Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aqua Medic Yasha Almere

SeaRyan

ZeewaterForum gebruiker
Hallo mede zeewaterliefhebbers,
Ik begin een nieuw dagboek omdat ik ook een nieuw aquarium heb. Een Aqua Medic Yasha. In mijn ogen een super leuk bakje met vrij goede techniek voor zo weinig water. Het bakje staat dit moment al ruim 12 weken.

De bedoeling van mijn dagboek is om in de loop der tijd te zien wat er allemaal verandert. Ook vind ik het leuk ervaringen te delen met mensen die ook Nano aquaria houden.

Voordat ik deze yasha had opgestart had ik ook nog een grote bak. Een totaal systeem van bijna 600 liter. Maar aangezien ik naar Curaçao ga vanaf april voor 2.5 maand heb ik besloten de grote bak weg te doen. Mijn vriendin blijft achter in Nederland en kan er niet zo makkelijk voor zorgen. Dus heb ik besloten de bak te verkopen nu hij er nog mooi bij stond. Afgelopen vrijdag is de bak opgehaald en staat nu mooi in Arnhem.

Uit de grote bak heb ik wel kleine stekjes weggehaald voor in de kleine Yasha. Ook is 1 vis mee verhuisd. Het gaat om wat blauw/paarse oren, rode oren, een groene trachyphyllia en een wit/groene bubbelkoraal. Verder heb ik een gramma loreto uit de grote bak over gezet naar de kleine bak en maakt het zo te zien goed ondanks het grote verschil van aquarium.
De inhoud wat er nu totaal in zit:
Vis
  • Een emblemaria soort. (Weet niet precies welke)
  • Ecsenius stigmatura
  • Gobiodon titra
  • Gramma loreto
Koraal
  • Rode monti
  • Groene monti
  • Groene trachyphyllia
  • Rode oren
  • Blauwe oren
  • Groenwitte bubbel
  • Druifjeskoraal
  • Hamerkoraal
  • Sterpoliepen
In totaal zit er zo’n 7 kilo levend steen in.

Waterwaarden gemeten op 23-08-2013

pH: 8.5
NO2: 0
NO3: 4 ppm
KH: 8
Ca: 430
Mg: 1360
Salinty: 35



Alle koralen doen het goed op de sterpoliepen na. Iemand enig idee?
Ik zal ook zo nog wat foto’s bijvoegen hoe de bak er bij staat.

Ook gaan mijn vriendin en ik woensdag een rondje langs meerdere aquaria winkels in Nederland. Ik ga mezelf eens verdiepen in een Aqua Medic Blenny.

Met Vriendelijke Groet,

Ryan

P.S. Mijn enter werkt niet op deze site met deze computer terwijl er niks mis is met mijn enter knop. Heeft iemand enig idee hoe dat kan of hoe ik dat kan oplossen?
 
Vandaag een kleine update.
Heb water net getest:

Salinity: 34
NO2: 0
NO3: 12.5
KH: 8
CA: 450
Mg: 1360
pH: 8.4

Ik baal een beetje van de wat hoge NO3 waarde. Ik heb gisteren ververst en heb gisteren ook de schuimer iets beter afgesteld dus hoop dat het nog gaat zakken. Gisteren heb ik ook een zakje uit me bak gehaald waar PO4 x 4 inzat. Dat zakje zat vol met vuil dus die heb ik weggegooid en ga ik daarvoor een nieuw zakje aanschaffen.

De sterpoliepen komen helaas nog niet naar buiten en de rode montiplaat laat witte plekken zien. Heeft iemand daar misschien tips voor?

Mvg Ryan
 
Mooi hoor! Hoeveel liter?
Ben zelf op zoek naar passende vissen en dankzij jou nu de Ecsenius Stigmatura gevonden, mooi visje die we in ons achterhoofd houden nu! :)
 
Oja, kan je helaas geen tips geven over je poliepjes aangezien ik nog beginner ben. Enige wat in me opkomt is hem op een ander plekje zetten met andere stroming/verlichting. Wellicht dat dit helpt!
 
Nou dat is leuk om te horen! Ja die Ecsenius is echt heel leuk. Heb zitten twijfelen tussen 2 soorten maar vond deze de meest kleurrijke. Heeft ook in de bak een leuk karakter. Het gekke aan die poliepen vind ik dat ze op ongeveer zo'n zelfde plek staan als dat ze toen in mijn grote bak stonden. Daar waren ze prachtig gifgroen en nu geen poliep. Ik denk dat ik hem morgen dan maar ga verplaatsen. Excuus als alles achter elkaar getypt is maar mijn enter werkt op de 1 of andere manier niet op dit forum. Mvg Ryan P.S. Er zit ongeveer 40 liter in de Yasha.
 
Morgen ronde Nederland doen. Eerst langs Dabrowski en dan naar Breda. Vanaf Breda naar Den Haag en dan richting utrecht. Ben benieuwd wat ik allemaal ga zien. Iemand aanraders qua winkels in deze route?
 
Vandaag de ronde in Nederland gedaan. Langs veel winkels geweest wat sponsers zijn van het forum. Erg leuk en erg veel gezien. Heb mezelf maar getrakteerd op een groter broertje van mijn yasha. De Aqua Medic Blenny. Morgen even een kijken of ik ergens een meubel kan scoren voor deze mooie bak. Ik kon het toch niet helemaal afsluiten nadat ik mijn grote bak heb verkocht. Voor mij is dit een mooie oplossing. mvg Ryan
 
Vandaag bij Diebo geweest. Meubeltje opgehaald voor de Blenny. Ik ging voor een meubel maar zag 1 stek staan van een Stylophora die ik eigenlijk al langere tijd wilde hebben. En dan zegt me vriendin van ja 2 zijn goedkoper dus kies er nog maar 1. Dus ook nog een Acro gehaald. Volgens de waterwaarden die ik had zou het moeten kunnen en rekening gehouden met het feit dat ze veel licht nodig hebben heb ik ze hoog in de bak geplaatst. Aqua Medic Yasha.jpgaqua.jpgtrachy.jpg Ook heb ik het boekje van Tanne gekocht. Ik heb al een aantal keer getwijfeld maar heb hem toch maar meegenomen. En ook nog maar een foto van mijn mooie Trachyphyllia. Hij was bijna helemaal weg in mijn grote bak maar nu begint hij zelfs zijn mooie gifgroene kleur terug te krijgen. Super blij mee! mvg Ryan
 
Vandaag maar weer even een update! Ik ben net terug van Aquaasan. Wat een mooie en leuke zaak. Ga ik zeker vaker komen! In de Yasha gaat het prima. De waterwaarden blijven goed stabiel bij elke 3 dagen een beetje te verversen. De koralen doen het tot nog toe echt super. Zitten nu 2 spsjes in. Beide als stek gekocht maar staan er prachtig bij. Ik hoop wel dat ze het blijven doen. Ik heb wel gehoord dat het niet heel moeilijke spsjes zijn dus dat is voor mij prima. Het gaat om een blauwe stylophora en een rode montipora maar dan niet hetzelfde als de monti plaat. Verder heb ik bij aquaasan ook een stuk rifkeramiek gekocht omdat ik dat toch wel heel mooi vind. Ik ga het samen met wat levend steen gebruiken om mijn nieuwe AM Blenny op te starten! Dat was het voor nu weer even!
 
Bovenaan