Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Wauw!! Wat een prachtig mooi aquarium heb je er van gemaakt zeg! Dit is een mooi voorbeeld van wat ik als einddoel wil hebben. 👍🏼

groetjes!

Prettig dat je van de herrie verlost bent , dat is één van de dingen die me tegenhoud om een koeler te nemen.
Grtz Jack
Thanks Jack. In mijn vorige woning stond de koeler om die reden in een andere ruimte, dat was ook een prima oplossing. De bak én de koeler in een andere ruimte is helemaal luxe ;)

Wauw!! Wat een prachtig mooi aquarium heb je er van gemaakt zeg! Dit is een mooi voorbeeld van wat ik als einddoel wil hebben. ??

groetjes!
Dank je wel :)

Ik doe m'n best er wat van te maken. Ik ben benieuwd hoe 't bij jou gaat worden. Ik geniet zelf dagelijks van m'n bak maar ik zie ook elke dag weer kleine verbeterpuntjes. Je blijft bezig :)

In elke bak gaat wel eens wat mis. Zo viel me vandaag op dat één bepaalde Acropora het niet helemaal lekker deed. Bij nadere inspectie bleek het te gaan om Acropora Eating Flat Worms ofwel AEFW.

Ik heb wat foto's gemaakt:
1. Het koraal in kwestie in z'n badje
2. Een legsel van deze platwormpjes
3. Bijtplekken/wondjes op de onderkant van het koraal
4. Fauna Marin Pest Control, een uitstekend middel om dit soort parasieten in een apart badje te doden
5. Resultaat van een kwartiertje badderen: een aantal platwormpjes gedood.

Het legsel heb ik voor ik het koraal baadde vernietigd, over een week herhaal ik dit badje nogmaals.

Ik denk dat deze parasiet in veel aquaria aanwezig is en weinig kwaad doet als er genoeg vijanden (lipvissen bijvoorbeeld) zijn en de koralen verder gezond zijn. Verzwakte stukken, zoals dit stuk dat nog maar kort geleden geïmporteerd was, zijn het meest vatbaar. Het is wel iets om op te letten...

Bijlagen

• AEFW5.jpg
    AEFW5.jpg
    11,3 KB · Weergaven: 134
  • AEFW4.jpg
    AEFW4.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 118
  • AEFW3.jpg
    AEFW3.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 133
  • AEFW2.jpg
    AEFW2.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 136
  • AEFW1.jpg
    AEFW1.jpg
    18,6 KB · Weergaven: 130
Mooi dat je het tijdig zag Tanne. Heb ze ook eens gehad en dan weet je direct waarop je moet letten in de toekomst. Die cirkelvormige vreetplekjes zijn onmiskenbaar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja, zo zit ook al maanden tegen een achterblijvende A. millipora aan te kijken ... misschien toch maar even losbikken van de steen en een zoetwaterbadje geven.

Heb je ook een tip voor de bestrijding van zeesterretjes die vooral trek lijken te hebben in Pocillopora en Seriatopora ?
Ik pluk de zeesterretjes regelmatig met een pincet van de stenen rond de voet van de koralen. Maar nu zitten ze 'diep' in mijn Poccilopira die steeds kaler wordt van onder...:(
Gelukkig lijkt het koraal nog harder te groeien dan dat de zeesterretjes er van eten...

mooie posting Tanne.. zo leren we weer wat bij ....
Dank je Glenn, dat is ook het doel. Plus ook als herinnering aan degenen die dit al wisten... :)

Tja, zo zit ook al maanden tegen een achterblijvende A. millipora aan te kijken ... misschien toch maar even losbikken van de steen en een zoetwaterbadje geven.

Heb je ook een tip voor de bestrijding van zeesterretjes die vooral trek lijken te hebben in Pocillopora en Seriatopora ?
Ik pluk de zeesterretjes regelmatig met een pincet van de stenen rond de voet van de koralen. Maar nu zitten ze 'diep' in mijn Poccilopira die steeds kaler wordt van onder...:(
Gelukkig lijkt het koraal nog harder te groeien dan dat de zeesterretjes er van eten...
Zoetwaterbadje werkt ook, maar dit soort baden zouden minder stress voor het koraal moeten opleveren. Als je hier in de zomervakantie langs komt mag je best wat van die pest-dip hebben, geen idee of het ook voor jouw probleem werkt maar ik verwacht eigenlijk van wel.

Bedoel je ganzenvoet-achtige sterretjes? Ik zou met een pincet aan de slag gaan, maar daarnaast proberen of je een symbiose-krab voor die pocci kunt krijgen. Als de pocci van binnen al helemaal kaal is, zou je zelfs kunnen overwegen het stuk op te delen in meerdere stekken en het afgestorven deel gewoon te verwijderen. Ben je ook in één keer van de sterretjes af. Ik las onlangs dat Linckia sp. ook kan zorgen voor een decimering van het ganzenvoetjes-bestand. Omdat jij in jouw bak zover ik weet geen vissen hebt die vervelend zullen zijn tegen een Linckia het overwegen waard...

Vandaag een paar nieuwe foto's gemaakt. De Anthiassen zijn veel mooier van kleur sinds ik hun dieet heb veranderd naar een menu dat meer astaxanthines bevat, natuurlijke kleurstoffen. Anthiassen vet houden was stap een, ze zo mooi op kleur houden als in de natuur is de volgende stap. :)

Bijlagen

• koralen_21.6.15b.jpg
    koralen_21.6.15b.jpg
    106,1 KB · Weergaven: 100
  • koralen_21.6.15a.jpg
    koralen_21.6.15a.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 97
  • bartlettorum_21.6.15.jpg
    bartlettorum_21.6.15.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 93
  • pseudocheilinops_21.6.15.jpg
    pseudocheilinops_21.6.15.jpg
    78,3 KB · Weergaven: 98
  • siganus_21.6.15.jpg
    siganus_21.6.15.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 106
Laatst bewerkt:
Ik heb vrij veel Asterina sp in mijn bak. Sommige a-symmetrisch (ganzenvoetjes), andere symmetrisch. Vooral die laatste betrap ik af en toe op een Poccilopora of Seriatopora, en dan vooral de kleinere, tot 1 cm.
Op andere koralen zie ik ze niet. Op de enige Acropora in mijn bak die niet lekker wil groeien (en vele kale plekken) zie ik niks ...maar tja ... :o

Begrijp ik nu van je dat Linckia's die Asterina's eten?

Je vissen zien er goed uit op de foto's Tanne, beter dan de laatste keer dat ik bij je was.
Nog twee weekjes, dan heb ik zomervakantie ;)

Ik heb vrij veel Asterina sp in mijn bak. Sommige a-symmetrisch (ganzenvoetjes), andere symmetrisch. Vooral die laatste betrap ik af en toe op een Poccilopora of Seriatopora, en dan vooral de kleinere, tot 1 cm.
Op andere koralen zie ik ze niet. Op de enige Acropora in mijn bak die niet lekker wil groeien (en vele kale plekken) zie ik niks ...maar tja ... :o

Begrijp ik nu van je dat Linckia's die Asterina's eten?

Je vissen zien er goed uit op de foto's Tanne, beter dan de laatste keer dat ik bij je was.
Nog twee weekjes, dan heb ik zomervakantie ;)
Inderdaad heb ik gelezen dat Linckia Asterina eet. Ik wist niet meer zeker waar ik 't oorspronkelijk gelezen had, maar ik weet wel dat het een betrouwbare bron was. Als ik het google, levert dat (Linckia eating Asterina) meerdere hits op die dit verhaal bevestigen. Natuurlijk zal de Linkia niet de sterretjes tussen je koralen uit plukken, maar voldoende predatie kan natuurlijk uiteindelijk de populatie decimeren.

Hoi Tanne,

welk voer geef je nu dan aan je anthiassen?

Mvg Peter.
Ik gaf eerder vooral Mysis en droogvoer, nu wat minder Mysis en wat meer Cyclops en lobstereggs. De meeste dagen krijgen ze eerst droogvoer en later op de dag een blokje Mysis, een blokje Cyclops en een blokje lobstereggs. Af en toe ook rode plankton. Alle diepvriesvoer wordt uiteraard eerst goed uitgespoeld.

Zaterdag gaan Bas, Vincent en ik een ritje maken. Ik ben benieuwd wat het op gaat leveren :)

Gisteren met Bas en Vincent een klein tripje gemaakt, totaal ruim 500 kilometer afgelegd. Het was het waard!

Onderweg waren we ook door Bart, hier op het forum India geheten, uitgenodigd zijn bak te bekijken. Wat een ongelooflijk mooie bak, dit is beslist een van de mooiste aquaria die ik de afgelopen tijd gezien heb. Tot op de kleinste details zat alles zeer goed doordacht zeer mooi in elkaar. Prachtige dieren in zeer goede gezondheid. Werkelijk, een juweeltje!!!

Bijlagen

• IMG_7820.jpg
    IMG_7820.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 138
  • IMG_7817.jpg
    IMG_7817.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 139
  • IMG_7816.jpg
    IMG_7816.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 127
  • IMG_7815.jpg
    IMG_7815.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 136
  • IMG_7814.jpg
    IMG_7814.jpg
    56 KB · Weergaven: 176
Was een leuke, gezellige, leerzame en succesvolle trip!

Helemaal mee eens! Hoop mooie dieren gezien, goede service bij Poisson d'or en de gastvrijheid van Bart was TOP. Super gezellige trip :)
Eens. En mocht het als directeur, ingenieur en docent met ons ooit mis gaan, kunnen we altijd nog de showbiz in ;)

Hahaha... Ik doe het op mijn manier! [emoji6]

Eens. En mocht het als directeur, ingenieur en docent met ons ooit mis gaan, kunnen we altijd nog de showbiz in ;)

Zeker een mooie bak he ik was de dag daarvoor om ati lampen te halen en wat stekken ook een stek meegenomen voor Vincent di eigenlijk als gebaar van dankbaarheid voor zijn hulp naar mij toe zo hebben we allemaal wat aan elkaar stonden ook flink wat mooie tafels inderdaad
Ik vond enkel de terug reis wat jammer door een ongeluk was ik uiteindelijk 14.00 vertrokken 16.00 bij Bart en 17.00 weg en pas 21.30 bij Vincent dat was jammer maar ff een radler gedronken dus was weer goed
Maar tanne volg je dagboek al een tijd en vlak jezelf vooral ook niet uit [emoji108]

9a5a036937d698a0a6277ad177370a51.jpg

Zeker een mooie bak he ik was de dag daarvoor om ati lampen te halen en wat stekken ook een stek meegenomen voor Vincent di eigenlijk als gebaar van dankbaarheid voor zijn hulp naar mij toe zo hebben we allemaal wat aan elkaar stonden ook flink wat mooie tafels inderdaad
Ik vond enkel de terug reis wat jammer door een ongeluk was ik uiteindelijk 14.00 vertrokken 16.00 bij Bart en 17.00 weg en pas 21.30 bij Vincent dat was jammer maar ff een radler gedronken dus was weer goed
Maar tanne volg je dagboek al een tijd en vlak jezelf vooral ook niet uit [emoji108]
Heel erg mooi Nick. Mijn bak is ook mooi, wel heel anders dan deze. Dat maakt de hobby ook zo interessant, er zijn zó veel manieren om iets moois neer te zetten.

Hier nog een filmpje dat ik heb gemaakt van India's prachtige systeem:
[video=youtube;-8egA2wxsM8]https://www.youtube.com/watch?v=-8egA2wxsM8&feature=youtu.be[/video]

Ja inderdaad heel mooi alleen had ik soms wel beetje moeite hem te verstaan met die echte Belgische woorden haha
Maar hij mailde me toevallig met dat die hoog bezoek had gehad en hij wilde met jullie op de foto dus ondanks ze ervaringen Kunstbak en mooie systeem ziet die jou dus ook als een interessante aquariaan en dat is altijd leuk om te horen
Misschien zie ik je binnenkort bij Vincent en ben ook benieuwd naar jou bak
Gr nick

Hey Tanne,

meer dan aangenaam je nog eens te mogen ontmoeten en dat samen met twee toffe knullen Bas en Vincent.:)
Hebt er zelfs een mooie reportage van gemaakt zo te zien. Heb je de kalkreactor niet in beeld ervan, is een reactortje uit de duizend.:biggrin:

Ik ben daags ervoor langs geweest (nicknl net gekruisd aan de deur) en is echt toch wel 1 van de belgische topbakken! Tot in de de details verzorgd en op zo een eenvoudige manier. Respect!

Back
Bovenaan