GlennF
Senior Forumlid
hier staat weer de laatste versie van de DSR calculator
https://www.dropbox.com/s/n0e1xcuap1xgu89/DSR Calc Eng_Dutch.xls
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
hier staat weer de laatste versie van de DSR calculator
Ziet er weer gelikt uit Glenn.
Hoe heb je precies de scheduler bedoelt?

Glenn,
een vraagje over Natronloog 10% oplossing.
Ik gebruik het om rode algen van stenen te halen.
Je geeft aan dat er niet te veel ineens gebruikt moet worden en dat je de Ph waarde in de gaten moet houden.
Nu is mijn Ph waarde al tijden constant rond de 7.9 / 8.0.
Natronloog is voor zover ik weet basisch, het zou dus de Ph waarde kunnen verhogen. Weet je de PH-waarde van een 10% oplossing?
En wat gebeurt er als je met een KH/PH buffer werkt.
Voor zover ik heb begrepen wordt bij een dagelijkse dosering van een KH/PH-buffer, de KH-waarde met 1 punt verhoogd en wordt de PH-waarde gebufferd.
Als mijn PH-waarde zeg op 8.0 gebufferd is en ik voeg natronloog toe, wat doet dit dan met de PH-waarde?
Niets omdat die gebufferd is of zal die op gegeven moment verhogen?
Daarmee eigenlijk de vraag: de maximale dosering die je opgeeft voor natronloog, is die constant of afhankelijk van de gebufferde PH-waarde?
groet,
Jaap
het vegen van de ruit zou weleens heerlijk kunnen zijn voor je koralen frank...
Hoi Glenn,
ik heb net als Bertuz momenteel een snelle groei van de groene algen. Ik maak me ruiten schoon en de volgende dag zit het alweer aangegroeid.
De ruiten maak ik schoon vlak voordat de verlichting uit gaat.
Voor de rest mag ik niet klagen volgens mij, me waardes zien er verder goed uit, zie mijn dagboek.
groet
Adri
Bedoel je dan meer licht op de ruit of juist minder licht op de ruit?
Storend is een groot woord, en als het goed is voor de filterfeeders ach dan is het inderdaad een voordeel.
groet
Adri
Na het verstellen van de voorste reflectoren is de aanslag duidelijk minder.
Moet eerlijkheidshalve ook mededelen dat mijn nitraat op 2 staat en de fosfaat terug is op 0.06.
Verder zie ik dat de groei ook weer terug is en het allemaal dus lekker stabiel is.
Beide zullen dus hun bijdrage geleverd hebben.
Helemaal blij hier.
Glenn, je schrijft dat je het residu van de natronloog na het toepassen snel in de kolom wilt laten oplossen zodat het geen schade aanricht op andere plaatsen dan je het hebt toegepast. Ik wil eraan toevoegen dat ik het aan te raden vind om het residu af te zuigen ipv wegblazen. Door wegblazen voeg je flink wat organisch materiaal toe in je bak wat weer z'n invloed kan hebben. Ik gebruik natronloog om ongewenste sterpoliepen en hydroids te verwijderen en de afgezogen restanten stinken heel erg naar koraalslijm en oud zeewater. Dat lijkt me niet gezond voor je bak, zeker als het volume niet zo groot is.How to annihilate Valonia ventricosa with 10% Caustic soda solution.
- start with turning of all streaming pumps
The object
The caustic soda solution (10% NaOH)
cover with a blanket of NaOH (time 19:05)
after turning on the pump (time 19:12)
(the key is to spread it as quickly as possible with all streamer turned to full power to prevent flocks dropping on corals, this can burn/damage the corals)
one day later (time 13:18)
two days later (time 11:24)
use a turkey baster to remove spills on corals by blasting then off and spreading the flocks.
Glenn, je schrijft dat je het residu van de natronloog na het toepassen snel in de kolom wilt laten oplossen zodat het geen schade aanricht op andere plaatsen dan je het hebt toegepast. Ik wil eraan toevoegen dat ik het aan te raden vind om het residu af te zuigen ipv wegblazen. Door wegblazen voeg je flink wat organisch materiaal toe in je bak wat weer z'n invloed kan hebben. Ik gebruik natronloog om ongewenste sterpoliepen en hydroids te verwijderen en de afgezogen restanten stinken heel erg naar koraalslijm en oud zeewater. Dat lijkt me niet gezond voor je bak, zeker als het volume niet zo groot is.
Hoi Glen,
Deze groene algen heb ik ook in m`n bak.
Ik zuig deze weg als ik een waterwissel doe.
Jij wisselt geen water maar je spuit een laagje Noah over de alg en dan verdwijnt het zonder te vermeerderen?
Gr. Thom
Ik ben het met je eens en ben zelf ook een voorstander van het zo nu en dan wat laten stressen van de bak. Koralen worden er sterker van! Dus idd niet op eieren lopen. Ik heb ook geen aantoonbaar bewijs dat het niet wegzuigen echt nadelige gevolgen heeft maar wil in deze het lot ook niet tarten en zuig daarom de 'uitgewerkte' natronloog liever af maar puur omdat ik maar ongeveer 200 liter vulume hebDat vind ik een hele goeie bert.
Vooral bij apenhaar en sterpoliep zal dat wenselijk zijn. Maar die komen niet los op dat moment, maar een paar dagen later. En inmiddels ken je mij langer dan vandaag, ik geen voorstander van de methode "op eieren lopen".
Op een kleiner systeem kan dat idd. Een belasting zijn, maar als je net als ik je bacterie cultuur in stand houd met kleine dosis carbon en nitraat, zou je je eens verbazen wat je systeem kan verwerken.
greetings, GlennF
Ik ben het met je eens en ben zelf ook een voorstander van het zo nu en dan wat laten stressen van de bak. Koralen worden er sterker van! Dus idd niet op eieren lopen. Ik heb ook geen aantoonbaar bewijs dat het niet wegzuigen echt nadelige gevolgen heeft maar wil in deze het lot ook niet tarten en zuig daarom de 'uitgewerkte' natronloog liever af maar puur omdat ik maar ongeveer 200 liter vulume heb![]()
Dus als ik het goed begrijp Glen spuit je 1x een laagje Noah over de algen en 2 weken later is alles weg?
Ik zuig ze nog elke week af maar ze blijven terug komen.
Gr. Thom
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.