Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Blue marine 60

Chester Poppelaars

ZeewaterForum lid
Beste allemaal,
Ik heb na het overlijden van mijn zoon een nieuwe start met mijn bak gemaakt, na twee maanden draaide deze prima mijn eigen tests waren prima en toen ik mijn water liet testen in een zaak was alles goed ik blij wat koralen gehaald en alles ging perfect.Tot ik op een ochtend beneden kom en alles dood aantref😭😭😭😭😭😭😭😭😭,was er zo kapot van dat ik eigenlijk alles wilde weg doen, ik besprak het euvel bij mijn eigen lfs,en die had een kennis die is komen kijken en het probleem was dat ,het levend steen wat ik had gekocht geen levend steen was🤬😡🤬nu kan ik eigenlijk alleen mezelf de schuld geven voor het zo vertrouwen van een winkel dat ik online de stenen heb gekocht. nu heb ik weer hoop want het lag dus niet aan mijn techniek.
Heb van de beste man wat echt levend steen gekregen .En zit nu weer in de opstart maar nu wil ik toch nog wat weten.
1 hoe hoog moet ik het water in de sump laten.
2 is het handig een doseer systeem aan te schaffen.Want ga de ATI Essentials gebruiken.
3 is het handig om.een nitraat killer te gebruiken of kan ik het beter gewoon op z'n beloop laten.
Ik accepteer alle meningen of wat dan ook want Ik wil ABSOLUUT geen enkel dier meer de dood in jagen,dat geld boeit me niet zoveel maar ik was vrij gehecht eraan omdat er voor mij vrij veel emotie en herinneringen aan mijn zoon aan zitten.
Heb nu alleen een zwak blauw licht aan.
Ps de slakken zijn niet dood maar dat waren lege huisjes😅.
 

Bijlagen

  • 16514758087275136486527297417783.jpg
    16514758087275136486527297417783.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 32
  • 16514758537558582173673033937695.jpg
    16514758537558582173673033937695.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 32
Ik zou die ati essentials voorlopig vergeten. Dat is leuk als je bak vol koraal staat, voor nu zijn waterwissels voldoende.

De hoogte in de sump ligt eraan hoe groot die is. Je afschuimer moet er kunnen werken, verder moet al het water bij stroomuitval opgevangen kunnen worden. Ik zou de bak en sump dus vullen met alle pompen uit. Daarna alles aan en een streep zetten tot waar het water dan komt.
 
Voor goed advies is het misschien handig om wat meer te vertellen over je bak en hoe je de opstart gedaan hebt. Ook is het goed om je waterwaarden te benoemen (''goed'' is moeilijk te interpreteren). Ik zou je waterwaarden ook noteren ergens zodat je trends en schommelingen kan zien. Binnen de marge van wat goed is, kunnen nog steeds schommelingen plaatsvinden die niet goed zijn.

Het niveau in je sump staat vast door hoe je tussenschotten geplaatst zijn. Alleen in het vak van je opvoerpomp zou dit mogen dalen. Een foto van je sump zou helpen voor advies hier. De hoogte en waterhoogte in je eiwitafschuimer is wat belangrijk is.

Doseren is niet nodig nu. Je hebt geen koraal nog. Daarnaast heb je een kleine bak, dus met wekelijkse waterwissels kan je nog heel lang vooruit. Hou het lekker simpel zou ik zeggen.

Ik weet niet wat nitraatkiller is, maar ook dit is niet nodig. Lekker laten gaan (zeker in een nieuwe bak). Veel koralen en vissen doen het prima met hoog nitraat.

Succes met je bak in ieder geval!
 
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je zoon ik wens je oprecht alle sterkte toe

Mbt je vragen ik heb dezelfde bak gehad

1) ik begrijp deze vraag niet helemaal je moet de bak vullen tot ongeveer 2 a 3 cm onder de rand. Via de overloop (dit is dat rooster links achter) loopt het water je sump in. Het water in je sump staat dat ongeveer net zo hoog als in je bak omdat deze ‘vaten’ met elkaar communiceren
2) hou het simpel een doseersysteem heb je in deze fase echt niet nodig. Wekelijks een waterwissel van 10 liter met een goed zout is voldoende om je waterwaarden op peil te houden. ATI-essential is goed spul maar in deze fase niet nodig. Pas als je bak vol staat met koraal aan dit soort middelen gaan denken
3) niet te snel naar middeltjes grijpen, nitraatverlager is een symptoom bestrijder je kunt beter de bron aanpakken door een wekelijkse waterwissel hou je het nitraat gehalte goed op peil. Wat ook echt helpt is je bakje goed schoon houden en niet teveel voeren

Voor de rest meet wekelijks je waterwaarden daarmee hou je inzicht en controle over je waarden.

Lees hier wat dagboeken door van mensen die met succes een blue marine 60 hebben gehad (gewoon de zoekfunctie gebruiken) ik heb zelf ook een gedetailleerd dagboek bijgehouden met de naam ‘Marcels blue marine 60’

Realiseer je dat de meegeleverde lamp en skimmer niet zoveel voorstellen een beter alternatief daarvoor is
- bijvoorbeeld een reefled 50
- een tunze 9001 skimmer

Blijf vragen stellen op dit forum hier zit de kennis niet bij de LFS
Ik begrijp dat dit bakje emotionele waarde heeft iedereen hier is bereid om je tips te geven
 
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je zoon ik wens je oprecht alle sterkte toe

Mbt je vragen ik heb dezelfde bak gehad

1) ik begrijp deze vraag niet helemaal je moet de bak vullen tot ongeveer 2 a 3 cm onder de rand. Via de overloop (dit is dat rooster links achter) loopt het water je sump in. Het water in je sump staat dat ongeveer net zo hoog als in je bak omdat deze ‘vaten’ met elkaar communiceren
2) hou het simpel een doseersysteem heb je in deze fase echt niet nodig. Wekelijks een waterwissel van 10 liter met een goed zout is voldoende om je waterwaarden op peil te houden. ATI-essential is goed spul maar in deze fase niet nodig. Pas als je bak vol staat met koraal aan dit soort middelen gaan denken
3) niet te snel naar middeltjes grijpen, nitraatverlager is een symptoom bestrijder je kunt beter de bron aanpakken door een wekelijkse waterwissel hou je het nitraat gehalte goed op peil. Wat ook echt helpt is je bakje goed schoon houden en niet teveel voeren

Voor de rest meet wekelijks je waterwaarden daarmee hou je inzicht en controle over je waarden.

Lees hier wat dagboeken door van mensen die met succes een blue marine 60 hebben gehad (gewoon de zoekfunctie gebruiken) ik heb zelf ook een gedetailleerd dagboek bijgehouden met de naam ‘Marcels blue marine 60’

Realiseer je dat de meegeleverde lamp en skimmer niet zoveel voorstellen een beter alternatief daarvoor is
- bijvoorbeeld een reefled 50
- een tunze 9001 skimmer

Blijf vragen stellen op dit forum hier zit de kennis niet bij de LFS
Ik begrijp dat dit bakje emotionele waarde heeft iedereen hier is bereid om je tips te geven
Allereerst super bedankt voor alle info en het medeleven.
Mijn bak draait nu weer zo een 3 weken er zit 7 kilo levend steen als zout gebruik ik ATI absolute ocean vind dat het prettigst werken voor de rest voeg ik totaal niks toe.
Voor de stroming heb ik een regelbare pomp van 1000lt en een Wavemaker
En aan de alg te zien is de stroming prima.
Heb vanmorgen weer wat metingen gedaan n02 was onmeetbaar
NO3 5
KH 7.9
Fosfaat was 0,04
Magnesium doe ik nog niet.
Nog niet optimaal maar ben hier superblij mee.
Was wel van plan bij de volgende waterwissel wat stenen schoon te maken,maar mijn bak zit weer vol copepods dus mijn alg die op de ruiten zat is zo goed als verdwenen 😅.
Wat mijn vraag over de sump betreft ik vulde hem al precies goed dacht alleen dat ik wat te hoog zat.
Wil alle fouten die ik zelf kan maken zoveel mogelijk elimineren.
Heb nergens ook haast bij .
Ik denk dat ik maar eens een dagboek ga opstarten.
 
We zijn nu weer twee weken verder en ben superblij,op mijn levend steen zitten wat kokerwormen en er groeit zowaar een kleine kolonie zoanthus ze zitten nog wel onder alg maar die laat al los mijn waardes zijn al twee weken n03 5, KH 8 P04 0,01.Ik ga verder ook niks aan de alg doen wacht nog ff twee weken en dan ga ik naar Breda eerst water testenIMG20220516080417.jpg en als dat prima is de opruim ploeg inzetten.
 
Bovenaan