Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

attachment.php



Wat is dan je aluminium gehalte en is die wel hoger dan de detectielimiet?
 
Ok, dat is wel een duidelijke waarde. Je gebruikt geen fosfaatbinder op aluminium basis zeg je, heb je een aluminium lichtkap, of armatuur voor je lampen?
 
Hier een tevreden (klant) over de Triton methode!
Ben met Triton opgestart en ben nu half jaartje verder ongeveer en alles blijft mooi stabiel lopen en mijn groei in de bak is ook mooi op gang, opstart ging sneller dan de balling methode, die ik voorheen toe paste.

In in het begin met doseren en dergelijke moest ik even meten elke dag wat er gebeurde met het instellen van de milliliters per dag. Want de waardes moesten op pijl komen, dit ging super goed en makkelijk zelfs.

De methode is simpel en voor iedereen handelbaar, ook voor beginners!
De algen die men gebruikt voor deze methode, doen heel goed hun werk!

Grzz
 
Hoeveel en welke soorten wier worden bij de triton methode gebruikt ?

Sorry voor de late reactie,

Dit was de reactie van Triton destijds:

de macroalgen die wij normaal als eerste inbrengen zijn Chaetomorpha sp.( draadalgen ) of Caulerpa racemosa. Vervolgens laten wij elke vorm van macroalgen op een natuurlijke wijze uit het levend steen groeien. Dit kan telkens weer veranderen, eens groeit de ene vorm sneller en dan wederom de andere vorm. Dit is afhankelijk van de bezettingsgraad, het voer etc. Belangrijk is dat de algen door T5 en niet door led worden verlicht.

gr Ray
 
Hoi,

Wat is (kan) het effect (zijn) van het gebruik van Tritontoevoegingen op zich zonder wierenfilter?

(Wierenfilter als NO3 & PO4 verlagend niet in rekening brengend!)

Grt & thx,

Kurt
 
Volgens mij niet veel, zolang je de nutrienten maar afvoert. Bekijk de base elementz als balling.
 
Dag Kristof, bedankt voor je reactie

In feite heeft men eigenlijk geen wierenfilter nodig als men nitraat en fosfaat onder controle kan houden!?
 
Buiten nitraat en fosfaat zullen wieren ook een grotere behoefte hebben aan bepaalde sporenelementen waarmee ze die dus naar beneden kunnen brengen en de kans bestaat dus dat bepaalde Triton toevoegingen deze sporenelementen dus ook standaard bevatten om juist weer te voorkomen dat er een tekort kan/zal ontstaan voor de wieren zoals je die bij deze methode 'hoort' te gebruiken.
 
Idd de spoorelementen voor de wieren zit in de elementz van Triton

Voorbeeld groei wieren

19 november ImageUploadedByTapatalk1420034673.216849.jpg


31 december ImageUploadedByTapatalk1420034709.252106.jpg
 
Idd de spoorelementen voor de wieren zit in de elementz van Triton

Als je dan de elementen afzonderlijk doseert, zoals aan mij wordt aangeraden, waarbij toevallig niet diegene voor de algen, heb je geen algengroei zoals het hoort om de overschotten van NO3 & PO4 aan te pakken!?

thx voor je input,

Kurt
 
Buiten nitraat en fosfaat zullen wieren ook een grotere behoefte hebben aan bepaalde sporenelementen waarmee ze die dus naar beneden kunnen brengen en de kans bestaat dus dat bepaalde Triton toevoegingen deze sporenelementen dus ook standaard bevatten om juist weer te voorkomen dat er een tekort kan/zal ontstaan voor de wieren zoals je die bij deze methode 'hoort' te gebruiken.

Eigenlijk een vicieuze cirkel? Toevoegen om gebreken aan te vullen deels veroorzaakt door de wieren...
 
Ik volg de Triton methode ruim een jaar nu met wieren filter aangezien ik niet weet in welk elementz die spoorelementen zit kan ik je daar geen antwoord op geven
 
Ik volg de Triton methode ruim een jaar nu met wieren filter aangezien ik niet weet in welk elementz die spoorelementen zit kan ik je daar geen antwoord op geven

Hoi Ruud,

Bedankt voor je snel antwoord.

Net eventjes naar je dagboek gaan zien, mooi hoor.

Jij doseert dus geen elementen afzonderlijk maar in een mix (drie flessen)!?

grtjs,
Kurt
 
Klopt je hebt elementz 1en 2 en 3 bij deze methode die gaan met de doseer pomp in de bak
 
Eigenlijk een vicieuze cirkel? Toevoegen om gebreken aan te vullen deels veroorzaakt door de wieren...

Klopt maar die heb je met elke methode want dat hoort nu eenmaal bij een gesloten systeem als een aquarium. Het begint al met ons kraanwater waar we 'alles' uithalen om er vervolgens hetzelfde + meer aan toe te voegen uit een zoutemmer. Zelfde met nitraat en fosfaat, zonder visvoer zou dat ook nooit een 'probleem' zijn dat verholpen moet worden met ........ en zo heeft iedere methode zijn voor- en nadelen.
 
Klopt je hebt elementz 1en 2 en 3 bij deze methode die gaan met de doseer pomp in de bak

Bedankt voor de bevestiging Ruud, gezien het resultaat mbt je koralen werkt dit goed.

Werd er jou nooit aangeraden om met allemaal afzonderlijke elementen te werken?
 
Klopt maar die heb je met elke methode want dat hoort nu eenmaal bij een gesloten systeem als een aquarium. Het begint al met ons kraanwater waar we 'alles' uithalen om er vervolgens hetzelfde + meer aan toe te voegen uit een zoutemmer. Zelfde met nitraat en fosfaat, zonder visvoer zou dat ook nooit een 'probleem' zijn dat verholpen moet worden met ........ en zo heeft iedere methode zijn voor- en nadelen.

Dank je wel voor je re.

Idd maar dit is meer om de slechtere dingen eruit te halen...met de wieren is het buiten de nagenoeg niet gewenste nitraten en fosfaten ook de verscheidene elementen.

Indien het systeem draait zonder nitraten- en fosfatenoverschot kan de Triton methode dan eigenlijk wel zonder wierenfilter werken. Dit gezien de verscheidene elementendoseringen optimaal zijn uitgebalanceerd mbt de meerdere testresultaten op langere termijn waardoor er geen overschotten meer zijn.

Uiteraard heeft een systeem wel een grotere buffer met een wierenfilter.

grt,

kurt
 
Bovenaan