Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

25 kg verpakking zouten

Een van de meest bekende leveranciers heb je zelf al gevonden. Daar kun je prima kwaliteit halen.
Wil je nog zuiverder, dan moet je kiezen voor lab-grade of pro analyse. Maar dan wordt het juist weer onbetaalbaar.
 
Is hier ook al een heel topic over. Betaalbaar aquarium houden. Daar kun je een hoop vinden.
 
Meestal laat het beheer niet alles toe maar als je even Googled op de verschillig ede stoffen komen er zo een aantal verkooppunten naar voren en kies dan voor levensmiddelen of laboratorium kwaliteit. En niet iedereen leest elke dag het forum uit. Ook zou je kunnen overwegen om de persoon in kwestie even een persoonlijk berichtje te sturen
 
Van dit bedrijf gebruik ik ze ook al ruim een jaar, erg tevreden over maar wel lange levertijd.

heb deze nu ook maar de oplossing werd na n enkele weken hard
ik ga nu nog n keer proberen met dubbele hoeveelheid water
hoe maak jij je oplossing?
 
heb deze nu ook maar de oplossing werd na n enkele weken hard
ik ga nu nog n keer proberen met dubbele hoeveelheid water
hoe maak jij je oplossing?

Ik gebruik deze verhoudingen

1 liter KH+
Concentratie: 33,4ml / 100 liter = 1dKH verhoging
• 90gram Kh+ (NaHCO3 - Natriumbicarbonaat)
• Aanvullen tot 1 liter met RO water


1 liter Calcium/Strontium oplossing (Ca/Sr - 1:50):
Concentratie: 0,578ml / 100 liter = 1ppm verhoging
• 700gram Ca+ (CaCI2 / Calciumcloride)
• 114,5ml Sr+ vloeistof
• 581ml RO water


1liter Sr+
100gram strontiumchloride hexahydraat op 1l RO water
 
heb deze nu ook maar de oplossing werd na n enkele weken hard
ik ga nu nog n keer proberen met dubbele hoeveelheid water
hoe maak jij je oplossing?

Welke wordt hard?

In het verleden werkte ik met verzadigde oplossingen, dus ik put even uit eigen ervaring:
CaCl2: 2 kg in 5 liter koud water werkt prima, meer ook (tot circa 740 gram/liter bij 20C).
Maar er zit een addertje onder het gras wanneer je een (net niet) verzadigde oplossing wilt maken 'op het gevoel'.
Bij het oplossen van CaCl2 komt veel warmte vrij. En de oplosbaarheid van een product neemt toe met de temperatuur (exotherm).
M.a.w. er lost in het warme water meer CaCl2 op dan bij 20C in oplossing kan blijven.
Resultaat is dat na afkoeling tot 20C een oververzadigde oplossing CaCl2 veranderd in een bikkelharde klomp.
Of, als je niet hebt overdreven, in een harde neerslag. (Wel herbruikbaar, dus niet verloren.)

NaHCO3: Lost matig op, maximaal 96 gram/liter bij 20C.
Bij 'kamertemperatuur' kom je dus nooit verder dan 96 gram.
Het lost niet al te snel op, maar 80 gram/liter moet je binnen een 15 minuten tot een heldere oplossing kunnen roeren/schudden.
Wat je toevoegt boven de oplosbaarheidsgrens zal als onopgelost poeder bezinken. (Wel herbruikbaar dus niet verloren.)

Na2CO3: Lost goed op, maximaal 217 gram/liter bij 20C.
Wat je toevoegt boven de oplosbaarheidsgrens zal tot semi-harde neerslag een brok vormen . (Wel herbruikbaar dus niet verloren.)

Voor alle drie bovenstaande voorbeelden geld dat wanneer de bewaartemperatuur daalt onder de 20 graden, ook de oplosbaarheid afneemt.
Daarom is het niet slim om bijvoorbeeld van NaHCO3 een verzadigde oplossing te maken van 96 gram/liter. In een gemiddelde (?) woonkamer zal de temperatuur niet zo snel dalen tot onder de 20C, maar bij opslag in een garage, kelder, bijkeuken (of bijvoorbeeld je stokoplossing in een schuurtje) is het reëel dat er neerslag zal ontstaan.


Tegenwoordig heb ik wat meer fysieke ruimte en bestaan mijn oplossingen uit 3 jerrycans van 10 liter elk:
2kg CaCl2, 800 gram NaHCO3, 800 gram Na2CO3.
Weliswaar opgesteld in de aquariumkast in de woonkamer, waar het dankzij de vloerverwarming altijd minimaal 20C is :)rolleyes:), dus van neerslag heb ik geen last.

Maar er is nog een reden om de oplossingen niet te geconcentreerd te maken: het voorkomen van neerslagreacties bij het doseren in het aquarium. Weliswaar gebeurt dit in de sump op een plaats met hoge doorstroming, maar toch, voorkomen is beter dan ongewenste neerslagreacties.
 
Kijk, helder, dank voor de uitleg
m’n vorige 25 kg zak kwam van “ die zwarte” uit Duitsland, welke veel makkelijker oploste en ook geen neerslag had zoals bij deze
de oplossingen staan bij mij ook in de kast eronder dus de temperatuur zal niet onder de 20 komen lijkt mij
ik zal nu een wat minder geconcentreerde oplossing maken, dan is wss het probleem opgelost
 
Bovenaan