Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mike's Kubus.

Mike Tukker

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allen,

Na te zijn begonnen met een Sera 130 en daarna te zijn overgestapt naar een RSM 130D had ik wat plannen voor een ander project. Na een kubus van 70x70x70 gezien te hebben bij een bekende ben ik daar reeds vorig jaar eens aan het kijken geweest maar kon helaas niks vinden. Of je had een afspraak met iemand die vervolgens niks meer liet horen en bak al verkocht had terwijl ik een afspraak had. Na dit debacle is dit plan op een lager pitje komen te staan totdat, de bekende van me een lekkage in de bak had ik alles in 1 koop over kon nemen. De dag erna er naar toe gegaan en alle techniek incl. bak overgenomen voor een scherpe prijs en project kubus kon beginnen. De dag erna in het dag licht de bak eens goed bekeken en bleek dat behalve de lekkage in de kitrand op de onderzijde er tijdens het neerzetten van de bak een paar tikken op de hoek zijn gekomen waardoor deze ook kapot waren en de bak vrijwel niet bruikbaar was.

Oke, dompertje. Verlies nemen en opzoek naar een goede bak. Aangezien er niet zo veel kubussen worden aangeboden al snel besloten een bak te laten maken. Een paar bakken bouwers gemaild en naar een prijs gevraagd en besloten de bak bij een van deze partijen laten maken. Wordt weer een kubus van 70x70x70 met een overloop rechts achter in de hoek. Voorzien van 10 mm. glas en transparante kit. Waterhoogte zal ca. 66 cm. worden. De plannen zijn om een bak van 60x40x30 te gaan opofferen als sump. Meubel wordt zeer waarschijnlijk van steigerhout. En frame wordt van hout. Aangezien ik verplicht 2 weken kerstvakantie heb zal de bakken bouwer proberen om de bak volgende week af te krijgen.

De techniek ben ik nog een beetje aan het dubben.

Heb onderstaande:

3 stromingspompen. Wellicht een 4e. heb verschillende typen en vermogens dus wordt even spelen en proberen. Intentie is ca. 30 keer de bak inhoud te verkrijgen. Welke worden aangestuurd door een aqua medic wave maker.

Opvoer zal gaan gebeuren met een Eheim compact 3000.

Verlichting zal door een Aqua Sun led 130 wat incl. opkomst en ondergangs functie geschieden aangevuld met 6x24 watt T5.

Qua schuimer Heb ik nu een HS400 staan welke ik ga verkopen en waar een sterkere schuimer voor plaats zal maken.

Verder moet ik nog brainstormen over aanvullende materialen en techniek aanpassingen. Hoop jullie beetje bij beetje op de hoogte te gaan houden en regelmatig dit dagboek te updaten.

Eventueel heb ik een RSM 130D Met alles Tunze uitgevoerd in de aanbieding welke beschikbaar komt zodra alle levende haven overgezet wordt. En is de afschuimer ook te koop!

Groet,

Mike.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed! Ben benieuwd naar de eerste foto's straks!
 
Dank je Basonder14! Ik zal proberen stap voor stap te updaten en uiteraard horen daarbij foto´s bij! Me handen jeuken in ieder geval!
 
Vandaag nieuwe afschuimer gehaald! Bm Nac7 en 20 kg. Fijn grind meegenomen. Tevens heb ik op me werk een bodemplaat en onderplaat van de bak laten zagen. Als het goed is kan ik zaterdag ook de bak halen!

Ook is de red sea verkocht. Nieuwe eigenaar heeft geen haast maar hoop Rond de jaar wisseling bak leeg en schoon te hebben klaar staan.

Zin in!
 
Hey Mike,

Klinkt goed ben zelf ook bezig met een bakje 75x58x70 ;)

En me broertje zal ook blij zijn met ze nieuwe bakje rsm 130d ;)

gr mark
 
Hallo Mark,

Ik begrijp dat Kevin je broertje is? Leuk! Hij gaat er zeker plezier van krijgen! Zou leuk zijn als hij ook dagboek bij gaat houden!

Volgende week volgas bouwen. PVC komt eerdaags binnen en ligt hier vol met vurenhout welke als basis gaat dienen.

Denk de week erna de red sea leeg en schoonmaken zodat deze opgehaald kan worden.

Mike.
 
Frame bouwen.

Ondanks dat ik nog weinig volgers heb toch maar een update! Vandaag de oude 70x70x70 bak die ik in 1e instantie wilde gebruiken klein gemaakt. Kit ging super los met een stalen snoek onderlijntje! Werkt veel beter als een nylon visdraadje.

Ook begonnen met het frame. Ik hoop dat deze morgen af is waarna ik dit een paar keer af wil lakken en alle randen erna af wil kitten.

Aankomende 2 weken vrij dus hoop aankomende week bak te halen en steigerhout te halen, zagen en te lakken! Waarna ik langzaam alles af kan monteren. Als het goed is ligt dan het pvc ook klaar waarna ik dat kan afmaken en me sump kan maken.

Langzaam komt er nu schot in de zaak! Kan niet wachten tot alles draait en ik alles over kan zetten!

Keep u updated!


Fijne dagen allemaal gewenst alvast!


Mike.
 
Ben benieuwd
ik heb zelf ook een kubus draaien

gr
mike
 
Hallo allemaal,

Weer een kleine update! Bak vandaag gehaald! Super netjes afgewerkt en gekit. Vandaag frame afgemaakt en deze nu aflakken. Hoop deze nog een keer morgenochtend af te lakken en morgen avond wellicht de laatste laag te geven? Even aankijken hoe het loopt. Ook kan ik vanaf morgen steigerhout ophalen om het frame mee af te werken. Deze na de kerst zagen en behandelen. En dan het pvc welke als het goed is morgen klaar ligt te monteren.

Lekker bezig dus!

@Oezie dagboek blijf ik volgen! Leuk!

Groet,

Mike.
 
Hey Mike.

Successen je bak en bedankt voor je tip. Ga deze zeker contacten na de vakantie. Ik wil alleen niet zo hoog maar ik wil juist geen kap er boven op dus moet het ook weer dik glas worden. Maar dat komt goed !!

Op de Engelse forums hebben ze een gezegde:

This thread is useless without pics. En daar kan ik mij wel in vinden 😁
 
@Rdeurne bedankt en wellicht heb je er wat aan voor jou aankomende project! En de foto's zal ik een deze dagen even toevoegen. Heb gelukkig met de telefoon een paar foto's gemaakt.

Weer een klein beetje kunnen werken aan het frame. Meerdere keren kunnen lakken. Bodem plaat, de hoeken en de ruimte ertussen afgekit. Even een balkje verplaatst en ondersteund omdat de doorvoer op die locatie zal komen.

Gaat steeds meer ergens op lijken! Aankomende weekend de steigerdelen behandelen en zwarte folie op de niet zichtbare zijden maken. En wellicht een start maken met het pvc werk. Tevens nog een beetje levend steen gehaald wat uit een ingedraaide bak komt evenals mijn huidig steen en wellicht wat vulsteen.

Fijne kerst allen!!

Mike.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een kleine update! Gister de sump voorzien van schotten. Tevens de 2 niet doorkijkzijdes voorzien van zwarte folie. Meubel afgemaakt en bak erop! Nu gevuld met zoet water om te kijken of het lekt en dan morgen beginnen aan de pvc en aan de elektra als ik het red!

Goede jaar wisseling allen!
 
Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen?
 
Even een update. Is tenslotte door de drukte er een beetje bij ingeschoten en dat is niet de bedoeling!

De bak staat nu bijna 2 maanden te draaien. Alles waardes zijn goed en stabiel. Een tijd last gehad van snelle vervuiling van de bodem. Na 2 dagen kwamen er bruine vlekken. Op aanraden van mijn winkelier een paar slakken in gebracht en voilà de bodem is nu al een week spierwit.


Helaas zijn alle foto's verloren gegaan toen me telefoon het begaf. Zal snel even uitvogelen hoe ik nu de foto's kan delen die ik afgelopen weken heb gemaakt.


Qua techniek is er een Tunze Osmolater toegevoegd. Erg fijn!


Qua vissen zit onderstaand in:


2x occelaris
1x zebasoma desjardnii
1x gele zeilvin dokter
1x lipvisje
1x salarias
1x juffertje
2x heremiet kreeft
4x slakken
1x koekop

De koekop heb ik gekregen en kwam er later achter dat mijn bak te klein is. Dus deze zal sowieso tzt eruit moet.
De Juffer jaagt het kleine spul nu te vaak op. En heeft al 2x kauderni binnen uur toen ik weg was afgemaakt. Deze moet ik uitvangen maar het boefje weet dat ik hem hebben moet. Vissenval of netje hij duikt steevast in het rif.

Qua koraal zal ik nog even lijstje maken. Is niet veel maar weet niet alle namen. Van de vissen moet ik ook even alles latijnse namen erbij zoeken.

Wordt vervolgd....
 
.
20140216_215652_zps8b73e59a.jpg
 
Laatst bewerkt:
20140113_225542_zps044cb03d.jpg
 
Zoals jullie kunnen zien schijnt het led behoorlijk in een bundel... opzich wel mooi maar denk dat ik alles egaler uitgelicht kan worden. Wat is jullie mening of tip voor meer spreiding?
 
Gister 7 testsetjes gekocht. De oude Sera set was over de datum. Dus geen risico en alles maar vervangen! Tevens 2 kleine poetsgaraaltjes ingebracht! Blijven leuke en nuttige beestjes! Zit te denken om binnenkort wat levendsteen erbij te halen. Deels vers en deels uit draaiende bak. Wil toch me rif anders opbouwen en meer plekken voor koraal e.d. merk dat ik nu te weinig plateaus heb om koraal mooi kwijt te kunnen!

Dus maar keer dagje vrij nemen en lekker hobbyen!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jaqueline,

Bedankt voor je compliment. Zal van de week ff met vol licht aan betere maken. Dit maand na omzetten van alles uit de Red Sea.
20140116_205417.jpg
 
Bovenaan