Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Ik ga dit morgen gelijk proberen Glen en hou je op de hoogte.
Ik zit al zeker een jaar met deze algen, in m`n vorige bak had ik ze
en in m`n nieuwe die nu zo`n 6 maanden draaid.
Je zuigt ze weg maar komen toch steeds terug.

Ik laat je het resultaat weten.

Gr.. Thom

Ik ga dit morgen gelijk proberen Glen en hou je op de hoogte.
Ik zit al zeker een jaar met deze algen, in m`n vorige bak had ik ze
en in m`n nieuwe die nu zo`n 6 maanden draaid.
Je zuigt ze weg maar komen toch steeds terug.

Ik laat je het resultaat weten.

Gr.. Thom
ik heb alle vertrouwen dat je het tot een goed eind brengt thom.

WAARSCHUWING !
JE MOET WEL DE 99-99,9 % PURE VERSIE GEBRUIKEN, DUS ZONDER ALUMINIUM DELEN.
PAS OP MET MORSEN EN CONTACT MET HUID EN OGEN. HET IS ZEER BASIS SPUL PH=14.
HOUDT HET UIT DE BUURT VAN KINDEREN!
ALS JE MORST DIRECT UITWASSEN MET VEEL WATER EN JE HUID SCHROBBEN MET EEN RUWE SPONS TOT HET NIET MEER ZEPIG AANVOELT.
BIJ HET OPLOSSEN VAN DE KORRELS WORDT DE SUBSTANTIE HEET!

Ook ik zag gisteren een paar kogelalgen op mijn steen.
Even in het gootsteenkastje gedoken en had hier nog caustic soda parels staan van 99%
Een klein flesje gevuld met 10ml osmosewater en 1 gram parels, ff een tijdje laten staat zodat het was uitgereageerd
en vervolgens over de kogelalgjes gespoten.

Resultaat: Nog geen uur later waren de kogels doorzichtig wit en vandaag zijn ze verdwenen.

Ook ik zag gisteren een paar kogelalgen op mijn steen.
Even in het gootsteenkastje gedoken en had hier nog caustic soda parels staan van 99%
Een klein flesje gevuld met 10ml osmosewater en 1 gram parels, ff een tijdje laten staat zodat het was uitgereageerd
en vervolgens over de kogelalgjes gespoten.

Resultaat: Nog geen uur later waren de kogels doorzichtig wit en vandaag zijn ze verdwenen.

Dan had jij " pussy" algen, die van mij deden er 2 dagen over om wit te worden.
Ik had de deken ~10 minuten erop laten zitten.

greetings, GlennF

En me boor die meet ik te hoog lijkt het wel.

Als ik de 4 ml in het rechtervaatje doe, en dan het schepje erbij dan krijg ik een gele kleur.
Maar de linker is gewoon groen.
Als ik door druppel, ik had net 16 druppels en ze zaten nog niet bij elkaar.
En ik heb nog geen Boor toe gevoegd in het aquarium, het zakt niet maar het stijgt??:confused:

En me boor die meet ik te hoog lijkt het wel.

Als ik de 4 ml in het rechtervaatje doe, en dan het schepje erbij dan krijg ik een gele kleur.
Maar de linker is gewoon groen.
Als ik door druppel, ik had net 16 druppels en ze zaten nog niet bij elkaar.
En ik heb nog geen Boor toe gevoegd in het aquarium, het zakt niet maar het stijgt??:confused:

Heb ik ook gehad. Daarom zei ik ook voorzichtig met boor op de automaat het heeft een alternatieve bron.
Ik zat een tijd zonder doseren op 10+ ppm. Nooit schadelijke gevolgen kunnen bemerken.

greetings, GlennF

ik heb alle vertrouwen dat je het tot een goed eind brengt thom.

WAARSCHUWING !
JE MOET WEL DE 99-99,9 % PURE VERSIE GEBRUIKEN, DUS ZONDER ALUMINIUM DELEN.
PAS OP MET MORSEN EN CONTACT MET HUID EN OGEN. HET IS ZEER BASIS SPUL PH=14.
HOUDT HET UIT DE BUURT VAN KINDEREN!
ALS JE MORST DIRECT UITWASSEN MET VEEL WATER EN JE HUID SCHROBBEN MET EEN RUWE SPONS TOT HET NIET MEER ZEPIG AANVOELT.
BIJ HET OPLOSSEN VAN DE KORRELS WORDT DE SUBSTANTIE HEET!

Ik heb het bij een ouderwetse drogist laten maken die ook in chemicalien doet.
Dus pure Noah en geen korrels voor in de wasbak.

Gr. Thom

Doseren van ijzer, Fosfaat en Nitraat en algen groei:
Bij het doseren van ijzer, fosfaat en nitraat rijst gelijk de vraag “krijg je dat geen last van overmatige algengroei?”.
Ik heb dat probleem niet. Waarom?
Daarvoor zijn een aantal verklaringen mogelijk:
1- Doordat ik geen wisssels doet, kunnen bepaalde essentiele elementen voor de algen zodanig zijn uitgeput dat die niet meer kunnen gedijen.
2- Ik gebruik een met zorg uitgekozen schoonmaakploeg
- Dokters als de Zebrasoma flavescens, Ctenochaetus strigosus, Ctenochaetus tominiensis beperken de algen groei tot een minimum. Zeker Ctenochaetus familie is een waardevolle opruimer die de stene schoon houd van bezinksel en vuilafzetting , wat weer ertoe kan leiden dat je last krijg van Cyano.
- scarus quoyi, papagaai vis houd de algen ook onder controle
- ik heb een 15 tal mexicaanse turbo slakken van verscillende maten in de bak rond kruipen. Zij houden de stenen mooi schoon.
- ik heb een 5 tal egels van verschillende formaten rondkruipen die alle stene schoon schrapen van hardnekkige algen.
3 - zodra ik een potentiele plaag ziet , ga ik gelijk aan de slag om dit de kop in te drukken. Ik wacht het nooit af tot het een echte plaag wordt.

Laatst bewerkt:
Waar plaats je die powerfilter gewoon in de bak of in sump?
En woel jij de bodem om?

Sent from my phone

Hoi Glenn,

Ik had een vraagje over het jodide, las te meten maximaal 1 uur na doseren.
Ik meet een dag later alweer 0, is dat logische/blijft dat zo of bereik je op een gegeven moment wel een bepaalde waarde (bij de andere dag meten) als je dagelijks richting target waarde blijft sturen?

Groetjes,
Mario

Methoden van watten gebruik in volgorde van effectiviteit in DSR:

1- pomp met watten in de bak is het het meest effectie, echter super lelijk en krijg je ruzie met moeders de vrouw.
2- op de opvoerpomp is het het meest kosten effectief , omdat je geen extra pomp nodig heb en al het water moet er langs.
3- een extra pomp is de sump is een lap middel en de duurste oplossing.
4- watten op je streamer is iets effectiever als watten in een extra compartiment in de sump, maar bij lange na niet zo effectief als opti 1 en 2.
5- watten in een apart compartiment in de overloop of sump is minder effectief, omdat je geen druk kan opbouwen op de watten.
6- watten los is de sump is een sta in de weg en mag alleen als biomassa geklasseerd worden.

Bij het omwoelen van de boden is het zaak de watten meermaals te vervangen, want deze gaat dan caviteren. Het caviteren is juist goed, omdat je vanaf dat moment de fijnste delen uit het water haalt. het werkt bijna als en kool filter.
ik laat soms de pomp en middag lang caviteren juist om het water extra helder te maken. ik haal het eruit als de micro bubbles storend worden.

Waar plaats je die powerfilter gewoon in de bak of in sump?
En woel jij de bodem om?

Sent from my phone

Ik heb van de week mijn water laten testen door een chemisch laboratorium via een kennis die daar iemand kon
Alleen nu kreeg ik vreemde waardes opgestuurd
Ca 640 tegen 450 wat ik meet
Mg 2020 tegen 1350 wat ik meet
En kalium 320 en ik meette 410

Kan ik er nou vanuit gaan dat onze testsetjes niet kloppen ?
Of dat hun heel anders meten
Maar de afwijking is wel vrij groot

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Vraag maar eens hoe ze dit gemeten hebben, want dit lijkt me erg sterk. Bij een normale pH en KH is dit niet mogelijk dan slaat er heel snel CaCO3 neer. Ben btw wel benieuwd welke methode zij gebruikt hebben

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Ik heb van de week mijn water laten testen door een chemisch laboratorium via een kennis die daar iemand kon
Alleen nu kreeg ik vreemde waardes opgestuurd
Ca 640 tegen 450 wat ik meet
Mg 2020 tegen 1350 wat ik meet
En kalium 320 en ik meette 410

Kan ik er nou vanuit gaan dat onze testsetjes niet kloppen ?
Of dat hun heel anders meten
Maar de afwijking is wel vrij groot

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ik vrees dat de lab niet ingericht is testen van zeewater.
De salifert testjes komen aardig in de range van de werkelijke waarden.
Ik heb mijn water voor de grap ook een keer laten testen bij triton.

greetings, GlennF

Vraag maar eens hoe ze dit gemeten hebben, want dit lijkt me erg sterk. Bij een normale pH en KH is dit niet mogelijk dan slaat er heel snel CaCO3 neer. Ben btw wel benieuwd welke methode zij gebruikt hebben

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Hoi dennis , daar zou je je weleens in kunnen verkijken.
Ik heb een aquariums gemeten met zeer hoge waarden
kh 10.8, ca760, mg 630
Of
Kh 13.1, ca 630, mg 2085
Dit waren probleem aquas met leven erin.

Ook heb jij de mogelijkheid om dit zelf aan te maken en te testen m.b.v de dsr calculator. Al is het maar om een stelling te bewijzen/ontkrachten.
Je zal je verbazen wat mogelijk is.:)

greetings, GlennF

Eerdaags word mijn water ook door een lab getest. Zullen een kijken wat er uit komt. Misschien ook van die grote verschillen.

Sent from my phone

Back
Bovenaan