Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kempens rif

Aquama

ZeewaterForum lid
5 jaar ongeveer heb ik een zoetwateraquarium gehad. Niets speciaal, vooral een gezelschapsbakje.
Elk tripje naar de lfs werd ik echter aangetrokken door die prachtige zee-showbakken. Zeker als mijn vriendin mee ging, aangezien zij liever zo'n bak zou zien in de huiskamer :). Maar de kosten en de moeilijkheid hielden mij tegen.

Uiteindelijk in december 2013 toch overstag gegaan na weken hier op het forum te hebben rond gehangen!

De vissen werden online geplaatst en 11 januari 2013 vertrok de laatste.
Diezelfde dag mijn Juwel Rio 180 grondig gepoetst en gestart met volgende techniek:

- Juwel Rio 180 (100*40*50)
- Interne potfilter met 1 filterwat om de kaamlaag weg te filteren
- Juwel Skimmer 3.0
- Hydor stromingspomp 4400l
- 2 * t5 45watt verlichting (daylight + marine blue)
- 16kg levend steen

Waarom geen sump zal je denken?
De standaard juwel onderkast is verdeeld in 3 vakken waar onmogelijk een sump onder kan. Het meubel past in het interieur en bij het aquarium, dus ik zag geen mogelijkheid om een andere kast te gebruiken. Bovendien draaien er wel meer mensen zonder sump. Lekker eenvoudig dacht ik :eek:

Dag 1: stenen geplaatst op een plastieken plaat. Lelijke achterwand, maar de bedoeling is om die te laten begroeien.

IMG_20140112_180749.jpgIMG_20140111_200616.jpg

Na de eerste week:
- De algen beginnen duidelijk te groeien.
- 4 kg levend steen bij geplaatst (20kg in totaal nu op 170l water)
- Verschillende slakken en kokerwormpjes gezien die zich voornamelijk 's nachts vertonen.


IMG_20140117_184808.jpgIMG_20140117_185055.jpg

De eerste testen gedaan:
temp 25 graden
PH 9
KH 8
PO4 2+
NH3 0,3
N02 0,3
NO3 10
sg 1,021 (water uit de winkel, laag zoutgehalte)

De juwel skimmer nog niet kunnen betrappen op afschuimen. 1 maal een paar ml thee gezien in het opvangbakje, maar nog geen schuimvorming gezien.

Het ding maakt wel verschrikkelijk veel lawaai. De 1500l bioflow pomp vervangen door een 1000l bioflow pomp maakt een ongeloofelijk verschil. Nu nog afwachten of hij wilt afschuimen met deze pomp.


De komende week ga ik proberen de rest van de opbouw te posten. Ik ga proberen zo eerlijk mogelijk te zijn. Uit mijn fouten kunnen anderen weer leren.

Gelukkig heb ik alles bijgehouden in een dagboek, veel foto's genomen en alle testresultaten in een excel gestopt.

To be continued...

(hoe maak je de foto's trouwens klikbaar? Zo zijn ze wel erg klein.)
 
De foto's zijn blijkbaar klikbaar, dus dat komt helemaal goed :eek:

week1 (ik ben beginnen tellen bij week0 :)):
- Reflectoren gemaakt voor de T5. Goedkope oplossing door met dubbelzijdige kleefband aluminiumfolie te kleven tegen de kleppen.
- Klein borstelwormpje ontdekt welke ik laat zitten. Blijken goede opruimers te zijn.
- Eerste waterwissel van 20l gedaan zodat ik alle vuil op de bodem kon afzuigen
- Grind geplaatst (10kg)

Ik doe elke dag een beetje vlokvoer in het water omdat ik weinig vuil zie komen van de stenen.
Zonder afval om af te ruimen gaan de bacterieculturen zich ook niet ontwikkelen is mijn redenatie.

IMG_20140125_165839.jpg

testen:
NO2 van 0,25 naar 0
NO3 10
PO4 0,1
NH3 0


week 2:
- Na 1,5 week NO2 en NH3 0, zeeëgel gekocht en 2 blauwpoot heremietjes om met de algen aan de slag te gaan.

De algengroei valt heel goed mee vind ik. Niet zo'n explosie gelijk je in veel dagboeken ziet.

IMG_20140125_165903.jpgIMG_20140207_190642.jpg

Voorlopig geen thee meer gezien van de eiwitafschuimer.
Ik voeg nog steeds elke dag een beetje vlokvoer toe zodat de bacterieën iets te eten hebben.
De egel en heremietjes zijn goed aan het werk gegaan.

testen:
NO2 0
NO3 7
PO4 0,1
NH3 0
KH 9
PH 8
 
Week 3:
- De afschuimer begint eindelijk af te schuimen, maar stopt weer na een aantal dagen.
- 10l waterwissel om wat vuil af te hevelen.
- De achterwand begint mooi te begroeien met algen.
- De potfilter aan de linkerkant gehangen. Langs rechts werd de stroming te hard belemmerd. Ik weet niet echt waar te blijven met dat grote ding.

Nog steeds dien ik dagelijks vlokvoer toe. De filterwat in de potfilter was ik 2-dagelijks uit.

De laatste weken veel op het forum rondgehangen. Heel het dagboek van GlennF gelezen en beslist om DSR toe te passen na de opstart. Heel het zeewatergebeuren is nog nieuw en ik leer elke dag bij. Dus de uitdaging om DSR toe te passen ga ik later wel aan.

IMG_20140207_190737.jpgIMG_20140207_190752.jpgIMG_20140208_104944.jpg

Testen:
SG: 1,021 => Deze ga ik stilaan verhogen, ik ga nu ook zelf water aanmaken. Tot nu toe altijd in de winkel gekocht om zeker te zijn van de kwaliteit.
PH 7,7
KH 8
NO2 0
NO3 7
PO4 0,1-
NH3 0
 
Week4:
Mijn waterwaardes blijven stabiel. Ik heb eigenlijk weinig last gehad van algengroei, dus leek het mij wel kunnen om wat meer leven in te brengen. Bovendien ben ik mijn water al vanaf het begin aan het belasten door dagelijks te voeren.
De eerste 16kg levend steen lag al enkele weken te draaien in de verkoopbakken van de lfs. Vermoedelijk zorgt dit voor de snelle opstart.

Om een balans te krijgen tussen verbruikers en gebruikers heb ik volgende dieren gekocht:
- 2 poetsgarnalen
- Rode heremietkreeft
- Hamertjeskoraal
- Ricordea florida

Meteen ook slakkenhuisjes gekocht voor de heremietkreeften.
De rode zat in een veel te klein huisje, en was dus na enkele uren al verhuisd naar een andere schelp.
1 van de blauwpoot heremieten zag zijn kans om het oude huisje van de rode over te nemen, wat eigenlijk belachelijk groot is voor hem op dit moment.

Sg langzaam verhoogd van 1.022 naar 1.024. (voor het inbrengen van de dieren)

Even verschoten toen een poetsgarnaal bezig was met een heremietkreeft binnen te werken. Het leek echt de kreeft zelf te zijn, maar achteraf bleek het toch enkel de verschaling te zijn.

IMG_0669.jpgIMG_0671.jpgUntitled.jpg


Week5:
Mijn eerste vissen (binnen 2 maanden) wordt een koppel Amphiprion ocellaris. Dus ik ben op zoek gegaan naar een huisje voor hun en heb een witte Heteractis crispa gekocht.
Bij het opzoeken van de naam van deze anemoon ben ik verontrustende informatie tegen gekomen. Blijkbaar worden deze anemonen ontdaan van hun Zooxanthellen en zullen ze niet lang overleven zonder bij te voeren?

Daarom ben ik snel op zoek gegaan naar spiering om te voederen, maar niet gevonden. Dan maar wat tonijn gevoerd. De heremieten en garnalen vonden het geweldig. De anemonen eerst ook, maar achteraf hebben ze de tonijn weer uitgespuugd. Tonijn is dus geen goed idee.

De Juwel skimmer begint plots wel te schuimen. Mijn vertrouwen in de afschuimer neemt wel af. Het kan toch niet dat er op 6 weken tijd nog maar enkele ml's afgeschuimd is? Mijn waterwaardes blijven echter wel goed en de koralen staan er prachtig bij.

Goed nieuws vanuit het DSR kamp! Vanaf nu worden alle producten aangeboden via een webshop. Dat maakt het weer een stuk gemakkelijker om met DSR te starten.

IMG_20140212_190835.jpgIMG_0706.jpg
 
Week6:
10l waterwissel gedaan. Veel algen van de achterwand afgezogen. Er beginnen kalkalgjes te groeien tussen de gewone algen.

De rode heremiet is prachtig om bezig te zien. Altijd is hij wel met iets bezig...

Zandzevende ster gekocht. 101 verschillende meningen over overwennen gevonden op het forum. Uiteindelijk voor de druppelmethode gekozen gedurende 1,5u.

Enkele uren later mist de zeester een stukje van een poot. De volgende dagen blijven er stukjes afbrokkelen, maar de ster is wel actief. De winkelier heeft de ster boven water gehaald. Is dat de reden?

Waterwaardes zijn al enkele weken constant:
temp 25 graden
sg 1.024
PH 7.7-8.2
KH 9
NO2 0
NO3 10 => zakt niet. Ik steek de schuld op de afschuimer.
PO4 0.1-
NH3 0
CA test van sera werkt bij mij voor geen meter, maar is nog niet echt belangrijk nu

De testen zijn trouwens niet zo vanzelfsprekend voor mij aangezien ik kleurenblind ben voor rood-bruin-groen tinten. De vriendin wordt dan ook meestal ingeschakeld aangezien ik mijzelf niet vertrouw bij die kleuren.

Mijn testen zijn van sera. Ik zou eigenlijk testen moeten hebben die met blauw-geel tinten werken. Iemand een idee?

IMG_20140223_230030.jpgIMG_20140226_193614.jpg


Week7:
PO4 plots 0,75. Ik voer stukjes grijze garnaal aan de kreeftjes, anemonen en poetsgarnalen. Misschien te veel gevoerd? Dit is een slechte combinatie met een afschuimer die niet in staat is schuim te produceren . De opbrengst blijft echt mager. Sommige dagen een paar ml thee, sommige dagen helemaal niets.

Dag later is de PO4 weer 0,1-. Ik begin aan mezelf te twijfelen. De PO4 test is nochtans met blauw tinten, dus geen probleem met mijn kleurenblindheid. De andere testen geven geen veranderingen weer.

De zeester leeft nog, maar er blijft niet veel meer van over. De winkelier zegt dat ik maximaal een half uur mag overwennen, maar dat zij eigenlijk nooit overwennen. Toch een bon gekregen voor een nieuwe zeester. Geeft geen goed gevoel dat de zeester misschien door mijn schuld dood gaat.

Verder nog een prachtig stuk sterpoliepen gekocht.

Feeding time!
IMG_20140217_192646.jpg
 
Week 8:
Ik heb het helemaal gehad met de interne afschuimer en potfilter. Ze nemen veel plaats in beslag, belemmeren de stroming en hinderen het zicht langs opzij.

Ik zie het echter niet zitten om te boren in mijn aquarium. Als er iets mis gaat kan ik mijn dieren nergens opvangen. Bovendien ben ik toch van plan iets groter te gaan op termijn. Ik mis een beetje hoogte en diepte in dit aquarium.

De vele DIY hevelsystemen zien er wel hoopvol uit. Ik kan het maar proberen. Veel geld kost het niet.

Ik heb een sump laten maken van 70*25*40. Dit is echt het maximale dat in de kast past.
Hij is verdeeld in 3 vakken. Het eerste vak met waterstand 35cm voor de afschuimer, dan een vak met waterhoogte 25cm voor andere techniek en een vak voor de opvoerpomp.

De pomp is een Ecomax DM3500. Deze zou 3000l moeten geven op een opvoerhoogte van 1.2m bij maar 25watt!! Ik ga een bypass gebruiken waarmee ik bijvoorbeeld een kalkreactor en wervelbed kan voeden, want zoveel opvoer heb ik niet nodig.

Eerste uitdaging: Het meubel aanpassen.
Momenteel is het meubel verdeeld in 3 delen, met 2 panelen in het midden die steun geven.
Deze haal ik weg en ik plaats 2 aluminium profielen om het gewicht over te dragen naar de zijkanten.

Tijdens de ombouw heb ik geen foto's gemaakt omdat ik zo snel mogelijk wou werken. Het meeste water, de stenen en dieren heb ik tijdelijk opgevangen in de sump en emmers. 10cm water + de zandbodem heb ik in het aquarium gelaten. Tijdens het leeghalen vind ik het lege huisje van een blauwpootheremiet terug en zie hem nergens zitten. Blijkt dus gestorven te zijn. (deze was van in het begin al weinig actief)

Na het aanpassen van het meubel heb ik de opbouw van het rif veranderd. Het hamertjeskoraal heb ik in 2 gesplitst en op steksteentjes geplaatst. Ik had dit koraal eerst op een grote steen gekleefd, wat een slecht idee was omdat je het dan niet meer kan verplaatsen. En dit koraal stond altijd te hard in de stroming.

De nieuwe opbouw:
IMG_20140312_173959.jpgIMG_20140312_174007.jpg

Vervolgens de sump geplaatst en al het PVC gelijmd. De afvoer is in 32mm PVC, de opvoer begint bij 32mm en splitst naar 2 * 25mm voor opvoer en bypass.

De hevel werkt en start ook terug bij stroomuitval. Maar ik krijg geen constant waterniveau in het aquarium. Wat ik ook doe, ofwel komt het water te hoog (overstromen kan gelukkig niet), ofwel komt het water in de overloopbuis te laag wat voor een waterval geluid zorgt.

De hevel en overloopbuis in transparante PVC:
IMG_20140309_114557.jpgIMG_20140309_161348.jpg

Door het meeste water langs de bypass rechtstreeks in de sump terug te laten stromen lukt het mij uiteindelijk om een stabiel waterniveau te krijgen, maar het vele water zorgt voor veel lawaai en luchtbellen in de sump, die dan weer in het aquarium gepompt worden. Er wordt gewoon te veel water verpompt voor mijn kleine sump.


Na enkele dagen klungelen en water morsen over de vloer is mijn vertrouwen in het systeem gezakt tot een dieptepunt. De sump terug leeg gehaald en verhuisd naar het tuinhuis. De afschuimer gaat spijtig genoeg terug in het aquarium.
 
Week 9:
Nu het hamertjeskoraal niet meer recht in de stroming staat, staat het mooier open dan ooit tevoren.
De sterpoliepen en oren vinden hun nieuwe plek ook duidelijk véél beter.

Een oproep op het forum voor koraalstekjes werpt zijn vruchten af. Nieuwe aanwinsten:
- Pompende xenia
- Apenhaar
- Actinodiscus spec
- Ricordea yuma
- Caulastrea furcata
- Rhodactis cf. indosinensis
- gorgoon (Plexaurella dichotome?)
- buttons
- keniaboompje
- baliepoliepen

IMG_1171.jpgIMG_1240.jpgIMG_1275.jpgIMG_1292.jpg


De witte anemoon (Heteractis crispa) is niet meer tevreden sinds de ombouw van het rif. Hij staat helemaal in en blijft op de wandel gaan.

De zeester is bijna al zijn poten kwijt, maar is toch nog actief. Een paar dagen later zie ik de rode heremiet mijn zeester opeten. Was de ster al dood? Of is de kreeft verantwoordelijk voor de steeds kleiner wordende ster?
Ik heb hem ook al agressief zien doen tegenover de blauwpoot heremieten. Het lijkt of hij zich verveelt. Constant loopt hij rond, probeert langs de ruit omhoog te kruipen, vecht met de thermometer, ... Fantastisch om te zien wel. Op het moment toch wel mijn lievelingsdier.

IMG_20140317_200037.jpg

Ik probeer hem wat bezig te houden met 3 levende mosselen. Dag en nacht is hij bezig de mosselen stukje per stukje uit de schelp te halen. De poetsgarnalen blijven in de buurt om de rondzwevende stukjes te vangen.
 
week 10:
Explosie van corepods. Ze zitten werkelijk overal. Paar dagen later zijn ze allemaal verdwenen.

De rode heremiet een aantal keer betrapt op het smullen van de schijfanemonen. Uit een rondvraag op het forum blijkt dat deze kreeft een heel agressieve soort is (Dardanus megistos). Met spijt in het hart doe ik hem terug naar de winkel want ik moet een weekje naar Amerika. Ik ga niet al mijn koralen opofferen voor 1 kreeft.

Verder heb ik last van kiezelalg. Om de 2 dagen moet ik het grind omwoelen. Omdat ik er een week niet zal zijn ben ik een nieuwe zandzevende ster gaan halen met mijn bon.
Ook 2 turbo slakken gekocht.

waterwaardes:
KH 9
PH 8.2
SG 1.024
N02 0
NO3 10
PO4 0,1-
NH3 0
ca: dringend eens een testje kopen. Die van sera is echt waardeloos

Misschien maar eens een silicaat test aanschaffen ivm de kiezelalg.

Zo maar wat foto's:
IMG_1217.jpgIMG_1288.jpgIMG_1290.jpgIMG_1295.jpgIMG_1520.jpg
 
week 11:
Back from US - Meteen naar de lfs om Nemo te redden samen met zijn vriendinnetje.
Of het nog verantwoord was om na de terugreis van 20u nog met te auto te rijden laat ik in het midden...

IMG_1452.jpg

week 12:
Ik was de potfilter al langer beu. De sump was niets geworden, dus nu een ander plan.

De eiwitafschuimer is nu aangepast zodat die water aanzuigt van het oppervlak. Misschien gaat die nu eindelijk goed afschuimen. De potfilter kan nu dus weg en het wateroppervlak blijft toch proper.


Omdat ik nog steeds last heb van kiezelalg heb ik een Hydor stromingsponp van 2200l gekocht zodat ik wat meer stroming heb op de bodem. Maar in vergelijking met de 4400l pomp van Hydor lijkt het wel alsof de nieuwe maar 500l water verpompt. Vreemd...

Nieuwe aanwinsten:
- Rode tepelanemoon
- 2 * kroepoekleder
- vingerleder
- 2 * babylon zandslak om het grind om te woelen

IMG_1474.jpgIMG_1513.jpgIMG_1529.jpgIMG_1533.jpg
 
Week 13:
Kolonie zakpijpen ontdekt. Ze zitten wel onder een schijfanemoon. Lijkt mij niet zo slim om daar gaan te zitten :)
De Juwel skimmer schuimt al 2 dagen goed (erg hé dat ik blij moet zijn als ik eens 2 dagen schuim zie)

IMG_1505.jpg

week 14:
Tripje met de vriendin naar de opendeurdag van de lfs geweest. Veel mooie visjes gezien, maar op advies van de winkelier maar 2 soorten meegenomen die perfect in mijn bak kunnen: 2 blauw-gele azuren juffertjes en een grappige gele ....

... kofffervis!!! => Dit is echt de laatste keer geweest dat ik op advies van een winkelier iets koop! Vanaf nu zoek ik alle dieren eerst op in de database als ik in de winkel sta. Dit dier wordt 50cm lang en heeft een veel groter aquarium nodig.

Toch is het momenteel mijn lievelingsvis. Hij is echt super grappig, actief en eet goed mee. Spijtig dat ik hem moet weg doen als hij groter wordt.

IMG_20140420_193327.jpgIMG_20140427_201644.jpgIMG_20140427_201712.jpgIMG_20140428_221703.jpg
 
Week 15:
Nu ik meer koralen heb staan wordt het eens tijd dat ik mijn verlichting upgrade want de 90watt T5 is aan de lage kant.

Ik heb goede dingen gelezen van de JMB LED balken, dus dat lijkt mij geen slechte keuze voor dat geld.
Om ze te kunnen dimmen en zonsopgang/ondergang te simuleren heb ik ineens de controller mee gekocht.
De LED balken zijn de Reef Bright serie 27 watt met afwisselend een blauwe en witte led.

De T5's zijn er uit en de 90cm LED balken passen net tussen de ophanging van de T5's.
Verlichtingsschema: half uur zons op- en ondergang. 8u op 100%, opbouwend naar 10u.

Het viel mij meteen op dat er prachtige kleuren verschenen in de koralen die met de T5's niet zichtbaar waren. Ook de vissen zijn nu veel feller gekleurd. Het wordt een beetje afwachten of deze 54watt genoeg is, maar voorlopig lijken de koralen het nieuwe licht zeker te apprecieren.

Een turboslak heeft zelfmoord gepleegd (lag op het droge op de afschuimer).

Verder stip ontdekt bij de koffervis! Ik ben redelijk veel bezig geweest in de bak deze week, misschien door de stress? De rest van de vissen heeft geen stip. De koffervis lijkt er zich verder weinig van aan te trekken.
Meteen begonnen met knoflook te voeren (vooral preventie voor de andere vissen)
Veel meer beginnen voeren zodat ze goed in het vet zitten om zo meer weerstand te kunnen bieden tegen de stip.

IMG_20140428_222923.jpgIMG_20140515_192646.jpg

Week 16:
- Het gaat op en af met de stip. Soms zie ik bijna geen stippen, soms redelijk veel. De koffervis blijft actief, eet goed en ziet er voor de rest gezond uit.

Voor de rest weinig gedaan. Wou vooral de koffervis zijn rust geven.

De koralen staan er prachtig bij met de nieuwe LED verlichting en staan elke dag nog mooier open dan de vorige.

IMG_20140428_221449.jpgIMG_20140428_221739.jpgIMG_20140507_124407.jpg
 
Week 17:
Nieuwe aanwinsten:
- 2x caliendrum
- montipora

De Witte anemoon is een zorgenkindje. Sinds de verbouwing van het rif 2 maanden terug vindt hij nergens zijn plek. Meestal zweefde hij wat rond om dan ergens onder een rots te belanden. Maar sinds de LED verlichting bleef hij eindelijk ergens zitten. Sommige tentakels beginnen beige te kleuren (natuurlijke kleur?). Maar nu is hij volledig in een holle steen gekropen. (zit nog vast gezogen)


Mijn andere zorgenkind, de Juwel skimmer produceert al weken geen schuim meer. Ik zit dus effectief al weken zonder afschuiming.
Ik heb hem al een paar keer gereinigd. De luchttoevoer is volledig vrij. Ik snap dus niet wat er mis is.
Er is gewoon geen opbouw van stabiel schuim.

Mijn waterwaardes echter blijven constant.
Situatie nu:
- Geen afschuiming
- 5 vissen die ik sinds 2 weken veel voer tegen de stip
- Veel LPS en leder koralen
- Achterwand is mooi begroeid met kalkalgen en gewone algen
- Kiezels, levend steen en andere ruiten blijven vrij van alg
- NO3 van 10, PO4 van 0 (salifert test gekocht omdat ik niet kon geloven dat PO4 zo laag bleef, maar die bevestigt dus de vorige resultaten)

Ik merk wel een grote groei in de algen op mijn achterwand. Dus het lijkt alsof die algen momenteel mijn water stabiel houden. Lijkt een beetje op het alg scrubber systeem dat sommige mensen toepassen. De grote algen op de achterwand zuig ik regelmatig weg met een hevel. Zo verwijder ik dus de opgenomen NO3 en PO4 uit mijn systeem.

Hoewel mijn koralen allemaal goed groeien en elke dag mooi open staan en mijn waterwaarden heel stabiel zijn, heb ik het toch helemaal gehad met de huidige manier van werken. Vooral die Juwel skimmer zwier ik liefst zo snel mogelijk buiten want die is waardeloos.

Bovendien wil ik echt met DSR beginnen, maar zonder goede afschuimer durf ik mij niet te wagen aan het stopzetten van de waterwissels. (nu 10% per 2 weken)


De frustraties van de vorige poging met de sump zijn al lang vergeten :), dus ik waag mij aan een nieuwe poging. Dit keer met een sicce 1.5 opvoerpomp. (600l opvoer ipv 3000l met de vorige pomp)

En ja hoor, mijn overloop werkt nu perfect:
- Starten en stoppen van de hevel werkt keer op keer vlekkeloos
- De overloop en hevel zijn geruisloos
- de opvoerpomp is na een paar dagen indraaien heel stil geworden
- Het zweefvuil verdwijnt snel in de overloop
- Van een kaamlaag is geen sprake meer
- Meer plek in het aquarium

Mijn sump is nu aangepast naar 1 vak van 50*25cm voor de technieken en 20*25 voor de opvoerpomp.
Bij het stoppen van de hevel kan mijn aquarium onmogelijk overlopen.

De Juwel skimmer heb ik ver weg gezet en vervangen door een Deltec SC1350.
Wat een ding! Zoveel schuim heb ik op al die maanden tesamen nog niet gezien bij de Juwel skimmer.
Na 1 nachtje draaien had ik al meteen de weekopbrengst van de Juwel tijdens een goede week.
De eerste dag maakte de pomp van de Deltec wel veel lawaai, maar dat lijkt nu al verminderd te zijn.

Ik moet nu wel opletten dat ik mijn water niet te arm maak. Is het misschien een idee om de afschuimer maar 12u te laten draaien?


Bij alle aankopen die ik de laatste maanden gedaan heb (LED, ecomax 3500 pomp, afschuimer) heb ik trouwens rekening gehouden met de mogelijkheid om die in een groter aquarium te gebruiken.
Mijn ideale bak zit tussen de 300 en 400 liter water. De kosten blijven bij zo'n bak binnen de perken terwijl je toch een mooi rif kan bouwen. Waarschijnlijk wordt dat iets voor volgende winter. In de zomer heb ik te veel werk in mijn tuin :). Wilde plannen voor een doorkijkbak heb ik al op dit forum geplaatst. Wie weet...

IMG_20140514_183236.jpg

Met deze post heb ik het hele verhaal tot vandaag verteld. Ik heb een aantal slechte keuzes gemaakt, vaak uit onwetendheid en ondanks de vele uren die ik op dit forum gespendeerd heb. Die dingen heb ik hier gedeeld zodat andere mensen deze fouten niet hoeven te maken.

Maar langs de andere kant heb ik vooral dankzij dit forum (en niet de lfs, spijtig genoeg) een bak neergezet waar ik vandaag heel trots op ben. Ik heb een mooie collectie koralen opgebouwd voor deze beginners bak, voornamelijk dankzij leden op dit forum.

Ik heb altijd geprobeerd de dieren op nr1 te plaatsen, ondanks het moeilijk te drukken enthousiasme. Ik moet spijtig genoeg meedelen dat ik 1 heremietkreeft, 1 zandzevende zeester, 1 turboslak en verschillende glasanemonen ;) ben verloren.
Mijn koralen zijn bijna allemaal stekken en dus geen belasting voor bestaande riffen. => Toch iets wat ik nu meer dan in het begin belangrijk vind.

IMG_20140511_191852.jpgIMG_20140511_191905.jpgIMG_20140514_183341.jpgIMG_20140514_183353.jpg
 
sat zijn veeeeeel posts in een paar dagen. Je bak ziet er zeer helder uit.
Opbouw is luchtig te noemen.

Goed bezig zou ik zeggen :eek:


gr
Kris
 
sat zijn veeeeeel posts in een paar dagen. Je bak ziet er zeer helder uit.
Opbouw is luchtig te noemen.

Goed bezig zou ik zeggen :eek:


gr
Kris

Dat leest dan gemakkelijik in 1 keer door :)
Ik heb alles goed bijgehouden in een dagboek zodat ik bij problemen gemakkelijk kan terug kijken wat er de weken voordien gebeurd is. Dat was zeker wel handig bij het maken van dit dagboek.

De opbouw is zeker luchtig. Al lijkt het in het echt nog luchtiger dan op de foto's. Ook achter het rif is een vrije doorstroming van het water mogelijik. Niet zo gemakkelijk met maar 40cm diepte, maar toch redelijk goed gelukt vind ik. Ik kan overal goed bij om vuil af te hevelen.


De Deltec draait ondertussen 3 dagen en ik zie de algen op de achterwand verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Ik besef nu dat de keuze om mijn achterwand te laten begroeien waarschijnlijk mijn bak gered heeft.
Anders zou ik nu met torenhoge NO3 en PO4 waardes gezeten hebben en levend steen dat onder de algen zat.

Dit weekend zal ik mijn water nog eens testen, maar ik verwacht een duidelijke daling van NO3. Het wordt nog afwachten of mijn koralen dit wel leuk vinden. Ik laat de afschuimer alleszinds maar 15u draaien per dag voorlopig.

Nu de sump geplaatst is en de interne juwel skimmer weg is, begin ik veel meer plezier te krijgen in deze bak. Voordien was ik nooit 100% tevreden.
 
Vandaag een leuke bestelling binnen gekomen:
IMG_20140520_173358.jpg


Meteen de eerste metingen gedaan (enkel PH, sg, KH, Ca, Mg, PO4, NO3)
Capture.jpg


Na maanden een NO3 van 10 gehad te hebben, heb ik na een week afschuimen met de Deltec plots een NO3 van 5. Is dus goed zo :) (en ik laat de Deltec dan nog maar 15u per dag draaien)

Opbrengst van een week. Zoveel heeft de Juwel skimmer in 4 maanden tijd niet afgeschuimd:
IMG_20140520_204521.jpg


Maar ik blijf toch moeite hebben met sommige testen. Zo vind ik het heel moeilijk om te bepalen wanneer de kleur nu juist omslaat bij de Mg en Ca test (salifer).
De NO3 test (Sera) kan ik gewoon niet zelf doen omdat ik de juiste kleurnuance niet zie.

Iemand tips?

Kan iemand DSR toevoegen aan de titel van dit topic? Glenn verdient de credits wat mij betreft. Mede dankzij zijn dagboek ben ik overgegaan op zout.
 
Dit weekend heb ik nog wat testsetjes gekocht om de DSR metingen te kunnen starten.
De Kalium test ontbreekt nog. Die kost bij mijn LFS 57 euro :rolleyes:
Fe-test was uitverkocht.

De strontium test is volgens mij verkeerd gelopen. Het lijkt mij een redelijk onmogelijke test om betrouwbaar uit te voeren.

DSR25514.jpg

Mg en Ca zijn op peil gebleven sinds de vorige keer. KH is terug gedaald naar het niveau van vorige week.
Alle stoffen worden nu op peil gebracht zodat ik de verbruiken weet binnen een week.

Nog eens een overzichtsfoto:
IMG_20140525_200102.jpg
 
Leuk dagboek om te lezen. Je ziet als het ware de kennis toenemen.

Leuk om te lezen!

Dat is exact zoals ik het ook aanvoel.
Ik ben al heel trots op mijn bak, maar ik heb ook nog een hele lange weg af te leggen. Door rustig meer kennis op te doen en alles de tijd geven hoop ik ooit een topbak te hebben :)

Nog een leuke foto van mijn tepelanemoon. Wat hier de bedoeling was weet ik niet. Hij leek een 2e voet te ontwikkelen, dus ik dacht aan splitsen:
IMG_20140525_171653.jpg

Het leek maar een schijnbeweging, want even later zag de voet er terug normaal uit. (mooie poetsgarnaal he ;))
IMG_20140525_172327.jpg

En ging die ook terug normaal open staan:
tepelanemoon.jpg

Het blijven fascinerende dieren :)
 
Vandaag een kleine verbouwing gedaan in de bak. De LED verlichting leek wat te fel voor de hamertjeskoralen, de gorgoon raakte het wateroppervlak en de pompende xenia's blijven maar groeien en begonnen andere koralen te irriteren.

Nu is alles wat herschikt zodat de koralen goed kunnen groeien en van de xenia's zijn stekjes gemaakt. Die zal ik binnenkort moeten verkopen want ik heb er nu wel te veel.

Meteen mijn eerste powerfilter gemaakt om het zweefvuil van de werkzaamheden weg te krijgen:)

(eigenlijk net een mindere foto want alles staat nog niet volledig open)
IMG_20140529_211953.jpg



Mijn heteractis crispa voelt zich eindelijk goed. Hij is terug honkvast geworden en begint zooxanthellen te kweken. Wel wat spijtig dat de witte kleur daardoor verdwijnt, maar toch liever zo. Bij het voeren is hij ook bliksemsnel om de prooi in te sluiten. Dat heb ik hem voordien nooit zien doen.
IMG_20140529_212048.jpg


De DIY overloop draait nu bijna 3 weken en ik moet zeggen dat ik hier heel tevreden over ben. De overloop is geruisloos en ik heb er verder geen omkijken meer naar. Uiteraard is er voldoende plaats in het aquarium om het water uit de sump op te vangen bij een verstopte overloop. De opvoerpomp heeft een droogloop beveiliging moest dat gebeuren...

Vorige week al een voorproefje gehad van de zomer. De temperatuur in de leefruimte was 25 graden. Met kap toe is mijn aquarium ongeveer 3 graden warmer dan de omgevingstemperatuur. Met open kap ongeveer 1 graad. Wel een probleem als je weet dat de thermometer hier in de zomer de 27 - 28 graden kan aantikken. Hopelijk krijg ik de temperatuur nog wat lager door geforceerde verdamping met een ventilator.


DSR:
dsr290514.jpg
Vorig weekend fosfaat gedoseerd, maar is terug gezakt naar 0. Nitraat is iets gestegen. De afschuimer laat ik nu wat langer draaien en ik blijf voorzichtig fosfaat doseren. Ijzer voeg ik 2x per week toe als sporernelement. Maar dit werkt dus ook fosfaat verlagend => beetje vervelend :)

Jodide is licht meetbaar. Dit dankzij dagelijkse dosering van 0.02ppm => dit zet ik dus verder
Strontium is niet meetbaar ondanks dagelijkse dosering van 1ppm => dit verhoog ik naar 2ppm per dag
Boor is doorgeschoten naar 6. Rustig laten zakken dus.
Kh zakt ongeveer 2ppm per week => verbruik is bepaald en ik begin met de doseringen.
Ca en Mg verbruik weet ik dit weekend.

Kaliumtest wordt volgende week verwacht.
 
Bovenaan