Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Amsterdams zout

Bij deze eens een overzicht filmpje van de bak.

De zebrasoma rostratum zwemt weer rond, blijft toch echt mijn favoriete vis 🖤 Die donkere kleur tegenover het felgekleurde koraal is ongeëvenaard wat mij betreft.
De eerste dag was het even knokken met de gemmatum, maar inmiddels is duidelijk dat de gemmatum toch echt niks meer in te brengen heeft 🤣

 
Inmiddels draait de bak 1,5 maand. De opstart is tot nu toe vrij soepel verlopen. Kleine nitriet/ammoniak piek gehad waarna de eerste bewoners stap voor stap zijn geïntroduceerd. Helaas ging het even mis toen ik aquaforest life source toe heb gevoegd, dit middel was helaas te veel van het goede voor een pas opgestarte bak met een nieuwe ammoniak en nitriet piek tot gevolg. Gelukkig was dit snel onder controle en heeft dit geen slachtoffers opgeleverd. Weer wat geleerd.

De afgelopen weken groeit de groene aanslag er weelderig op los en ook de kalkalgen beginnen hier en daar goed te groeien.

Er staan al aardig wat (makkelijke) koraaltjes in, en qua vissenbestand zitten er nu de volgende soorten in:
1x Naso elegans
1x Acanthurus pyroferus
1x Salarias ceramensis
Verder is sinds gister mijn koppel Percula’s uit quarantaine gekomen, deze hebben al eerder in de bak gezeten maar helaas bleken deze besmet met Brooklynella, wat door de stress tot uiting was gekomen. Dit resulteerde erin dat de vissen van geen symptomen binnen 24 uur op sterven na dood waren. Ik heb de vissen die ochtend direct uitgevangen en een zoetwater bad gegeven. Hierna zijn ze in quarantaine gegaan met medicatie. Gelukkig hebben ze het beide gered, het scheelde niet veel…
Gelukkig hebben de andere vissen nergens last van gehad!

Qua apparatuur is er ook al het nodig veranderend. Ik bleef problemen hebben met het afstellen van de Deltec afschuimer, deze is vervangen voor een royal exclusive bubble cone welke het direct fantastisch doet! De coralbox doseerpomp die ik nog had is vervangen voor een reeffactory pomp, met name vanuit praktisch oogpunt erg handig zodat alles vanuit 1 app te besturen is.
Welke medicatie gebruikte u voor de brooklynella? Mvg
 
Welke medicatie gebruikte u voor de brooklynella? Mvg
Eerst een 5 zoetwaterdip van 5 minuten en daarna een behandeling met koper van Seachem. Volgens humblefish niet de voorkeursbehandeling maar helaas het enige wat ik op dat moment voorhanden had, nu heb ik de apotheek flink uitgebreid in geval van nood en 24/7 een quarantaine bakje draaien. Better safe then sorry :)
 
Eerst een 5 zoetwaterdip van 5 minuten en daarna een behandeling met koper van Seachem. Volgens humblefish niet de voorkeursbehandeling maar helaas het enige wat ik op dat moment voorhanden had, nu heb ik de apotheek flink uitgebreid in geval van nood en 24/7 een quarantaine bakje draaien. Better safe then sorry :)
Dat is net mijn probleem, ik zou echt niet weten welke producten ik nodig heb en waar te halen want alles wat ik lees bijna is niet te verkrijgen in men lfs.
Ik kijk ook om een kleine bak te laten draaien met weinig steen en evt een anemoontje en wat eigen stekjes die ik in nood in men grotere bak kan steken en dan kaal draaien (weliswaar met zand nog enkel dan) in nood voor quarantaine. Want deze moet in de living ook staan en de hele tijd een kale bak is ook maar niks anders 😅.
 
Weer eens een update van de bak. Ik ben best tevreden! De bak draait inmiddels bijna 8 maanden. De witte stenen zijn inmiddels volledig getransformeerd in ‘levend steen’ en krioelt van het leven. Van sponzen en zakpijpen tot komerwormen en brokkelsterretjes. Erg leuk om te zien.


De dingen die mij op het moment nog het meest bezig houden zijn mijn nitraat en fosfaat die naar mijn mening iets hoog blijven (NO3 van 25 en PO4 van rond de 0,25) dit ondanks een wekelijkse waterwissel van 120 liter. Ik draai op dit moment met NoPoX van redsea en RowaPhos, maar ga de switch maken naar een lage dosering reeffuel van oceanart. Eens kijken of dit meer effect heeft.

De oorzaak van deze waardes is voornamelijk mijn stevige voerder patroon om mijn vissen tevreden te houden. Het vissenbestand blijft een zorgenkindje. Na een stipuitbraak blijft dit zo nu en dan opspelen (denk ik) maar het kan ook een andere bacterie zijn. Gelukkig wordt het steeds minder met goed voeren, dubbele UV en ozon. Helaas wel 1 van mijn Helfrichi pijlvisjes verloren. Hiervan leek de slijmhuid een soort van los te laten, ik heb er eerlijk gezegd twijfels over of dit stip is geweest of toch iets anders. Wat het ook is; ik ben van mening dat ze het te boven moeten komen met goede voeding en schoon water. Het uitvangen en behandelen van losse vissen levert meer stress dan iets goeds. Een les voor mij voor een volgende bak: alles vissen zelf in quarantaine houden ter observatie voordat ik ze toevoeg aan de hoofdbak.

Als ik het allemaal zo opsom klinkt het als een groot drama, maar als ik zo naar de bak kijk heb ik denk ik niets te klagen…
 

Bijlagen

  • E6178687-3ED7-445F-8ADF-49C6EFBBEA95.jpeg
    E6178687-3ED7-445F-8ADF-49C6EFBBEA95.jpeg
    199,6 KB · Weergaven: 27
Nog enkele foto’s van de inhoud.

Een van mijn favorieten: de harlekijn vijlvis.
Zeker geen makkelijke vis. Mijn exemplaar eet gelukkig pellets en masstick wat ik 3x per dag op een acropora skelet smeer. Geen vis voor iedereen en lees je AUB goed in voordat je hieraan begint.
 

Bijlagen

  • 7D939453-8B59-405E-B785-C0A2F0189D9E.jpeg
    7D939453-8B59-405E-B785-C0A2F0189D9E.jpeg
    65,4 KB · Weergaven: 60
  • C7C8A1E8-54F2-48BF-9032-BD455C56FB85.jpeg
    C7C8A1E8-54F2-48BF-9032-BD455C56FB85.jpeg
    71,2 KB · Weergaven: 60
  • C3E25425-62F1-4E36-BCE5-089CA189714A.jpeg
    C3E25425-62F1-4E36-BCE5-089CA189714A.jpeg
    62,1 KB · Weergaven: 61
  • F06A268F-E4B7-4B64-BCC4-670D4E249820.jpeg
    F06A268F-E4B7-4B64-BCC4-670D4E249820.jpeg
    64,3 KB · Weergaven: 57
  • ECD3057B-D2D2-4E03-9780-822A07C2BE34.jpeg
    ECD3057B-D2D2-4E03-9780-822A07C2BE34.jpeg
    100 KB · Weergaven: 56
  • CEC198D4-BB30-43E1-8094-940BCD4CDDCE.jpeg
    CEC198D4-BB30-43E1-8094-940BCD4CDDCE.jpeg
    89,2 KB · Weergaven: 56
Mooi ! Hoeveel latussen heb je ?
Dankje! Na er met verschillende mensen over gesproken te hebben en online gelezen heb ik besloten er maar 1 te kopen. In de natuur schijnen ze ook veel solitair te leven of in koppels/harems met een redelijke afstand tot elkaar. Om gekibbel en gejaag te voorkomen maar voor safe gegaan.
 
Dankjewel! Na er met verschillende mensen over gesproken te hebben en online gelezen heb ik besloten er maar 1 te kopen. In de natuur blijkt ze ook veel solitair te leven van koppels/harems met een bepaalde afstand tot elkaar. Om gekibbel en gejaag te voorkomen maar voor veilig gegaan.
Ik had er vroeger 5 , dat was super!!
 
Bij deze een korte video update van de bak!


Ik ben eigenlijk heel tevreden met hoe de bak draait. Recent overgestapt van de NoPox van Red sea naar Reeffuel van Oceanart. Dit om te kijken of dit iets meer met fosfaat doet. Deze houd ik nu met behulp van rowaphos op 0,15 - 0,20 maar zou dit graag willen bereiken zonder de wekelijkse rowaphos wissel.

Daarnaast voeg ik nu sinds 1,5 maand ozon toe, hier ben ik ontzettend tevreden over. Zowel de helderheid van het water als de vitaliteit van de vissen is hier enorm mee vooruit gegaan. Het zal niet direct werken op ziektekiemen maar minder netelcellen en ander organisch materiaal in het water zal zeker helpen.

Verder heb ik qua vissenbestand het een en ander aangepast:
De chocolade dokter is eruit, deze zorgde voor veel onrust in de bak door zijn schrikkerige gedrag. Wel wat leuke nieuwe toevoegingen gedaan oa.:

- Cirrhilabrus lineatus; deze vis heb ik eerder gehad maar is toen helaas overleden aan kieuwwormen. Het nieuwe examplaar doet het goed en is de baas van de bak.

- Anampses lennardi; prachtige vis. Lang over getwijfeld maar toch besloten de gok te wagen toen ik een gezond exemplaar van een mede forum lid over kon nemen. Eet als een varken, deze actieve vis heeft dan ook VEEL voedsel nodig. Met 3x per dag verreikte mysis houd ik hem mooi dik, bij minder voedsel zie je hem snel
Vermageren en dat willen we natuurlijk niet :) Verder houd die van zand strooien en de boel verbouwen.

- Oxymonacanthus longirostris; Altijd al een van mijn favoriete vissen geweest. In mijn LPS bak durfde ik het wel aan met een exemplaar wat vervangend voer eet. In renswoude heb ik een exemplaar gevonden wat diepvries mysis eet. Eenmaal thuis vond die dit niet meer zo lekker 😅 Inmiddels is die over op masstick wat ik op een acropora skelet in de hoek van het aquarium smeer. Prachtige vis, durft nog wel eens aan een van mijn LPS koralen te nippen maar sloopt niks (afkloppen). Buiten dat is het natuurlijk een geweldige vis om te zien. Zeker zo’n mooi dik exemplaar als deze.

- Pseudojuloides severnsi; een vis die je vroeger regelmatig zag, nu helaas wat minder. In het begin lastig en een echte stresskip, ook dit exemplaar komt uit renswoude en heeft zijn quarantaine goed doorstaan daar. Nu doet die het super en eet net als de Anampses het liefst de hele dag. Het is een echte springer zeker rond zonsondergang. Hij is ook al een keer uit gevlogen toen ik het net er even af had voor onderhoud, gelukkig heeft die daar niks aan overgehouden 🙏
 
Ziet er prachtig uit , mooie scape en vind die gorgonen er echt uit knallen.
Zag ik nou een groene tapijtanemoon bovenop je rif liggen? 😊
 
Ziet er prachtig uit , mooie scape en vind die gorgonen er echt uit knallen.
Zag ik nou een groene tapijtanemoon bovenop je rif liggen? 😊
Dankje Jack! De gorgonen zorgen voor de hoogte, doordat ik er bewust voor kies om geen takvormige sps te houden is dit een uitkomst :D

Heb geen tapijtanemoon, dat zou ik niet aandurven met de vissen. Denk dat je doelt op de leder die bovenop ligt, deze komt uit een australische zending en heeft felgroene poliepen.
 
Wow! Wat is die lennardi gegroeid!
En een leuk duootje neogui's erbij! (y)
 
Wow! Wat is die lennardi gegroeid!
En een leuk duootje neogui's erbij! (y)

Jazeker die groeit lekker door! En gaf niets om de toevoeging van het duo neoguinaicus.

Ook tegelijk een Cirrhilabrus rhomboidalis toegevoegd, dit vond ik wat spannender hoe de andere 3 Cirrhilabrussen gingen reageren maar dat ging buiten verwachting goed! 👍
 
Bovenaan