Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeewateraquaria.

BjornMaegh

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Na jaren lang een zoetwateraquarium te hebben gehad.
Is eindelijk de knoop door gehakt om een zoutwateraquarium op te starten.

Hier wat info over het aquarium;

Het aquarium is een op maat gemaakt met de afmetingen: 290x70x70.
Verlichting: 4x Giessmann Vervve
Opvoerpomp: Ecotech Vectra L2
Sump: Dreambox

Verder moet ik de overige techniek nog aankopen zoals stromingspompen en afschuimer.
Suggesties zijn dus altijd welkom.

Het aquarium staat leeg en er zit ook geen haast achter om deze op te starten.
Heb al geleerd dat haast bij een zoutwater niets uithaalt en eerder nadelig kan werken.
Aangezien het mijn eerste zoutwater wordt wil ik het ook goed doen.

Ondertussen liggen de stenen er in, hier wordt jullie mening ten zeerste gewaardeerd.

Verder hou ik jullie op de hoogte van de verdere gang van zaken.IMG20240315142759.jpgIMG20240315142824.jpgIMG20240315142832.jpgIMG20240315142838.jpgIMG20240315142844.jpgIMG20240315142849.jpgIMG20240315142853.jpgIMG20240314205242.jpgIMG20240314205249.jpgIMG20240221004318.jpgIMG20240314205249.jpg
 
Welkom, meteen ook groots uitpakken met 290cm:eek:

Het ziet er wel vol uit, misschien had je met minder steen kunnen starten, of het lijkt maar zo vol door de foto's. Ik ga ervan uit dat de boel vast zit met lijm/cement? Dan kijk ik vooral naar die torentjes op foto's 2 en 7.

Maar mooie bak en het zal een spektakel zijn als de bak vol met vis zit.
 
Voorlopig nog niets vast gelijmd uit afwachting van de meningen hier en ga het zelf ook een paar dagen aankijken om te zien of ik er zelf tevreden mee ben. Daarna nog eens een dagje inplannen om alles vast te lijmen.

Dus aanpassingen zijn nog geen probleem op dit moment 🫣

Heb zoveel mogelijk schuil mogelijkheden en doorgangen proberen te creëren omdat dit wel belangrijk is voor de vissen heb ik begrepen.
En aan de voor en achterkant ben ik een beetje vanaf gebleven om nog voldoende stroming te kunnen creëren.
 

Bijlagen

  • IMG20240315201843.jpg
    IMG20240315201843.jpg
    147,5 KB · Weergaven: 23
  • IMG20240315201850.jpg
    IMG20240315201850.jpg
    115 KB · Weergaven: 23
Welkom! Mooie maat om te starten, hiermee loop je niet snel tegen beperkingen aan qua dieren die je wilt houden.. 👍🏻

Ik vind persoonlijk de scape wel wat oldschool ‘berlijnse muur’ achtig en zou zelf eerder gaan voor twee of drie ‘reef bommie’s’ en er dus flink wat steen uithalen zodat het geheel meer ruimtelijk oogt.
 
Welkom! Mooie maat om te starten, hiermee loop je niet snel tegen beperkingen aan qua dieren die je wilt houden.. 👍🏻

Ik vind persoonlijk de scape wel wat oldschool ‘berlijnse muur’ achtig en zou zelf eerder gaan voor twee of drie ‘reef bommie’s’ en er dus flink wat steen uithalen zodat het geheel meer ruimtelijk oogt.
Macphisto,

Bedankt voor de feedback! Zoals in de andere groep vermeld ga ik mij vanavond bezig houden met het opnieuw inrichten.

Hier heb ik mij inderdaad ook over ingelezen. Hoe groter de bak hoe 'makkelijker' het is om de waterwaardes te behouden en sneller te kunnen ingrijpen bij problemen.

Qua vissen heb ik nog niets speciaals in gedachten. Aangezien in 2 kleine kindjes heb ben ik wel wat verplicht om Amphiprion ocellaris (Nemo) en Paracanthurus hepatus (Dory) te huisvesten. Maar buiten de deze nog geen concrete plannen.

Koralen het zelfde geval, nog geen idee wat er in gaat gaan.
Wel heb ik al gelezen dat om de Amphiprion ocellaris blij te houden ik Stichodactyla gigantea (of een andere soort tepelanemoon) in mijn bestand moet hebben.

Ik hoop morgen nieuwe foto's te kunnen posten ☺️

Ik ga met al de feedback rekening proberen te houden en iets nieuws creëren.
 
De annemoonvissen huisvesten zich ook prima in een paddestoel koraal hoor dus een annemoon is geen vereiste en zou ikzelf niet (weer 😉) plaatsen in een rifaquarium

Paracanthurus hepatus (Dory) is een prachtige vis, vreedzaam en makkelijk om te houden vond ikzelf.

Succes met de scape, ik zag pas later dat er twee topics over waren.. maar het gaat je vast lukken! Steen heb je iig genoeg. 👍🏻
 
Kijk is even! Dat zijn afmetingen jaloers hoor hier, zat er een bepaalde gedachte achter de 1st scape of? Als zoveel mogelijk schuil mogelijkheden of genoeg plaats voor de koralen 😜 met deze afmetingen kun je met een meer "open" scape ook echt wel genoeg schuilplaatsen creëren,
 
Kijk is even! Dat zijn afmetingen jaloers hoor hier, zat er een bepaalde gedachte achter de 1st scape of? Als zoveel mogelijk schuil mogelijkheden of genoeg plaats voor de koralen 😜 met deze afmetingen kun je met een meer "open" scape ook echt wel genoeg schuilplaatsen creëren,
Wezeltje,

Afmetingen hebben we speciaal gekozen zodat deze dan aansluit aan de keuken 🫣

1ste scape is geen bewuste scape. Was eerder iets van alle stenen er in te leggen om de hoeveelheid in te schatten. Wat eerlijk gezegd wel wat tegenvalt 🤯

Nu ben ik bezig met een scape die aan de rechterkant (kant van de keuken) wat meer open gaat zijn.
In mijn laatste bericht had ik gezegd dat ik de dag erna nieuwe foto's ging plaatsen maar de scape is wat aan het uitlopen, beetje onderschat 😂
Deze foto's komen er zeker nog aan want jullie mening wordt ten zeerste gewaardeerd.
 
Wezeltje,

Afmetingen hebben we speciaal gekozen zodat deze dan aansluit aan de keuken 🫣

1ste scape is geen bewuste scape. Was eerder iets van alle stenen er in te leggen om de hoeveelheid in te schatten. Wat eerlijk gezegd wel wat tegenvalt 🤯

Nu ben ik bezig met een scape die aan de rechterkant (kant van de keuken) wat meer open gaat zijn.
In mijn laatste bericht had ik gezegd dat ik de dag erna nieuwe foto's ging plaatsen maar de scape is wat aan het uitlopen, beetje onderschat 😂
Deze foto's komen er zeker nog aan want jullie mening wordt ten zeerste gewaardeerd.
Ik kijk uit naar de plaatjes 😁
 
In mijn laatste bericht had ik gezegd dat ik de dag erna nieuwe foto's ging plaatsen maar de scape is wat aan het uitlopen, beetje onderschat 😂
Mijn advies is vooral om hier de tijd voor te nemen, de scape is een fundering voor het toekomstige aquarium, hier kan je veel plezier aan beleven als dit goed is gedaan, maar ook veel hoofdpijn als het niet goed is gedaan, denk bijvoorbeeld aan plekken waar stroming niet bij kan komen en zich vuil gaat ophopen.
Neem gewoon de tijd, zoals de meeste zaken in de hobby is haastige spoed nooit goed ;)
 
Goedenavond hobbyisten,

Na dagen lang te hebben liggen zweten en zwoegen (en vloeken) heb ik eindelijk een update 💪🏻
Na wel duizenden pogingen is dit het (voorlopig) geworden.

Heb de volledige scape opnieuw gedaan, oorspronkelijk was het de bedoeling dat ik enkel rechts alleen ging doen.
Na dit gedaan te hebben vond ik links er iets te bombastische uitzien en het waren 2 compleet verschillende scape die naar mijn mening niet echt bij elkaar pasten.

Bij deze scape heb ik rekening proberen te houden met:
*Verschillende hoogtes voor de coralen aangezien er bij zijn die minder licht nodig hebben dan anderen.
*Schuilplaatsen en grotten voor de bewoners
*Open ruimte voor de bewoners en vooral om over de volledige bak goede stroming te hebben.

Zelf ben ik er (voorlopig) wel tevreden mee, uiteraard is dit niet iedereen zijn ding. Smaken verschillen nu eenmaal.
Maar voor de praktische zaken laat me jullie meningen en eventuele opmerkingen zeker weten!
Dan kan ik hier mee aan de slag gaan.

De grijze kleur van de cement ga ik nog proberen weg te werken met lijm en fijn gemalen coraal en zand.
Of is dit niet nodig en krijgt alles dezelfde kleur eens de bak mooi is ingedraait?
 

Bijlagen

  • IMG20240319211326.jpg
    IMG20240319211326.jpg
    123,7 KB · Weergaven: 40
  • IMG20240319211336.jpg
    IMG20240319211336.jpg
    191,2 KB · Weergaven: 37
  • IMG20240319211340.jpg
    IMG20240319211340.jpg
    197,9 KB · Weergaven: 37
  • IMG20240319211347.jpg
    IMG20240319211347.jpg
    194,5 KB · Weergaven: 34
  • IMG20240319211358.jpg
    IMG20240319211358.jpg
    184,1 KB · Weergaven: 33
  • IMG20240319211401.jpg
    IMG20240319211401.jpg
    209,1 KB · Weergaven: 32
  • IMG20240319211430.jpg
    IMG20240319211430.jpg
    171 KB · Weergaven: 28
  • IMG20240319211538.jpg
    IMG20240319211538.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 30
  • IMG20240319211542.jpg
    IMG20240319211542.jpg
    153,4 KB · Weergaven: 37
Ik vind dat je scape erg gaaf is geworden!
Wel een praktische kanttekening: die platte stenen die (bijna) tegen de voorruit aankomen zou ik iets naar achteren verplaatsen. Anders gaat het misschien moeilijk worden om daar de ruit mooi algvrij te krijgen.

De grijze kleur van de cement ga ik nog proberen weg te werken met lijm en fijn gemalen coraal en zand.
Of is dit niet nodig en krijgt alles dezelfde kleur eens de bak mooi is ingedraait?
Kan je doen als je het echt storend vindt, maar met verloop van tijd zie je het inderdaad niet als het eenmaal volgroeid is met algen

En PS: het is wel verwarrend om twee keer dezelfde post in twee verschillende rubrieken te plaatsen. Op je dagboek verder gaan is wel overzichtelijker
 
Ik vind dat je scape erg gaaf is geworden!
Wel een praktische kanttekening: die platte stenen die (bijna) tegen de voorruit aankomen zou ik iets naar achteren verplaatsen. Anders gaat het misschien moeilijk worden om daar de ruit mooi algvrij te krijgen.


Kan je doen als je het echt storend vindt, maar met verloop van tijd zie je het inderdaad niet als het eenmaal volgroeid is met algen

En PS: het is wel verwarrend om twee keer dezelfde post in twee verschillende rubrieken te plaatsen. Op je dagboek verder gaan is wel overzichtelijker
Marc,

Bedankt voor het compliment!
Die platte steen had ik gelegd omdat het daar wat 'leeg' leek te zijn.
Maar ondertussen had ik deze zelf al weggenomen, vond hem inderdaad wat 'te' dicht tegen de raam liggen.
Desondanks toch bedankt voor de tip en feedback!

Dan ga ik de cement voorlopig zo laten denk ik.
Ga in de loop van de week het zand halen om er in te doen. Gedachten gaan naar ATI Fiji, iemand hier ervaring mee?

Thank god, dan hou ik het alleen bij het dagboek. Was een heel gedoe om het in de 2 groepen te zetten 🤯
 
Oh ziet er heel goed uit zo, erg mooi om dadelijk vissen overal tussendoor te zien gaan en die verschillende verstop plaatsen. Zo blijft het visueel hopelijk ook lang interessant.
RoyalOss,

Bedankt voor het compliment!
Dat was mijn visie toen ik er aan bezig was ☺️
Ik wou geen scape die je na een tijdje 'beu' bent daarom heb ik de linkerkant ook opnieuw gedaan.
 
Bovenaan