Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

200 liter zelfbouw

De bak zelf ook, bij de productie van glasplaten wordt tin gebruikt grote kans dat je bak zelf dit nog afgeeft.
 
Gekleurde doseerslangen kunnen een oorzaak zijn van tin.
Kun je een bron aangeven waar je dit van hebt? En is dat een betrouwbare bron die het bijv. in een lab getest heeft?
Heb zelf ook sinds een tijd gekleurde slangen. Als dit betrouwbare, bewezen informatie is, gaan ze er uiteraard weer uit. Als dit van horen zeggen is, blijven ze er gewoon in want er wordt zoveel gezegd wat niet waar is.
 
Gekleurde doseerslangen kunnen een oorzaak zijn van tin.
Zijn die Red Sea gekleurde slangen niet gewoon van siliconen?

Siliconen komt in twee smaken, met platina of tin katalysator. Vanwege de fysieke eigenschappen worden siliconen slangen gemaakt van siliconen met platina. Siliconen met tin als katalysator is niet voedselveilig, zou wel heel dom zijn als een zeeaquarium fabrikant dat gebuikt in een dergelijk product. Siliconen met platina is wel voedsel veilig. Tevens geschikt voor langdurig huidcontact en sommige varianten geschikt voor medische toepassingen (waaronder implantaten).

Dus dan zou de kleurstof tin moeten bevatten? Heb je enige bron die dit onderschrijft.

Het vaker gehoorde verhaal rond tin uit slangen draait om PVC, met name groene PVC aquarium slang.
PVC hard (buis) en zacht (slang) bevat een organotin verbinding als stabilisator. Dit is ook onafhankelijk van de kleur.
 
Zijn die Red Sea gekleurde slangen niet gewoon van siliconen?

Siliconen komt in twee smaken, met platina of tin katalysator. Vanwege de fysieke eigenschappen worden siliconen slangen gemaakt van siliconen met platina. Siliconen met tin als katalysator is niet voedselveilig, zou wel heel dom zijn als een zeeaquarium fabrikant dat gebuikt in een dergelijk product. Siliconen met platina is wel voedsel veilig. Tevens geschikt voor langdurig huidcontact en sommige varianten geschikt voor medische toepassingen (waaronder implantaten).

Dus dan zou de kleurstof tin moeten bevatten? Heb je enige bron die dit onderschrijft.

Het vaker gehoorde verhaal rond tin uit slangen draait om PVC, met name groene PVC aquarium slang.
PVC hard (buis) en zacht (slang) bevat een organotin verbinding als stabilisator. Dit is ook onafhankelijk van de kleur.
Op de doos van de redsea slangen staat er TPE, geen idee als dit een verschil is.
 
Die post zegt niet van welk materiaal die geteste slangen zijn.
Meest waarschijnlijk zijn het alle drie PVC slangen.

Op de doos van de redsea slangen staat er TPE, geen idee als dit een verschil is.
Thermoplastisch elastomeer. Dat is een groep van chemisch zeer verschillende kunststoffen. Daar zijn 6 varianten van.
Allen worden zachter als ze warmer worden (thermoplast) en ze zijn elastisch.
Kortom, alleen TPE zegt niet genoeg.

 
Nou dit verklaard wel. Ik gebruik zo'n "braided tube". Geribbelde/gedraaide vijverslang als terugvoer. Die gaat de prullenbak in dus.
 
Dit is braided tube:
1712701309098.png
Er zit een gevlochten (braided) harnas in de wand, dit verhoogd de drukbestendigheid van de slang.
Braided zegt ook weer niks over het materiaal waar de slang van gemaakt is. De afbeelding is PVC slang.
 
Nou dit verklaard wel. Ik gebruik zo'n "braided tube". Geribbelde/gedraaide vijverslang als terugvoer. Die gaat de prullenbak in dus.
Als je hier die (veelal) zwarte spiraalslang bedoeld, raad ik je deze af.

Dit soort slangen harden na verloop van tijd uit en er kunnen dan kleine scheurtjes ontstaan en daardoor lekkage.
Zeker al je de slang (per ongeluk) aanstoot of door de trillingen van de pomp (indien als opvoerleiding gebruikt)

En het scheuren gebeurt altijd op het meest ongelukkige moment, 's avond laat of in het weekend, als winkels gesloten zijn.
 
Als je hier die (veelal) zwarte spiraalslang bedoeld, raad ik je deze af.

Dit soort slangen harden na verloop van tijd uit en er kunnen dan kleine scheurtjes ontstaan en daardoor lekkage.
Zeker al je de slang (per ongeluk) aanstoot of door de trillingen van de pomp (indien als opvoerleiding gebruikt)

En het scheuren gebeurt altijd op het meest ongelukkige moment, 's avond laat of in het weekend, als winkels gesloten zijn.
Ja die is het inderdaad. Heb toevallig al het goede pvc leiding werk in elkaar gezet en ga deze hopelijk dit weekend aansluiten. Is dat ook weer opgelost.
 
Zo. Na al jullie wijze adviezen de oude overloop, zonder geribbelde vijverslang, weer teruggeplaatst. Maakt ietsjes meer water geluid, maar beter dan gekke afvalstoffen en/of metalen.

IMG_20240416_162925.jpg

IMG_20240416_162932.jpg
 
Goed nieuws,

Na een kuur flux Rx tegen algen, een hele berg water wissels tegen verhoogde tin waarden. Phos 0.04 van fauna marin tegen zware metalen en hoge fosfaten, een nieuw DI hars filter tegen silicaten en ander spul, een 33% sterkere lamp en een nieuwe pvc overloop (tegen de tin) gaat het weer de goede kant op. Het licht was bijna uit, dus geen hele mooie foto's maar ik zie weer groei.
Ik zie bergen poliepen en koralen waarvan ik dacht dat ze dood waren, laten weer ineens mini poliepen zien. Heel blij mee. Heeft weer een hoop moeite gekost, maar het was het waard.

1000027967.jpg

1000027969.jpg
 
Bovenaan