Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

200 liter zelfbouw

Weer eens tijd voor een update.

IMG_20230806_191903.jpg

Vandaag draait het aquarium iets langer dan een maand en zit al het leven erin. Het gaat eigenlijk fantastisch. De twee nemo's zijn aanzienlijker levendiger dan in het kleine nano bakje en alle koralen die aan het doodgaan waren komen weer terug.

IMG_20230806_191907.jpg
IMG_20230806_191910.jpg
IMG_20230806_191913.jpg

De doseerpomp ben ik aan het inregelen en de waterwaarden zij stabiel tot zover. Door het refugium, waar ik 0 ervaring mee had, zie ik dat de nitraten en fosfaten heerlijk laag zijn zonder enige moeite. Ook het fleece filter doet zijn werk geweldig. Wat een heerlijkheid ten opzichte van watten of gafzakken zeg. Je hoeft niets te doen.
IMG_20230806_191928.jpg
Verder heb ik gisteren een nieuwe doktersvis (Ctenochaetus Truncatus) erin gedaan om de algen buiten het refugium te gaan eten. Hij is nu nog erg schichtig en eet weinig/niet. Hopelijk draait dat binnenkort bij als hij meer op zn gemak is.

Het enige nadeel tot nu toe is de overflow. Wat een k*t ding. Ik kan de oceanlife overflow 3.0 aan niemand aanraden. Ding maakt een pokkenherrie en heeft bij lange na geen doorloop zoals ze die beloven. Heb alles geprobeerd, leidingwerk veranderen, harder pompen, zachter pompen, zelfs een nieuwe pomp kopen met een lager debiet. Niets werkt. Contact met de fabrikant heeft niet geholpen en reageren ook niet meer. Waardeloos ding. Niet kopen. Hier ga ik een andere oplossing voor bedenken en die staat nu te printen.
IMG_20230806_191919.jpg

Mijn zelfontworpen pcb die het aquarium moet beschermen tegen overlopen heeft door de slechte overloop al 2 keer moeten ingrijpen. Ik ben blij te zeggen dat hij het super doet. En dat voor 3 tientjes, tegenover de 160 van die van tunze.

IMG_20230806_191935.jpg
IMG_20230806_191917.jpg

Kortom, behalve de overloop zeer tevreden. Groter aquarium, blije vissen en minder werk.
 
Laatst bewerkt:
Kijk..nog een zelfbouw hobbyist👍

Je hebt er een prachtig geheel van gemaakt zeg! Het geeft veel voldoening hè, als je zelf je aquarium maakt.
Jammer van de overloop maar dit zijn gewoon leermomenten. Iedere keer dat ik een bak maak, denk ik ook 'dat ga ik volgende keer anders doen'.

Vindt je het geen gewaagde keuze om te starten met een fleece filter icm een refugium ipv een skimmer? Als ik zie (en ruik) wat er wekelijks in mijn schuimbeker zit, zou ik voorlopig nog niet zonder willen.

Ik vind het een tof project en ga het zeker volgen!

Groeten Robin
 
Kijk..nog een zelfbouw hobbyist👍

Je hebt er een prachtig geheel van gemaakt zeg! Het geeft veel voldoening hè, als je zelf je aquarium maakt.
Jammer van de overloop maar dit zijn gewoon leermomenten. Iedere keer dat ik een bak maak, denk ik ook 'dat ga ik volgende keer anders doen'.

Vindt je het geen gewaagde keuze om te starten met een fleece filter icm een refugium ipv een skimmer? Als ik zie (en ruik) wat er wekelijks in mijn schuimbeker zit, zou ik voorlopig nog niet zonder willen.

Ik vind het een tof project en ga het zeker volgen!

Groeten Robin
Ja het zelf bouwen is toch net wat vetter dan het gewoon kopen. Nu weet ik dat ook niet zeker want ik heb ze altijd zelf gebouwd haha :p (edit, heb er 1 keer 1 gekocht, maar dat was gewoon met interne filters en dergelijke dus niks boeiends) Het is in iedergeval frustrerender zo nu en dan.

Ja, het starten met een refugium en fleece filter is een gewaagde keuze (beiden geen ervaring mee). Maar als ik zie wat voor troep dat fleecefilter eruit trekt al met 2 vissen, heb ik juist het idee dat het veel schoner is eigenlijk. de meeste zooi gaat namelijk binnen 24 uur volledig de bak uit. Ik merk dat de nitraten fosfaten gewoon veel stabiel lager zijn. Voorheen schoten ze bij mij nog wel eens heen en weer. Maar goed, of het de goeie keuze was weet ik over een jaar of zo pas. We gaan het mee maken.

Bedankt voor je interesse! altijd leuk om dat te horen.
 
Laatst bewerkt:
Weer eens een update.

Net op vakantie geweest. Aquarium is goed verzorgd. Wel wat koralen kapot gegaan die ik niet had vast gezet en vervolgens door een rotskrabje zijn gebruikt als deur van zn holletje. Maar verder gaat het voortreffelijk.

Waterwaarden stabiel. Refugium draait netjes en heeft een hoop cocepods. Koralen vertonen groei en herstel.

Kleine skimmer toegevoegd naast het fleece filter voor de fijne randjes.

Vanochtend wat zoanthussen van een steen af geschraapt. Ik had ze perongeluk beschadigd omdat ik dacht dat ze niet vast zaten. Nu tintelt m'n arm een beetje maar verder alles oke :)

Vissen doen het super. Ik ga vanmiddag nog een mooie lipvis en een poetsgarnaal kopen.
 

Bijlagen

  • IMG_20230923_105329.jpg
    IMG_20230923_105329.jpg
    173 KB · Weergaven: 77
  • IMG_20230923_105313.jpg
    IMG_20230923_105313.jpg
    155,9 KB · Weergaven: 72
  • IMG_20230923_105308.jpg
    IMG_20230923_105308.jpg
    164,2 KB · Weergaven: 73
  • IMG_20230923_105258.jpg
    IMG_20230923_105258.jpg
    148,8 KB · Weergaven: 69
  • IMG_20230923_105257.jpg
    IMG_20230923_105257.jpg
    143,6 KB · Weergaven: 76
  • IMG_20230923_105248.jpg
    IMG_20230923_105248.jpg
    106,7 KB · Weergaven: 75
Eergisteren een mooie vossenkop en een diamant lipvis toegevoegd. De lipvis heb ik nog maar 1 keer gezien die is erg bang en zit denk ik hoofdzakelijk onder het zand. Helaas ook nog niet zien eten. De vossenkop doet het prima. De doktervis jaagt ze nu nog beiden behoorlijk op. De vossenkop laat hij inmiddels wat meer met rust maar zodra de lipvis zich toont wil krijgt hij territorium gedrag. Even kijken hoe het afloopt.

In het verlengde daarvan ook gelijk een net gebouwd.
 

Bijlagen

  • IMG_20230925_094712.jpg
    IMG_20230925_094712.jpg
    129,6 KB · Weergaven: 57
  • IMG_20230925_094718.jpg
    IMG_20230925_094718.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 57
Wat krijgt je bak toch altijd een upgrade als je de achteruit weer eens schoonmaakt. Hij zat vol met van die kleine witte schelpjes en groene kalkalgen, een rot klus om schoon te krijgen. Maar het is echt een visuele update.

IMG_20230928_191737.jpg
 
Weer eens tijd voor een update.

Het staat er allemaal goed bij. De koralen beginnen nu echt hard te groeien. De schade die ontstaan is uit de oude bak aan de koralen begint steeds minder te worden en alles gaat er steeds frivoler bij staan.

Kortom, ik ben heel erg tevreden tot nu toe.

Het enige dat ik niet begrijp is mijn doktersvis en mijn vossenkop. Beiden krijg ik ze niet aan de nori. De dokter heb ik inmiddels aan pelletvoer gekregen en de vossenkop aan caulerpa wier uit het refugium. Ik snap er niks van, maar ach, ze leven, zien er gezond uit, helemaal prima.

Verder ben ik wat ontevreden over een epoxy die ik gebruikt heb. Veel te paars en op siliconen basis of zo waardoor er geen leven op gaat groeien. Erg lelijk. Dat zie je duidelijk bij de groene caliendrum bovenop de linker steen. Dat ga ik nog eens vervangen voor de epoxy van d&d. Die gebruikte ik voorheen en wordt veel natuurlijker opgenomen in het geheel.

IMG_20231105_102549.jpg
Het gaat er steeds mooier uit zien.

IMG_20231105_102553.jpg
Vissen doen het goed.
IMG_20231105_102557.jpg
Koraaltjes staan er goed bij.

IMG_20231105_102605.jpg
IMG_20231105_102609.jpgIMG_20231105_102615.jpgIMG_20231105_102732.jpg
Als je goed kijkt naar de koralen zie je de eerste duidelijke groeipunten.
 
Knap werk!
Die Thor X doet precies zijn werk goed, is het een stille lamp?
 
Laatst bewerkt:
Knap werk!
Die Thor X doet precies zijn werk goed, is het een stille lamp?
Bedankt!

Ja ik vind hem redelijk stil. Ik merk nu wel na een jaar, als hij op vol vermogen staat, dat de ventilator een beetje gaat fluiten. Maar dat kan ook aan pertinente luiheid en niet schoonmaken liggen.
 
Bedankt!

Ja ik vind hem redelijk stil. Ik merk nu wel na een jaar, als hij op vol vermogen staat, dat de ventilator een beetje gaat fluiten. Maar dat kan ook aan pertinente luiheid en niet schoonmaken liggen.
Het helpt inderdaad als je het regelmatig schoonmaakt 😅.
 
is een mooie bak aan het worden zeg! Ik overweeg ook zo’n project, maar wil er dan een doorkijkaquarium van maken. zou je willen delen wat voor opvoerpomp jij hebt gebruikt?
 
is een mooie bak aan het worden zeg! Ik overweeg ook zo’n project, maar wil er dan een doorkijkaquarium van maken. zou je willen delen wat voor opvoerpomp jij hebt gebruikt?
Dankjewel!

Ja tuurlijk het is een jebao mdp 3500. Ik heb ook de doseerpomp en stromingspompen van hun. In tegenstelling tot veel anderen ben ik zeer, zeer tevreden over de producten en zeker de pompen.

De opvoerpomp is zowel via de app als via het scherm super goed in te stellen en hij is zeer stil. Nog sterker, ik hoor helemaal niets. Zelfs niet als ik mn hoofd in het kastje steek. Aanrader!
 
Zo, een hele tijd niks gepost maar niet stil gezeten.

Ergens februari begon ik een crash van de bak te ervaren de koralen gingen het slechter en slechter doen. Uiteindelijk meerdere koralen verloren helaas. Na een icp test bleek de oorzaak onder andere in een hoop zware metalen te zitten zoals tin. Hard opzoek gegaan naar de bron(nen) maar kon niets vinden. Uiteindelijk maar afgeschreven op het diepvries voer bij gebrek aan andere vindbare oorzaken.

Uiteindelijk heb ik het redelijk op weten te lossen met een Ocean Art d-tox kuur en een berg op eenvolgende water wissels. De koralen die slecht gingen knapten weer wat op gelukkig en hier en daar zie ik weer voorzichtige groei terug komen.

Daarnaast kreeg ik de water waarden maar niet lekker stabiel met DSR EZ. Geen idee wat ik nou verkeerd deed. De doseerpomp heb ik tijdelijk uitgezet en ben de afgelopen 4 weken aan het doseren met Salifert all-in-one icm met Salifert natural Iodine. Dit was een succes recept van mn vorige nano bakje en blijkt ook hier prima te werken. De parameters zijn aanzienlijk stabieler.

Verder heb ik na de crash een ster poliep over gehouden die het als enige weigert te doen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat hij al 6 weken in staat. Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen, maar blijkbaar is ook sterpoliep neer te krijgen. Een tip van forumleden was iets aan de stroming te doen, dus ik heb de pompen wat beter geplaatst en de sterpoliep op een plek gezet waar hij meer stroming vangt. Tot nu toe zonder resultaat. Hij loopt op zn laatste restjes helaas.

De andere koralen beginnen gelukkig helemaal op te krabbelen. Dus dat is dan wel weer fijn. Zoals vaak gaat ook deze hobby soms met pieken en dalen. Hopelijk heb ik het dal even gehad en gaat het nu weer pieken. De vissen zijn kern gezond en eten als jekko's. Daar gelukkig niks slechts te melden.

Een andere tip van een forumlid was dat het lijkt dat m'n koralen te weinig licht ontvangen. Dat heb ik zojuist gefixed door de grotere broer van mn lamp op te hangen. De Micmol Thor X pro Blue. Prima lamp van 180 watt, theoretisch ruim voldoende vermogen.

IMG_20240408_221718.jpg

Verder kreeg ik door de crash een flinke buts haaralgen. Dat ben ik nu als laatste nog aan het afrekenen met een flux rx kuur. Only one way and that's up!
Ik plaats weer wat foto's als het allemaal opgeknapt is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan