Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hallo

Al weer lang geleden dat ik wat gepost heb hier, er is weinig veranderd in de bak, het zeepaardje leeft nog en ik loop me suf om Mysis garnalen te vangen hier in de haven, maar ze worden steeds schaarser dus heb vandaag een paar zakjes in Breda gehaald, dat wordt wel een dure hobby zo, ik hoop dat ie deze winter toch een winterslaap gaat houden anders moet ie kostgeld betalen.

Ik ben vorige week nog even wezen duiken en heb een zeenaald en wat naaktslakken meegenomen, ook nog een visje gevangen tijdens mijn speurtochy naar Mysis garnalen.
6.jpg5.jpg4.jpg3.JPG2.jpg1.jpg
 
Ik ben vorige week nog even wezen duiken en heb een zeenaald en wat naaktslakken meegenomen, ook nog een visje gevangen tijdens mijn speurtochy naar Mysis garnalen.
Bekijk bijlage 598308
Drie doornige stekelbaars? Je hebt daar drie vormen van: De Leiurus-vorm leeft permanent in zoet water. De trekkende Semiarmatus-vorm groeit op in zee en plant zich voort in zoet water. De Trachurus-vorm leeft permanent in zee of estuaria.

Je kan het zien aan het patroon van de vis welke vorm het is.

Bron: https://www.ravon.nl/Soorten/Soortinformatie/driedoornige-stekelbaars
 
Cool Jaapio! Heb je wellicht nog wat meer foto’s en een overzichtje? Wat is je bakmaat,techniek etc?
 
Cool Jaapio! Heb je wellicht nog wat meer foto’s en een overzichtje? Wat is je bakmaat,techniek etc
Hallo, dankjewel, het is al weer een poosje geleden dat ik wat gepost heb, ik zal deze week nog wat foto's posten, de kreeft en het zeepaardje en het stekelbaarsje leven nog steeds, de zeenaald is door de kreeft te pakken genomen, en ik vrees dat de heremiet kreeften hetzelfde lot hebben ondergaan, maar hier heb ik geen bewijs voor.
De zeenaald stak nog een stukje uit zijn bek, dus dat was makkelijk :)
Er zijn nog twee andere zeepaardjes bij gekomen, dus dat mag je nu een manege noemen.

Het Aquarium is een Juwel 240 Rio, het filter is een 1000 Superfish,, de koeler is een Teco TK500, en dan zit er een interne skimmer in de bak, dit is een Tunze 9004.

Ik heb me nog niet zo verdiept in waterwaarden, ik meet de saliniteit die ik mbv osmose water en verversen rond de 1025 hou, zijn er meer mensen met een Noordzee aquarium die wat meer over water controle kunnen vertellen ?
 
Hallo, dankjewel, het is al weer een poosje geleden dat ik wat gepost heb, ik zal deze week nog wat foto's posten, de kreeft en het zeepaardje en het stekelbaarsje leven nog steeds, de zeenaald is door de kreeft te pakken genomen, en ik vrees dat de heremiet kreeften hetzelfde lot hebben ondergaan, maar hier heb ik geen bewijs voor.
De zeenaald stak nog een stukje uit zijn bek, dus dat was makkelijk :)
Er zijn nog twee andere zeepaardjes bij gekomen, dus dat mag je nu een manege noemen.

Het Aquarium is een Juwel 240 Rio, het filter is een 1000 Superfish,, de koeler is een Teco TK500, en dan zit er een interne skimmer in de bak, dit is een Tunze 9004.

Ik heb me nog niet zo verdiept in waterwaarden, ik meet de saliniteit die ik mbv osmose water en verversen rond de 1025 hou, zijn er meer mensen met een Noordzee aquarium die wat meer over water controle kunnen vertellen ?
Weet je trouwens dat je niks mag meenemen tijdens het duiken ,valt volgens mij onder stropen kan een flinke boete zijn , en zeepaardjes zijn beschermd hier
 
Weet je trouwens dat je niks mag meenemen tijdens het duiken ,valt volgens mij onder stropen kan een flinke boete zijn , en zeepaardjes zijn beschermd hier
Correct, persoonlijk zie ik er niet zon probleem is als het om algemene soorten gaat en het gaat om een paar exemplaren voor een thuisbak. Zeepaardjes is echter wel iets wat ik persoonlijk niet zou doen gezien ze alles behalve algemeen zijn hier.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, dankjewel, het is al weer een poosje geleden dat ik wat gepost heb, ik zal deze week nog wat foto's posten, de kreeft en het zeepaardje en het stekelbaarsje leven nog steeds, de zeenaald is door de kreeft te pakken genomen, en ik vrees dat de heremiet kreeften hetzelfde lot hebben ondergaan, maar hier heb ik geen bewijs voor.
De zeenaald stak nog een stukje uit zijn bek, dus dat was makkelijk :)
Er zijn nog twee andere zeepaardjes bij gekomen, dus dat mag je nu een manege noemen.

Het Aquarium is een Juwel 240 Rio, het filter is een 1000 Superfish,, de koeler is een Teco TK500, en dan zit er een interne skimmer in de bak, dit is een Tunze 9004.

Ik heb me nog niet zo verdiept in waterwaarden, ik meet de saliniteit die ik mbv osmose water en verversen rond de 1025 hou, zijn er meer mensen met een Noordzee aquarium die wat meer over water controle kunnen vertellen ?
Waar haal je de zeepaardjes vandaan? Tijdens het duiken op de bekende stekken van Zeeland?
 
Waar haal je de zeepaardjes vandaan? Tijdens het duiken op de bekende stekken van Zeeland?

Blijkbaar:
Ja deze komt uit de Oosterschelde, bij Zijpe/Mastgast.
Ik zal as maandag eens even bij Oceanprime om copepods gaan, welke zou ik het best erin kunnen doen ? ik zie een aantal verschillende maten staan?
Zo zie je maar dat het zeldzame beschermde zeeleven waarvoor duikers van heinde en verre naar Zeeland rijden om het te observeren gewoon mee genomen wordt omdat iemand het zo nodig in z'n aquarium moet hebben.... :mad:
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar:

Zo zie je maar dat het zeldzame beschermde zeeleven waarvoor duikers van heinde en verre naar Zeeland rijden om het te observeren gewoon mee genomen wordt omdat iemand het zo nodig in z'n aquarium moet hebben.... :mad:
Zijpe/Mastgat wil niet perse zeggen dat hij ze van de duiklocatie Anna-Jacobapolder afhaalt. Het kan ook zijn dat ze in de poelen bij de Willemspolder zitten.

Maar wel eens dat zeepaardjes van duikstekken roven niet erg netjes is naar al die mensen die er moeite voor doen dit te observeren in de natuurlijke omgeving. Ik heb zelf tijdens het duiken ook wel slakjes/heremietjes en wieren etc meegenomen. Maar daarvan zitten er op 1m2, 50 zo niet 100 exemplaren.
 
Zijpe/Mastgat wil niet perse zeggen dat hij ze van de duiklocatie Anna-Jacobapolder afhaalt. Het kan ook zijn dat ze in de poelen bij de Willemspolder zitten.

Maar wel eens dat zeepaardjes van duikstekken roven niet erg netjes is naar al die mensen die er moeite voor doen dit te observeren in de natuurlijke omgeving. Ik heb zelf tijdens het duiken ook wel slakjes/heremietjes en wieren etc meegenomen. Maar daarvan zitten er op 1m2, 50 zo niet 100 exemplaren.
Het is een beschermde soort. Dus duiksetje of niet. Het is stropen.
 
Waar haal je de zeepaardjes vandaan? Tijdens het duiken op de bekende stekken van Zeeland?
Nee, de zeepaardjes heb ik gekregen van een bevriende visser, er komt vanalles mee en ze weten dat ik er geinteresseerd in ben dus dan bewaren ze het als het tegen het eind van de week is.

Twee zeepaardjes komen bij de Belgische kust vandaan (deze zijn wat lichter van kleur) en een komt bij Zierikzee in de buurt weg, deze is wat donkerder van kleur, ook vertonen ze verschillend gedrag, de belgische zitten graag op de bodem, terwijl de Stoepeschieter altijd met zijn staart aan iets vastgeklemd wil zitten.

Nee ik zie het niet als stropen, ik zie er ook eigenlijk weinig kwaad in, ik houd de dieren tot ze te groot zijn, en ook niet alles gaat met elkaar samen, maar dat dient dan weer als kreeftenvoer :p
 
Nee ik zie het niet als stropen, ik zie er ook eigenlijk weinig kwaad in, ik houd de dieren tot ze te groot zijn, en ook niet alles gaat met elkaar samen, maar dat dient dan weer als kreeftenvoer :p
Een noordzee aquarium onderhouden en zelf daarvoor de dieren bij elkaar sprokkelen is allemaal prima. Zo zie ik dat ook.

Er zijn echter bij een aantal dingen waarbij het er helemaal niet toe doet hoe jij het ziet.

Dieren meenemen als duiker is bij wet verboden en wordt per definitie aangemerkt als stropen. Ook een heremietkreeftje, daar maakt de wet geen onderscheid in.

Als de bevriende vissers de juiste CITES papieren hebben voor het vangen, vervoeren/invoeren en verhandelen van zeepaardjes is er niks aan de hand.

Echter het uit de natuur verwijderen van een beschermde diersoort zonder CITES vergunning is ook stropen. Hoe je het ook ziet. Of je nu een wolf doodschiet op de Veluwe of als visser een bijvangst zeepaardje levend mee aan land neemt. Het is stropen.
Tevens is vervoer, verhandeling en bezit van deze dieren zonder vergunning verboden. Het maakt ook niet uit of het een Belgisch of een Zeeuws zeepaardje is.

P.S. meeste koralen vallen ook onder CITES en eigenlijk zouden we in de winkel bij ieder koraal een kopie van de CITES verklaring moeten krijgen waaronder het is geïmporteerd. En dus ook een kopie door moeten geven bij ieder stekje. In de praktijk stopt dit papierwerk bij de groothandel.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan