Omdat ik vermoed mijn fosfaat al een tijd lang te laag is (0,02mg/l), ben ik al een week gedeeltlijk leiding water aan mijn Rif toe te voegen als vervanger van verdampingswater.
Tevens heb ik mijn fosfaat filter uit de sump verwijderd.
Sind mijn fosfaat op 0,02 is geraakt merk ik dat de Acro's en montipora superman veel te wit worden.
Alles wat een kleur hoort te hebben bruin/blauw/groen/paars is nu een paar tinten lichter, bijna wit. Je ziet wel groei punten op de acro's en monti's.
een overzicht van de veranderingen:
K=koraal kleur / g=groeipunt / p=poliep keuren:
k=paars/g=blauw > k=beige/bruin/g=wit = paarse acro
k=blauw/g=paars > k=lichtgroen/g=witblauw = Blauwe acro
k=paars/g=lichtblauw > k=wit/blauw/g=wit/blauw = superman
k=diepgroen/g=blauw/wit > k=geel/groen > g=wit/blauw = formosa
k=groen/g=lichtblauw > k=witgroen/g=witblauw = superman
k=bruin/groen/g=paars > k=bruin/g=witpaars = purpletip acro
mijn Kalium is 446mg/l (nsw=390)
Het lijkt ook op overbelichtings verschijnselen, maar dat kan het niet zijn want ik heb 10x T5/54w op een bak van 250x80x60wh (1200 liter) en de koralen zitten tussen 15cm(top) en 35cm(bodem) onder de waterspiegel.
Gedeeltlijk lijkt het ook te wijten aan de Ca die een tijdje op 330mg/l was.
Mijn Nitraat is inmiddels 2,5mg/l en ijzer ben ik langzaam aan het ophogen, momenteel nog < 0,01mg/l.
Meer voeren is geen optie want dat veroorzaakt een overschot aan organish afval wat resulteerd in meer paarse flap op de zandbodem. De stenen zij 100% vrij van flap.
ik wil liever niet naar de powerfilter methode gaan, omdat dat te aarbeid intensief is. (elke 2 dagen uitspoelen).
De bedoeling is de fosfaat in de eerste instantie op 0,04mg/l te krijgen en dan weer afwachten wat de koralen doen.
over 7 dagen ga ik weer mijn fosfaat meten.