Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Glenn, mag ik je nog iets vragen over een aantal punten die je hebt aangegeven van hoe jij denkt flap te lijf te kunnen gaan:

voor wat betreft punt 2, het afhevelen van het bodemmateriaal, is dat volgens jou als eenmalig genoeg of herhaal je dat zo lang je zichtbare verschijnselen van flap hebt?

En bij punt 5: hoe ga je verder om met deze watten? Spoel je eens in de zoveel alleen uit en plaats je deze terug of spoel je ze misschien wel helemaal niet uit? Of ververs je op zeker moment de watten alsnog?

Ik zie je antwoord graag tegemoet, omdat ik op soortgelijke wijze de cyano probeer te bestrijden zonder chemicaliën en dergelijke en alleen bij punt 2 en 5 er zelf nog niet helemaal uit was.

hoi marjan,

het afhevelen van de bodem doe ik net zolang ik ziet dat ditritus/flap zich weer ophoopt. in geval van een hardnekkige plaag zal je zien dat het op den duur minder gaat worden. Er gaat wel een paar weken/maanden voorbij voordat je er echt vanaf bent.
in geval het vuil zicht toch weer gaat ophopen dit mischien weer herhalen maar steeds minder vaak.
ik heb sinds jan 2012 niet meer afgeheveld en gebruik ook geen powerfilters meer. Ga het alleen gebruiken als ik "zie" dat het vuil zich weer gaat opbouwen.

De watten in de sump hou ik goed in de gaten. het mag lichtjes grijs, bruin, stoffig worden maar, het mag niet dicht gaan slibben. Soms schud ik ff aan de watten in de nacht, krijg je een waas in de bak. ik heb het idee dat de koralen dit wel lusten. De aardbei koraal reageer er goed op. De volgende dag is het water KRAAK helder. Als het dichtslib heb je teveel ditritus en ben je genoodzaak dit toch uit te gaan uit schudden in een emmer met oud aquarium water. dit water gooi je dan weg en spoel het nog een keer na. Ik gebruik steeds dezelfde watten en er komt geen nieuwe watten in.

Tot op heden geen noemens waardige hoeveelheid water ververst in mijn rif.
Alle problemen zijn gerelateerd aan minder aandacht door een flinke verbouwing hier thuis en een kalk reactor die het ff niet doet zoals ik het wil, waardoor mijn Ca nu ff op 330 is beland.

Glenn, mag ik je nog iets vragen over een aantal punten die je hebt aangegeven van hoe jij denkt flap te lijf te kunnen gaan:

voor wat betreft punt 2, het afhevelen van het bodemmateriaal, is dat volgens jou als eenmalig genoeg of herhaal je dat zo lang je zichtbare verschijnselen van flap hebt?

En bij punt 5: hoe ga je verder om met deze watten? Spoel je eens in de zoveel alleen uit en plaats je deze terug of spoel je ze misschien wel helemaal niet uit? Of ververs je op zeker moment de watten alsnog?

Ik zie je antwoord graag tegemoet, omdat ik op soortgelijke wijze de cyano probeer te bestrijden zonder chemicaliën en dergelijke en alleen bij punt 2 en 5 er zelf nog niet helemaal uit was.

Laatst bewerkt:
China spul is toch rommel

Na een aantal spullen uit china te hebben besteld , kan ik toch stellen dat goedkoop duurkoop is.
de afgelopen jaren uit china laten komen.
opvoerpomp, Ph meter, orp meter, Salinity meter, Nano Doseerpomp, 6k stromings pompen.

wat waren de klachten en wat werkt er nog?

- 2000l/u opvoerpomp: deed het 2 jaar, todat de snoer aansluiting poreus werd en sluiting maakte in de bak.
- Ph/ORP controller: Ph gedeelte werkte niet goed omdat het niet goed afgescherm was en daardoor volledige onzin aangaf 8> 12ph.
- kreeg een nieuwe Ph meter als compensatie maar ook die had een afwijking van 0,3PH als de T5 verlichting aanging.
- PH/ salinity meter gekocht salinity gedeelte deed het aanvankelijk niet, maar deed het ineens wel, heeft het 2 maanden gedaan maar ook dat ging fout. bleek er een breuk in de draad naar de aangegoten sensor te zitten en de Ph deel doet het niet zonderd e salinity sendor in het water.
- Nano doseer pomp, doet niet wat ie beloofd 1l/uur, maar 1l/24 uur. na 2 maanden zijn er al 2 stuk gegaan. de motoren zijn niet geschik voor 24uurs gebruik. de Collectoren branden door (gewoon veerplaatjes i.p.v. kool borsteltjes) echte goedkope rommel.
- de 6k stromingpompen bleven regematig hangen/ratelen als je ze afwisselen op een timer laat schakelen.

conclusie: alle spullen werken net niet goed genoeg, of gaat binnen no-time stuk.

ik heb het gehad met die rommel uit de china webshop.
met name duurzaamheid en betrouwbaarheid van electro-mechanische en meet apparatuur hebben ze geen kaas van gegeten.

ik bestel voortaan maar spul met een merkje erop.
Aqua medic is voor mij een betrouwbaar en betaalbaar merk. (made in china en toch wel iets beter spul).

Re: China spul is toch rommel

Na een aantal spullen uit china te hebben besteld , kan ik toch stellen dat goedkoop duurkoop is.
de afgelopen jaren uit china laten komen.
opvoerpomp, Ph meter, orp meter, Salinity meter, Nano Doseerpomp, 6k stromings pompen.

wat waren de klachten en wat werkt er nog?

- 2000l/u opvoerpomp: deed het 2 jaar, todat de snoer aansluiting poreus werd en sluiting maakte in de bak.
- Ph/ORP controller: Ph gedeelte werkte niet goed omdat het niet goed afgescherm was en daardoor volledige onzin aangaf 8> 12ph.
- kreeg een nieuwe Ph meter als compensatie maar ook die had een afwijking van 0,3PH als de T5 verlichting aanging.
- PH/ salinity meter gekocht salinity gedeelte deed het aanvankelijk niet, maar deed het ineens wel, heeft het 2 maanden gedaan maar ook dat ging fout. bleek er een breuk in de draad naar de aangegoten sensor te zitten en de Ph deel doet het niet zonderd e salinity sendor in het water.
- Nano doseer pomp, doet niet wat ie beloofd 1l/uur, maar 1l/24 uur. na 2 maanden zijn er al 2 stuk gegaan. de motoren zijn niet geschik voor 24uurs gebruik. de Collectoren branden door (gewoon veerplaatjes i.p.v. kool borsteltjes) echte goedkope rommel.
- de 6k stromingpompen bleven regematig hangen/ratelen als je ze afwisselen op een timer laat schakelen.

conclusie: alle spullen werken net niet goed genoeg, of gaat binnen no-time stuk.

ik heb het gehad met die rommel uit de china webshop.
met name duurzaamheid en betrouwbaarheid van electro-mechanische en meet apparatuur hebben ze geen kaas van gegeten.

ik bestel voortaan maar spul met een merkje erop.
Aqua medic is voor mij een betrouwbaar en betaalbaar merk. (made in china en toch wel iets beter spul).

Yup helaas... Ik heb zo een bestelling uitstaan voor een setje doseerpompen. We zullen zien.. Het kost geen drol! maja..

ik dacht toen ook "voor die prijzen kan je er geen buil aan vallen".
tevens zijn de verzendkosten in verhouding fors. (kunnen zij ook natuurlijk niks aan doen).
maar die apparaten moeten toch wel langer dan 2 maanden mee kunnen.
2 van de 2 stuk is geen toeval meer.

Laatst bewerkt:
Vandaag hele dag bezig geweest om alle stukken steenkoraal, die ik de laatste maanden gekocht heb vast te zetten in het rif.
de leders zijn nu allemaal terug gedrongen tot één volle eiland.
de eilanden twee en drie zitten nu allemaal volgeplakt met acro's, monti's, stylo's, etc.
ook de bodem afvoer van het rif gemodificeerd.
3 egels terug gezet in het rif, nu kunnen ze geen koralen meer omstoten als ze aan het werk gaan.

morgen ga ik waarschijnlijk de boden gedeeltelijk afhevelen, want die is al aardig vuil aan het worden.
ik zie her en der wat bruine flap onstaan. ook vanwege het rommelen in de bak zie je dat er meer dan normaal aanslag op het zand komt.

zo.....
vandaag groot gedeelte van mijn rif bodem afgeheveld.
50 liter water en zand afgeheveld, in ton gezet 2600l/u pomp met watten erop aangezet en na 15 minuten wat het water van vies grijs tot kraak helder.
zand terug in rif en het is net nieuw zand.
intussen hebben de 3 egels in het rif de stenen aardig gefatsoeneerd.
meeste stenen zijn van paars naar grijs/wit waardoor de bak lichter oog.
samen met de gereinigde bodem is de bak nu echt een stuk lichter geworden.

dit is gelijk een 50 liter waterwissel , laatste is ergens januari geweest.

zaterdag ff een ronde gedaan en weer wat koraaltje geschoord.
groen poccilopora, bruine poliep met vol groene top, Beige/groen Caulastrea, steen met Orange buttons.

Tevens wat kleine pompjes gehaald om een experiment te doen met doseren via emmers en timers.

Helaas is de paarse flap vollop terug op de bodem.
reden:
1- een grote spaghetti leder die aan het verotten was.
Waarschijnlijk plaatselijk te weinig stroming door de volle bossen met leder op elkaar.
EDIT 10/3/2013:
uiteindelijk heb ik kunnen vastellen, dat dit een tekort was aan fosfaat.
dit is het begin dus van een tekort, wat ik pas op een veel later stadium ontdekt heb.

2- heb de watten van de sump met kraanwater gespoeld omdat ik geen zin had in een waterwissel. (bacterie cultuur vernietigd)
3- ben de laatste tijd diepvries gaan voeren zonder uit te spoelen.
4- één van de 4 pompen stond anders gericht dan ik normaal heb staan, waardoor de stroming anders was dan ik normaliter heb staan. Waarschijnlijk bij onderhoud gedraaid.

ik kijk er nog nog een paar dagen tegen aan, dan ga ik de powerfilter methode weer van stal halen.
het is inmiddels 5 maanden geleden dat ik het voor het laatst toegepast heb.

tevens 3 testen bijgekocht en direct gemeten
1- salifert silicaat test = < 0,03mg/l (lager dan de laagste te meten waarde)
2- salifert Magnesium test = 1570mg/l (iets te hoog gedoseerd)
3- salifert Jodide/jodium test = jodide = 0,06mg/l - jodaat <0,03mg/l (jodaat is lager dan de laagst te meten waarde)

Laatst bewerkt:
na een tijdje gerommeld te hebben met een te lage Ca waarde is het nu eindelijk op peil.
vandaag was het zelfs 480mg/l.

op z'n laagst was het zelfs 330mg/l en dat vonden de acro's echt niet fijn.
ze werden schraal en heel bleek. en de toppen stopten met groeien en gingen zelfs bealgen.

de Ca was binnen 10 dagen niet meten van 450 naar 330 gegaan omdat de kalk reactie niet functioneerde.
(Mg ging ook omlaag van 1350 > 1245)

bij het ophogen van de Ca zag je vanaf zo rond de 390mg/l enig stabilisatie/herstel.

ik heb nu een aantal peil koralen:

De toortst koraal vind een lage nitraat niet fijn (<0,5mg/l) het beste doet ie het vanaf 1mg/l.

De ananas koraal, paarse/blauwe Acro's en de montipora superman zijn de eersten die reageren op een lager Ca waarde. Dit geld ook voor een lage KH.
De groene montiplaat, de fel groene Caulastrea, en de groene en rode tak montipora reageren niet goed op een fosfaat hoger dan 0,1mg/l. Het mooist zijn ze bij een waarde onder de 0,08mg/l.

in combinatie met een nitraat lager dan 0,2mg/l en de fosfaat van onder de 0,02mg/l reageren diverse leders niet goed.
De Lobophytum doet het ook zeer slecht, staan in en verliest zijn diep groene kleur naar geel toe.
De neopspongodes krijgt erg bleke toppen en staat de groei volledig stil.

Laatst bewerkt:
huidige waarden:
Sg=34,3 = 1,0255
KH= 10,8
Ph~ 8,22 ~14:00u
pH kalkreactor uitstroom = 6,51
PO4 = 0,02mg/l te laag voor sommige leders
NO3 = 2,5mg/l kunstmatig op peil gehouden
Ca = 480mg/l met een dip naar 330mg/l op 10/5
Mg = 1570mg/l met een dip naar 1275 op 10/5
Kalium = 446mg/l
Silicaat <0,03 (niet meetbaar)
Jodide < 0,06 = ok
Fe = nog niet meetbaar , bezig met dosering op bepalen en op te bouwen. (momenteel 1ml/dag)
strontium = 6mg/l

Laatst bewerkt:
de nieuwe aanwinsten:
orange buttons, orange yuma's, bruine poliep met groene top, caulastrea furcata

Bijlagen

• IMG_0872 orange buttons s.jpg
    IMG_0872 orange buttons s.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 21
  • IMG_0888 orange yuma s.jpg
    IMG_0888 orange yuma s.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 20
  • IMG_0889 bruin-groen poliep s.jpg
    IMG_0889 bruin-groen poliep s.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 23
  • IMG_0873 bruine caulastrea s.jpg
    IMG_0873 bruine caulastrea s.jpg
    55 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Mooooi! Dat is trouwens een flinke verzameling buttons op die steen.
Kan je niet is een overzichtje posten van alle 101 verschillende koralen :rolleyes:
Dan ben je nog wel even wat posts aan het maken met de limiet van 5 foto's per post.

Back
Bovenaan