Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

opmerking bij Redsea testen:

Ik heb zelf het idee dat je de redsea PO4 testen het best op 25 graden of hoger kunt bewaren en toepassen (druppelen).

De druppels zijn bij de gemiddelde kamertemperatuur (19-20 graden) duidelijk stroperig en daardoor groter.

Hierdoor gebruik je meer van reagent B bij de PO4 test, waardoor de uit lezing hoger uit valt.

Ik bij mij thuis staat de thermostaat 24/7 op 20,5 graden. Ook dan merk ik dat de druppels te stroperig zijn.
ik bewaar mij kalium reagent D en de PO4 reagent bij mijn refugium (dit houdt de temp. rond de 25 graden)
in de zomer is het geen probleem dan is de temp in huis vaak rond de 25-27 graden.

Bij de kalium/potassium test heeft de reagent D bij kamertemperatuur last van kristallisatie, waardoor de uitlezing ook niet meer klopt. De oplossing is in beide gevallen reagenten in opwarmen in je broekzak of bij de aquarium ruimte bewaren.

Dit gezegd hebbende, wil het nog niet zeggen dat deze testen slecht zijn !
je moet er gewoon zorg voor dragen dat je meet onder de juiste omstandigheden !
Deze testen geven naar mijn mening nog het beste resultaat van alles wat ik tot heden zelf uitgetest heb!

een nieuwe ontwikkeling is dat een forum lid en DSR gebruiker belangloos aangeboden heeft als "hobby project" een website te maken voor DSR op basis van "no strings attach" dus expliciet zonder verplichtingen wederzijds. ik ben dit aan het evalueren of dit is wat ik wens en of hier vraag naar is. Hij zit op de zelfde golflengte als ik heb met het uidragen van de DSR methode en dat staat mij wel aan. ik had al wat geknutsel in een web design programma en stond op het punt om wat te gaan doen met wordpress. Dit op aanraden van een vriend.
Wie dit is hou ik nu ff still vanwege privacy en respect voor degenen. Als het zover is en hij wens het bekend te maken, staat hij daar vrij in om de eer te dragen voor zijn werk.
Als taak is vastgesteld dat het design en technische realisatie door hem zal gebeuren. Het domein, beheer en invulling van de site zal door mij geschieden.

Het doel van de site zal zijn specifieke DSR informatie delen en ondersteuning geven aan DSR gebruikers.
Tevens zal het een naslag site zijn, iets wat op een regulier forum niet te realiseren is.
Het zal nooit de functie van een reguliere forum ambieren, omdat ik geen zin heb om te modereren....
ik heb één doel en dat is DSR ....

ik hou jullie op de hoogte !

Laatst bewerkt:
ik vind het ook een goed idee, dan word het ook veel overzichtelijker volgens mij.

veel succes!

Hoe nitraat verlagen?
Nitraat verlagen doe je met een koolstofbron(CarbonSource). Bekende koolstofbronnen zijn o.a. Vodka, azijn, suiker, biopellest maar ook citroenzuur, honing en dextrose worden weleens genoemd.
In DSR heb ik gekozen voor de benadering met Azijn, die heb ik later uitgebreid heb met een eigen mix van Azijn/Suiker (de Carbon V/S mix). Daar heb ik een tabelletje voor aangepast.
De voorwaarde om nitraat te kunnen verlagen m.b.v. een koolstofbron is dat er ook Fosfaat aanwezig moet zijn. Bij voorkeur op een niveau van 0,03-0,08ppm. Het klink tegenstrijdig , maar op lagere een nivau (0,0-0,02ppm) kan het helpen fosfaat bij te doseren om het nitraat verder te verlagen.
Het doseren van een koostofbron, met name azijn/suiker kan de groei van sponsen stimuleren. Daarbij doseer ik nitraat om het niveau hiervan op een gewenste hoogte te stabiliseren.

DSR Carbon Dosing Table
9630273239_4471404de4_c.jpg

Laatst bewerkt:
Wat is dan de hoeveelheid suiker die je oplost in azijn?

Groeten
Johnny

Groeten
Johnny

Ik leg de DSR methode uit om tot resultaat te komen, mijn recepten en samenstellingen hou ik voor mezelf.

DSR stoffen zullen binnenkort via een sponsor verkrijgbaar worden . Ik werk aan een manier om dit breder beschikbaar te maken als een betaalbaar alternatief.

Als je niet kan wachten of zelf wilt experimenteren kan je altijd nog kiezen voor de vinegar only methode en je eigen variant samenstellen.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:

Groeten
Johnny

Geen idee welke verhouding Glenn aanhoud maar bij VSV is de suiker azijn verhouding als ik het goed onthouden heb 1 op 2, waarbij je het beste druivensuiker kunt gebruiken i.p.v. de suiker die je in de koffie doet.

Hoi Glen,

Wat doe je eigenlijk na die 12 weken?
Je zegt dat je erdoor sponzen kan krijgen, nou heb ik een behoorlijke gele kolonie.
Dus je moet wat koolstof blijven toevoegen.
Hoe doe jij dat?

Gr. Thom

Hoi Glen,

Wat doe je eigenlijk na die 12 weken?
Je zegt dat je erdoor sponzen kan krijgen, nou heb ik een behoorlijke gele kolonie.
Dus je moet wat koolstof blijven toevoegen.
Hoe doe jij dat?

Gr. Thom

Ik blijf niet ophogen.
Primair doseer je carbon om nitraat te verlagen. Als je NO3 eenmaal verlaagd is hou je die dosering aan. Zak je nitraat lager dan je wenst, kan je ervoor kiezen om carbon stabiel te houden en nitraat bij te doseren.
Ik streef naar een week5 dosering....

greetings, GlennF

Dus als ik je goed begrijp moet je een bepaalde hoeveelheid toevoegen totdat je nitraat
op de waarde is die je wilt?

Gr. Thom

Dus als ik je goed begrijp moet je een bepaalde hoeveelheid toevoegen totdat je nitraat
op de waarde is die je wilt?

Gr. Thom

Carbon dosering bouw je rustig op en af.
Heb je je doel bereikt , dan maak je de keuze om nitraat te doseren of dosering langzaam iets af te bouwen om nitraat meetbaar te houden.

Bij een te snelle opbouw kan je bacterie bloei krijgen wat funest kan zijn voor je vissen.
Bij te snelle afbouw strerf je opgebouwde bacterie cultuur te snel af, waardoor er teveel afvalstoffen vrij komen.

Nooit naar 0 nitraat en 0 fosfaat sturen.
Ik ben van mening dat dit uiteindelijk een bak crash tot gevolgd heeft.
Met een goeie test (salifert) nooit onder de 0,5ppm nitraat gaan. Voor fosfaat is dat niet lager dan 0,02ppm (redsea).

greetings, GlennF

Ok Duidelijk.
Bouw ik de carbon hetzelfde af als dat ik hem opbouw?
Elke week weer een stap terug tot de gewenste dosis.

Gr. Thom

Hoi Glen,

En hoe doe ik dat met de suiker/azijn methode na week 16?

Gr. Thom

Na week 6 geen resultaat, dan moet je je achter de oren gaan krabben. Dan is er toch wat niet in orde met je systeem opzet. Na week 10 geen resultaat, dan moet je toch structurele veranderingen gaan doorvoeren.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan