Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Net klaar met het knoeien aan een aquamedic PH2001C PH controller. Deze heb ik geleend van silverpearl. Na repareren van de BNC connector ff geijkt bij 25graden op 4 en 7 PH.

Nu kan ik de uitstroom van mijn kalkreactor gaan meten en finetunen.
De uitstroom heb ik in een yoghurt kannetje van 700ml laten uitkomen, die dan weer overstroom in de overloop. In de yoghurt kannetje meet ik de PH waarde.

PH uitstroom kalkreactor = 6,35 , bij 25gr. geijkt.
doseerpomp staat op 1,74 l/u
koolzuur bellen op ~3cm per bel
koolzuur indicatie = niveau 4,5, de venturi kan continu koolzuur aanzuigen om te circuleren (op niveau 5,5)
water in reactor is licht melkerig

Laatst bewerkt:
hey glen

wat ben je toch een klussertactionactionaction
en ook weer aardig bezig geweest in je bakken ziet er top uit

De naso ook erg mooi

groetuh sander

vandaag de verlichting tijd met 1 uur verminderd.
schemerlicht gaan van 9:00 - 23:00 (6x blauwe lampen)
daglicht gaat van 10:00 - 22:00 (6x witte lampen)

het heeft sinds 27/2 één uur langer aangestaan omdat ik dacht dat er te weinig licht was, maar het blijk dat in combinatie met de daarna geconstateerde verhoogd fosfaat (0,5mg/l), de toppen van steen koralen naar mijn idee zelfs nog sneller uitdunnen en begroeien met alg.

verlichtingstijd met 1 uur verminderd.
schemerlicht gaan van 9:00 - 23:00 (4x blauwe lampen)
daglicht gaat van 10:00 - 22:00 (2x Daglicht 865, 2x AM 15K, 2x KZ Korallight)

het heeft sinds 27/2 één uur langer aangestaan omdat ik dacht dat er te weinig licht was, maar het blijk dat in combinatie met de daarna geconstateerde verhoogd fosfaat (0,5mg/l), de toppen van steen koralen naar mijn idee zelfs nog sneller uitdunnen en begroeien met alg.

dagelijkse dosering Magnesium, 25gr MG poeder in sump
PH kalk reactor 6,49 20:00u, licht melkerig, 1,74 l/u, koolzuur reserve 4,5cm, carbonaat vulling 5,3cm

wervelbed filter in elkaar geknutseld echter de bodem deksel lekt, moet weer leegmaken en plakken. zwak punt die pvc eind doppen heb dit ook bij een andere buis gehad.

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    130,4 KB · Weergaven: 11
overzicht foto van de specialsbak eilandje na verbouwing, hier zijn de poliepen van de gorgonen dicht en hebben dan een ander kleurtje.

de rode scleronepthya op zijn nieuwe plekje gaat minder vaak open als voorheen, maar vanmorgen was ie er.

ook foto's van:
baby rode scleronepthya spontaan ontstaan aan de voet van de gele gorgoon
baby uitlopers aan de voet van de dendro die het zelf niet zo goed doen (krimpt)

Bijlagen

112,7 KB · Weergaven: 20
    139,4 KB · Weergaven: 22
    144 KB · Weergaven: 22
    146,3 KB · Weergaven: 19
    142,9 KB · Weergaven: 22
Dagelijkse dosering Magnesium, 25gr MG poeder in sump
PH kalk reactor 6,53 18:00u, licht melkerig, 1,74 l/u, koolzuur reserve 4,0cm, carbonaat vulling 5,2cm
PH aquarium schommelt tussen 8.0 - 8.14

water kwaliteit lijk beter te worden, aanslag op de ruiten is niet meer zo hardnekkig en de ruit is na een dagen nog redelijk schoon. vorige week was de ruit in die in de ochtend geveegd was de namiddag al aardig begroeid met een groene waas.

Als de bak 100% is hoef ik pas om de dag te vegen.

dank je sander

hoe gaat jou bak ?

Hey ,

Nou glen ik ben weer redelijk terug bij af de slierten bruine smeer zitten weer door heel de bak :mad::mad:
Ik ga vanavond de kool eruit halen en stop dan de pomp vol watten en ga dan maar weer alles afzuigen .
Moedeloos word ik er van .
ik hou je op de hoogte.
groetuhhh

dat is minder.:(
heb je de fosfaat absorber gebruikt?

Hey ,

Nou glen ik ben weer redelijk terug bij af de slierten bruine smeer zitten weer door heel de bak :mad::mad:
Ik ga vanavond de kool eruit halen en stop dan de pomp vol watten en ga dan maar weer alles afzuigen .
Moedeloos word ik er van .
ik hou je op de hoogte.
groetuhhh

net terug van een ronde denhaag
Bij WW twee pijlvisjes uit kenia, en een clustertje kokerworm gehaald.
Bij marco 2 menella's en één krul gorgoon, twee haarsterren en een zestal grote kokerwormen.
marco bedank voor de 2 kokerwormen, ik ga proberen ze in leven te houden, ik hoop dat het gaat lukken want ik lees vaak dat ze ten dode opgeschreven zijn als ze uit hun koker geraken.

hé hé.... net klaar met plakken van de nieuwste aanwinsten in d specialsbak ..ppffff..
Gelijk de verlichting van de specialbak aangepast 2x daglicht midden, 2x blauw als buitenste geplaats. Zo kreeg ik de mooiste kleur weergave van de gorgonen.
Ook gelijk een potfilter met 500gr HS fosfaatabsorber en kool geinstalleerd op de specialsbak. Een kannetje water apart gezet om morgen bij daglicht de waarden te meten vóór installatie fosfaat absorber.
nu kan ik weer met de baby paardjes verder.

edit:
waarden van het apart gezette potje water (van specialsbak voor antiphos) eindelijk gemeten op 18/3 héhé....
NO2 = 0,3mg/l (tetra= geel>orange)
NO3 = 2,5 p.p.m. (redsea= lila/grijs )
PO4 = 0,5 p.p.m. (redsea = mintgroen)

Laatst bewerkt:
dat is minder.:(
heb je de fosfaat absorber gebruikt?

morgen ga ik eerst alles afzuigen en dan die rowa in de pomp
ben benieuwd zal wel weer een lang verhaal worden :confused:
jij hebt trouwens toch van die grote teilen??

net led nacht verlichtin in mijn specialsbak geknutseld, ziet er leuk uit in het donker. Alle gorgonen en dendro's zijn nu in de nacht te bewonderen.
in werkelijkheid niet zo fel verlicht, maar ik heb de contrast een beetje gepimpt zodat je nog wat kan zien.
in het pikkedonker ziet het er fantastish uit, bijna buitenaards

Bijlagen

94,4 KB · Weergaven: 25
    80,5 KB · Weergaven: 23
    84,3 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
de kokerwormen die uit hun koker geraakt zijn heb ik in een kommetje met zand in de sump van de rif gezet. nu afwasten wat ervan wordt. ze worden in ieder geval niet lastige gevallen door de roofdieren.

Bijlagen

87,9 KB · Weergaven: 30
    95,8 KB · Weergaven: 36
nieuwe aanwinsten en overzicht specialsbak
2x pijlvissen
klein klustertje met kokerwormpjes

bruine menella met rose poliepen
rode menella met witte poliepen