Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kalkreactor, welke?

Erik80

ZeewaterForum lid
Langzaam maar zeker ben ik na aan het denken over de aanschaf van een kalkreactor. Ik weet dat Dastaco's echt top zijn maar ben benieuwd naar de ervaringen met andere merken en soorten.
Mijn systeempje bestaat uit een aquarium van ongeveer 750L en een sump van ongeveer 200L gevuld met voornamelijk montipora, caulustrea, acanthastrea, caliendrum, bottons en chalise.
Ben heel erg benieuwd naar het advies van jullie?
 
Erik, je bent hier geweest en ook ik heb als eerste Balling gedaan, daarna de eerste kalkreactor Shuran Jetstream 1, toen de AM KR 5000 en allebeide op pH aansturing, en mijn ervaring is dat naarmate je meer sps gaat houden en dat komt vanzelf wel, geloof me maar, je al snel merkt dat je reactor het niet meer aan kan, een volume welke jij hebt vereist al en kalkreactor in de duurdere prijs klasse, mijn advies: kijk uit naar een Dastaco, geen gezeik met wisselende waardes en genoeg voor je toekomstige bak.
Zeker als je het zeewater aquarium langer wilt aanhouden geen verkeerde investering.
 
Erik, je bent hier geweest en ook ik heb als eerste Balling gedaan, daarna de eerste kalkreactor Shuran Jetstream 1, toen de AM KR 5000 en allebeide op pH aansturing, en mijn ervaring is dat naarmate je meer sps gaat houden en dat komt vanzelf wel, geloof me maar, je al snel merkt dat je reactor het niet meer aan kan, een volume welke jij hebt vereist al en kalkreactor in de duurdere prijs klasse, mijn advies: kijk uit naar een Dastaco, geen gezeik met wisselende waardes en genoeg voor je toekomstige bak.
Zeker als je het zeewater aquarium langer wilt aanhouden geen verkeerde investering.
Thanks! Was gisteren bij Theo en die vond een dastaco maar overdreven. Daarom was ik erg benieuwd naar andere ervaringen. Ondertussen weet ik natuurlijk dat een dastaco de best mogelijke oplossing is. Echter... Ben nog steeds benieuwd naar andere ervaringen hier.
 
Erik, je bent hier geweest en ook ik heb als eerste Balling gedaan, daarna de eerste kalkreactor Shuran Jetstream 1, toen de AM KR 5000 en allebeide op pH aansturing, en mijn ervaring is dat naarmate je meer sps gaat houden en dat komt vanzelf wel, geloof me maar, je al snel merkt dat je reactor het niet meer aan kan, een volume welke jij hebt vereist al en kalkreactor in de duurdere prijs klasse, mijn advies: kijk uit naar een Dastaco, geen gezeik met wisselende waardes en genoeg voor je toekomstige bak.
Zeker als je het zeewater aquarium langer wilt aanhouden geen verkeerde investering.
Toch nog een vraagje... Waarom wisselende waardes bij andere merken? Die druppelen toch ook gewoon gestaag in je bak?
 
De inhoud van de reactor, hoe meer hoe langzamer de doorstroom kan zijn, de verblijfsduur van je aquariumwater in de reactor is bepalend voor de calcium en KH.

Je hebt ook nog de kalkreactors met wervelend substraat, maar dat is weer duurder op langere termijn.
Ik zou zeggen , onderzoek levert wel een passende oplossing voor jouw.
 
Weliswaar heb je een groot volume, maar de koralen die je noemt zijn geen HEEL grote verbruikers. Waarom geen goede doseerpomp met bijvoorbeeld Balling? Stabieler en makkelijker te fine-tunen. Mocht je per se een reactor willen, is de Dastaco inderdaad een zeer goede keuze.
 
Dastaco is top, echter kun je ook gemakkelijk uit de voeten met een andere reactor. Wat wel belangrijk is, dat zoals Nightwish al aangaf, een grotere reactor te nemen met overcapaciteit, zodat er een langere verblijfstijd van het aquariumwater in de reactor is en alles stabieler kan draaien. Dit voorkomt grote schommelingen.
 
Laatst bewerkt:
Vaatje van Walter (ik heb er nog 2 in de kast liggen).
Een beetje in de vergetelheid geraakt wellicht, maar een prima systeem. Je kunt je reactor(en), en dus de verblijftijd, zo groot maken als je wilt.
 
HIER vind je de werking van Walter Dorrine vaatje, wel wat verouderd maar werkt wel.
 
Bovenaan