Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Hoeveel van jouw jodium-mix komt dan overeen met 6 druppels tropic marin pro-coral? Of zijn de concentraties hetzelfde?
Zelfde vraag voor je carbon oplossing. Ik doseer nu dagelijks 10ml wodka en wil deze vervangen door je carbon-oplossing. De vraag is nu hoeveel dat dat dan is?
Weet je, ik heb mijn bestaand beleid wat ik moet omswitchen naar DSR zonder dat mijn systeem teveel onderhevig wordt aan snelle veranderingen.
Het makkelijkste is gewoon stoppen met alles wat ik deed maar dan vrees ik voor een te grote verandering. Snap je?

Wat betreft jodide is het simpel je meet na wat je bak concentratie is. Max 1 uur Na doseren van de de huidige gebruikte jodide .
Dit is dan wat je kan aanhouden als start/overgang dosering ...dan op peil brengen mer calculator.

Veranderingen zijn wat je ziet als je anders gaat werken / doseren.

greetings, GlennF

En jouw aminos? Kunnen die op de doseerunit?

Wat betreft jodide is het simpel je meet na wat je bak concentratie is. Max 1 uur Na doseren van de de huidige gebruikte jodide .
Dit is dan wat je kan aanhouden als start/overgang dosering ...dan op peil brengen mer calculator.

Veranderingen zijn wat je ziet als je anders gaat werken / doseren.

greetings, GlennF

En jouw aminos? Kunnen die op de doseerunit?

Dat zou ik niet doen. Amino is een organische verbinding dus bedervelijk.
Je moet het als een pepmiddel zien voor je buttons. Je mag het wel dagelijks met je voedsel mengen en geven. Het staat dan toch al praktish bij je visvoer.

greetings, GlennF

Hallo glenn, heb even een vraag elk koraal wat in mijn bak komt verliest een beetje zijn oorspronkelijke kleur zou dat komen door een bepaalde stof niet in mijn water zit of niet genoeg( wekelijkse 10,15 of 20% met reefcrystal) of zou het aan mijn tmc aquabeam 1000 verlichting liggen? even een paar voorbeelden roze hystrix verliest zijn echte roze kleur, groene stylo woord bijna grijs (staat wel uit) 1 button soort staat niet uit de andere 3 soorten wel.

Zou graag je advies willen weten

Hallo glenn, heb even een vraag elk koraal wat in mijn bak komt verliest een beetje zijn oorspronkelijke kleur zou dat komen door een bepaalde stof niet in mijn water zit of niet genoeg( wekelijkse 10,15 of 20% met reefcrystal) of zou het aan mijn tmc aquabeam 1000 verlichting liggen? even een paar voorbeelden roze hystrix verliest zijn echte roze kleur, groene stylo woord bijna grijs (staat wel uit) 1 button soort staat niet uit de andere 3 soorten wel.

Zou graag je advies willen weten

Velen gebruiken reef crystal met succes.
Dus het doen een vermoeden naar de verlichting versterken.

Heb je biopellets of fosfaat filter draaien?
Wat is je nitraat en fosfaat en met welke test gemeten?

Plaats een wat foto's hier of stuur me wat foto's of via email.

greetings, GlennF

Ik heb biopallets van sera in me sump liggen, rowa phos en rowa carbon ik ga morgen evrn meten met salifert

Ik heb biopallets van sera in me sump liggen, rowa phos en rowa carbon ik ga morgen evrn meten met salifert

Eerst water waarden vastellen, met name nitraat en fosfaat . Dan kan je pas verder redeneren. Bij salifert PO4 dubbele gevoeligheid gebruiken !

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Nitraat 5 en fosfaat tussen de 0,05/0,10

Nitraat 5 en fosfaat tussen de 0,05/0,10
als salifert aangeeft 0,05-0,1ppm, is het met redsea gemeten 0,1-0,2ppm. (dus te hoog)

Tijd voor een referentie check met een goede redea test.

dit is mijn huidige lampen bezetting op het rif.

[
10170691223_3dc89a2331.jpg

je zou een de 10k of de aquablueplus kunnen weglaten als je 6 lampen heb. Je kan kiezen om lampen 3 of 3.1 weg te laten.
wil je een sprakelende frisse kleuren dan de 10k lamp gebruiken (algen groeien beter), wil je meer rood en fluo blauw en groen dan kan je kiezen voor aquablueplus (15K)

Laatst bewerkt:
Hartstikkebedankt ik ga even op zoek naar een geschikt armatuur

Hallo Glenn,

Was gisteren gezellig en de koffie was lekker, weer een hoop op gestoken en geleerd ook van de andere die aanwezig waren iedereen bedankt.
Na alles getest te hebben zand en steen er in gezet, dus nu 3 dagen laten draaien en dan weer meten ik hou je op de hoogte.

Calculator.jpgOpstart.jpg

Gr. Karel.

Hallo Glenn,

Was gisteren gezellig en de koffie was lekker, weer een hoop op gestoken en geleerd ook van de andere die aanwezig waren iedereen bedankt.
Na alles getest te hebben zand en steen er in gezet, dus nu 3 dagen laten draaien en dan weer meten ik hou je op de hoogte.

Bekijk bijlage 365030Bekijk bijlage 365031

Gr. Karel.

Gefeliciteerd! je heb eigenhandig zout water samengesteld met nette waarden.

Nu rustig aan met het vullen van de bak met je eigen stenen om je fundering langzaam op te bouwen.

greetings, GlennF

Ziet er goed uit Glenn! Als mn pakketje binnen is kan ik ook met DSR beginnen, eindelijk! :biggrin:

Let op bij het gebruik van redsea potassium test !

RedSea Reef Care Potassium test
zorg ervoor dat titrant D van de potassium test boven de 25graden celcius is. Als dat niet het geval is vorm zich kristallen op de bodem van de fles, wat de test totaal onbetrouwbaar maak, maar ook toekomstige test resultaten worden erdoor beinvloed, omdat de concentratie niet meer klopt.
Als je de fles 10 minuten in je broekzak stopt voor het testen, is dat genoeg om alle kristallen weer in oplossing te laten gaan.

uploadfromtaptalk1386203442295.jpguploadfromtaptalk1386203453101.jpg
Deze kristallen moeten niet aanwezig zijn.
Het moet 100% een homogeen vloeistof zijn!

De aanwezigheid van kistallen in reagent D zal een typische "foute" uitlezing geven van 260-320ppm.

Extra aandacht ook voor:
Het aflezen van de laatste stap is de verbruikte eenheiden ! De fout word meer gemaakt dat men het restant van de injectie afleest.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Het beginnen met DSR en het bepalen van 't dagelijks verbruik:

Ten eerste heb je de gewenste test setjes en de supplementen nodig, dan kan je van start.
1- doe een initiele meting van alle gewenste waarden.
2- type deze in in de "gemeten" kolom van de DSR Calculator (controller de "volume" and "Correctie" functie.
3- type je gewenste "Target" waarden in.
4- vul de waarden aan met de geadviseerde hoeveelheden van de stoffen en oplossingen.
5- nu zijn je waarden "perfect".
6- na 4 dagen doe je weer een meting en herhaal stappen 2-5.
7- alle correcties gedaan bij stap 6 kunnen gedeeld worden door 4. Dit is het "tijdelijke" dag verbruik en kan dagelijks gedoseerd worden om het niveau stabiel te houden.
8- na 7 dagen herhaal je stappen 2-5, maar nu deel je het door 7. (bij additioneel verbruik word ervan uitgegaan dat je reeds dagelijks corrigeerd met het bepaald "tijdelijk" verbruik bij 7) . Dus de totale dosering is een optelsom van het tijdelijke + additionele dosering.
9- herhaal stap 8 vanaf heden om het dag verbruik steeds bij te stellen voor elk nader te bepalen meet interval.

Laatst bewerkt:
Handig lijstje, bedankt! Als het goed is kan ik morgen beginnen als de postbode dan wel komt ;) Ik heb wel twee vragen:

- Is het echt noodzakelijk elke dag stoffen toe te voegen? Ik ben soms nog wel eens druk of lui en dan staat het aquarium er even bij zonder dat ik er wat aan doe.
- Wat zijn de streefwaarden. Zijn die nog per aquarium verschillend, zo ja, hoe bepaal ik die?

Handig lijstje, bedankt! Als het goed is kan ik morgen beginnen als de postbode dan wel komt ;) Ik heb wel twee vragen:

- Is het echt noodzakelijk elke dag stoffen toe te voegen? Ik ben soms nog wel eens druk of lui en dan staat het aquarium er even bij zonder dat ik er wat aan doe.
als je niet dagelijks doseer kan je het 2 dagelijks of wekelijks doen.
Hoe groter de interval hoe meer de waarden fluctueren.... aan jou de keus om te bepalen en te zien of je gehouden koralen het accepteren
De eene koraal vind alles best de ander zal het niet waarderen.... je koralen keus bepaald je doseer gedrag en hoe strak je ermee omgaat

- Wat zijn de streefwaarden. Zijn die nog per aquarium verschillend, zo ja, hoe bepaal ik die?

ik heb in de calculator streefwaarden neergezet dit is voor een mixed reef een goede middenweg , ben je er niet mee eens of heb je andere visie, "then be my guest" .. je mag net zoveel experimenteren. ik leg niks op.... DSR is een flexibele tool om jou doel te bereiken.

ook hier geld.... jou koralen keus bepaald wat je kan permiteren om te doen en laten.

Oplosbaarheid en stam oplossingen maken in DSR (t.b.v. automatisch doseren d.m.v. doserpompen)

Ik maak in DSR gebruik van bijna verzadigde oplossingen om dagelijks automatische doseringen via de doseerpompen te doen.
Dit doe ik om de containers zo klein mogelijk te houden, dus minder ruimte nodig!. (meer dan dit kan er dus niet opgelost worden)

Wil je niet steeds afwegen (bij handmatige doseren) dan kan je dus ook voor kiezen om de stoffen op deze wijze vloeibaar te maken en met injectie naald of pipet te doseren

NaHCO3 (Nariumbicarbonaat) = KH
oplosbaarheid = 96gr/l (25gr C)
Per aanmaak van 1 liter KH oplossing geld:
Weeg 90gram NaHCO3 af en vul dit af tot 1 liter met osmose water
Deze oplossing heeft nu de volgende concentratie 90gr/l => 1gr KH <=> 11,11ml KH oplosing (1000/90)
-stel je verbruik is per dag berekend op 10 gram KH dan stem dit overeen met (10/1)*11,1ml= 111ml van de KH oplossing

CaCl2 ( Calcium Chloride)
oplosbaarheid = 745gr/l (25gr C)
Per aanmaak van 1 liter oplossing geld:
Weeg 700gram CaCl2 af en vul dit af tot 1 liter met osmose water
Deze oplossing heeft nu de volgende concentratie 700gr/l => 1gr CaCl2 <=> 1,429ml CaCl2 oplosing (1000/700)
-stel je verbruik is per dag berekend op 10 gram CaCl2 dan stem dit overeen met (10/1)*1,429ml= 14,29ml van de CaCl2 oplossing

MgCl2 (Magnesium Chloride)
oplosbaarheid = 1570gr/l (25gr C)
Per aanmaak van ~2 liter oplossing geld:
Weeg 1500gram MgCl2 af en vul dit AAN met 1 liter osmose water
Deze oplossing heeft nu de volgende concentratie 750gr/l (1500/2) => 1gr MgCl2 <=> 1,33ml MgCl2 oplossing (2000/1500)
-stel je verbruik is per dag berekend op 10 gram MgCl2 dan stem dit overeen met (10/1)*1,33ml= 13,3ml van de MgCl2 oplossing

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan