Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoutmengsel voor nieuw aquarium?

degrijze

ZeewaterForum lid
Vers zeewater aanmaken! Een zoutmengsel kiezen voor een nieuw zeewateraquarium. Al die zoutmengsels zijn vergelijkbaar in chemische samenstelling maar niet in prijs. Allemaal streven ze naar vers aangemaakt water welke de samenstelling van natuurlijk zeewater benadert.
Eens het water in het aquarium zit er weinig of geen leven in het aquarium. Dat gaat vlug veranderen. Door invloed van het licht en de omgeving gaan er foto-autotrofen groeien en wordt koolstof ingebracht, en later bacteriën, gebruik makend van organische stoffen , het recycleren van de eerste groei. Het glas van aquarium wordt eerst groenachtig en bruin en het aquarium ondergaat zijn eerste levenscycli. We hebben tot heden niets toegevoegd. Is het een goed of een slecht mengsel indien er weinig of geen groei plaats heeft?
Is er zo iets als een speciaal zoutmengsel voor starters? Na de eerste organische cycli zal er niet veel van wat in het aanmaakwater aanwezig was over blijven. Afhankelijk van wat er allemaal groeit zal de chemische samenstelling van het water drastisch zijn verandert. Of niet? En is het dan echt zo belangrijk om osmose water te gebruiken voor de aanmaak want er is toch veel van alles nodig om de eerste groeicycli mogelijk te maken? Ik denk het wel want veronderstel dat er meer fosfaat ter beschikking komt, wat blijft er dan nog over van de originele samenstelling en het streven naar de natuurlijke watersamenstelling? Maar hoe gaat dat dan voor het conditioneren van het aquarium voor de bio-belasting welke komen zal?
In hoeverre benadert het vers aangemaakt zeewater natuurlijk zeewater na bijvoorbeeld een week en of een maand, zonder iets toe te voegen of te verwijderen? En waarin zou het duurste mengsel dan beter zijn dan het goedkope mengsel?
 
Heb niet vaak zoveel vragen in 1 post gezien. Ik zou het iets korter en bondiger formuleren wat nou precies je vraag is.
 
  • Like
Reactions: MvB
Vers zeewater aanmaken! Een zoutmengsel kiezen voor een nieuw zeewateraquarium. Al die zoutmengsels zijn vergelijkbaar in chemische samenstelling maar niet in prijs. Allemaal streven ze naar vers aangemaakt water welke de samenstelling van natuurlijk zeewater benadert.
Eens het water in het aquarium zit er weinig of geen leven in het aquarium. Dat gaat vlug veranderen. Door invloed van het licht en de omgeving gaan er foto-autotrofen groeien en wordt koolstof ingebracht, en later bacteriën, gebruik makend van organische stoffen , het recycleren van de eerste groei. Het glas van aquarium wordt eerst groenachtig en bruin en het aquarium ondergaat zijn eerste levenscycli. We hebben tot heden niets toegevoegd. Is het een goed of een slecht mengsel indien er weinig of geen groei plaats heeft?
Is er zo iets als een speciaal zoutmengsel voor starters? Na de eerste organische cycli zal er niet veel van wat in het aanmaakwater aanwezig was over blijven. Afhankelijk van wat er allemaal groeit zal de chemische samenstelling van het water drastisch zijn verandert. Of niet? En is het dan echt zo belangrijk om osmose water te gebruiken voor de aanmaak want er is toch veel van alles nodig om de eerste groeicycli mogelijk te maken? Ik denk het wel want veronderstel dat er meer fosfaat ter beschikking komt, wat blijft er dan nog over van de originele samenstelling en het streven naar de natuurlijke watersamenstelling? Maar hoe gaat dat dan voor het conditioneren van het aquarium voor de bio-belasting welke komen zal?
In hoeverre benadert het vers aangemaakt zeewater natuurlijk zeewater na bijvoorbeeld een week en of een maand, zonder iets toe te voegen of te verwijderen? En waarin zou het duurste mengsel dan beter zijn dan het goedkope mengsel?
Koop de boekjes van Tanne!
Scheelt een hoop vragen 🧐
 
Wat ik begrepen heb is dat vluchtige, maar ook reactieve stoffen zoals jodium of mangaan na een tijdje verdwenen zijn uit het water, of in ieder geval gedaald zijn.
Ook andere stoffen zoals de Kh kan dalen voor reactie met de CO2 uit de lucht of door reactie onderling.

Dit zal zowel bij kunstmatig aangemaakt zeewater als ook bij natuurlijk zeewater optreden.
 
Mogelijk dat ik je vragen verkeerd heb begrepen, maar hiermee een poging tot beantwoorden. Simplistisch kan je je zeewater splitsen in 4 elementen:
- Macro elementen (sodium, calcium, magnesium etc)
- gewenste trace elementen (cobalt, nikkel, vanadium, etc)
- nutrients (nitraat, fosfaat)
- ongewenste (of te hoge) metalen

Wanneer je een goede kwaliteit zout mixed heb je in principe de benodigde macro en trace elementen en 0 nutrients of ongewenste metalen.

Rodi water heeft als doel om de ongewenste metalen en/of nutrients te voorkomen. Of dit nodig is hangt af van de kwaliteit van je kraan water. Wil je geen risico nemen dan raad ik rodi aan. Betwijfel je of het het waard is kan je een icp test op je kraan water. De kwaliteit van het water kan per seizoen verschillen.

Mbt de opstart fase zou ik me niet teveel zorgen maken. Sommige elementen kunnen uit balans raken over tijd zoals hierboven beschreven. Ik betwijfel dat dit de groei van het bioom uit balans haalt. Als je je zorgen maakt kan je altijd een wekelijkse water wissel doen zodat er altijd iets beschikbaar is in het water.

Mbt zout en prijs: de prijs is vooral de garantie dat het er geen ongewenste metalen / vervuiling in het zout zit. In principe zullen alle zouten je voorzien van de belangrijkste elementen.
 
Bovenaan