Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

vandaag wat waarden van het rif gemeten en ingevoerd in de DSR calculator.
gelijk de waarden aangevuld met de advies eenheden.

Ijzer word niet gecorrigeerd, omdat dagelijks om 4:00 am 10ml wordt gedoseerd. Dit is het equivalent van de maximale doseerbare eenheid.
Naar mijn mening zal ijzer alleen kunnen stijgen bij een fosfaat van nagenoeg 0,00

dsrcalc_rif 130520.jpg

Laatst bewerkt:
Een bijzonder de ontwikkeling deze olijf groene c Een bijzondere ontwikkeling. Deze olijf groene caulastrea furcata vertoonde enige weken geleden een blekings verschijnsel op 1 kop. De rest heeft niks bijzonders. Ik denk dat het een vertraagde reactie is van een te hoog fosfaat (0,12-0,24), die een aantal weken heeft geduurd.
Hieruit concludeer ik dat een hoog fosfaat ook transparant weefsel bij LPS kan veroorzaken. Dit verschijnsel heeft de de paarse goniopora , oxiopora en de euphyllia divisa variant met groene tentakels ook.

uploadfromtaptalk1369174072171.jpg

m.v.g. Glenn.

Laatst bewerkt:
Die zakpijpen heb ik eerder ergens in een dagboek gezien.
Als het goed is gooit hij af en toe de koppen eraf, en groeit vervolgens gewoon een nieuwe.
Maar ik heb even gezocht, en een mooie link gevonden, met een filmpje van jou mooie kolonie zakpijpen.

http://www.coralscience.org/main/articles/reef-species-4/tunicates

Sinds mijn bottylloides ben ik helemaal weg van zakpijpen, maar of zo'n bak er ooit in zit voor mij......,Waarschijnlijk niet. :(

Groetjes Nanda

Nu mijn fosfaat sinds maandag, 2x achter elkaar gemeten op 0,08 zit, zie ik een aantal positieve zaken.
Kleuren worden lichter, bruin verdwijnt langzaam in de achtergrond. De groei komt terug en ik merk dat het NO3, Kh, Ca, Mg verbruik stijgt.
Nu oppassen dat ik geen tekort krijgt. Ik ben al weer begonnen nitraat te gaan doseren. nu wel handmatig tot ik weer een stabiele dosering heb.

Historie:
3/2 - 20/2 PO4= 0,02 er word ijzer en fosfaat gedoseerd alles groeit kleur is mooi
25/2 - 4/3 PO4 stijgt = 0,08 er word nog fosfaat en ijzer gedoseerd kleuren verdiepen en nog steeds mooi, sommige koralen krijgen betere accenten en komen meer tot hun recht. Vooral de licht paarse acro naast de groene Formosa.
5/3 - 12/3, PO4 = 0,24 hier kom ik erachter dat mijn fosfaat doorgeschoten is. om verschillende reden vertrouwde ik mijn PO4 test niet meer. intussen had ik de fosfaat dosering gestopt.
15/3 - 24/3, PO4 = "0,08" (blijkt later 0,16 te zijn) lijkt goed maar sommige koralen werden bruiner en andere weer te bleek. Twee tegenstrijdigheden!
ik heb een nieuwe test van Salifert gekocht (21/3) en heb met een andere RedSea test van Dennis vergeleken. Mijn test klopte maar ik maakte een domme denkfout (mede in de waar gebracht door de bleke koralen) uiteindelijk klopte mijn eigen test, ik zat gewoon te hoog (0,16)
op 17/3 heb ik mijn ijzer dosering verlaagd vanwege de waas en zelf op wekelijkse basis en dag dosering gedaan.
26/3 - 8/5, PO4 = 0,10 - 0,16 in deze periode heb ik met GFO gewerkt. Ik heb zelf de buis gewisseld en opnieuw geregenereerd, maar ik bleef hangen ronde die waarden. Tevens ben ik met azijn/suiker gaan werken om de nitraat te bestrijden, want die was opgeklommen naar 5. Intussen zag ik weefsel verlies aan de onderzijde van een aantal acro's. Nu kon ik niet langer tobben.
8/5 - heden begonnen met dagelijks doseren ijzer (10ml/dag) nu al 2 metingen 0,08 gemeten (13/5 en 20/5). intussen GFO reactor afgekoppeld om niet door te schieten.

m.v.g. Glenn.

Gisteren heb ik eindelijk na weken tobben met een lamp de boel vervangen. Een rij lampen deed het na een periode van soms wel soms niet helemaal niet meer. Het viel uit na 10 minuten.
Ik heb de vsa, bekabeling en lampen in een keer vervangen. Kabels waren poreus en hard geworden door zout en hitte.

uploadfromtaptalk1369477870930.jpg

m.v.g. Glenn.

Vandaag een meet ronde met de volgende correcties.

Het bleek dat mijn am doseerpomp gereset is en dus gewoon niks meer deed. Dus geen dosering natriumbicarbonaat sinds vorig week.
Zo zie je maar hoe belangrijk wekelijkse meet intervallen zijn. Dit had ik er echt niet uit gehaald zonder te meten. Dit had grote gevolgen kunnen hebben voor de SPS koralen.

Inmiddels worden de waarden in 2 stappen gecorrigeerd.

uploadfromtaptalk1369687975237.jpg

m.v.g. Glenn.

Heey glenn erg benieuwd hoe het met de oxy,s gaat hoe staat het ermee eten ze alle al vervangend voer.
Moet ook even zeggen dat de dsr methode erg goed werkt heb er erg veel aan.
Zit nu in de opstart van men nieuwe bak natuurlijk en gaat de wet even overschrijden gaat toch een keer wisselen want krijg nitraat even niet met azijn onder controle.
Het is niet erg hoof 40 maar wil het zeker niet hoger laten worden.
Hoe is het met je kois beginnen ze al weer lekker levendig te worden.
Kom over een poosje weer eens een kijkje nemen mocht dat mogen.
Groetjes wesley

DSR gaat goed , veel mensen zien al de voordelen, vooral degene die iets verder nadenken over hoe het beter kan.
Je bak is mooi geworden.
Nitraat van 40 is best hoog. Hoe hoog is je fosfaat dan ?
Hoeveel azijn doseer jij?
En hoelang al bezig ermee.
IJ heb momenteel nog een gezonde mannetje van de oxy. De vrouwtje werden toch geterroriseerd door het mannetje, waardoor ze van stress dood gingen.
Bak gaat hier prima verder.
Koien heb ik wat uitval gehad na de winter. Ga toch komende winter afdekken.
Langskomen mag altijd.
m.v.g. Glenn.

Laatst bewerkt:
Heey glenn na de verversing net nu het nitraat op 15 ik voeg 20 ml toe ben net weer een 2 weken bezig. Fosfaat 0,08.
Zonde van de oxy blijf dus erg lastig visje.
Te mooi is vaak te moeilijk.
Jammer van de kois al begonnen met de yoghurt toevoegen elke week.
Bedankt voor het compliment van men nieuwe aquarium.
Groetjes wesley

Heey glenn na de verversing net nu het nitraat op 15 ik voeg 20 ml toe ben net weer een 2 weken bezig. Fosfaat 0,08.
Zonde van de oxy blijf dus erg lastig visje.
Te mooi is vaak te moeilijk.
Jammer van de kois al begonnen met de yoghurt toevoegen elke week.
Bedankt voor het compliment van men nieuwe aquarium.
Groetjes wesley

Op zich ben ik blij dat ik nu nog eentje gezond heb. Het kost mij nu geen extra aandacht meer en hij eet alles.
Ok, je fosfaat is goed , als dit te laag zou zijn werk het nitraat verwijderen met azijn niet.
Soms kom je niet onder een wissel uit , dit heb je goed gedaan. Bij nitraat > 25 in een bak met koralen moet je de risico niet lopen door af te wachten. Bij mij ligt de doorslag bij 25+. Als ik met alle middelen niet doorheen komt binnen 2-3 weken. Gaat de 50% wissel erin.
Yoghurt? Wat koien betreft kan ik veel leren van jou.

m.v.g. Glenn.

Heey glenn dan gaat ik dat ook aanhouden.
Over de kois kom je maar een keer praten hier kan ik je weer heel veel van late zien.
De kois hebben zelf heel veel aan melkzuurbacteriën zowel het filter als de koi zelf de bacterie zorgt voor een gezonde heldere slijmhuid zo hou je velen parasiten buiten de vis.
Het volstaat met een senseo kopje magere yoghurt per week.
Groetjes wesley

dan moet ik zeker bij jou langskomen om te leren wesley
wanneer heb je tijd ?

Heey glenn dit weekend er druk.
Voor het mooie moet het weer ook een beetje meehelpen.
Zal je pbtje sturen zodra ik het weet voor binnekort.
Groetjes wesley

Back
Bovenaan