Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lauwie’s reef

Lauwie

ZeewaterForum lid
Hallo!

Ik ben al een tijdje op dit forum aan het lezen en draai sinds augustus een klein nano bakje.
Ik ben dit nano bakje gestart (dennerle nanotube 30l) om echt alle “technieken” onder de knie te krijgen en te onderzoeken of ik de hobby in de praktijk ook zo leuk vind!

Het nanobakje draait nu goed. Ik heb wat 2 poetsgarnalen, een heremiet kreeft, slakken en 2 anemoonvisjes, geen koraal meer helaas. Heb wel flink wat tegenslagen gehad. Cyano, dino’s, koralen die dood gingen…. Ik kwam er eigenlijk achter dat het vrijwel onmogelijk is om zo’n klein bakje stabiel draaide te houden. Heb nog wel een ATO gemaakt om het wat stabieler te houden. Maar daarna gestopt in investeren in dit bakje.

Ik ben me nu aan het richten op een nieuwe grotere bak. Mijn oog is gevallen op de Red Sea reefer 350. Details mbt techniek ben ik nog aan het uitzoeken en sta ook open voor tips.

Op dit moment ben ik bezig met het maken van m’n aquascape. Dit gaat stapje voor stapje. Ik heb geen haast en werk er aan als ik een uurtje tijd over heb (ben leidingevende bij een High Tech bedrijf en moeder van 4 kids). Volgende stap is een water productie unit maken. Heb een osmose appaat maar nu wissel ik 3 l per week en maak m’n zoutwater in een emmertje met batches van 10l. Als ik naar de reefer ga zal ik dit toch moeten opschalen. Als de scape klaar is en ik genoeg water kan maken wordt de reefer besteld 😂

Ik verwacht niet zo veel updates de komende tijd. Maar vind het toch wel leuk om een dagboekje te maken en mijn journey met jullie te delen.

Ik heb een fotootje van m’n aqua scape toegevoegd. En eentje van m’n bakje zoals hij er nu bij staat. De nemos willen zich niet echt laten zien….
 

Bijlagen

  • ED7624D8-9ADB-4043-8CEA-84E29E8A6A74.jpeg
    ED7624D8-9ADB-4043-8CEA-84E29E8A6A74.jpeg
    217,8 KB · Weergaven: 118
  • F313D072-E23F-421D-9432-593CF6950775.jpeg
    F313D072-E23F-421D-9432-593CF6950775.jpeg
    175,7 KB · Weergaven: 118
Eindelijk is m’n reefscape af! Heeft wat bloed zweet en tranen gekost! En het aquarium staat in middels ook!

Mijn techniek:

Red Sea reefer 350 G2
2x Reefled 90
2x Reefwave 25
Reefmat 500
Red sea skimmer 600
Jecod DCP 400
Aquamedic 300w heater met twin controller

Hopelijk dit weekend de scape en het zand het aquarium in en het kraanwater wat er nu in zit vervangen voor zout water
 

Bijlagen

  • CA30C23C-286C-4862-8053-0EC9CCE5678E.jpeg
    CA30C23C-286C-4862-8053-0EC9CCE5678E.jpeg
    166,1 KB · Weergaven: 73
  • 3D99BC44-7D59-4B81-8EFB-82EB878880D5.jpeg
    3D99BC44-7D59-4B81-8EFB-82EB878880D5.jpeg
    83,1 KB · Weergaven: 73
Joehoe! Stenen staan er in! Nu nog kraanwater. Dit weekend ga ik het wisselen voor zeewater
 

Bijlagen

  • FF7536F3-A5B1-4EF5-989F-37249F3340CD.jpeg
    FF7536F3-A5B1-4EF5-989F-37249F3340CD.jpeg
    86,3 KB · Weergaven: 73
Mooi hoor. leuke aquascape. Omdat ik zelf ook zo'n bak op wil starten ben ik benieuwd welke stenen je hebt en hoeveel KG.
 
Mooi hoor. leuke aquascape. Omdat ik zelf ook zo'n bak op wil starten ben ik benieuwd welke stenen je hebt en hoeveel KG.
Ik heb Marco Rock gebruikt. Voor de onderste stenen Marco rock foundstion(zijn recht afgezaagd dus super stabiel in het aquarium). Eerst alles in kleine stukjes gehakt. Toen met high viscosity secondelijm icm instaset stukjes aan elkaar vast geplakt. Toen de scape klaar was heb ik met mortar van Marco rock alle kieren opgevuld dat het een stevige scape was. Toen vervolgens met low viscosity seconde lijm de grijze morter beplakt met gezeefd zand want bij het stenen hakken vrijgekomen was. Veel werk maar zelf erg tevreden over het eind resultaat. Merk wel dat ik omdat ik een erg open scape heb en alles dicht gesmeerd heb er wat minder schuilplekken zijn voor kleine vissen en lagere dieren. Maarja. Dit is mijn eerste aquarium/scape dus ze moeten het er maar mee doen 😂

Ik heb mijn inspiratie van het volgende filmpje van BRS tv. Daar leggen ze precies het principe uit hoe ik deze scape gemaakt heb.

 
Misschien toch wel leuk om dit dag boek wat meer te gaan gebruiken. Zal eens beginnen met de huidige status:

Techniek:
- Red Sea reefer 350 G2
- 2x Reefled 90
- 2x Reefwave 25
- Reefmat 500
- Red sea skimmer 600
- ReefDose 4
- Red sea ATO
- Aquamedic helix 11 watt UV filter
- Jecod DCP 400
- Aquamedic 300w heater met twin controller

3 kilo levend steen in de sump en aquascape heb ik gemaakt van Marco rock.

Ik gebruik red sea zout, de blauwe emmer. En doseer nog een kleinbeetje NOPOX maar daar moet ik eigenlijk mee stoppen omdat mn nitraat 0 is.

Eind maart 2023 ben ik begonnen met de opstart

Heb al wat koraaltjes in de bak staan en wat vissen.

Grootste uitdagingen voor mij nu, nitraat fosfaat goed krijgen en houden. Het gevecht met algen. Glasanemonen killen, en m’n koralen definitieve plaatsen geven en vastlijmen (ik ben een ontzettende overdenker/kapot redeneerder, dus dat kost wat tijd 😂)

Zo ziet mijn bak er nu uit, de display en onder in het kastje 😅
 

Bijlagen

  • IMG_3121.jpeg
    IMG_3121.jpeg
    124,5 KB · Weergaven: 83
  • IMG_3122.jpeg
    IMG_3122.jpeg
    155,2 KB · Weergaven: 83
  • IMG_3123.jpeg
    IMG_3123.jpeg
    131 KB · Weergaven: 83
Vandaag ook getest dus dat zal ik ook nog even delen:

SG: 1.023
NO3: 0.0
PO4: 0.03
KH: 10.2
Ca: 430
Mg: 1260
T: 24 C

Mocht iemand tips hebben, altijd welkom!!
 
Ik heb Marco Rock gebruikt. Voor de onderste stenen Marco rock foundstion(zijn recht afgezaagd dus super stabiel in het aquarium). Eerst alles in kleine stukjes gehakt. Toen met high viscosity secondelijm icm instaset stukjes aan elkaar vast geplakt. Toen de scape klaar was heb ik met mortar van Marco rock alle kieren opgevuld dat het een stevige scape was. Toen vervolgens met low viscosity seconde lijm de grijze morter beplakt met gezeefd zand want bij het stenen hakken vrijgekomen was. Veel werk maar zelf erg tevreden over het eind resultaat. Merk wel dat ik omdat ik een erg open scape heb en alles dicht gesmeerd heb er wat minder schuilplekken zijn voor kleine vissen en lagere dieren. Maarja. Dit is mijn eerste aquarium/scape dus ze moeten het er maar mee doen 😂

Ik heb mijn inspiratie van het volgende filmpje van BRS tv. Daar leggen ze precies het principe uit hoe ik deze scape gemaakt heb.

Bedankt! hier heb ik wel wat aan. Ik ben alleen nog benieuwd of je nog weet hoeveel kg steen je hebt gebruikt. Ik vind dat lastig in te schatten. Jouw opbouw is ongeveer wat ik in gedachte heb.
 
Ik had 35 kg gewone stenen en 10 kg foundation rock gekocht. 2 emmer mortar, en iets van 4 flesjes lijm en 3 flesjes instaset. Maar ik had best wel wat steen over. maar je moet het wel ruim kopen want soms sla je iets stuk en komen er stukken vanaf die niet goed passen.

Succes!
 
Vandaag ook getest dus dat zal ik ook nog even delen:

SG: 1.023
NO3: 0.0
PO4: 0.03
KH: 10.2
Ca: 430
Mg: 1260
T: 24 C

Mocht iemand tips hebben, altijd welkom!!
De bak ziet er vries en gezond uit. Met de waterwaardes en rifscaping is ook niks mis mee. Ik heb maar een tip namelijk: meer leven in de bak denk dat mag. Jouw bak is al bijna 1 jaar nu als ik het goed heb...! Tja...nitraat en fosfaat mag wat hoger maar dat gaat vanzelf met meer vissen en Kh gaat weer vanzelf sneller dalen met meer koraal.
 
De bak ziet er vries en gezond uit. Met de waterwaardes en rifscaping is ook niks mis mee. Ik heb maar een tip namelijk: meer leven in de bak denk dat mag. Jouw bak is al bijna 1 jaar nu als ik het goed heb...! Tja...nitraat en fosfaat mag wat hoger maar dat gaat vanzelf met meer vissen en Kh gaat weer vanzelf sneller dalen met meer koraal.
Met dat meer leven ben ik het helemaal eens! Maar was nog al voorzichtig denk ik. In juni ben ik al m’n vissen verloren door stip. Toen heb ik eigenlijk 2 maanden niks meer toegevoegd aan de bak. Maar nu gaat het goed. Wat ik zeg, ik denk dat ik wat te voorzichtig ben. Maar ik ga je tip opvolgen!
 
Met deze hobby is TE sowieso altijd beter dan andersom:D(y) Alvast heel veel succes en plezier met nieuwe aanwinsten!
 
Met deze hobby is TE sowieso altijd beter dan andersom:D(y) Alvast heel veel succes en plezier met nieuwe aanwinsten!
dankjewel!!! Als je trouwens nog tips hebt qua koralen, zijn erg welkom!
Ik heb al een aantal leder koralen, Duncan, caulastrea, pompende Xenia, zoanthus.
 
De soorten die al goed doen in jouw bak zijn dus sowieso welkom denk ik en verder mag je volgens mij met alle soorten voorzichtig proberen bijv. met kleinere stekken zodat als het toch niet lukt dan verlies tenminste niet dramatisch is. Nog geen dure Acro's dan op proef....
 
Hoi Christian,

Hier gaat het allemaal z’n gangetje. Niet alles “overleefd”. Laatst nog een koraaltje dood gegaan en had 3 kardinaalbaarsjes gekocht waar er nog maar 1 van over is. Heb m’n verlichting wat minder fel gezet ivm de algen groei. Dat lijkt te helpen. En flink wat glasanemonen weg gespoten.

Wil wel echt meer koralen gaan aanschaffen, zeker nu de algen beter onder controle zijn. Maar ben net een nieuwe baan begonnen dus heb minder tijd. Het onderhoud gaat gewoon door, maar lekker een aquarium dagje heb ik minder tijd voor. Dus dat moet ik even plannen.

Verder niet zo veel updates.
 
Bovenaan