Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Goeiemorge

Ik heb het stuk geleze alleen de start hoeveelheid en tot welke hoeveelheid je moet opwerke lees ik niet echt ( legt aan mijn engels)
Maar het lijkt me wel wat is het dan verstandig het op een dosseerapparaat te zette.
Groetjes

Goeiemorge

Ik heb het stuk geleze alleen de start hoeveelheid en tot welke hoeveelheid je moet opwerke lees ik niet echt ( legt aan mijn engels)
Maar het lijkt me wel wat is het dan verstandig het op een dosseerapparaat te zette.
Groetjes

ff voor je uitgehaald, duidelijker kan het niet, de complete schema.
ik ben niet verder gegaan dan de eerste week dosering, omdat mijn nitraat en fosfaat nu al op peil is en zelfs te laag wordt. ik doseer nu fosfaat en nitraat en schroef de azijn dosis langzaam terug.

Bijlagen

• vinegar_sm.jpg
    vinegar_sm.jpg
    118,7 KB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt:
He glenn heb het schema aangepast naar ml
Hier de foto

Bekijk bijlage 309269

Hoe zit het nu nog met de suiker hoeveel gram suiker moet er gemengd worden met een liter azijn,en lost de suiker op en blijft die overal in de fles of zakt het.
En is deze dosis hoe die hier op papier staat nu per dag of per week.
Groetjes wesley

je kan de text en pagina's laten vertalen in het nederlands met google vertalen.

een doseer apparaat is super handig voor dit soort zaken.

Goeiemorge

Groetjes

pas op! de dosering is gebaseerd op milliliters, dus die hoef je niet meer om te rekenen

He glenn heb het schema aangepast naar ml
Hier de foto

Bekijk bijlage 309269

Hoe zit het nu nog met de suiker hoeveel gram suiker moet er gemengd worden met een liter azijn,en lost de suiker op en blijft die overal in de fles of zakt het.
En is deze dosis hoe die hier op papier staat nu per dag of per week.
Groetjes wesley

Bijlagen

• vreeswijk azijn.jpg
    vreeswijk azijn.jpg
    45 KB · Weergaven: 48
gedeeltelijke vertaling van het artikel met google vertalen.

Doseren azijn is vergelijkbaar met de dosering ethanol, behalve dat wodka heeft meer koolstof in dan azijn. De verhouding is ongeveer 8 keer meer koolstof in 80 proof (40% gewicht) wodka dan azijn (meestal 5% organisch gew). Een conservatieve methode kan men de dezelfde richtlijnen voor het doseren ethanol in het artikel hieronder, behalve gebruik 8 (acht) keer zoveel azijn ethanol voor de 40% ethanol routebeschrijving:

Kijk voor bacteriële bloeit in de tank water . Als dit gebeurt op een onaanvaardbaar niveau, bezuinigen de dosis en het verhogen van filtering.Dergelijke bloemen zijn echt alleen een probleem van de esthetisch oogpunt (en mogelijk O [SUB]2[/SUB] -reductie). De geschorste bacteriële zou goed eten eigenlijk voor veel van onze tank organismen, en veel mensen lijken te denken dat hun tank populaties van sponzen verhogen wanneer de dosering organisch koolstof. Het acetaat in azijn kan worden door vele hogere organismen, waaronder zoox in koralen en anemonen. Dus zeer hoge doses kan leiden tot bruinkleuring van koralen en anemonen door toegenomen zoox populaties. Als dat gebeurt, is een dosisverlaging aanbevolen.
Zodra nitraat en fosfaat worden gereduceerd tot een niet-detecteerbare lezen (nul) met behulp van hobby kwaliteit testen kits, vind ik dat het kijken naar de groene algen op de tank glas is een goede indicator voor wanneer u probeert te bereiken een gewenst niveau. In mijn ervaring, vind ik de groei van bacteriën vervangt algengroei op de tank glas. De bacteriële groei zien er witachtig uit in vergelijking met groene algengroei. De bacteriële groei is veel gemakkelijker om weg te reinigen. Als de groei van bacteriën op het glas wordt een probleem, vermindering van de hoeveelheid azijn je dosis. Houd in gedachten de groei van bacteriën moet ergens plaatsvinden binnen uw tank waar het kan worden verwijderd.Randy heeft gemerkt een toename van de groei van bacteriën op zijn GAC tussen veranderingen. Met behulp van oude GAC om bacteriën groeien op, terwijl de dosering azijn, zou een goed mechanisme voor het verhogen van de groei van bacteriën en hen in staat stellen om te worden uitgevoerd, mits het oppervlak af met verse zout mix.

Bedankt heb net de paginas vertaalt en uitgeprint
Snap alleen niet waar de suiker voor dient en hoeveel.
Ga morge beginne met het azijn.
Is de tabel dagelijks of wekelijks.
Groetjes

De dosering is dagelijks.
je begint met dag 1,2,3 = 4,8ml/dag (start dosis)
dag 4,5,6,7 = 9,6ml/dag (verdubbeling start dosis)
tweede week = 13,6ml/dag etc........

persoonlijk zou ik bij elke verandering de nitraat en fosfaat meten en daar conclusies aan verbinden, voordat je verder gaat met het verhogen, stabiliseren of verlagen van je dosering.
Ook zou ik als streefwaarde nitraat 2,5 en fosfaat 0,08 aanhouden, tenzij je en een andere doelstelling heb dan alleen vette gezonde koralen.
éénmaal je doel waarde bereik zou ik de dosering niet verhogen maar stabiliseren of verlagen naar wens.
nitraat verlagen werkt niet zonder aanwezige fosfaat, dus let hier goed mee op voordat je verder gaat met onnodig verhogen van de koolstof bronnen. Persoonlijk zie ik in de koolstof methode (vooralsnog) een lapmiddel. Als het niet meer nodig mocht zijn bouw ik het langzaam weer af. Dit geldt ook voor NP pellets en fosfaat filters.

Suiker Vodka en azijn zijn allemaal bruikbare koolstof bronnen.
ik heb een kleine rekensom gemaakt en kwam op deze verhoudingen koolstof.

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=927172&viewfull=1#post927172

verhouding percentage koolstof bij:
1gram suiker=0,42gr : 1ml Vodka (40%)= 0,21ml : 1ml azijn(8%)=0,032ml

Ijzer Mix Koolstof aandeel ... 1ml= 0,057gr Carbon = 1,87 x zo sterk als azijn !!!!

hieruit is af te leiden dat 1ml azijn ~ 0,076gram suiker => 10ml azijn ~ 0,76gram suiker.
je zou dus i.p.v. 10ml azijn 0,76 gram suiker kunnen afwisselen/ of aanvullen.

De gedacht van suiker erbij is een diversiteit aan bacterieën te kweken i.p.v. alleen stammen die reageren op azijn, suiker of vodka.

Bedankt heb net de paginas vertaalt en uitgeprint
Snap alleen niet waar de suiker voor dient en hoeveel.
Ga morge beginne met het azijn.
Is de tabel dagelijks of wekelijks.
Groetjes

Laatst bewerkt:
Zo Glenn moest je weer eitjes uitvangen vannacht? Of kon je gewoon niet slapen...

hoi dennis,
je kent het hé, een beetje knutselen hier en daar en voor je het weet is het weet te laat en je wilt nog zoveel doen. Overigens zijn mijn beste prestaties in deze leven in de nachtelijke uren verricht.:o

Hoi jaap,
gisterenochtend nog de Binotatus uitgevist.
de Tomiensis is er slecht aan toe, alsmede een kleine verstoten anemoon visje.
ik vermoed dat ook die het niet gaan redden. ik wacht eigenlijk op die twee, voordat er enige stabilisatie mogelijk is.
de rest van de vissen houd zich redelijk, maar het moet niet langer gaan duren. UV en Ozon staat 24/7 aan.
inmiddels heb ik je advies opgevolgd en voert flinterdun gesneden plakjes verse knoflook. inderdaad blijf er dan niet teveel rondzweven en is de risico op flap in ieder geval vele malen verkleind.

Heey glenn hartstikke bedankt voor de hulp
Is jouw stip probleem bijna verlede tijd of denk je er nog eve zoet mee te zijn.
Hoop dat de visse er snel bove op zijn.
Groetjes wesley

Aangezien denhaag op zout gebied niet veel meer te bieden heeft, ben ik gisteren ik een ronde boskoop/hazerwoude gaan doen.
Was bij vitalfish en heb 2 koraaltjes meegenomen. Een Oxypora en een Montipora Undata (met dank aan MarkintheBox voor de naamgeving), ze waren schappelijk geprijst en mooie grote stukken. Tevens heb ik van de baas de vorige aankoop zonder problemen vergoed gekregen. De fluo groene sinularia van vorige keer was n.l. binnen een week weggerot.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1354458606726.jpg
    uploadfromtaptalk1354458606726.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 37
  • uploadfromtaptalk1354458622529.jpg
    uploadfromtaptalk1354458622529.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 39
  • uploadfromtaptalk1354458635024.jpg
    uploadfromtaptalk1354458635024.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Gisteren de volgende metingen gedaan.
Nitraat 0,2
Fosfaat 0,02
Ca 450
Mg 1440
Sg 1,0229
Sal. 29,8
Orp 313
Hieruit lijkt het dat Ca en Mg stabieler is dan voorheen. Ik moest bij elke meting wel corrigeren. Waarschijnlijk door de nieuwe vulling van de kr1000 kalk reactor. Mg is zelfs hoger dan ik verwacht had.

Fosfaat en nitraat weer te laag.
Beide aangevuld tot 0,04 en 2,5
+2,+6ml stamoplossing fosfaat
35ml stamoplossing nitraat
+10, +10ml ijzer oplossing
Gisteren de NP pellets verwijder uit mijn sump en bewaard in een pot met water.

Vanmiddag weer fosfaat en nitraat gemeten.
Fosfaat 0,02+
Nitraat 2,5
Nitraat mooi op peil, fosfaat weer te laag.
Weer +2, +6ml stamoplossing fosfaat. (6ml= +0,04)
+10, +10ml ijzer oplossing
Azijn dosering verder terug gebracht naar 2,3ml/dag.
Ijzer was woensdag gemeten op <0,05 daarom ben ik naast de 10ml/dag nog eens 10ml extra aan het toevoegen

Bruishoutjes van de afschuimer zijn aan vervanging toe. Geeft grotere bellen dan normaal. Ik overweeg de afschuimer weer af te koppelen. (Of toch maar niet vanwege ozon en stip)

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Glenn die pellets kun je beter laten drogen en droog bewaren, in een pot met water gaat het stinken als de hel.

Hoop dat je snel de stip weer onder controle hebt.

Succes

Glenn,

Die tweede foto is een montipora undata. Als die mooi op kleur komt wordt die groen met een paarse rand en witte of oranje/bruine poliepen.

Glenn,

Die tweede foto is een montipora undata. Als die mooi op kleur komt wordt die groen met een paarse rand en witte of oranje/bruine poliepen.

Dat is hem mark , bedank voor het benoemen. Is de versie met oranje poliepen. Inderdaad is ie niet optimaal op kleur, maar dat zie je toch bijna nooit in de winkel.:)

m.v.g. Glenn

Glenn die pellets kun je beter laten drogen en droog bewaren, in een pot met water gaat het stinken als de hel.

Hoop dat je snel de stip weer onder controle hebt.

Succes

Hoi h2otje,
Ik dacht juist de bacterien in leven te houden, of op z'n minst een slapende cultuur te bewaren, door ze zo in de koudere garage weg te zetten. Dat ze stinken is geen probleem. Dat deden ze in de sump ook al, als je flink er doorheen ging rook je een "vieze bodem geur". Indien ik ze weer nodig heb, hoef ik alleen de gaas waar het in zit terug te zetten in de stroming en hoef ik niet 3 weken te wachten, voordat het weer op gang komt.
Ik zal over een week of zo de pellets onder de microscoop bekijken, om te zien als het nog leeft.
Voordat ik het ( als ik het ooit ) terugzet zal ik een ammoniak en nitriet test doen.
Nu kamp ik met een tekort aan nitraat en fosfaat. Zelfs met een verhoogde voer regime heb ik nog een tekort.

Het probleem met stip sukkeld zo verder. Ik kan niks anders doen dan afwachten en veel en gevarieerd voeren om de vissen sterk te houden.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan