Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SYNTHETISCH AQUARIUM PROJECT

Status
Niet open voor verdere reacties.

GlennF

Senior Forumlid
Ik wil project starten met als thema bovenstaande titel.
Het is de bedoeling dat de boel volledig gaat draaien met zelf samengesteld zout. ( mijn rif draai er al op)
Nu wil ik de hele cyclus vanaf opstart met deze samenstelling gaan doen.

Daarbij is het mogelijk voor serieus geinteresseerden, om input te geven. Als ik daaraan kan voldoen en het past binnen mijn mogelijkheden, dan wordt het uitgevoerd.

Het wordt dan ons adoptie project om het eens op een eigenwijze manier te doen.

Wat belangerijk is is dat het betaalbaar moet zijn voor iedereen en er ook een beetje gesleuteld mag worden.

Het is zelf een optie dat meerdere mensen synchroon meedraaien en dit met elkaar samen te bespreken.

Bij genoeg interesse ga ik ermee aan de slag, bij geen interesse of teveel kritiek gaat het ff in de cooler.

Te beginnen met de bak, maat, verlichting etc.

m.v.g. Glenn
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt erg interessant Glen.
Deed je dit trouwens niet in grote mate al voor je huidige bak?
 
Dat klinkt erg interessant Glen.
Deed je dit trouwens niet in grote mate al voor je huidige bak?

Had ik ook vermeld tussen haakjes.
Deze draai al 8-9 jaar zonder waterwissels en sinds begin vorig jaar wordt alle verwijderde water aangevuld met eigen zoutmix.
Nu wil ik dit juist volledig vanaf start doen. Natuurlijk zonder dat het een vermogen moet kosten. Het is juist de bedoeling een mooie bak op te zetten met minimale middelen en kosten. Noem het maar een zeeaquarium tijdens de recessie.

m.v.g. Glenn
 
Laatst bewerkt:
Vraagje,

Ben je dan niet veel meer geld kwijt aan de toevoegingen en het vele meten wat je moet doen ?
In dat geval zou een waterwissel praktischer / goedkoper zijn
 
Vraagje,

Ben je dan niet veel meer geld kwijt aan de toevoegingen en het vele meten wat je moet doen ?
In dat geval zou een waterwissel praktischer / goedkoper zijn

Wat dat betref ben ik een geen dief in eigen portemonee.
Ik draai veel goedkoper dan je zou denken. Testen koop je voor minimaal een heel jaar.
Het idee is juist dat deze manier van aquarium houden veel goedkoper is.

m.v.g. Glenn
 
Zelf denk ik dat de initiële aanschaf en de stroom rekening de duurste factor van het geheel zijn. Dit word natuurlijk bepaald door het formaat van de bak. Verder is het wat je zelf ervan maakt met je aankopen van koraal en vis.
Je moet moet het ook zien als "ons" gezamenlijke projekje, waarbij we op elkaar terug kunnen vallen.

Ik denk dat 500 liter het maximum van dit project mag zijn, om het "project" financieel betaalbaar te houden.
Het is tenslotte een project, de uitkomst is nog onbekend.

Het geschatte elektra verbruik voor een dergelijke bak zal ~ 1,65 per dag zijn. ( gebaseerd op mijn huidige systeem van 1500L)

Misschien is het teveel gevraagd om een 2e bak te starten hiervoor. Ik denk dat dit project bij uitstek geschikt is om mensen die (op) nieuw willen starten en op een andere wijze een rif willen opbouwen.
Lijkt mij ook een unieke gelegenheid om zoiets van een "Hollands" initiatief neer te zetten.

ik denk daarbij ook aan (eventueel) gezamenlijk zaken inkopen z.a. techniek en koralen stekken. vooral om uniformiteit te krijgen. Met name voor koralen is het praktisch, vanwege het feit dat je dan dezelfde stam van het koraal heb.

uiteraard is iedereen baas over eigen bak en wordt er natuurlijk rekening gehouden met de interpretatie van die gegevens.

mogelijk gezellige club bijeenkomsten voor de bespreking hiervan bij elkaar ?

m.v.g. Glenn
 
Laatst bewerkt:
Hoi Glenn
Het was gezellig vanmiddag, hoop de bak over een anderhalve week te hebben draaien.
Geheel synthetisch met alle toevoegingen die we mee genomen hebben.
Het word een bak van 150 bij 80 bij 30 water hoogte en sump.
In de sump komt en Bubble king 200 (hebben we nog staan)
Zodra het water met de zouten en toevoegingen er in zitten en alle waardes goed zijn, komt er een hand vol zand uit mijn aquarium in over de bodem verspreid.
Daar overheen een flinke laag dood zand en 1 levende steen in stukjes gehakt.
We laten dat dan 2 dagen draaien zonder afschuimer en dan meten wat de waardes zijn.
 
Leuk idee.
zelf ververs ik ook niet was er al nooit te precies mee dus nu maar helemaal niet meer hooguit iets in mijn bijvulwater als het wat lager wordt.
meten is ook niet mijn sterkste kant dus project is niets voor mij maar ga het wel volgen.
groet
eric jan
 
Hoi Glenn
Het was gezellig vanmiddag, hoop de bak over een anderhalve week te hebben draaien.
Geheel synthetisch met alle toevoegingen die we mee genomen hebben.
Het word een bak van 150 bij 80 bij 30 water hoogte en sump.
In de sump komt en Bubble king 200 (hebben we nog staan)
Zodra het water met de zouten en toevoegingen er in zitten en alle waardes goed zijn, komt er een hand vol zand uit mijn aquarium in over de bodem verspreid.
Daar overheen een flinke laag dood zand en 1 levende steen in stukjes gehakt.
We laten dat dan 2 dagen draaien zonder afschuimer en dan meten wat de waardes zijn.


Nou an, jij heb dan de primeur van " Reefing the dutch way"

m.v.g. Glenn
 
Leuk idee.
zelf ververs ik ook niet was er al nooit te precies mee dus nu maar helemaal niet meer hooguit iets in mijn bijvulwater als het wat lager wordt.
meten is ook niet mijn sterkste kant dus project is niets voor mij maar ga het wel volgen.
groet
eric jan

Zonder meten gaat het em niet worden. Want juist het meten en controleren is de manier voor het neerzetten van dit systeem, maar leuk dat je ons gaat volgen. Het succes van dit project wordt toch bepaald door de deelnemers en de volgers.

m.v.g. Glenn
 
Zonder meten gaat het em niet worden. Want juist het meten en controleren is de manier voor het neerzetten van dit systeem, maar leuk dat je ons gaat volgen. Het succes van dit project wordt toch bepaald door de deelnemers en de volgers.

m.v.g. Glenn
Hoi Glenn, je hebt mij er ook bij als volger hoor. Ik ben een paar maanden geleden opgestart en het is allemaal nog vrij nieuw voor me. Maar ik lees je posts, dagboek en nu ook dit draadje met veel interesse en hoop er steeds meer van op te steken. Goed bezig !
 
" Reefing the dutch way"

Ja ja, bevestig het begrip "Dubble Dutch" of "Going Dutch" maar weer lekker ;)

Ik ben al te ver gevorderd in m'n her-herstart, anders was het wel een mooi alternatief geweest.
Maar ik ga het opzeker wel volgen topjes

M.v.g. Jimmy
 
Maak je geen zorgen Glenn :)
Er zijn er veel meer die het volgen ;_)
Ik hou me toch liever bij mn k.i.s.s. methode .
Geen moeilijk gedoe .
En toch een leuk bakje .
Neemt niet weg dat we van collega aquarioten veel kunnen leren .
Groetjes rob Charite
 
Heey glenn je weet dat er hier gedraait wordt met de toevoegingen van jou.
De nieuwe bak gaat ik zeker weer zo opstarten.
Werkt perfect zie de foto,s in men dagboek mooie kleuren en het groeit als kool.
Groetjes wesley
Ik ga dit volgen
 
Net klaar met mijn de eerste versie van mijn mineralen calculator.
De deelnemers van het "Dutch Synthectic Reefing" programma krijgen die opgestuurd.
(Ff pb met email opsturen, dan stuur ik het op)

m.v.g. Glenn
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1366074349970.jpg
    uploadfromtaptalk1366074349970.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 276
Hoi Glenn
Heb het binnen, het is een duidelijk en overzichtelijk geheel thumbs up
Plaats waar de bak moet komen te staan is leeg, nu een onderstel maken, dan alles nog aansluiten en we kunnen van start:)
 
DSR info:

We gaan we werken met enting vanuit een gezond systeem.
Hoe bepaal je wat een gezond systeem is?
Dat is eentje die al geruime tijd draait en en ook mooi uitziet. Zonder plagen en alle ellende die je niet wilt overnemen.

Het is dus nooit de bedoeling te enten uit een systeem die vol zit met glas en deelanemonen, spijker poliepen algen, blubber, ditritus, flap, kiezelalgen etc.

Ik ben van mening dat bacterien stammen niet volledig afsterven en er altijd verschillende bacterien aanwezig blijven, het zij in andere (volume) samenstelling.
Op het moment dat de omstandigheden daar ideaal voor zijn worden die actief tot het moment dat er een evenwicht bereikt word in in het cultuur.

Uiteindelijk zal toch de aanvoer van specifieke voedingsstoffen gaan bepalen welke stammen gaan floreren of gaan sluimeren.

m.v.g. Glenn
 
Kennen jullie het Triton-methode?
Meet alle waterwaarden met paar weken interval zeer precies (ion chromatografie) en berekent precies wat verbruik van alle elementen is, en maakt dan toevoegingen op maat.
Gaat ook uit van geen waterverversen.

Volgens mij is Tanne dat een beetje aan het verkennen.

zie www.triton.de
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan