Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kosten en Visbestand nano aquarium

Bremgroet

New member
hallo,

Ik houd nu ongeveer 7 jaar zoetwater aquaria. Nu wil ik misschien een Nano zeewater bakje starten ik dacht aan 60-80L. Alleen vind ik de kosten best wel hoog. Nu wil ik dan misschien tweedehands kopen al is dit nog steeds duur. Ik had er al een paar gezien ongeveer compleet met skimmer, licht, aquarium, pomp/filter, verwarmingselement. Nu wil ik hier nog een cooling fan bij kopen. Dit alles kost dan 350 euro ongeveer. Maar ook levend steen en koraal en vissen is stukken duurder dan zoetwater aquaria. Mijn vraag is hoeveel je kwijt zal zijn als je dan nog een aantal (beginners) koralen, levend steen en zand wilt kopen.

Qua bestand zou ik dan wat garnaaltjes/kreeftjes willen houden. Andmoonvisje(s) en misschien een royal gamma. Kan dit of gaat dit niet samen? Kan er dan nog een gondelachtige bij op lange termijn ?

Alvast bedankt!
 
Eigenlijk zijn zowel anemoon visjes als royal gramma’s geen vissen voor in een nano .
Ook wij zijn begonnen met een overgenomen nano waar 2 jonge anemoon visjes in zaten je ziet dit heel vaak maar is in principe niet de bedoeling.
 
Wat voor visjes dan wel? Ik had hier op het forum gelezen dat het wel kon al was die post denk ik wel lang geleden.
 
In het tweede boek van Tanne Hof vind je verschillende suggesties.
Zijn beide boeken zijn sowieso een aanrader om te lezen als je denkt aan het beginnen met een zeewater bak(je ) .
 
Ik gok voor de setup een 500 €
350€ voor de bak zoals je zelf zegt en 150 inrichting.
Daarna hangt het van je smaak af.
Koop je een ledertje van 15€ hier en een zoa en klaar.
Of wil je naar high end toorts gaan van 450€ de kop.
Of een gewoon anemoon visje of sluierstaart frostbite weet ik wat kweeksel 🤣.

Maar 1000€ is geen slechte inschatting denk ik waar je uiteindelijkbzult eindigen.
 
Bovenaan