Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DIY spoorelementen calculator

(gesloten account)

ZeewaterForum gebruiker
Zoals in Timm's topic aangegeven ben ik bezig met het bouwen van een calculator om gebruik te kunnen maken van de DIY spoorelementen. Misschien kan deze calculator ook voor anderen handig zijn. Hoop op hulp van iedereen die het snapt en erbij kan helpen.

De calculator ziet er als volgt uit:

Knipsel.JPG


Zoals te zien kan in de calculator de maat van de bak, sump en refugium ingevuld worden. Vervolgens kan ingevuld worden hoeveel water hier vanaf gehaald moet worden door stenen etc. Dit geeft dan het totaal aantal liters dat het totale systeem bevat.

Hierna zijn de basis elementen + Spoorelementen + Nutrient control weergeven met daarachter de huidige waarde (dit zal dus gemeten moeten worden met testsetjes of ICP). In het volgende kolom moeten de streefwaardes ingevuld worden. Vervolgens rekent de calculator het verbruik per week uit.

So far so good lijkt mij.

Nu komt het moeilijke --> De 2-part oplossingen maken

Hierbij zal gebruik gemaakt worden van 2 mixen om mee te beginnen.
Mix 1 bevat de toevoegingen voor KH, Sulfaat, Jodide en Molybdaat.
Mix 2: Calcium, Magnesium, Kalium en strontium.

Achter deze stoffen staat de maximale hoeveelheid in gram dat in 1 liter osmose water opgelost kan worden. In het volgende kolom staat hoeveel gram 'element' aanwezig is in de bruikbare stof. Dus als voorbeeld in 1 gram calciumchloride is aanwezig: 0,36112 calcium.

In het volgende kolom staat het aantal gram dat wij toevoegen in de mix. En vervolgens zal de calculator uitrekenen wat 1 ml van de 2-part oplossing zal doen met het element.
Voorbeeld: Als er met de huidige ingevulde waardes 1 ml van mix 2 toegevoegd zal worden dan wordt er 18ppm calcium toegevoegd aan 1 liter aquarium water.

Wat ik nu niet begrijp is dat met deze 1 ml van mix ook de magnesium verhoogd met 12ppm.

Hoe voorkom je dat bij het toevoegen van de 2parts de waardes van 2 verschillende elementen (in dit geval magnesium en calcium) ver uit elkaar gaan lopen. Of is dit een kwestie van trial and error?
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien dat je ook bezig bent met excel, zo ziet die van mij eruit:
Schermafbeelding 2018-07-02 om 18.43.14.pngIk vul enkel de gele vlakken in en de rest rolt eruit. Verder zijn alle berekeningen hierop gebaseerd, wie weet heb je er wat aan. Te vinden via convertunits.com e.d. Veel succes!
Schermafbeelding 2018-07-02 om 18.43.30.png
 
@timm

Ziet er compleet uit ja, maar geen idee hoe je dit moet gebruiken. En waar kan je dit downloaden? Want op convertunits.com kom ik het niet tegen.

En ik wil gewoon weten hoeveel gram van stof 1, stof 2, stof 3 ik moet oplossen in mix 1 en hetzelfde voor mix 2 etc.. etc..
En dan hoeveel ml toevoeging van deze mixen per dag moet doseren. Bij dit schema zie ik dat niet terug komen.
En ook niet hoe je aanpassingen moet maken mochten de waardes uiteen gaan lopen.
 
Wat betreft je eerste vraag, hierzo de molmassa van natriumcarbonaat op convertunits en webqc.org:
tools..https://www.convertunits.com/molarmass/Sodium+Carbonate
https://nl.webqc.org/molecular-weight-of-sodium+carbonate.html

Al je andere vragen vind je écht allemaal terug in het werk van jimmy54 (zie andere topic), hier staat alles in wat je moet weten, als je begrijpt wat er staat dan heb je deze vragen niet. Sterker nog ik gebruik dezelfde concentratie. zo is 40gr NaOH in een oplossing van 1 liter is goed voor 2800kH (zelfde als 84gr natriumbicarbonaat). Het is even goed kijken, ja, ik heb het ook zeker 10x doorgelezen... maar veel minder kan ik er niet van maken.

Ik heb vooral op het r2r forum onduidelijkheden weggewerkt via randy, hier begon in mee: https://www.reef2reef.com/threads/2-part-diy-based-on-jimmy54s-theory.329422/#post-4088658
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze; mochten mensen dit willen hebben... ik ben bezig met een calculator om van elke zeewaterfabrikant zelf te kunnen achterhalen hoeveel er van een bepaalde stof in zit. Zodat je dit zelf kan namaken of naar wens aanpassen.. Natuurlijk hangt t er een beetje vanaf welk element erin zit, voor elk element zijn verschillende vormen (zoals calciumnitraat/natriumnitraat/kaliumnitraat). Per vorm gebruik je in principe hetzelfde calculatorje. Het is nog work in progress... maar hierzo heb ik een voorbeeld van wat er in kan (let op waakhond; KAN) zitten. Op deze manier kan je zelf naar hartenlust stamoplossingen op maat maken voor jou bak... en ben je niet meer afhankelijk van de eenheidsworst en hoef je niet met hangende pootjes naar je LFS te gaan als je stamoplossing wéér op is (zeker voor de grotere bakken kan je sommige elementen een factor 100 geconcentreerder maken), op deze manier ga je van eenheidsworst naar maatwerk. Prijzen / max. oplosbaarheid per element enz komen allemaal nog.
Schermafbeelding 2018-07-25 om 13.45.32.png
 
Bovenaan