetje en zou ik met een korreltje zout nemen
Ik wil me met name focussen op LPS.
 
eens, maar zijn bak draait pas enkele maanden en is gestart met dood (RRR) steen, de bak heeft nog geen balans. Met lage nutrient waarde krijgen al snel cayno of dino bactieeren de overhand. Mijn advies zou zijn om de nutrient waardes te verhogen. Als je bak eenmaal stabiel draait en er biologische evenwicht is kun je afhankelijk van welke koralen je wilt gaan houden de nutrient waardes daar op afstemmen.
De waardes stabiel houden vind ik wel lastig merk ik. De KH schommelt nog wel eens. En de No3 gaat heel langzaam omhoog zonder toevoegingen.
 
Na enkele dagen zichtbaar resultaat geboekt met de UV lamp en nu een paar weken later, steken de dino's toch weer de kop op. Ondanks dat ik het vissenbestand heb vergroot en ik voeg nu handmatig ook PO4 toe van DSR. Ook voeg ik nu wekelijks een dosis special blend toe. Iemand nog andere tips?
 
Na enkele dagen zichtbaar resultaat geboekt met de UV lamp en nu een paar weken later, steken de dino's toch weer de kop op. Ondanks dat ik het vissenbestand heb vergroot en ik voeg nu handmatig ook PO4 toe van DSR. Ook voeg ik nu wekelijks een dosis special blend toe. Iemand nog andere tips?
Geen tips meer van ervaren forumleden?
 
Je bak is nog jong lees ik, blijf wekelijks water verversen en bacteriën toevoegen en de dino’s eruit zuigen en heb geduld.. het duurt maanden voordat een bak fatsoenlijk is opgestart.
 
Je bak is nog jong lees ik, blijf wekelijks water verversen en bacteriën toevoegen en de dino’s eruit zuigen en heb geduld.. het duurt maanden voordat een bak fatsoenlijk is opgestart.
Bedankt Macphisto. Draait inderdaad nu pas 5 maanden. Dat bruine zand en de aanslag op de RRR is me echter een doorn in het oog. Geduld hebben dan maar!
 
Bovenaan