Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

het gaat wel lukken ralph.

zaterdag heb ik nog het overloopje aangepast. Het water niveau in de overloop bleef te hoog. ik heb het gaatje op de buitenste gedeelte 4cm lager gemaakt. nu werk het prima.

Bijlagen

• IMG_9290.jpg
    IMG_9290.jpg
    33,6 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Na de waterwissel van vorig week (10jan) heb ik mijn KR1000 kalkreactor geplaatst.
vanaf dat moment ben ik gestop met doseren van MgCl2, CaCl2 en NaHCO3.
In de tussentijd heb ik wel de reactor 3x toe opgemaakt omdat de ik vond dat de bellenstroom op een verkeerde wijze eruit kwamen. ik heb enkele modificaties aan het originele ontwerp toegepast. De koorzuur bellen kwamen precies onder de uitstroom uit, waardoor je zo onodig veel CO2 in je aquarium kreeg.
Gisteren avond nog 25gr NaHCO3 gedoseerd omdat ik mijn KH van 11,2 >11,8 moest aanvullen (daling t.o.v. 10 jan).
Vanavond en morgen doseer ik nog 2x (25+5gr ) om het op te hogen naar 13 (salifert 13 = tetra 10, correctie van -3).
de +5gr is een dagelijkse dosering die ik tijdelijk aan ga houden tot volgende week.

vandaag wat testen gedaan.
SG= 1,0233
pH = 8,00
pH uit KR1000 = 6,69
KH =11,8 salifert
Mg =1440
Ca = 460
PO4 = 0,08

2012-01-16 13.07.57 fosfaat 0,08.jpg
De PO4 gaat duidelijk de goede kant op.

IMG_9296 confusa cut.jpg
Het is goed te merken aan de confusa.
Nog niet perfect maar de toppen worden steeds groener en de basis kleur wordt steeds lichter beige/bruin.

De ruiten schoonmaken kan ik nu op 3 dagen houden.

Laatst bewerkt:
zaterdag bij marco een kalium test gehaald.
eigenlijk ben ik er lang nog niet aan toe, maar ik was toch ff nieuwsgierig wat mijn waardes waren.

best ingewikkeld en tijdrovende test om te doen.

het resultaat is;
K =Kalium= Potassium = 450ppm

Bijlagen

• IMG_9301.jpg
    IMG_9301.jpg
    38,8 KB · Weergaven: 17
  • IMG_9302.jpg
    IMG_9302.jpg
    28 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Gisteren wat water meegenomen van rob en getest op kalium/Potassium.
ik heb de aanbevolen 0,5ml titrant D éénmaal moeten aanvullen om de test te vervolgen.
ik kom op een waarde van 470-(50+14)x3= 278 ppm K
Dit lijk een te lage waarde, aangezien er men in NSW 400ppm vermeld.
Wat zijn de gevolgen?
Bij RedSea behoort de Potassiumtest tot de Coral Coloration Programma. Dus ik neem aan dat minder kleuren het effect zal zijn.

Bijlagen

• IMG_9303.jpg
    IMG_9303.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 14
  • IMG_9304.jpg
    IMG_9304.jpg
    27,1 KB · Weergaven: 13
Van KZ zelf, die vinden zelf:

Low potassium levels have following characteristics:
Montipora stop growing, colors are dull to grey, good coloration without potassium not possible. Poccilopora and Stylopora with low potassium level look like they have been out of the water in the air, polyps are inside and color is light without depth and washed-out. Blue Acropora are also washed-out. Seriatopora can show complete tissue necrosis within a few days. Turbinaria Reniformis stops growing.

bedank zathur, daar kunnen we wat mee, dat gaan we onderzoeken.

bij nader beschouwing van NSW kom ik tot de ontdekking dat K na Calcium de hoogste aanwezige stof is.

ik heb uitgezocht dat in NSW in volgorde van concentratie hoeveelheid de volgende componenten zitten:
NaCl= puur zout = ~330mg/l
Mg= magnesium = ~1300mg/l
Ca= Calcium = ~440mg/l
K= kalium=potassium = 400ppm
+ de volgende sporen (minimale hoeveelheden t.o.v. bovenstaande ........ strontium ....jodium...mangaan....

Echter nergens word K toegevoegd behalve bij zeovit methode.

Van KZ zelf, die vinden zelf:

Low potassium levels have following characteristics:
Montipora stop growing, colors are dull to grey, good coloration without potassium not possible. Poccilopora and Stylopora with low potassium level look like they have been out of the water in the air, polyps are inside and color is light without depth and washed-out. Blue Acropora are also washed-out. Seriatopora can show complete tissue necrosis within a few days. Turbinaria Reniformis stops growing.

Laatst bewerkt:
De heren van KZ vertellen ook dat er vergrote kans is dat needle wheel skimmers de dooddoeners zijn van Potassium/Kalium (veel afschuimers gebruiken titanium pin/needles gebruiken ipv plastic). Ook hoe natter je afschuimer loopt, hoe meer K/CA/MG uit je water gehaald wordt. De reden dat de heren van KZ ook venturi afschuimers verkopen en niet needle/pin.

Had nog een jaar geleden artikel van zeo gebruiker die natte afschuimer gebruikte voor (geforceerde) weekelijkse waterwissels. Na 1/2 jaar was K helemaal inelkaar gezakt. Het bijvullen van water met vers zout hield de afschuimer dus niet bij.

... allemaal lekker duidelijk :) (sarscasme)

uit de 1.03 KZ manual:

As mentioned earlier, the basis of this method relies on export of harmful substances
through skimming. Continuous use and frequent cleaning should be conducted in order
to keep the skimmer performing at its maximum level. The results are better when the
skimmer is adjusted in order not to produce too much concentrated skimmate (wet
skimming). We would like to point out that it is our thought that needle wheels may
precipitate certain elements and destroy plankton. These elements, e.g. such as
potassium, will need to be re-added to the system. Do not use a skimmer that is too
oversized or employ wet skimming if you use a needle wheel skimmer. We recommend
the use of venturi type skimmers.

mijn K is prima á 450 maar ik gebruik ook geen van beide type skimmers.
ik heb mijn venturi skimmer juist omgebouwd dat hij werk met 4x bruishoutje nr2. (lekker ouderwets)
mijn ervaring is:
- superstil
- super fijne schuim
- opbrengst regelbaar
- super zuinig (geen dure pomp van 30-50 watt) wel een vijver pomp van 35watt die zelfs meerder afschuimers kan aansturen vanweg de overcapaciteit. ik had er tot 4 afschuimer op staan voorheen.
- eens in de 2 -3 maanden 4 bruishoutje vervangen a 1,20 euro. Eens in de jaar pomp menbraam vervangen a 15,00 euro.

De gemeten K waarde van 287 is van de bak van een goede vriend. Daarvan weet ik dus niet wat voor type afschuimer in hij gebruikt. Hij heeft wel véél meer steenkoraal in de bak zitten dan ik.

De meeste zout merken hebben niet eens de theoretisch gewenst K 400 (NSW-redsea)
De meeste merken hangen rond de 260-285, dus water verversen werk niet echt mee aan het verhogen van de Kalium.

K zorg o.a. voor de transport van voedingsstoffen in het zachte koraalweefsel en speelt een rol in de vorming aragoniet in de koraal skelet. Tevens zorg het voor de rode kleuring.
Teveel K kan een algenplaag te weeg brengen (volgens redsea)

De heren van KZ vertellen ook dat er vergrote kans is dat needle wheel skimmers de dooddoeners zijn van Potassium/Kalium (veel afschuimers gebruiken titanium pin/needles gebruiken ipv plastic). Ook hoe natter je afschuimer loopt, hoe meer K/CA/MG uit je water gehaald wordt. De reden dat de heren van KZ ook venturi afschuimers verkopen en niet needle/pin.

Had nog een jaar geleden artikel van zeo gebruiker die natte afschuimer gebruikte voor (geforceerde) weekelijkse waterwissels. Na 1/2 jaar was K helemaal inelkaar gezakt. Het bijvullen van water met vers zout hield de afschuimer dus niet bij.

... allemaal lekker duidelijk :) (sarscasme)

Laatst bewerkt:
vandaag ff een theorie getest.

ik heb 2,3 kilo vijver zeoliet in 10l zout water (99% NaCl) met dubbel zoutgehalte gezet. Volgens diverse bronnen zou zeoliet spontaan fosfaat en afvalstoffen afstaan in zoutwater. Zeoliet word in vijvers gebruik om amomniak, fosfaat en nitraat op te nemen. Blijkbaar was de zoeliet schoon genoeg want ik had een gemeten PO4 van 0,1mg/l. na 2 dagen genereren.
Binnenkort gaat deze in de sump in een buis met onderstroom.

vandaag foto van de confusa in rif gemaakt.
de mintgroene kleur komen met de dag naar voren.

Het rif is nu extreem schoon (veel licht) door filtering met watten en de bacterie toevoeging.
De egels,heremieten, slakken, tomiensis en de salarie werken hard mee om de stenen te poetsen.
De stenen zijn lichtpaars en grijs, alleen van de kalkalgen en pure steen. Hier en daar zie je wat kleine dotjes paarse alg.

Bijlagen

• IMG_9404 confusa.jpg
    IMG_9404 confusa.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 15
Ziet er keurig uit Glenn,

Zeoliet met een onderstroombuis heb ik nog geen beeld bij. Kan je hier een kleine uitleg over geven. (waarschijnlijk denk ik te ver door en is het heel simpel.
Wat voor soort bacterien gebruik je als ik vragen mag?

Keep up the good work.

grtz Ralph

mooie bakken + systeem heb je daar glenn topjes

is gewoon en omgebouwde wervelbed, stroming komt van onderen en gaat boven eruit.
Hier is van wervelen is natuurlijk geen sprake, want de zeoliet stenen gaan echt niet wervelen.

Als bacterieën gebruik ik een poeder met bacterieën cysten die ik laat uitkomen in zout water. Deze worden verkocht als vijver bacterieën. Ik heb op diverse forum gelezen dat mensen zeer goede ervaring hebben met vijver bacterieën. Daardoor ben ik ook gaan experimenteren en met succes.
Mijn water is kraakhelder, de stenen en zandbodem zijn schoner dan ooit.

Ziet er keurig uit Glenn,

Zeoliet met een onderstroombuis heb ik nog geen beeld bij. Kan je hier een kleine uitleg over geven. (waarschijnlijk denk ik te ver door en is het heel simpel.
Wat voor soort bacterien gebruik je als ik vragen mag?

Keep up the good work.

grtz Ralph

Laatst bewerkt:
vandaag weer alles gemeten.

SG=1,023 prima zo ... streefwaarde (1,0225-1,0235)
kH=12,8 volgens salifert (tetra = -3)... streefwaarde (9-10 volgens tetra)
Ca=500 erg hoog > KR1000 op 2l/u gezet i.p.v. 2,5l/u ...... streefwaarde (430-450)
Mg=1450 aan de hoge kant maar nog prima ... streefwaarde (1350-1400)
pH=8,08 iets gedaald in de afgelopen weken ... streefwaarde (8,1-8,3)
PO4=0,08 mooi op weg naar weinig ... streefwaarde (0,02-0,04), aangepast nov 2012 => (0,06-0,08)
K= 440 ... iets te hoog moet zijn ... streefwaarde (390-400)
NO3 meet ik zelden, omdat in de jaren dat ik dit doe nooit waardes hoger dan 2-5mg/l gemeten heb.
blijkbaar verbruiken de leders alle nitraat. ik voer tegenwoordig vrij schaars, omdat ik na de laatste sterfte door stipaanval geen moeilijke vissen heb rondzwemmen.

onderstaande lijstje toegevoegd nov 2012
streefwaarde NO3 = 2-5
streefwaarde Strontium = 10
streefwaarde Boor = 4,4
streefwaarde Jodide = 0,06

De kalk reactor doet zijn werk te goed, alles is ruim boven de gewenste waarden.
De kH blijf ook mooi op peil door dagelijkse dosering van ~5gram NaHCO3 oplossing via doseerpomp.

Geen bruine of groene smeer meer op de stenen en zandbodem.
Xena groeit als een gek. Gorgonen, leders, sterpoliep, apennhaar groeien weer en staan de hele dag mooi open.
alleen bij de sterpoliep nog plaatselijk lichte groene smeer.

ik heb de watten van de powerfilter en de opvoerpomp al enkel dagen verwijderd omdat er nagenoeg geen bezinksel aanwezig is.

ik heb in de sump een bak van 10l met NP pellets en vol met watten als biomassa. Deze roer ik om de zoveel tijd om.
Als ik merk dat de bezinksel meer word, zal ik weer gaan filteren met de powerfilters. Ik ben gestopt om te kijken of het ook zonder powerfilters gaat m.b.v. extra bacterieën. Het werken met powerfilter is best wel arbeid intensief omdat je om de 2 dagen moet uitspoelen/vervangen. Als je het langer dan 2 dagen laat staan krijg je cyano op de watten en dat wil je niet de bak rondpompen.

Laatst bewerkt:
Gisteren bij in breda bij de nieuwe zaak geweest.
Ruime keus aan gezonde vissen ! Ze nemen hier de moeite om de vissen echt in quarantaine te zetten. Geen dode, zieke of zwakke vissen in de verkoop bakken gezien. ik het weleens anders gezien, daar durf dan ook geen vis te kopen.
Hier durf ik mijn vis wel te kopen. Alles zwemt gezond en goed gevuld rond in ruime bakken.

Veel koraal maar erg licht en ééntonig van kleur, behalve de nieuwe binnenkomers in het middenste basin (acanstrea's) . Die zijn wel mooi op kleur.

Niet echt goedkoop, ik koop eerlijk gezegd nog iets voordeliger in den haag. Als je het vergelijk met bekende grote winkels dan zitten ze in grote lijnen gelijk of nét iets onder de prijs.

Toch ben ik na goed zoeken geslaagd!

ik heb een vette gezonde Ctenochaetus binotatus op de kop getikt.
tevens voor weinig een groen ricordea meegenomen uit de stekkenbak.

Als je zoek en geen haast heb is er altijd ergens wel een mooie gezonde aanbieding te koop.
Soms betaal je voor een gezonde vis ergens 45 euro en elders staat ie voor 115 euro. Natuurlijk onder dezelde voorwaarden: zelfde maat, net zo mooi en gezond.

Laatst bewerkt:
Net de stekkenbak gemeten.

SG=1,0232
Mg=1350
Ca=450
K=320

Alle waarden zijn redelijk goed m.u.v. de kH, deze was 4 (tetra test) (salifert=5).
Gelijk wat NaHCO3 oplossing klaargemaakt.

Bak is netto 86 liter
kH moet van 4>9 dat is ~ 15gram voor 3 dagen, inclusief 3 dagen verbruik.
Opgelost in 1 liter osmose water in 3 dagen te doseren.

voor de K moet ik nog een oplossing vinden.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan