Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

150L aquarium met potfilter haalbaar als zeeaquarium

Met alleen een potfilter kan prima. Ik heb jaren alleen gedraaid met een pofilter en grove filterwattten. Zelfs de wat eenvoudige steenkoraal heb ik toendertijd gehouden.

Wel alles zeer rustig opbouwen (altijd een goede tip bij zeewater) en niet te veel vissen willen houden. Goede verlichting is wel iets wat belangrijk is. En maak als het even kan gebruik van osmosewater (maar er zijn ook forumleden die kraantjeswater gebruiken). Ook regelmatig een deel water wisselen (ik zelf doe ongeveer 10% per week)

Even een foto van mijn eerste omgebouwde Jewel zoetwaterbak (alleen extra lampen bij geplaats) met potfilter:
p1000651-jpg.197350


En mijn huidige bak, wel zonder potfilter maar zonder afschuimer (alleen een goede lamp en doseerpomp voor mijn CA en KH).
48c209e6-5d80-4131-a238-ff788e4ec687-jpeg.571340


Kortom met eenvoudige middelen kan je prima een zeewateraquarium houden.
 
Met alleen een potfilter kan prima. Ik heb jaren alleen gedraaid met een pofilter en grove filterwattten. Zelfs de wat eenvoudige steenkoraal heb ik toendertijd gehouden.

Wel alles zeer rustig opbouwen (altijd een goede tip bij zeewater) en niet te veel vissen willen houden. Goede verlichting is wel iets wat belangrijk is. En maak als het even kan gebruik van osmosewater (maar er zijn ook forumleden die kraantjeswater gebruiken). Ook regelmatig een deel water wisselen (ik zelf doe ongeveer 10% per week)

Even een foto van mijn eerste omgebouwde Jewel zoetwaterbak (alleen extra lampen bij geplaats) met potfilter:
p1000651-jpg.197350


En mijn huidige bak, wel zonder potfilter maar zonder afschuimer (alleen een goede lamp en doseerpomp voor mijn CA en KH).
48c209e6-5d80-4131-a238-ff788e4ec687-jpeg.571340


Kortom met eenvoudige middelen kan je prima een zeewateraquarium houden.
Bedankt, bedoel je dan dat je een potfilter gebruikte met alleen filterwatte? geen biologisch medium? Ik ben al 35jr zoetwateraquariaan en heb 25 jaar geleden al eens een zoutwater geprobeerd met droog/natfilter maar toen geen osmose gebruikt waardoor ik altijd te hoge nitraatwaardes had met alle algenproblemen erbij, ik denk dat het op technisch gebied toen nog niet zo ver stond als nu
 
Biologisch filter medium is niets anders dan een substraat voor bacteriën.

Het grote verschil tussen zoet en zoutwater is (doorgaans) de hoeveelheid steen en zand. Een rif opgebouwd uit goed poreus steen is doorgaans ruim voldoende substraat.

De tijd van droog/nat filters is ook alweer bijna 20 jaar achter ons. Ja, het deed wat, maar efficiënt was het niet.

Zoals Leonardo ook weer zegt, houdt visbezetting beperkt en doe waterwissels.

In een notendop. Weinig vis = weinig voer = weinig nitraat. Tevens weinig vuil en minder snel verstopte sponzen/watten.

Wil je veel vis, dan volgt veel voer en bij enkel biologische “filtratie” automatisch veel nitraat.
Dan heb je dus een afschuimer nodig, want die haalt afvalstoffen uit het water voor het afgebroken wordt tot nitraat.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, exact wat Erbe zegt.

Nee geen biologisch medium (ook in de huidige bak nog steeds niet). Verder is het aquarium opgebouwd uit goed (poreus) levend steen en zand.
Op dit moment heb ik een 12 tal vissen in mijn bak van 100 x 55 x 50 cm dus inderdaad echt veel gevoerd wordt er niet. Geen probleem want ik ben meer een koralen liefhebber dan vissen en 12 stuks is voldoende om toch wat rond te zien zwemmen.

Ik heb overigens wel een sump maar daar zit alleen mijn verwarming in, doseerpomp staat er naast (deze is echt wel handig met een redelijk groot steenkoraal bestand zoals ik heb) en soms hangt er een netje kool in.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt zeker zonder sump werken.

Hier het bakje wat ik op mijn werk heb staan. Een bijeengeraapt zooitje, maar alles doet het er leuk in. Het bakje bevat zo'n 100 liter.

Techniek:
- dsr-stijl powerfilter
- binnenfiltertje met actieve kool
- pvc-pijp met bruissteentje
- verwarming
- doseerpomp met Reef Elixer (Ca, KH, sporenelementen, koolstofbron)
- een paar led-lampen die ik nog had liggen

Bezetting:
- verschillende LPS- en SPS-koralen. Gorgonen, sterpoliep, Xenia, lederkoralen, Palythoa grandis, Zoanthus, Bali-poliep...
- Twee Gramma loreto, twee Amphiprion ocellaris, een Nemateleotris magnifica
- mangroveboompje
- wat Caulerpa prolifera
- wat ongewervelden zoals slakken, een heremietkreeft...

Onderhoud:
- wekelijks vervang ik de filterwatten
- wanneer nodig vul ik verdampt water aan
- op werkdagen worden de vissen gevoerd (droogvoer en diepvries)
- nu en dan reinig ik de ruiten (begroeien gek genoeg nauwelijks)
- Ongeveer elke zes weken ververs ik twee emmers water
- 1-2 x per week voeg ik nitraat, fosfaat en jodium toe

Het bakje draait goed, alle dieren zijn en blijven gezond. Bij de koralen is er duidelijk sprake van groei. Voor het mooie zou ik een dubbel wandje moeten maken waar de techniek in is weggewerkt. In werkelijkheid valt de techniek niet heel erg op. Rechts voor de bak staat namelijk een menselijk skelet (de bak staat in het biologielokaal van een middelbare school).

Als je de beperkingen kent en je weet wat je doet, is er best veel mogelijk.

schoolbak3-jpeg-jpg.572616
 
Bovenaan