Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Een DSR-advies zou ik niet durf te geven, daarvoor heb ik er zelf nog te weinig ervaring mee/begrip van. Maar een basishandeling als zout aanvullen is niet per se een probleem voor niet DSR-experts. Ik heb niet geadviseerd meer dan 400 gram in slechts 5 liter op te lossen, ik heb juist geadviseerd het geleidelijk te doen met het aanvullen van verdampt zeewater en voldoende water te gebruiken (aangegeven dat ik al gauw 5-10 liter gebruik voor slechts 3 keer zo klein aquarium).

Sorry Glenn, ik wist niet dat mijn vragen storend waren. Ik probeer zo min mogelijk te vragen en alles zo duidelijk mogelijk te formuleren en concluderen, voor mezelf en anderen handig en voor jou een controle dat het goed overkomt. Je had juist aangegeven DSR-vragen hier te stellen en dat mijn leerproces als absolute beginner juist weer een nieuwe uitdaging en toevoeging waren voor de DSR-groep. ik ben superblij met je hulp en vind het geweldig wat je allemaal doet. Alleen heb ik een paar keer schijnbaar tegenstrijdige antwoorden gekregen en dan probeer ik dat door het een en ander te stellen/vragen en daarna te concluderen goed duidelijk te krijgen maar als je liever hebt dat ik hier niet meer post maar alleen in mn eigen topic dan doe ik dat wel. Ik dacht alleen dat dit topic speciaal voor het DSR-onderwerp was, denk dat het voor lezers van een dagboek niet bijster interessant is omdat ze niet in de materie zitten.

Ik wilde alleen nog even zeggen voordat er ongelukken gebeuren met dit goed bedoelde advies, dat je dit mengsel niet zomaar moet aanvullen met water. Er zijn onoplosbare verbindingen ontstaan waaronder CaCO3 die niet zomaar weer oplossen. Dus weggooien en opnieuw afwegen. Groeten Dennis

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

en gelijk heb je Dennis!
jij en jimmy hebben het in ieder geval bij het rechte eind.

als je een verrijkt zout in een dergelijk concentratie gaat proberen op te lossen slaan de carbonaten neer met de kationen z.a. Calcium en magnesium. Dit vormt dan calcium carbonaat en magnesium carbonaat de eene slecht oplosbaar de andere matig oplosbaar.
onder normale aquarium omstandigheden niet meer beschikbaar in het water kolom.
Dit betekend dat je het volgende voor een groot deel kwijt bent: je KH, Ca en Mg. water op de ze wijze aangemaakt heehft dus niet meer de beloofde waarden. Wat je ziet is een poeder op de bodem en een wazige emulsie in het water.

Je hoeft het niet weg te gooien, maar wees erop bedacht dat wanneer je deze in de bak gooit je een witte emulsie in je water krijgt. (niet schadelijk het zijn gewoon kalk deeltjes, CaCO3).Dit effect heb je ook als je een nieuwe bodem in je bak stort.
(mogelijk vinden je pompen dit misschien minder prettig op de lange duur als je dit dagelijks gaat doen.)

je gaat hierna toch corrigeren met de DSR calculator, dus die verloren kh, ca en mg zet je toch weer terug.

en gelijk heb je Dennis!

als je een verrijkt zout in een dergelijk concentratie gaat proberen op te lossen slaan de carbonaten neer met de kationen z.a. Calcium en magnesium. Dit vormt dan calcium carbonaat en magnesium carbonaat de eene slecht oplosbaar de andere matig oplosbaar.
onder normale aquarium omstandigheden niet meer beschikbaar in het water kolom.
Dit betekend dat je het volgende voor een groot deel kwijt bent: je KH, Ca en Mg. water op de ze wijze aangemaakt heehft dus niet meer de beloofde waarden. Wat je ziet is een poeder op de bodem en een wazige emulsie in het water.

Je hoeft het niet weg te gooien, maar wees erop bedacht dat wanneer je deze in de bak gooit je een witte emulsie in je water krijgt. (niet schadelijk het zijn gewoon kalk deeltjes, CaCO3).Dit effect heb je ook als je een nieuwe bodem in je bak stort.
(mogelijk vinden je pompen dit misschien minder prettig op de lange duur als je dit dagelijks gaat doen.)

je gaat hierna toch corrigeren met de DSR calculator, dus die verloren kh, ca en mg zet je toch weer terug.

Oke bedankt voor t advies. Ik heb gisteravond 2 liter bijgevoegd voor het verdampte water van de nacht. De overige 3 liter is toch wat wit uit gaan slaan. Ik twijfel eraan om dit bij te doen.

2013-12-17 10.43.30.jpg

Oke bedankt voor t advies. Ik heb gisteravond 2 liter bijgevoegd voor het verdampte water van de nacht. De overige 3 liter is toch wat wit uit gaan slaan. Ik twijfel eraan om dit bij te doen.

Bekijk bijlage 367509

Ik zou me er geen zorgen om maken. Je systeem heeft erger gekend dan een beetje kalk neerslag. (Lage kh, mg, ca etc)
In DSR recyclen we zoveel mogelijk. Zolang het maar doordacht is .

greetings, GlennF

Hoi Glenn en mede DSR-users.

Hierbij mijn eerste update sinds ik vorige week dinsdag ben begonnen met DSR

Waardes op 11 december

PH 8.1
Sal 35
KH 10.5
CA 490
Mg 1470
Kalium nog geen testset
strontium nog geen test set
Boor nog geen testset
Jodide 0.3
Po4 0.16
No3 50
Ijzer 0

Ik heb sindsdien dagelijks 4ml carbon en 2ml ijzer toegevoegd. Om de dag 1ml Amino.
Ik merk dat er nu bruine aanslag op mijn rotsen komt. Komt dit door de amino?

Dit zijn de waardes die ik zojuist heb gemeten

PH 7.9
Sal 35
KH 9.8
CA 450
Mg 1430
Kalium 332
Boor nog geen testset
Jodide 0
Po4 0.16
No3 50
Ijzer 0.1

Ik zie nog geen verlaging van de po4 en no3 waardes. Wat kunnen jullie me aanraden?

1. Deze week 2x 25% waterwissel
2. Carbon dosering verhogen naar 6-7ml, deze was 4ml per dag, en ijzer naar 2,5ml per dag en nog een week aankijken
3. Wervelbed filter met rowaphos terug in de sump

Ik heb zondag 2x 80W T5 toegevoegd aan mijn verlichting (Pacific Sun Hyperion 3x 150w) het zijn de kleuren ATI Purple en ATI blue plus. Ik draai nog steeds alleen op de Blue plus en Pacific Sun (40% sterkte). Ik merk dat er sinds vandaag meer algen groei is. Maar deze algen groei is anders dan wat ik normaal gewend ben. Donkerbruine alg ipv groen, kan dit ook met de Amino te maken hebben?

Ik heb van de weekend ook wat in mijn bak gerommeld en wat koralen hier en daar verplaats. Ook zijn er drie vissen verkocht.
Een picasso, een koffer en vijlvis. Dit met de gedachte, minder voeren en minder vervuilers.

Het grappige is dat enkele koralen er wel beter bijstaan ondanks de steeds aanhoudende slechte fosfaat en nitraatwaarde.

Hierbij wat foto's

3apemyma.jpg
evahyqam.jpg
byhadaze.jpg
metymy4a.jpg
uqyquryb.jpg
3y5u4a2a.jpg
vudamuve.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/12/18/ujeta2eb.jpg

Sent from my iPad using [URL=http://tapatalk.com/m?id=1]Tapatalk[/URL]

Beste Glenn, ik zou het best op prijs stellen als je op mijn bericht zou willen reageren:

Een DSR-advies zou ik niet durf te geven, daarvoor heb ik er zelf nog te weinig ervaring mee/begrip van. Maar een basishandeling als zout aanvullen is niet per se een probleem voor niet DSR-experts. Ik heb niet geadviseerd meer dan 400 gram in slechts 5 liter op te lossen, ik heb juist geadviseerd het geleidelijk te doen met het aanvullen van verdampt zeewater en voldoende water te gebruiken (aangegeven dat ik al gauw 5-10 liter gebruik voor slechts 3 keer zo klein aquarium).

Sorry Glenn, ik wist niet dat mijn vragen storend waren. Ik probeer zo min mogelijk te vragen en alles zo duidelijk mogelijk te formuleren en concluderen, voor mezelf en anderen handig en voor jou een controle dat het goed overkomt. Je had juist aangegeven DSR-vragen hier te stellen en dat mijn leerproces als absolute beginner juist weer een nieuwe uitdaging en toevoeging waren voor de DSR-groep. ik ben superblij met je hulp en vind het geweldig wat je allemaal doet. Alleen heb ik een paar keer schijnbaar tegenstrijdige antwoorden gekregen en dan probeer ik dat door het een en ander te stellen/vragen en daarna te concluderen goed duidelijk te krijgen maar als je liever hebt dat ik hier niet meer post maar alleen in mn eigen topic dan doe ik dat wel. Ik dacht alleen dat dit topic speciaal voor het DSR-onderwerp was, denk dat het voor lezers van een dagboek niet bijster interessant is omdat ze niet in de materie zitten.

en gelijk heb je Dennis!
Wie niet dan? Wat bedoel je?

Strontium niveau opbouwen:
Strontium word in het begin sterk geabsorbeerd (het lijk erop dat er een soort buffer gebouwd wordt), daarom moet je oppassen dat je niet teveel gaat doseren en doorschiet.

je gaat als volg te werk:
- Doe een meting om te bepalen hoeveel strontium in het systeem aanwezig is.
- Bij een onmeetbaar of laag Sr (<3ppm) doe je dagelijks 1-2ppm per dag toevoegen en meet na elke 8 ppm die je heb toegevoegd. (Bij 2ppm per dag is dat 4 dagen meten)
- Blijkt uit de voorgaande meting dat Sr nog meetbaar is of < 3ppm blijf je steeds voorgaande 8ppm herhalen en meten tot je een stabiele meting krijg van 8-10ppm.
- Bij een stabiele meting van 8-10ppm stop je met SR doseren en wacht 4 dagen.
- Na 4 dagen Sr meten en het verschil is dan je verbruik in 4 dagen
- Dit verbruik deel je door 4 en gaat dit dagelijk doseren.
- Na een week weer meten , als het goed is heb je een goed stabiel en meetbare resultaat, zo niet dan stuur je het bij en pas je tevens het dagelijks verbruik hiermee aan.

Laatst bewerkt:
Beste Glenn, ik zou het best op prijs stellen als je op mijn bericht zou willen reageren:

Wie niet dan? Wat bedoel je? ..... (dan zoek je het al te ver, cheer up! )
met een beetje geduld komt het antwoord vanzelf beste jongen.
don't worry.... be happy.:)

Laatst bewerkt:

Omdat er specifiek gevraagd is een DSR topic hoe ik het zou oplossen is het praktisch dat ik het doe. Anders had het net zo goed daarbuiten gevraagd kunnen worden. Ik heb daar op alles een eigenwijze oplossing. Tenzij je van mij gehoord heb kan je het niet weten wat ik zou aanraden. in dit geval is bertuz op een dwaalspoor gezet, niet omdat je "perse" verkeerd advies geeft, maar net niet genoeg info geeft. Hierover in detail gaan touwtrekken is niet zinvol voor niemand (daar sta ik ook niet voor). intussen heb ik antwoord gegeven aan bertuz en hoofdstuk is afgesloten.

data van eigen aquarium graag in jou dagboek bijhouden en mij eventuel via pm attenderen, als iets in het algemeen belang is plaats ik het wel door.
wat ik eerder aangeven heb verwoord precies de impact op de topic. Het word niet meer te volgen en daardoor moet ik veel tijd vrij maken om te reageren. Dit soort reacties tikken is niet waar ik op zit te wachten, dit is vervelend en leidt het focus af van het echte onderwerp.

DSR uitleggen is eitje voor mij.
Dit soort reactie tikken vergt enorme inspanning, te meer je niemand wilt kwetsen, beledigen en iedereen in zijn waarde wilt laten.
Voor velen is dit een hobby zeewater forum voor ontspanning, informatie winning en deling en een stuk sociale omgang. Voor mij is het niet anders. Het moet inhoud hebben en leuk blijven.
m.b.t. reageren het volgende: Als ik moet kiezen tussen 10 makkelijk reacties afhandelen en 1 lastige dan gaat de 10 voor, een kwestie van efficientie.

Laatst bewerkt:
Ik dacht juist, zout oplossen dat is een van de dingen die ik wel weet en ik wilde Bertuz graag helpen en hoopte zo ook weer jou te ontlasten omdat je al zoveel tijd en moeite besteed aan oa dit topic ;) Zo zie je maar hoe schriftelijke communicatie en goede intenties totaal langs elkaar heen kunnen lopen :)

Voor mij is dit forum een plek om de passie en liefde voor onze hobby te delen en kennis en uitvaringen uit te wisselen en dat is ook zoals het meestal gebruikt wordt. Ik ben zelf erg enthousiast ermee bezig en wil het allemaal graag leren en goed doen. En ik wil graag anderen helpen, maar ik heb nog maar een klein beetje ervaring natuurlijk ;)

Standaard protocol DSR vragen:

om dit topic overzichtelijk te houden verzoek ik de mensen het volgende te doen:

Ik gebruik een standaard protocol voor ondersteunings vragen, dit bespaart een heleboel vragen over en weer.
Dit houdt in dat de DSR-calculator invullen dient te worden. Dit bevat alle informatie die ik nodig om het probleem te evalueren en te komen met een mogelijke oplossing.

1- vul in de DSR-Calculator (zo veel mogelijk gemeten waarden invullen, niet gemeten waarde moet worden gevuld met 'x', uitgezonderd ijzer)
2- post een printscreen van de DSR-calculator
3- duidelijk beschrijven wat je probleem is en wat de wensen zijn
4- plaats gedetailleerde foto's met het probleem en ook een FTS en een sump/techniek foto.
Als u een dagboek bij houdt plaats foto's en stuur mij een pb met de link en posting nr#.

Om de DSR topics overzichtelijk te houden kunen algemene vrage op de DSR topics.
Aquarium gerelateerd vragen in uw eigen dagboek, stuur me een pb met de posting nr#
- het probleem duidelijk voorleggen
+++ Als je verhoogde PO4 en NO3 niveau's heb, graag bij gemeten ijzer waarde "0,01" ppm vermelden +++

hoe maak je een goeie printscreen op de PC:
- DSR calculator openen
- spreadsheet zo groot mogelijk in beeld maken
- Shift + prtscr
- paint openen en plakken
- selecteer gebied, bijsnijden.
- save document "naam jj/mm/dd"
Posten op forum en achieveren document.
Klaar.

voorbeeld van een printscreen met alle info die ik nodig heb:
12052871403_142d05bc29_z.jpg

De info hierin moet je met teveel woorden beschrijven en ik moet dat allemaal ook nog lezen.
ook is de kans op tik en lees fouten veel groter.
een printscreen is sneller en je moet het toch al doen om de correcties goed uit te voeren

- Bij communicatie zoveel mogelijk met ppm werken, omdat grammen en milliliters bak (inhoud) gebonden zijn.

Bekijk het filmpje over de werking van de DSR calculator
https://www.youtube.com/watch?v=PRFmHFQkJ1c&feature=youtube_gdata_player

Download de DSR Calculator - pre-release multi- language versie
https://www.dropbox.com/s/thmj5xrz5vzvf0y/DSR Calc Eng_Dutch - pre-release.xls

- Algemene DSR vragen mogen in dit topic
- Specifieke vragen die bak en inhoud gerelateerd zijn graag in je eigen dagboek en mij een pb sturen
- Bij communcatie zoveel mogelijk met ppm werken, omdat grammen en milliliters bak (inhoud) gebonden zijn.

het mag ook per mail aan mij gestuurd worden op glennfdsr@gmail.com (heb wel geduld met het antwoord, ik krijg meer vragen binnen, maar probeer alles binnen 2 dagen te beantwoorden)

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn en mede DSR-users.

Hierbij mijn eerste update sinds ik vorige week dinsdag ben begonnen met DSR

Waardes op 11 december

PH 8.1
Sal 35
KH 10.5
CA 490
Mg 1470
Kalium nog geen testset
Boor nog geen testset
Jodide 0.3
Po4 0.16
No3 50
Ijzer 0

Ik heb sindsdien dagelijks 4ml carbon en 2ml ijzer toegevoegd. Om de dag 1ml Amino.
Ik merk dat er nu bruine aanslag op mijn rotsen komt. Komt dit door de amino?

Dit zijn de waardes die ik zojuist heb gemeten

PH 7.9
Sal 35
KH 9.8
CA 450
Mg 1430
Kalium 332 let hier op http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?121315-De-DSR-Methode-(Dutch-Synthetic-Reefing)&p=1055568#post1055568
strontium nog geen test set salifert testen zijn inmiddels leverbaar !
Boor nog geen testset salifert testen zijn inmiddels leverbaar !
Jodide 0 dagelijks doseren
Po4 0.16 moet lager met ijzer
No3 50 moet lager met carbon
Ijzer 0.1 lijkt hoog , wanneer gemeten ? net na het doseren ?

Ik zie nog geen verlaging van de po4 en no3 waardes. Wat kunnen jullie me aanraden? doorgaan met ijzer doseren

graag een printscreen, omdat ik de info mist van het aantal netto liters kan ik de volgende info niet verifieren

1. Deze week 2x 25% waterwissel dat mag, kan net de kick zijn in de goeie richting
2. Carbon dosering verhogen naar 6-7ml, deze was 4ml per dag, en ijzer naar 2,5ml per dag en nog een week aankijken
3. Wervelbed filter met rowaphos terug in de sump mag ook wel, maar dan weet je niet wat gewerkt heeft

Ik heb zondag 2x 80W T5 toegevoegd aan mijn verlichting (Pacific Sun Hyperion 3x 150w) het zijn de kleuren ATI Purple en ATI blue plus. Ik draai nog steeds alleen op de Blue plus en Pacific Sun (40% sterkte). Ik merk dat er sinds vandaag meer algen groei is. Maar deze algen groei is anders dan wat ik normaal gewend ben. Donkerbruine alg ipv groen, kan dit ook met de Amino te maken hebben?

Ik heb van de weekend ook wat in mijn bak gerommeld en wat koralen hier en daar verplaats. Ook zijn er drie vissen verkocht.
Een picasso, een koffer en vijlvis. Dit met de gedachte, minder voeren en minder vervuilers. (door het rommelen in de bak krijg je zowieso extra aanslag op je ramen)

als je gaat rommelen in de bak en verlichting veranderd tegelijk weet je niet wat effect heeft gehad, maar het kan ook valse signalen afgeven.

Het grappige is dat enkele koralen er wel beter bijstaan ondanks de steeds aanhoudende slechte fosfaat en nitraatwaarde. dat is een sein in de goede richting, maar waardoor ?

het is verstandig om stap voor stap te werken en niet alles gelijktijdig aan te pakken

Sent from my iPad using Tapatalk

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,

Ik heb nu al het Red Sea zout wat ik nog had staan toegevoegd. Dat was in totaal 919 gram zout. Ik meet met een Sera zoutdobber en hij staat nu iets boven de rode en wat betekent dat ik nog ongeveer 1 gram per liter nodig heb. Dit klopt ook wel met het zout wat ik al heb toegevoegd. Kan ik voor de overige 430 gram gewoon het zout van DSR gebruiken. En dan als het zoutgehalte eenmaal op peil is de waardes aanvullen?

Moet ik ook nog alle waardes in de Calculator in gaan vullen, want dan moet ik nu alles even gaan meten?

Toch maar even snel gedaan:

DSR.21-12-2013.jpg

Laatst bewerkt:
met een saliniteit van 34 ppt zou ik nu niks doen , prima zo voor dit moment. ik ken de sera zoutdobber niet en pas het ook niet toe, omdat je teveel moet omrekenen met temparatuur e.d. een refractometer is gewoon handig in DSR.
hier zie je hoe je eentje moet ijken.
http://zeewaterforum.info/forums/sh...n-s-Aquaria-Verzameling&p=1045660#post1045660

je begin te meten met waar je aan toe bent. kh, ca PO4 moete wekelijks (dat zijn de kritische waarden)
nu mag je de Kh , Ca en MG gaan corrigeren met de opgegeven waarden. ik neem aan dat deze waarden gemeten zijn na de het gebruik van red sea zout, is dat niet het geval dan moet je alles opnieuw meten (want dan kloppen de correcties ook niet meer, omdat je dit reeds met de zout gedeeltelijk aangepast heb.

het is verstandig als je veel specifiek "bak gerelateerde" vragen heb een dagboek te starten , dan kan ik je volgen.
algemene vragen kunnen hier gesteld worden.

Hoi Glenn,

Ik heb nu al het Red Sea zout wat ik nog had staan toegevoegd. Dat was in totaal 919 gram zout. Ik meet met een Sera zoutdobber en hij staat nu iets boven de rode en wat betekent dat ik nog ongeveer 1 gram per liter nodig heb. Dit klopt ook wel met het zout wat ik al heb toegevoegd. Kan ik voor de overige 430 gram gewoon het zout van DSR gebruiken. En dan als het zoutgehalte eenmaal op peil is de waardes aanvullen?

Moet ik ook nog alle waardes in de Calculator in gaan vullen, want dan moet ik nu alles even gaan meten?

Toch maar even snel gedaan:

Bekijk bijlage 368280

met een saliniteit van 34 ppt zou ik nu niks doen , prima zo voor dit moment. ik ken de sera zoutdobber niet en pas het ook niet toe, omdat je teveel moet omrekenen met temparatuur e.d. een refractometer is gewoon handig in DSR.
hier zie je hoe je eentje moet ijken.
http://zeewaterforum.info/forums/sh...n-s-Aquaria-Verzameling&p=1045660#post1045660

je begin te meten met waar je aan toe bent. kh, ca PO4 moete wekelijks (dat zijn de kritische waarden)
nu mag je de Kh , Ca en MG gaan corrigeren met de opgegeven waarden. ik neem aan dat deze waarden gemeten zijn na de het gebruik van red sea zout, is dat niet het geval dan moet je alles opnieuw meten (want dan kloppen de correcties ook niet meer, omdat je dit reeds met de zout gedeeltelijk aangepast heb.

het is verstandig als je veel specifiek "bak gerelateerde" vragen heb een dagboek te starten , dan kan ik je volgen.
algemene vragen kunnen hier gesteld worden.

De waardes heb ik inderdaad gemeten na de toevoeging. Ik ga zo weer een keer meten. En dan houd ik maandagochtend als vaste meetochtend vast, om het verbruik te meten ook. IK heb overigens al een dagboek, schrijf er niet zoveel in, omdat ik toch het gevoel heb dat ik tegen de muur klets;) Als het handiger is om daarin alles bij te houden qua DSR zal ik daar voortaan de informatie inzetten.

De bak gaat in ieder geval wel langzaam vooruit na het toevoegen van het zout. Nu de waardes nog opkrikken. De steenkoraaltjes leven nog en komen al weer een beetje op. Dus ze zijn gelukkig nog niet dood.

23-12-2013DSR.jpg

Net mijn waardes gemeten om vandaag te beginnen met het corrigeren van de waardes.

Ik snap nog niet helemaal hoe ik nou precies de stoffen moet gaan toevoegen aan het water. Ik heb het stukje van de stockoplossingen gelezen, is dat nu ook van toepassing op mij. Ik heb namelijk geen doseerpomp, maar moet wel flink wat toe gaan voegen. Ik zit volgens mij, voor zover ik het goed begrijp, bij zowel CA, MG als KH onder de maximale oplosbaarheid dus ik kan het allemaal apart in 1 liter water mengen toch? En dan vervolgens uitrekenen hoeveel ik per dag daarvan mag toevoegen?

De waardes heb ik inderdaad gemeten na de toevoeging. Ik ga zo weer een keer meten. En dan houd ik maandagochtend als vaste meetochtend vast, om het verbruik te meten ook. IK heb overigens al een dagboek, schrijf er niet zoveel in, omdat ik toch het gevoel heb dat ik tegen de muur klets;) Als het handiger is om daarin alles bij te houden qua DSR zal ik daar voortaan de informatie inzetten.

De bak gaat in ieder geval wel langzaam vooruit na het toevoegen van het zout. Nu de waardes nog opkrikken. De steenkoraaltjes leven nog en komen al weer een beetje op. Dus ze zijn gelukkig nog niet dood.

In dat geval (meting na rs zout correctie) kan je direct met die waarden aan de slag.

De geest van een "dagboek" is juist dat je voor jezelf bijhoud. Hierdoor leer je voor jezelf nadenken.
Als je dit terug leest is dat altijd grappig maar ook leerzaam. Je word op je eigen fouten gewezen.
Reactie zijn leuk, maar dat komt vanzelf en is mooi meegenomen.

Als ik eerder was gestopt met mijn dagboek door gebrek aan reacties dan was DSR er nooit gekomen. De aanhouder wint en je moet altijd iets beginnen, omdat je het zelf leuk en nuttig vind en niet omdat je goedkeuring of aandacht van anderen beoogd.

greetings, GlennF

Bekijk bijlage 368714

Net mijn waardes gemeten om vandaag te beginnen met het corrigeren van de waardes.

Ik snap nog niet helemaal hoe ik nou precies de stoffen moet gaan toevoegen aan het water. Ik heb het stukje van de stockoplossingen gelezen, is dat nu ook van toepassing op mij. Ik heb namelijk geen doseerpomp, maar moet wel flink wat toe gaan voegen. Ik zit volgens mij, voor zover ik het goed begrijp, bij zowel CA, MG als KH onder de maximale oplosbaarheid dus ik kan het allemaal apart in 1 liter water mengen toch? En dan vervolgens uitrekenen hoeveel ik per dag daarvan mag toevoegen?

Begin je kh ca en mg maar te corrigeren
Dan ga je de kalium ook doen.
De rest zie ik wel verschijnen.
X invullen bij NIET gemeten waarden anders gaat de calculator van 0 uit en krijg een een "onzin" dosering (dit kan verwarring zaaien).

greetings, GlennF

Begin je kh ca en mg maar te corrigeren
Dan ga je de kalium ook doen.
De rest zie ik wel verschijnen.
X invullen bij NIET gemeten waarden anders gaat de calculator van 0 uit en krijg een een "onzin" dosering (dit kan verwarring zaaien).

greetings, GlennF

Oke ga ik doen. Het aantal gram wat in de tabel van correctiewaarden staan moet ik dat gewoon oplossen in 1 liter osmosewater en dan gaan toevoegen. Ik kan alleen iets vinden over stamoplossing, maar ik heb geen doseerpomp, dus niet van toepassing neem ik aan.

Back
Bovenaan