Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

1ste zeewater aquarium van DOJO

DOJO97

ZeewaterForum lid
Sinds vrijdag 12/04 loopt mijn eerste zee aquarium, een blue marine reef 60.

Vrijdag levende steen en levend zand geplaatst, zout water toegevoegd & nu lekker laten doen.
Saliniteit is perfect op peil.

Het boekje van Tanne is mijn leidraad samen met hulp van andere hobbyisten.

Vandaag dinsdag 16/04 eerste waardes getest als “baseline”

Nitriet: 1.0
Ammoniak: 0,25 a 0,5


Tips zijn welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_9383.jpeg
    IMG_9383.jpeg
    67,6 KB · Weergaven: 93
Ten eerste gefeliciteerd met jouw eerste zeebak (y) en dat gelijk een dagboek gestaart met allereerste foto is ook zeker leuk(y) ook voor je zelf over en paar jaar:D
Qua tips.......Ik zou niet snel tevreden zijn met deze rifscaping.......😬 maar dit is mijn klein persoonlijke smak hoor! Kan ook zien als super strak en geniaal simpel:unsure: De smaken blijven verschillen en dat is altijd het puntje(y) Je hoeft naar niemand luisteren als je maar zelf dit hartstikke mooi vindt! Maar als je ZELF er ergens twijfelt en niet lui bent dan wens ik inspiratie!👌 want naar mijn eerlijke mening kan het veeeel leuker😁
MVG Lara
 
Ten eerste gefeliciteerd met jouw eerste zeebak (y) en dat gelijk een dagboek gestaart met allereerste foto is ook zeker leuk(y) ook voor je zelf over en paar jaar:D
Qua tips.......Ik zou niet snel tevreden zijn met deze rifscaping.......😬 maar dit is mijn klein persoonlijke smak hoor! Kan ook zien als super strak en geniaal simpel:unsure: De smaken blijven verschillen en dat is altijd het puntje(y) Je hoeft naar niemand luisteren als je maar zelf dit hartstikke mooi vindt! Maar als je ZELF er ergens twijfelt en niet lui bent dan wens ik inspiratie!👌 want naar mijn eerlijke mening kan het veeeel leuker😁
MVG Lara
Op foto ziet het er ook uit als 1 groot saai blok maar fysiek ziet het er veel leuker uit! Heb als het ware een klein grotje gebouwd met wat rand zaakjes. Met wat koraal over een tijdje zal het er ook leuker uit komen te zien, hopelijk!
 
Ten eerste gefeliciteerd met jouw eerste zeebak (y) en dat gelijk een dagboek gestaart met allereerste foto is ook zeker leuk(y) ook voor je zelf over en paar jaar:D
Qua tips.......Ik zou niet snel tevreden zijn met deze rifscaping.......😬 maar dit is mijn klein persoonlijke smak hoor! Kan ook zien als super strak en geniaal simpel:unsure: De smaken blijven verschillen en dat is altijd het puntje(y) Je hoeft naar niemand luisteren als je maar zelf dit hartstikke mooi vindt! Maar als je ZELF er ergens twijfelt en niet lui bent dan wens ik inspiratie!👌 want naar mijn eerlijke mening kan het veeeel leuker😁
MVG Lara
Ik kan trouwens achteraf toch nog kleine beetjes levend steen erbij toevoegen? zolang ie maar voorgedraaid is? :)
 
Gefeliciteerd met je bak en opstart natuurlijk. Denk zelf dat je genoeg steen heb alleen zou je het wat luchtiger kunnen stapelen en of plakken zodat niet al te veel vuil kan gaan opstapelen onder je berg. (kijk eens in andere dagboeken voor inspiratie)
Wens je veel succes en onplezierig in deze prachtige hobby!
 
Gefeliciteerd met je bak en opstart natuurlijk. Denk zelf dat je genoeg steen heb alleen zou je het wat luchtiger kunnen stapelen en of plakken zodat niet al te veel vuil kan gaan opstapelen onder je berg. (kijk eens in andere dagboeken voor inspiratie)
Wens je veel succes en onplezierig in deze prachtige hobby!
Succes en plezier in deze prachtige hobby (klote auto woordenboek)
 
Gefeliciteerd met je bak en opstart natuurlijk. Denk zelf dat je genoeg steen heb alleen zou je het wat luchtiger kunnen stapelen en of plakken zodat niet al te veel vuil kan gaan opstapelen onder je berg. (kijk eens in andere dagboeken voor inspiratie)
Wens je veel succes en onplezierig in deze prachtige hobby!
Dat is wel een goede opmerking ja, ik ga eens kijken of ik wat luchtiger kan maken, misschien wat rechtop tegen de achterwand plaatsen ofzo, wil graag wat de hoogte in maar balanceren wordt moeilijk denk ik.
 
Dat is wel een goede opmerking ja, ik ga eens kijken of ik wat luchtiger kan maken, misschien wat rechtop tegen de achterwand plaatsen ofzo, wil graag wat de hoogte in maar balanceren wordt moeilijk denk ik.
Lijm of epoxy gebruiken. Zoek een paar video's over reefscape/reefscaping op op youtube voor meer uitleg en inspiratie :)
 
zonet de stenen wat luchtiger geplaatst & ziet er best leuk uit, meer ruimte tussen de stenen en een steen tegen de achterwand is ook wel top!

Nu alleen een kleine zandwaas natuurlijk maar die is vast snel weg.

Heeft iemand ervaring met de gerijpte wet dutch reef rock van coral and fish store? Dit zijn de stenen die je in m’n bak nu ziet maar twijfel nog steeds of deze genoeg bacteriën hebben.
 
Detritus uit een goed draaien aquarium erin kwakken, 1 dag eiwitafschuimer uit en een paar weken geduld, heb je een goede basis.
 
Detritus uit een goed draaien aquarium erin kwakken, 1 dag eiwitafschuimer uit en een paar weken geduld, heb je een goede basis.
Moet ik dat nog ergens zien te vinden
 
Ondertussen zijn we dag 6 & zien we al bruin groene alg op de stenen komen!
 
Laatst bewerkt:
De bak draait sinds vandaag 1 week!
Buiten een paar grote bruin groene plekken op de stenen zijn er nog niet enorm veel algen.

Wel is de nitriet ondertussen gestegen naar 3.0
En de ammoniak zit op 0,25

Misschien komt het omdat ik gerijpte dutch reef rock gebruik ipv levend steen dat mijn algen explosie minder is? Of zal deze nog komen? We maken het mee!
 

Bijlagen

  • IMG_9403.jpeg
    IMG_9403.jpeg
    83,2 KB · Weergaven: 23
De bak draait ondertussen 2 weken!
Algen fase heb ik buiten wat bruin groene vlekken totaal nog geen last van, ik zie ze eerder verdwijnen dan komen...
Dit heeft mede te maken denk ik doordat ik steeds meer slakjes ontdek die uit mijn gerijpte steen komen.
Ook is mijn bak nu een kleine explosie van copepods!!

Zout waarde was iets gezakt onder de 1024 dus deze heb ik bijgesteld (ik denk dat dit door mijn skimmer komt).
Nitriet is onmeetbaar hoog boven de 4.0 (we zitten midden in de piek denk ik zomaar! :D)
Ammoniak is aan het zakken, nu op 0.15.

Al bij al lijkt alles prima volgens plan & de bak ziet er netjes uit!
Binnenkort komen mijn andere essentiele test setjes binnen + een cover tegen het springen van de toekomstige vissen.

We wachten geduldig af tot de nitriet minstens een week op 0 staat en dan gaan we maar een klein opruimploegje halen, slakken heb ik misschien niet meer nodig haha!
 
De bak draait 3 weken!

Algen beginnen nu inderdaad serieus te komen, ik zie vooraal de bruine "roest" plekjes op mijn zand nu heel goed & er zat een waas op het glas (ondertussen weer weggepoetst).

Snel wil ik even wijzen op een topic die ik heb gehad met verschillende forumleden over gerijpte steen, waardes meten en dergelijke.
Deze kan je terug vinden met onderstaande link, wat ik eruit heb geleerd is dat het vooral belangrijk is om de handleding van de test setjes goed te lezen :p
Mijn waardes waren in dit dagboek dus niet altijd 100% correct (vooral nitriet).

Nu:
Zout waarde is perfect op 1024.
Ammoniak is verdwenen 0,0!
Nitriet zit rond de 2.0.
Nitraat gaan/kunnen we nog niet meten, dit komt later pas in het spel.

Ondertussen heb ik ook alle essentiele test setjes staan & staat er ook boven mijn bak een aqua medic x-flow 3000 ventilator, deze voor de warme dagen op te vangen die ongetwijfeld zullen komen, tevens heeft dit ook een mooi display om mijn temperatuur op af te lezen.
Ook is de jump guard netjes geinstaleerd!

We wachten dus nog steeds geduldig af tot we naar de candy store mogen voor wat lage opruim diertjes :)
Iemand die dit dagboek leest die me kan helpen met een goeie keuze hiervoor te maken?
 
Bovenaan