Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Ik zie toch nog een beetje flap Glenn? Hoe komt dat?

Omdat ik vermoed mijn fosfaat al een tijd lang te laag is (0,02mg/l), ben ik al een week gedeeltlijk leiding water aan mijn Rif toe te voegen als vervanger van verdampingswater.
Tevens heb ik mijn fosfaat filter uit de sump verwijderd.
Sind mijn fosfaat op 0,02 is geraakt merk ik dat de Acro's en montipora superman veel te wit worden.
Alles wat een kleur hoort te hebben bruin/blauw/groen/paars is nu een paar tinten lichter, bijna wit. Je ziet wel groei punten op de acro's en monti's.
een overzicht van de veranderingen:

K=koraal kleur / g=groeipunt / p=poliep keuren:

k=paars/g=blauw > k=beige/bruin/g=wit = paarse acro
k=blauw/g=paars > k=lichtgroen/g=witblauw = Blauwe acro
k=paars/g=lichtblauw > k=wit/blauw/g=wit/blauw = superman
k=diepgroen/g=blauw/wit > k=geel/groen > g=wit/blauw = formosa
k=groen/g=lichtblauw > k=witgroen/g=witblauw = superman
k=bruin/groen/g=paars > k=bruin/g=witpaars = purpletip acro

mijn Kalium is 446mg/l (nsw=390)

Het lijkt ook op overbelichtings verschijnselen, maar dat kan het niet zijn want ik heb 10x T5/54w op een bak van 250x80x60wh (1200 liter) en de koralen zitten tussen 15cm(top) en 35cm(bodem) onder de waterspiegel.

Gedeeltlijk lijkt het ook te wijten aan de Ca die een tijdje op 330mg/l was.
Mijn Nitraat is inmiddels 2,5mg/l en ijzer ben ik langzaam aan het ophogen, momenteel nog < 0,01mg/l.

Meer voeren is geen optie want dat veroorzaakt een overschot aan organish afval wat resulteerd in meer paarse flap op de zandbodem. De stenen zij 100% vrij van flap.
ik wil liever niet naar de powerfilter methode gaan, omdat dat te aarbeid intensief is. (elke 2 dagen uitspoelen).

De bedoeling is de fosfaat in de eerste instantie op 0,04mg/l te krijgen en dan weer afwachten wat de koralen doen.

over 7 dagen ga ik weer mijn fosfaat meten.

Laatst bewerkt:
waarom vraag je dat? beoogd je een bepaalde stelling die ik over het hoofd ziet?

ik weet het 99,9% zeker dat dit de juiste waarde is.
dit stemt ook met mijn bevindingen van wat de koralen doen.

ik vertrouw de fosfaat test van Redsea reefcare programma 100%

die meet in stappen van:
0,00 - 0,02 - 0,04 - 0,08 - 0,16 - 0,36 - 0,64
ik beoogd in het blauw te blijven.

Wat ik prettig vind van de redsea test, is dat de kleuromslag tussen verschillende waarden redelijk goed af te lezen is en de kritische waarden een duidelijk andere kleur hebben.
Bij andere testen moet je raden welke kleur blauw het ongeveer is.

Weet je echt heel zeker dat je fosfaat test klopt? kun je die nakijken met een andere...

Laatst bewerkt:
foto update

IMG_0887 groene plaat s.jpg
Paarse acro in achtergrond hoort paars te zijn met blauwe groeipunten, is nu beige met wit/blauwe groeipunten.
rode en groene tak montipora zijn prima.
groene montiplaat mag wat feller groen in nu meer olijfgroen.

IMG_0886 paarse acro s.jpg
Closeup" Paarse" acro

IMG_0881 alveopora s.jpg
Alveopora heeft een eilandje die transparant groen/blauw i.p.v. flouriserend groen/bruin zoals de andere 2 bolletjes.

IMG_0884 calendrium s.jpg
Calendrium groeit als kool en mooi op kleur. Caulastrea is ook prima op kleur.

Laatst bewerkt:
before en after foto van Montipora Confusa

IMG_8838 confusa dec2011.jpg
stekje 30 dec 2011, net bij dennis vandaan gehaald

IMG_9404 confusa.jpg
25 jan 2012, fosfaat in rif was nog op 0,12mg/l , deed het niet zo goed en stond zelf op het punt om al zijn poliepen te verliezen in de periode (weken) hierna.

IMG_0148 confusa.jpg
23 maart 2012, mooi gegroeid en verplaats naar een lager gelegen plek in de bak om onbelemmerd te kunnen groeien.

IMG_0882 confusa s.jpg
4 juni 2012, een broertje erbij als gezelschap

Laatst bewerkt:
ik ben de sinds januari 1 koraaltje en 2 stekjes kwijt.
1x groene formosa stekje van forumlid bvn
1x fluo groene hydnopora - van robt gehad ter veiligstelling maar deed het helaas niet.
1x Goniopora Stokesie - ging verslijmen en toen maar direct eruit gegooit.

voor de rest gaat alles prima.

nu heb ik alleen klachten over de kleuring van mijn koralen.

momenteel ben ik bezig de peil van Calcium, Magnesium, ijzer, Jood, Strontium, Nitraat, Fosfaat en Silicaat, aan het sturen (lees opvoeren m.b.v. toevoegingen)

volgende week ga ik experimenteren met boor toevoegen.

over de functie en noodzaak van broom (bromide) ben ik me nog aan het orienteren. voorlopig lijk het geen kwaad te kunnen in mijn test viskom met koraal stekjes.

update betreft onderhouds routines op mijn 1500 Liter rif:

Dagelijks doseringen:

NaHCO3 ~ 24 gram via oplossing en doseerpomp.
CaCl2 ~15 gram los in sump
MgCL .... nog te bepalen
NO3 oplossing = 10ml
Kalium Jodide oplossing = 0,1ml
IjzerSulfaat oplossing = 2ml
Kraanwater = 10L als aanvulling op verdampings water

Dit doe ik bij de volgende gemidelde waarden:
PO4 = 0,02
NO3 = 2,5
KH = 14 salifert
Salinity = 34,5
Mg = 1350-1500
Ca = 440
K= 446
Ph = 8,12 - 8,31
Si = >0 <0,03
Jodide= 0,06
Boor = 2
Ijzer < 0,1

Laatst bewerkt:
Hey Glenn,

goed bezig zie ik :biggrin:

Ik las laatst dat je mexicaanse turbo's heb gekocht. Heb je positieve ervaringen ervan gekregen?

Ik heb ze toen ook in de zelfde periode gekocht. De kleinste sporen van flap zijn bij me weg.
Maar moet er ook bij zeggen ik heb wat levend steen toegevoegd. Dat heeft ook positief effect vanwege de bacterien.
Ik heb geen last meer van flap. Af en toe zie ik wat belletjes opkomen maar volgende dag is dat weer weg.
Ik heb wel het idee dat die turbo slakken het goed doen.

Tevens las ik dat je last had van de verkleuren van de bodem en dat je het zand afgehelveld had. Naast het levend steen en de slakken heb ik 4 zandzevende zeesterren aangeschaf. Uiteraard door het levend steen is mijn aqaurium en de zandoppervlak ook minder geworden.... Maar mijn bodem blijft nu wit!

he maike,

nadat de flap eerst erger werd, is het weer afgenomen.
eigenlijk gelijktijdig met de aanschaf van de mexicaanse turbo slakken.

wat heb ik gedaan:
- drie grote turbo slakken in het rif gezet.
- power filter weer ingezet en om de 2-3 dagen reinigen
- watten in sump 1x in de twee week uitspoelen met rifwater.
- al een week alleen levende artemia voeren uit de regenton in de tuin

wat heb ik de laatste tijd niet meer gedaan:
- bodem en flap afhevelen
- minder voeren van sps voer, cyclopzee en diepvriesvoer

ik moet maar weer eens een aantal zandzevende sterren gaan bijkopen.

vandaag stond mijn calcium ineens weer op 380 na dat ik 2 dagen vergeten was calcium chloride te doseren.
Ik heb de indruk dat mijn kalk reactor voor spek en bonen meedraaid.
ik ga hem maar eens van de week helemaal leeggooien en opnieuw vullen.

Laatst bewerkt:
Dat idee heb ik dus ook maar ik heb een kalkreactor dat sowiezo te klein is. Dat vanwege dat ik de reactor van mijn schoonpa had gekregen en omdat ik toch niet zoveel koraal had. Nu merk ik dat een AC500 reactor te klein is voor mn 450 liter bak. Vorig weekend had ik ververst. Toen was mijn Calcium 450 nu ondanks dat mijn reactor aanstaat is het naar 400 gelopen. Dus heb maar wat Calcium toegevoegd.

Nu nog steeds. 3 weken nadat ik nieuw levend steen in mijn bak heb gedaan en mexicaanse turbo's en zandzevende zeesterren heb ik nog steeds schone bodem en geen flap ondanks dat ik de bodem niet af geheveld heb. Probleempje waar ik nu tegenaan loop is dat ik veel zweefvuil heb. Heb mijn stromingspompen anders gezet in de hoop dat het daaraan ligt en helaas dat was hem niet. Ik had al wat en sponzen in mijn sump waar geen water langs kan lopen maar dat erdoorheen moet. Nu heb ik in mijn overloop sponzen gedaan en filterwatten ook dit werkt niet. Zou mijn opvoerpomp te weinig capaciteit hebben? Hij pompt 2400 liter per uur. Heb jij een idee?
Ik ben zelf bang dat ik een potfilter moet gaan gebruiken waar ik eigenlijk geen plek voor heb. En een binnenfilter vind ik niet fraai.

tegen zweefvuil is er maar één oplossing een powerfilter.

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=642108&viewfull=1#post642108

niet fraai maar werkt wel.
je kan jet weg werken achter een steen of zo.

het zweefvuil dat gaat zitten op de bodem veroorzaakt op de duur de de flap.
nu heb je geen flap, maar blijf het zweven todat je het verwijderd of het teveel wordt en toch bezinkt achter de stenen.

wat ook werk is een tijdje de powerfilter toepassen en dan weer een tijd zonder. je moet eigenliojk voor jou bak bepallen hoelang hij er zonder kan. in mijn geval deed ik het 4-5 maanden zonder, toen was de flap weer terug door toch een overschot aan ditritus.

ik moet van de week, als ik zin heb mijn afschuimer en kalk reactor onder handen nemen.
Gisteren bleek mijn doseerpomp naar de kalk reactor niet te werken omdat er lucht in zat. Mogelijk was dit al een paar dagen het geval.

Laatst bewerkt:
ik ben de afgelopen 3 weken 2 grote stukken Spaghetti leder kwijt geraak.

wat er gebeurt is:
1- de poliepen gaan niet meer open
2- na een tijdje zakt het in elkaar en hang er slop bij
3- de onderkant rot door en valt zo van de steen af.

alle andere van de 101 soorten koralen doen het prima.

Kan zijn dat er een soort van "platwormen" de boel aan de binnenzijde zo aantasten dat het koraal er de geest door geeft. Check dit even. Ik heb eens een naaktslak verwijderd van een paddestoel leder. Het dier zag roze en was volledig onzichtbaar in het koraal!! Na een onderdompeling in zoet water voor een paar secs viel de slak er onmiddelijk af.

ik ben de afgelopen 3 weken 2 grote stukken Spaghetti leder kwijt geraak.

wat er gebeurt is:
1- de poliepen gaan niet meer open
2- na een tijdje zakt het in elkaar en hang er slop bij
3- de onderkant rot door en valt zo van de steen af.

alle andere van de 101 soorten koralen doen het prima.

Back
Bovenaan