Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wederom 1,80*0,90*0,60

SDH

ZeewaterForum gebruiker
Na een afwezigheid van 3,5 jaar, ivm verblijf in het buitenland zijn we vorig jaar weer begonnen met onze bak. Afgelopen zomer zijn we terug naar Nederland verhuisd en stond de bak ons zielig aan te staren in de woonkamer. De bedoeling was om tot december te wachten en dan weer te beginnen. De bak staarde me aan met zijn trouwe ogen en ik kon de verleiding niet weerstaan om eerder te beginnen.
Alle techniek was nog in huis dus het was een kwestie van steen bestellen en gaan met die banaan. Uiteindelijk kregen we op 4 oktober het verlossende telefoontje, je steen staat op Schiphol, kom je het vanmiddag ophalen?
We zijn de bak gestart met ongeveer 60 kg vulsteen uit de oude bak, aangevuld met ongeveer 60 kg vers steen.
We hebben eerst lopen twijfelen, nemen we weer een dagboek, of toch maar niet. Zoals jullie zien hebben we toch besloten weer een dagboek te beginnen.
We zijn nu 3,5 maand verder en de bak draait redelijk goed. De waterwaardes zijn na de bekende opstart periode zeer goed en stabiel.
Nitraat: 0
Fosfaat:<0,03
KH: 9
Het enige probleem wat we nog hebben is bryopsis, er was 1 steen waar het op zat en heb iets te lang getwijfeld met het verwijderen van deze steen, waardoor het nu aardig door de bak is verspreid.
Vorige week hoorden we dat een bekende van ons ging stoppen met zijn bak en konden we aardig wat grote koralen overnemen. Afgelopen weekend is ook de bodembedekking erin gegaan. Nu vind ik de bak ook waardig om te tonen..
De opstart heb ik niet veel foto's van, wat ik heb zal ik zo plaatsen, eindigend met een overzichtsfoto van vandaag.
Groetjes Steve en Yvon

overzicht forum.JPGwij mochten er niet in forum.JPGMantis 12 cm forum.JPGalleen vulsteen forum.jpgLevend steen forum.JPG
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

mooi :) lijk wel of er weinig licht in zit?
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Maar wel een hele gave scape zeg! :biggrin:
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Komt denk ik door de korte sluitertijd van het foto toestel, er hangt 3 keer 150 watt HQI en 4 keer 80 watt t5 boven en alle lampen waren nog aan toen ik deze foto nam.

ooooowww ok ik wou al zeggen haha :) en indd de opbouw is heel mooi :)
ik ben echt een voorstander van diepe bakken.
daarom worde de mijn nieuwe bak 150x120 :)
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Top Yvon, ziet er nu al prachtig uit! Enne, welcome back hè ;).

(ik kreeg wel even de rillingen over mijn lijf, dat zijn heel wat mantisjes uit het steen vandaan zeg :eek:)
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

heeeel mooi opgebouwd!!! ziet er super mooi uit..


dat standje heb ik ook op me camera vind het altijd mooie foto's geven:p


veel suc6 met de mooie bak..

gr
linda&sander
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

@ Marjan, er kwamen inderdaad aardig wat mantisjes uit het steen, de grootste was echt HUGE. Hoorde onder de laatste steen in de doos wat geschuifel, verwachtte een krabje, had ogen als schoteltjes toen er een mantis van 12 cm onder zat. Ik was ook een pistoolgarnaal tegen gekomen en die heb ik in de bak gedaan, hoorde regelmatig getik en dacht dat ie nog leefde, zat er afgelopen zaterdag midden op de dag gewoon een klein brutaal mantisje voor me raam. Het is maar een kleintje van 4 cm ofzo, dus ik laat hem maar zitten, denk toch niet dat ik hem te pakken krijg, maar vond het wel een brutaal baasje.
Ik las trouwens in je dagboek dat je wat problemen hebt met je afschuimer en verlichting, maar kon zo gauw niet vinden wat je er precies in hebt, misschien heb ik hier nog wel wat voor je.

@Jeff, heb net je dagboek bekeken, mooie plannen, ga ik volgen..

@Ferdy, bedankt voor het compliment over de opbouw, we zijn er zelf ook wel tevreden over, wordt alleen een uitdaging met plaatsen van koralen, sommige stukken zijn erg steil, zal daar echt kleinere stekken moeten gaan plakken.


@San en Linda, ook bedankt voor het compliment, begin steeds trotser te worden op me gesmijt met stenen. Ik vind het ook een mooie stand, vissen zijn mooi scherp, maar ben nog steeds druk zoekend met mijn camera naar de juiste instellingen.


Afgelopen weekend hebben we een paar mooie koralen op de kop getikt, kon ze niet laten staan. Heb een 2 kleurige druif en een mooie tafel gekocht, hoop dat ze zo mooi blijven, hard groeien en nog mooier worden.
tafeltje.jpg2 kleurige druif.jpg
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Gister weer eens een halve dag in de auto gezeten en wat mooie visjes gescoord. Een vriend van ons stopt met zijn bak en wij zouden van hem 2 vissen overnemen een gele zijlvin en een centropyge bispinosa. We wilden een combinatie van 3 verschillende zebrasoma's. Aangezien het beter is om ze tegelijkertijd in te brengen, moesten we even een stukje rijden. Een mooie desjardini en xanthurum op de kop getikt. Na het overwennen zwommen ze algauw gedrieen rond en zag ik ze lekker aan de stenen pikken. Ook hebben we een koppel centropyge loricules meegenomen. De andere dwergkeizer laat ze met rust, dus die zwemmen ook vrolijk rond. Heb alleen nog geen mooie foto van ze kunnen maken, maar dat gaat vast binnenkort nog wel lukken.
Groetjes

IMG_0902 (Custom).jpgIMG_0906 (Custom).jpgIMG_0895 (Custom).jpgIMG_0882 (Custom).jpgIMG_0878 (Custom).jpg
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Gisteren hebben we bij Frode een hele mooie acro opgehaald. De acro zat al sinds november op ons te wachten. Frode krijgt binnenkort zijn nieuwe bak, dus het werd tijd om hem op te halen. Acro leek bruin met mooie blauwe groeipunten, maar onder mijn verlichting lijkt er op sommige stukken een olijfgroene waas zichtbaar. Ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien.
Foto tijd:

IMG_0908 (Custom).jpgIMG_0927 (Custom).jpgIMG_0914 (Custom).jpgIMG_0926 (Custom).jpg
 
Hoe help ik mijn bak om zeep....les 1

Lang geleden dat er een update is geweest over de bak, dus Marjan, bij deze..

De titel zegt het al...

De bak draaide de afgelopen maanden niet naar wens, kon mijn vinger er niet opleggen, maar hij sprankelde niet, dus wat doe je dan meten, meten en nog eens meten. De testresultaten waren goed nitraat 0, fosfaat <0.03 en kH rond de 9.
Mijn gevoel zei dat er iets niet klopte, heb daarom 3 weken geleden mijn water eens in de winkel laten testen, het nitraat gehalte was schrikbarend. Omdat ik dus altijd nitraat 0 meette, had ik mijn afschuimer extreem droog staan, wil graag een nitraat rond de 2. Het blijkt dus gewoon dat mijn testsetje totaal niet functioneerde, nu volgt dus de les:

Ga op je gevoel af, en vertrouw niet blind op je testsetjes.....

Het was dus tijd voor actie en gauw, heb biopellets geinstalleerd, en een osmose apparaat met een hogere opbrengst gekocht die ik afgelopen week binnen heb gekregen, zodat we een grote waterwissel konden voorbereiden en voortaan vaker kunnen verversen.

De biopellets draaien nu 2 a 3 weken, zie daar nog niet echt resultaat van, de afschuimer draait nu een stuk beter, maar zie het nitraatgehalte nog niet echt dalen. Hoop de komende weken resultaten te gaan zien hiervan. Heb 2 weken geleden 200 liter ververst en vandaag 350 liter. Morgen gaan we weer even meten, kijken wat dan het nitraat gehalte is. Nu we een beter osmose apparaat hebben, is het voornemen om wekelijks een grote waterwissel te doen, net zolang tot het nitraatgehalte tot een acceptabel niveau is gedaalt.

Het heeft me bijna al mijn koralen gekost, gaan nu druk aan de slag met het nitraat in de bak, en zodra die laag en stabiel is, moeten we maar op zoek naar stekken en koralen in Noord-Holland en omstreken.

Groetjes Steve en Yvon
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Argg dat is minder nieuws, die had ik niet zien aankomen moet ik eerlijk zeggen. Had pracht en praal verwacht!

Ik hoop dat alle genomen en voorgenomen stappen gauw het e.e.a. weer de goede richting op laten gaan!
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Tuurlijk, dat gaat jullie lukken!

En ik weet niet of ik koraaltjes heb die jullie misschien graag ook zien, maar ik kan na mijn vakantie en na de zomervakantie (zo eind aug/ begin sept) vast wel weer genoeg stekken.
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Onze voorkeur gaat voornamelijk uit naar sps en lps, leders doen het op een of andere manier hier normaal niet zo lekker. Ruwe oren gaan nog wel, maar gladde staan hier er maar zielig bij, iets teveel stroming denk ik. Ga het wel in mijn achterhoofd houden, struin nu al het forum af naar mensen die leuke koralen hebben hier in de noordkop, wil ze tzt gewoon via pb gaan benaderen of ze nog leuke stekjes hebben.
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Dank je Sander, de bedoeling was om zoveel mogelijk zwemruimte en schuilruimte te creeren voor onze dokters. Moet zeggen dat dat aardig gelukt is, er zwemmen drie zeilvinnen ( 2 megavette) en een acanthurus in en je ziet ze overal het rif induiken om vervolgens ergens anders weer tevoorschijn te komen, dus inderdaad luchtig genoeg.
Nu nog bekleden met mooie koralen zodra de nitraat problemen zijn opgelost.
 
Re: Wederom 1,80*0,60*0,90

Onze inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen, we hebben wekelijks flink ververst en alle mogelijke ophopingen van detritus verwijderd. Het nitraat gehalte staat nu tussen de 5 en 10. Het streven is nog steeds om het nitraat gehalte verder te laten dalen richting de 2. Wel durf ik nu weer nieuwe koralen in te gaan brengen. Morgenmiddag begint onze vakantie en dan gaan we maar eens rond rijden door Nederland en Belgie op zoek naar mooie koralen. Heb je dus nog mooie stekken ( liefst sps) dan houden wij ons aanbevolen. Heb vandaag via facebook al 2 aanbiedingen gehad van Dennis en Feije, waar wij graag op in gaan. Er stond toch al een rit richting Rotterdam in de planning dus we gaan proberen het een beetje te combineren.
Zal straks nog even een nieuwe foto plaatsen van hoe de bak er nu bijstaat.
Groetjes Yvon
 
Bovenaan