Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chaetodontoplus mesoleucus

Jan de Groot

Senior Forumlid
Sinds een maand of vijf heb ik een Chaetodontoplus mesoleucus zwemmen. Formaat: 5 cm.
Ervaring tot op heden is goed. Het betrof een goed etend exemplaar en dat heeftíe vanaf het loslaten vrijwel meteen weer opgepakt. Dan is het geen moeilijke vis maar wil hij niet eten dan.......
Het verbazende was dat deze meteen pellets at maar diepvries artemia en/of misys totaal negeerde. Heeft zich inmiddels aangepast. Zie hem net als eigenlijk alle keizers wel aan koralen pikken maar niet noemenswaardig, dit in tegenstelling tot hetgeen in de database staat. Maar ja, dat is dus weer die uitzondering (tot op heden dan). Hersenkoralen bijv. hebben we enig last van de keizer en zijn gedrag, hamer en druif tot op heden totaal niet.
Opvallend is de in verhouding kleine bekkie, en dat ook nog met paarse lippen!

Mooie maar weinig populaire vis. Heeft natuurlijk ook niet de felste kleuren.
 
Laatst bewerkt:
Blijkt inmiddels ook goed als koppeltje te gaan. Hoe lang blijft daarbij natuurlijk altijd de vraag.

Vg Jan
 
ik heb er sinds iets meer dan een week 2 rondzwemmen van een cm of 8. De grootste eet goed met de pot mee, de andere nog iets minder.

ben er eigenlijk helemaal verliefd op geworden, maar merk wel dat, sinds ze in de bak zitten, mijn apenhaar niet meer openstaat. ook aan de buttons zitten ze regelmatig. 1 soort staat dan ook bijna volledig dicht, de andere lijkt er minder last van te hebben (heb ik ze ook nog niet aan zien pikken)

oren, keniaboompjes, kroepoek en dergelijke blijven ze tot op heden af en staan ook mooi open.

Naar mijn gevoel en van wat ik op verschillende sites lees, een keizer die wel in een rifbak kan, maar wel uitkijken welke koralen je erbij zet.
 
De ervaring met buttons kan ik inmiddels delen. Ik heb de irritante bruin/grijze variant en die vind deze vis best interessant. Nu is dit bij mij heel prettig maar wil je mooie groene spijkers houden, is dit natuurlijk wel minder leuk!

Voor de goede orde, de bruin/grijze plaag wordt er helaas niet door opgelost maar is inmiddels wel tot stilstand gekomen.
 
Sinds het keizertje heeft ondekt dat het aangeboden voer ook héél goed eetbaar is, zijn de poliepen niet meer interessant. Wel blijft hij mijn Heliofuncia "bezoeken" die dan tijdelijk helemaal instaat. Wat de vis eruit eet is me niet duidelijk maar na het bezoek wordt het koraal weer volledig met rust gelaten. Tot.... het volgende bezoek een aantal dagen later.

Tot op heden lijkt het koraal er geen echte last van te hebben.
 
Bovenaan