Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

60.000 liter zeewatervijver

P-W

~URK AAN DE ZEE ~
Na een tijd zonder koud zeewater aquarium gezeten te hebben, en een verhuizing verder ben ik nu toch mijn droom aan het uitwerken.

Bij m'n nieuwe stek(oude boederij) ligt nog een oude gierput.

De bedoeling is om hier een vijver van te maken, deze wil ik echter gelijk zo maken dat als het haalbaar is, dat ik er dan een zeewatervijver van kan maken.

De put is 8*4*1,30, volledig gemaakt van beton en gelijk met het maaiveld. Hier wil ik dan nog een muur op metselen van 80cm waardoor ik er 50cm water niveau bij krijg. En de hoofdreden hiervoor is de veiligheid voor kinderen en ik wil er een raam in creëren.
De bak wil ik volledig polyesteren.

Omgekeerde bodemdrain en overloop, die uitkomen op een zeeffilter van 200mu.

Naast de vijver een "sumpje" waar de zeeffilter in uit loopt, en vanuit daar het water met een pomp(20.000 ltr/h) richting de filter instalatie verpompen.
Als eerst door een beadfilter(aquaforte ub 140) heen, het water uit het beadfilter direct door een eiwit afschuimer en de bypass van het beadfilter evenals de uitstroom van de afschuimer uit laten komen in een grotere sump(denk aan een polyester koi quarantaine bak)

Vanuit die sump weer terug naar de vijver.

Koeling zal gebeuren doormiddel van een platenkoeler en bronwater(put 50m diep).
Om de vijver somers onder de 18C te houden zie ik geen problemen.... De grootste vraag is hoe warm ik de vijver swinters kan houden met bronwater van 10C

De temperatuur is de hoofdreden dat ik de vijver eerst wil draaien met zoetwater, zeker weten wat de temperaturen doen. Kan ik de temperatuur swinters niet op een minimale 5C houden dan vermoed ik dat ik swinters mijn vissen ga verliezen. Al weet ik niet precies wat de minimale temperatuur voor zeevis is.

Mocht het niet lukken dan heb ik een mooie zoetwater vijver.


De grootste vragen die ik nog heb.

Vanwege de afmeting is waterverversen not done... Of ik moet zelf een tanktruck kopen :p

Zal ik mijn nitraat en fosfaat gehalte doormiddel van een beadfilter stabiel en laag kunnen houden. Wodka of biopallets zijn op een dusdanige waterinhoud financieel niet haalbaar.

Zijn er nog andere manieren om mijn waterwaardes goed te houden waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?

In de aquariums zijn we volledig af van een bioloog, maar zou ik op die manier kunnen bezuinigen op eiwitafschuimers? Een turbofloter 20.000 is namelijk niet goedkoop.

Kan ik een "ub140" beadfilter als volledige bioloog zien?


Op dit moment heeft de verbouwing in het huis voorang, dus de eerste bouw zal pas eind zomer 2021 aanvangen, maar de gedachten draaien al (langer) op volle toeren.

Voor de volledigheid, het visbestand zal afhangen van de maximum en minimum te halen temperatuur. Maar de gedachte gang qua soorten zit op,

ruwe haai, gladde haai, katshaai, pijlstaartrog, blonderog, golfrog, grootoogrog, vleet, heilbot, tarbot, griet, makreel, harder, zeebaars, trekkersvis, snotolf, wijting, kabeljauw, pollak, koolvis, murene of congeraal.

Naast de hoofdvijver wil ik nog een vijverbak metselen (2,5*1*1 ongeveer, meedraaiend op de grote vijver) waarin ik kleine vissen en de eieren van de haaien en roggen zelf kan opkweken.

Alle vormen van kritiek waarmee ik vooruit kom zijn welkom, graag zelfs.





P. S : kritiek of negatieve opmerkingen waarmee ik niets kan gelieve achterwege te laten.
 
Wauw...ik kan je totaal geen adviezen of tips geven. Maar kan wel zeggen...wauw!!
Misschien eens bij Thomas van Aqua Thoko langs gaan? Is bij jou op het dorp.
 
  • Like
Reactions: P-W
Neem eens contact op met Aqua Compleet.
Zij hebben in het verleden wel een aantal grote tanks geïnstalleerd.
O.a. ook met haaien.
 
  • Like
Reactions: P-W
Waarom niet kijken naar de mogelijkheden voor wiergroei voor je nutrientreductie?
 
Ja precies; je zou wat ulva (zeesla) of visdraadwier (cheatomorpha, de NL soort) kunnen gebruiken voor nutriënt controle. Mocht je daar vragen over hebben, stuur me dan even een pb
 
Waarom niet kijken naar de mogelijkheden voor wiergroei voor je nutrientreductie?
Ik vermoed dat dit vanzelf zal groeien in de vijver in combinatie met zonlicht.

En harders kunnen dat mooi afgrazen, maar swinters zal dan door de lage temperatuur alles weer afsterven waarbij de opgenomen stoffen weer vrij in het water komen.
 
Ik denk dat je ook zeker met isolatie moet werken en een warmtepomp dan heb je een constante temperatuur van rond de 10 graden als je een grond boring laat doen. Heel interessant project!
 
Ja precies; je zou wat ulva (zeesla) of visdraadwier (cheatomorpha, de NL soort) kunnen gebruiken voor nutriënt controle. Mocht je daar vragen over hebben, stuur me dan even een pb
Heb in mijn aquariums altijd caulerpa prolifera en racemosa gehad. Maar kan niet zeggen dat dit nou zo super groeide.

En ik zit dan nog steeds met het afsterven in de winter, of heb jij daar een oplossing voor?

Zeesla hield ik nooit lang groeiende in mijn aquariums, jij wel dus??
 
Ik denk dat je ook zeker met isolatie moet werken en een warmtepomp dan heb je een constante temperatuur van rond de 10 graden als je een grond boring laat doen. Heel interessant project!
De put van 50meter diep is al aanwezig, zal deze winter de temperatuur van het water monitoren of die stabiel rond de 10c blijft.

Dit wil ik dan gewoon door een platenkoeler pompen, en ik twijfel nog om dan het gebruikte water terug te pompen in de put of juist af te laten lopen de sloot in.

Het water wat je somers terug de put in pompt kan er voor zorgen dat je in de winter een hogere temperatuur houd.

Elke graad is er 1 😋
 
Ik vermoed dat dit vanzelf zal groeien in de vijver in combinatie met zonlicht.

En harders kunnen dat mooi afgrazen, maar swinters zal dan door de lage temperatuur alles weer afsterven waarbij de opgenomen stoffen weer vrij in het water komen.
Als de harders het afgrazen, blijft het in je systeem. Voor nutrientreductie zal je moeten snoeien..
 
Een deel zal toch omgezet worden in groei, en de stront gaat er inclusief stoffen weer uit door het zeeffilter en afschuimer.

Maar de volledige verwijdering heb je inderdaad door snoei.
Als de harders het afgrazen, blijft het in je systeem. Voor nutrientreductie zal je moeten snoeien..
 
Een deel zal toch omgezet worden in groei, en de stront gaat er inclusief stoffen weer uit door het zeeffilter en afschuimer.

Maar de volledige verwijdering heb je inderdaad door snoei.
Precies in het najaar snoeien, de vissen hebben toch minder nodig bij lagere temperatuur
 
Zo'n topic creëert een hoop chaos in mijn hoofd...
Maar in het kader van structurele input hierbij alvast 2 suggesties waar je misschien iets mee kan (of niet):
- een zwembad overkapping (klik), voorkomt (teveel) invallende vuiligheid (zeker in de herfst) en kan misschien zeker in de winter een bijdrage leveren op het gebied van temperatuurbeheersing;
- Een oloïd voor stroming. Grootste voordeel: Enorm veel stroming tegen relatief lage stroomkosten. Twee nadelen zijn de immense krachten op je constructie en het formaat.
 
Kun je de choas in mijn hoofd voorstellen, als je zo een project wil verwezenlijken.

Overkapping wil ik zelf maken, mede zodat in het voor en najaar de zon wel in de vijver kan laten schijnen. Maar hij met warm weer of regen overkapt kan worden.

In de rand wil ik ledverlichting maken, en met erge kou een "deksel" van piepschuim. En dan het ledlicht op een timer.

Heb je een site van een oloïd, kan er weinig over vinden, maar vermoed dat het een vorm van wavemaker is?
 
Je zegt 'een oude boerderij' ik ga er dan in de goede orde vanuit dat de gierput welke jij bedoeld minimaal een jaar of 35-40 is, wellicht ouder.
Grote kans dat de betonconstructie nog een oude milieu/kwaliteiten klasse heeft. De kans is dus zeer aanwezig dat deze niet bestand is tegen aantasting door carbonatatie zeewater of andere chloride.

Daarnaast heeft de put in het verleden als gierput gediend met als inhoud, je raad het nooit, stront. De stront en alle stoffen welke het in zich heeft zal over de afgelopen jaren flink hebben gereageerd met het beton. Denk bijvoorbeeld aan alle fosfaten die in het beton zijn getrokken. Dit zal hoogstwaarschijnlijk allemaal vrijkomen zodra jij zeewater in die put gooit.

Mijn advies; niet aan beginnen het brengt meer ellende met zich mee dan goeds.
 
Je zegt 'een oude boerderij' ik ga er dan in de goede orde vanuit dat de gierput welke jij bedoeld minimaal een jaar of 35-40 is, wellicht ouder.
Grote kans dat de betonconstructie nog een oude milieu/kwaliteiten klasse heeft. De kans is dus zeer aanwezig dat deze niet bestand is tegen aantasting door carbonatatie zeewater of andere chloride.

Daarnaast heeft de put in het verleden als gierput gediend met als inhoud, je raad het nooit, stront. De stront en alle stoffen welke het in zich heeft zal over de afgelopen jaren flink hebben gereageerd met het beton. Denk bijvoorbeeld aan alle fosfaten die in het beton zijn getrokken. Dit zal hoogstwaarschijnlijk allemaal vrijkomen zodra jij zeewater in die put gooit.

Mijn advies; niet aan beginnen het brengt meer ellende met zich mee dan goeds.

In post #1 staat dat hij de volledige bak wil bekleden met een laag polyester, het beton zal dus niet in aanraking komen met het water.
 
Bovenaan