Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw doorkijk aquarium ±700L

Dat stukje heb ik inderdaad gemist.
oke dus eigenlijk voeg je Carbon versneld toe?
haha gelukkig niet, kijk altijd voor ik een fles pak wat erop staat.

Als je niet kunt verklaren waar je nitraat vandaan komt, dan kan ik de vraag van Glenn goed begrijpen. Als je met grote verversingen met aangemaakt zeewater je nitraat terug naar 5 kunt brengen, dan hoef de oorzaak niet te zoeken in slecht ROwater. Je zult verder moeten zoeken. Voor de handliggende verklaring voor recente stijging kan natuurlijk ook liggen in gevolgen van afstervend/ontbindend koraalweefsel. Maar er zijn andere opties, als je er zeker van bent dat je fles met het juiste etiket gebruikt, weet je dan ook zeker dat de inhoud overeenkomt met de omschrijving op het etiket?

Ja ik begrijp zijn vraag ook :) maar dat is hier gelukkig niet het verhaal.
volgens mij is het wel het juiste goedje want het ruikt echt naar azijn.
zou inderdaad een gevolg kunnen zijn van afstervende koralen, maar dan zou het in de volgende dagen moeten dalen.

Als je niet kunt verklaren waar je nitraat vandaan komt, dan kan ik de vraag van Glenn goed begrijpen. Als je met grote verversingen met aangemaakt zeewater je nitraat terug naar 5 kunt brengen, dan hoef de oorzaak niet te zoeken in slecht ROwater. Je zult verder moeten zoeken. Voor de handliggende verklaring voor recente stijging kan natuurlijk ook liggen in gevolgen van afstervend/ontbindend koraalweefsel. Maar er zijn andere opties, als je er zeker van bent dat je fles met het juiste etiket gebruikt, weet je dan ook zeker dat de inhoud overeenkomt met de omschrijving op het etiket?

De afschuimer doet in ieder geval zijn best, dit is in nog geen 24uur

qy3avybu.jpg

Verstuurd vanaf mijn C6903 met Tapatalk

Ja ik begrijp zijn vraag ook :) maar dat is hier gelukkig niet het verhaal.
volgens mij is het wel het juiste goedje want het ruikt echt naar azijn.
zou inderdaad een gevolg kunnen zijn van afstervende koralen, maar dan zou het in de volgende dagen moeten dalen.

Een daling zou voor de hand liggen, tenzij de je waterwaarden zodanig verslechteren, dat het weer nieuwe sterfte veroorzaakt en je in de neerwaardse spiraal komt van een zichzelf versterkend proces.

Dan hoop ik niet het laatste, dit was al ronde 2 :(
en zonder waarschuwing van de een op de andere dag...
nitraat is vandaag niet omhoog gegaan ten opzichte van gisteren.
straks weer een dosering Carbon en ijzer en morgen weer even meten.
hopenlijk zie ik dan een daling in waarde.

Een daling zou voor de hand liggen, tenzij de je waterwaarden zodanig verslechteren, dat het weer nieuwe sterfte veroorzaakt en je in de neerwaardse spiraal komt van een zichzelf versterkend proces.

Heey ik zit het een beetje te volgen en zie je schuimer erg donker schuimen.
Zal je echt kunne aanrade hem een stuk natter te zette in deze periode marcel had het al gezegd dacht ik.
Ik schuim erg nat en merk dat alles schoner blijft.
Het is wel wat meer bijvullen maar dat is nu voor je gelijk ook ververse.

Groetjes wesley

Hey Wesley,
ja ik weet dat het natter moet, maar nu weet ik hoe ik de afschuimer moet afstellen.
zo moet die straks staan als de waardes binnen de perken zijn, weet nu ook welke draaiknop wat doet:)
Nu inderdaad wat natter afstellen.

Heey ik zit het een beetje te volgen en zie je schuimer erg donker schuimen.
Zal je echt kunne aanrade hem een stuk natter te zette in deze periode marcel had het al gezegd dacht ik.
Ik schuim erg nat en merk dat alles schoner blijft.
Het is wel wat meer bijvullen maar dat is nu voor je gelijk ook ververse.

Groetjes wesley

Hey Wesley,
ja ik weet dat het natter moet, maar nu weet ik hoe ik de afschuimer moet afstellen.
zo moet die straks staan als de waardes binnen de perken zijn, weet nu ook welke draaiknop wat doet:)
Nu inderdaad wat natter afstellen.

Haha ja dat is soms lastig haha.
Ik schuim hier altijd lkker nat zo ben ke altijd lkker van je afval stoffen af.

Groetjes wesley

Wat is is jouw nitraat dan als ik vragen mag?
en met nat afschuimen bedoel je dan thee in plaats van koffie?

Heey men nitraat hou ik op 2 en po4 0,04.
En ik denk dat het tusse thee en koffie zit een slap bakkie.
En moet zeggen pas na een week of 3 daalt je zout en niet eens een hele punt.

Groetjes wesley

Natter afstellen wilt nog niet zeggen dat de afschuimer beter werkt.
De bellen aan de oppvlakte mogen niet "ploppen" anders spat het water zo je beker in.
Een goed afstelling is als de oppervlakte op een fijne zeepsop lijkt waar op allerlij rommel lijkt te drijven.
Dit bereikt je door zo fijn mogelijke bellen te produceren..
Een goede indicatie is als het lijkt alsof de schuimkolom gevult is met melk.
Het mag dus niet glazig of "doorkijkend" ogen.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
ik dacht ook dat juist met droger afschuimen meer vuil er uit getild werd als het ware.
hier tilt het schuim bijna het dekseltje op de kop eraf zo dik.
mijn schuim is helemaal wit in het behuizing en in het opvangbekertje zie je in het schuim alle kleuren van de regenboog net als olie op water met bruine stukjes er in.

ik dacht ook dat juist met droger afschuimen meer vuil er uit getild werd als het ware.
hier tilt het schuim bijna het dekseltje op de kop eraf zo dik.
mijn schuim is helemaal wit in het behuizing en in het opvangbekertje zie je in het schuim alle kleuren van de regenboog net als olie op water met bruine stukjes er in.

Ik denk juist dat de kleur van het "afschuimsel" geen enkele indicatie geeft voor de hoeveelheid vuil die per tijdseenheid uit het systeem wordt verwijderd. Eerder zou ik kijken naar de hoeveelheid en concentratie. Zo af en toe lees je "Mijn afschuimer draait zo goed want ik koffiebruine drap in de beker", je je kunt je afvragen of je met meer "theekleurig" afschuimsel niet veel meer vuil afvoert.

Laatst bewerkt:
Maar wat is nu het beste dan als je een venturi hebt?
Moet de luchtaanzuiging helemaal open? of helemaal dicht? of er tussen in?
Als ik hem helemaal open heb staat krijg ik grote bellen in de stijgkolom en als deze helemaal dicht is juist de kleinste belletjes.
Nu weet ik dat de belletjes zo klein mogelijk dienen te zijn en dit bereik ik dus door de venturi met luchtaanzuiging dicht te zetten.
Maar het is toch de bedoeling dat er lucht wordt opgezogen? moet ik de venturi dan een klein stukje open draaien?
In de handleiding staat dat je de venturi helemaal open moet draaien... dus iets spreekt mekaar tegen lijkt mij? (of ik snap er zelf niks van haha)

Maar wat is nu het beste dan als je een venturi hebt?
Moet de luchtaanzuiging helemaal open? of helemaal dicht? of er tussen in?
Als ik hem helemaal open heb staat krijg ik grote bellen in de stijgkolom en als deze helemaal dicht is juist de kleinste belletjes.
Nu weet ik dat de belletjes zo klein mogelijk dienen te zijn en dit bereik ik dus door de venturi met luchtaanzuiging dicht te zetten.
Maar het is toch de bedoeling dat er lucht wordt opgezogen? moet ik de venturi dan een klein stukje open draaien?
In de handleiding staat dat je de venturi helemaal open moet draaien... dus iets spreekt mekaar tegen lijkt mij? (of ik snap er zelf niks van haha)

dit is afhankelijk van de aanwezige vervuiling. ga je te veel schuim zetten dat kookt het over.
het gaat om zoveel mogelijk contact oppervlate creeren tussen het wat en lucht, hierdoor krijg je meer oxidatie en die oxidatie uit zich in prut, het prut drijf uit het systeem op de luchbel. dus 2 ledig.

zie het als de kaamlaag ...

dus wat is het beste, dat is afstellen dat het optimaal werkt voor die situatie.
geen ploppende bellen, wel zeepschuim, en spelen met de water hoogte.
1 - zoveel mogelijk schuim maken, zonder dat het overloop.
2 - waterhoogte omlaag zetten bij overlopen en eventueel lucht iets dichtdraaien als het nog te rijk staat.
3 - het schuim gedrag hoort rustig te zijn, net of je in een schuimbad zit met het vrouwtje:p

Laatst bewerkt:
Haha oke duidelijk verhaal!
Dan moet ik de luchtaanzuiging dicht zetten, op deze manier krijg ik de fijnste bubbeltjes een een lekkere schuimlaag in de kolom wat rustig pruttelt.

dit is afhankelijk van de aanwezige vervuiling. ga je te veel schuim zetten dat kookt het over.
het gaat om zovvel mogelijk contact oppervlate creeren tussen het wat en lucht, hierdoor krijg je meer oxidatie en die oxidatie uit zich in prut, het prut drijf uit het systeem op de luchbel. dus 2 ledig.

zie het als de kaamlaag ...

dus wat is het beste, dat is afstellen dat het optimaal werkt voor die situatie.
geen ploppende bellen, wel zeepschuim, en spelen met de water hoogte.
1 - zoveel mogelijk schuim maken, zonder dat het overloop.
2 - waterhoogte omlaag zetten bij overlopen
3 - het schuim gedrag hoor rustig te zijn, net of je in een schuimbad zit met het vrouwtje:p

Vanmorgen nog even gekeken en er komt een lekker vies goedje onderin de opvangbeker dus hij is nu wel goed afgesteld volgens mij.
Wat ik wel vreemd vond is dat me nitraat wat gister nog 15 was nu gezakt was naar 5 met een fosfaat waarde van 0,08.
Vanavond voor de zekerheid nog maar een keer het nitraat meten om meetfouten uit te sluiten.

het is wel de bedoeling dat het vuil over de rand van het beker wordt geduwd

Heey dat is al veel beter meestal zakt fosfaat wat langzamer maar je zit in ieder geval al goed binne de marges.
Hoe zijn de koraaltjes eraan toe wie je gistere poste.
Late ze nog meer weefsel los of zijn ze stabiel.

Groetjes wesley

Ja ik hoop ook dat ik deze waardes nu een tijdje vol kan houden.
Sommige koralen zijn volgens mij wel echt dood, begint een soort bruin alg over de toppen te kommen en de rest van de stukken koraal zijn wit.
bij 2 koralen zie ik nog wel een aantal poliepen maar lijkt of de toppen toch beginnen af te sterven, kan ik hiervan beter de toppen afknippen?

Heey dat is al veel beter meestal zakt fosfaat wat langzamer maar je zit in ieder geval al goed binne de marges.
Hoe zijn de koraaltjes eraan toe wie je gistere poste.
Late ze nog meer weefsel los of zijn ze stabiel.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan