Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Toch handig om samen met iemand die chemische kennis heeft de koppen bij elkaar te steken. Nu er meer mensen kenbaar maken dat ze zelf zout samenstellen en geen wissels uitvoeren, waarbij er zeer goede resultaten te halen zijn, vermoed ik dat de drempel lager wordt om op soorgelijke wijze de hobby uit te oefenen.

Als je weet waar je mee bezig bent kan het. Hoe meer je snap hoe zoutwater is samengesteld, des te beter je begrijpt wat er fout kan gaan, daardoor kan je ook beter kan ingrijpen en sturen indien nodig.
Door het process van het samenstellen van een eigen zout is de DSR methode wat het nu is. Het is een totaal oplossing geworden, van opstart tot onderhoud van de bak voor langer tijd.
Het grappige van dit alles was, dat het zelf aanmaken van zout juist had moeten leiden tot het makkelijker verwisselen van water met de juiste specificaties. (Dit kan natuurlijk ook.)
Echter verdere uitwerking hiervan heeft juist ertoe geleid dat waterwissels nu niet meer aan de order zijn.

Maar één ding staat vast Glenn,als je zo ver bent en alles goed hebt doorstaan dan weet je ook van je eigen bak wat er aangevuld moet worden aan elementen waar de koralen om vragen!!

Grt,

Martin.

Beste mart.is het niet zo ,dat eigenlijk iedereen erachter moet komen wat het beste is voor je systeem.
Dat er geen universele oplossing is.voor mij zijn een paar dingen duidelijk.Een stabiliteit .Twee de juiste
Voorwaarden creeren.nu ruim 7 maanden zonder waterwissels.En heb heb na vijf jaar eindelijk iets wat
Gezien mag worden.wat denkwijze betreft zit glenn in de goeie richting.alleen je kunt niet generaliseren.
Er zijn gewoonweg te veel factoren die een invloed uitoefenen.het verhaal is complex.de scharme van de hobby.
Groeten mart

Maar één ding staat vast Glenn,als je zo ver bent en alles goed hebt doorstaan dan weet je ook van je eigen bak wat er aangevuld moet worden aan elementen waar de koralen om vragen!!

Grt,

Martin.

Dat klopt als een bus martin, je leer de verschillende koralen kennen en gaat op een gegeven moment ook signalen herkennen. Deze signalen kan je weer handig gebruiken als indicatoren.
Maar voor elke bak geldt dat er een bepaald eigen dynamiek ontstaat die je op den duur herkend. Hierdoor zou je dus het meten in jouw eigen bak kunnen oprekken of zelfs kunnen weglaten.
Hier praat je dan over een specifiek onderhouds patroon voor één specifieke bak met een specifieke bezetting. Dan is het werken op gevoel denk ik wel te doen. Jij bent het bewijs dat het met een goeie toewijding kan.

Met DSR wil ik een basis leggen, eentje waarbij iedereen die daar de moeite voor wilt doen het ook kan. Die basis is simpel, zorgen voor de juiste omstandigheden (water waarden) en de rest komt vanzelf wel op z'n pootjes. Je moet er wel wat voor willen doen en je gezond verstand gebruiken. Dus een afwachtende houding is niet de manier. De DSR methode is Pro-Actief bezig zijn met je bak (betekend niet hetzelfde als veel tijd erin stoppen).
Het is een utopie om te denken dat je zonder enige inspanning een mooi SPS rif zal krijgen.
Ik heb alle varianten (zonder waterwissels) al geprobeerd en het resultaten van de huidige variant is voor mij de juiste weg.

Laatst bewerkt:
Dat klopt als een bus martin, je leer de verschillende koralen kennen en gaat op een gegeven moment ook signalen herkennen. Deze signalen kan je weer handig gebruiken als indicatoren.
Maar voor elke bak geldt dat er een bepaald eigen dynamiek ontstaat die je op den duur herkend. Hierdoor zou je dus het meten in jouw eigen bak kunnen oprekken of zelfs kunnen weglaten.
Hier praat je dan over een specifiek onderhouds patroon voor één specifieke bak met een specifieke bezetting. Dan is het werken op gevoel denk ik wel te doen. Jij bent het bewijs dat het met een goeie toewijding kan.

Met DSR wil ik een basis leggen, eentje waarbij iedereen die daar de moeite voor wilt doen het ook kan. Die basis is simpel, zorgen voor de juiste omstandigheden (water waarden) en de rest komt vanzelf wel op z'n pootjes. Je moet er wel wat voor willen doen en je gezond verstand gebruiken. Dus een afwachtende houding is niet de manier. De DSR methode is Pro-Actief bezig zijn met je bak (betekend niet hetzelfde als veel tijd erin stoppen).
Het is een utopie om te denken dat je zonder enige inspanning een mooi SPS rif zal krijgen.
Ik heb alle varianten (zonder waterwissels) al geprobeerd en het resultaten van de huidige variant is voor mij de juiste weg.

Net wat jij zegt Glenn je moet er de moeite voor doen om zo ver te komen en daar gaat veel tijd inzitten.Het meten op zich is voor mij niet nodig omdat ik steeds de zelfde regel toe pas en hier niet van afwijk.De bak laten draaien door er zo`n min mogelijk elementen aan toe te voegen,alleen waar de koralen om vragen.Dit kun je een ander niet voor doen dit moet je zelf leren omdat elke bak anders is.Dit heeft puur met de hobby te maken!!

Grt,

Martin.

Net wat jij zegt Glenn je moet er de moeite voor doen om zo ver te komen en daar gaat veel tijd inzitten.Het meten op zich is voor mij niet nodig omdat ik steeds de zelfde regel toe pas en hier niet van afwijk.De bak laten draaien door er zo`n min mogelijk elementen aan toe te voegen,alleen waar de koralen om vragen.Dit kun je een ander niet voor doen dit moet je zelf leren omdat elke bak anders is.Dit heeft puur met de hobby te maken!!

Grt,

Martin.

in het begin kost het tijd, veel tijd om het te leren, maar net wat je zegt martin, het geldt voor de hele hobby en niet specifiek voor één methode. Als je je draai gevonden heb, is het onderhoud niet meer dan de standaard routine. Althans bij mij kost het onderhoud momenteel nihil tijd en inspanning.
Dit bestaat uit:
- dagelijks voeren en nitraat doseren (10min)
- om de ene dag ruiten vegen (10min)
- om de 3-5 dagen watten verwisselen (10min)
- 1-2 keer in de week 10 liter kraanwater in de sump (5min)
- eens in de week gedeeltelijke metingen en wat mineralen aanvullen en eventueel bijstellen dagelijkse doseringen, indien nodig afschuimbeker reinigen (1 uur)
- eens in de 2-4 weken de volle 12 waarden meten en bijsturen (1,5 uur)
- eens in de 2 maanden wat snoeien van de koralen snoeien (2 uur)
- geen water wissels (dus nihil tijd)
- effectieve tijd op forums (30 minuten - 1 uur per dag)

Laatst bewerkt:
ja, dat klopt.
Altijd al gedaan. Dat is in principe mijn bron van silicaat en andere stoffen die ik niet gedoseerd toevoeg. Dit doe ik 1-2 keer per week. dus tussen 10-20 liter per week maximaal ! (op 1500 liter is dat redelijk verwaarloosbaar) het gaat hier om minimale sporen.
Dit doe ik uitsluitend wanneer ik een lage fosfaat en nitraat heb en geen last heb van flap of kiezelalgen.
in alle andere gevallen blijf ik keurig osmose water toevoegen.
Bij het werken met kraanwater is visuele controle belangerijk.

Normaliter verdamp ik tussen 10-15 liter per dag. Dit wordt automatisch via een vlotter mechanise vanuit het osmose vat aangevuld.

ik heb een aantal stoffen waar ik van vermoed dat ze belangerijk zijn, maar pas ze nog niet toe, omdat ik op dit moment nog geen reden toe ziet. Voordat ik daarmee van start gaat wil ik een stabiele basis hebben als uitgangspunt. vanuit die basis kan ik het resultaat ook aan die stoffen toeschrijven.

Kraanwater? geen osmose

hoi glenn heb je bak vandaag gezien nou petje af zeer top met waar je mee bezig bent blijf je volgen mvg peter

Meten, Doseren en meet intervallen in DSR
Het meten is DSR is om de waarden to controleren op hun verloop en potentiele problemen voor te zijn. Tevens ga je hier het verbruik van de bak sturen en compenseren, zodat deze waarde stabiel blijf tussen de meet intervallen door
Als je het verbruik weet ga je dit ook doseren door de week heen. De volgende meting is een controle met eventuele correctie op de reeds bepaalde dosis. De wekelijkse / periodieke meting is een controle, om te voorkomen dat je in de fout gaat en om signalen van je bak te krijgen dat er iets veranderd. net als bij visuele signalen. (bij visuale signalen loop je achter de feiten aan)
Het bepalen van het verbruik:
week1:
Dit doe je door een start meting van de waarden te maken en deze in te voeren in de DSR calculator (vergeet niet de volume voor calculatie in te vullen).
Daar krijg je een op basis van je target waarde een advies om de waarden op peil te brengen.
Dit voer je ook uit door de stoffen aan de bak toe te dienen. (via sump, KH als laatste en nooit gelijktijdig met andere stofffen). Je waarden zijn nu op peil!
week1: (dag4)
De volgende keer meet je weer en doet exact dezelfde manier alles toevoegen. Deze dosering is tevens het voorlopig verbruik. Als je deze waarden door 4 deelt kan je deze verkregen waarden dagelijks gaan doseren (handmatig of via doseerpomp).
week 2: (en de daarop volgende weken)
weer meten en de zelfde routine, echter zou het verschil nu minimaal moeten zijn (omdat je het reeds bekende verbruik dagelijks gedoseerd heb). Indien er een verschil is moet je dit verschil weer direct aanvullen via de sump. Tevens moet je het verbruik bijstellen door dit “extra” verbruik op te tellen bij het reeds bepaalde/gedoseerde verbruik van de vorige week.

Laatst bewerkt:
Het doseren via doseerpomp van oplossingen:Het dagelijks doseren van KH doe je door een verzadigde oplossing te maken van alle stoffen.
ik werk met verzadigde oplossingen, omdat de containers daardoor kleiner zijn. Mijn containers doe ik eens in de 3 maanden aanmaken (ruimte en werk besparing).

NaHCO3 (natriumBicarbonaat)
. Oplosbaarheid NaHCO3 is 96 gram/liter.
Je pakt een maatbeker van 1 liter gooi er 96 gram NaHCO3 in en vul het tot de 1 Liter lijn. Daarna mengen tot het geheel opgelost is. Water moet >20 graden Celsius zijn!
1gram NaHCO3 stem overeen met 10,4ml (1000/96) van dit vloeistof. Noteer altijd de inhoud en oplossing op de flessen!!!!
Stel dat je week verbruik is bepaal op 25gram NaHCO3. Dat stemt overeen met 25x10,4ml= 260ml verzadigde (doseerbare) vloeistof. Dit moet binnen een week gedoseerd worden. De dag dosering is dan 260/7= 37,1ml per/dag. En zo reken je verder of je per uur wilt gaat doseren (37,1/24=1,55ml/u).

Glenn, nu je aangeeft wat de maximale oplosbaarheid is van NaHCO3 is mijn vraag hoe zit dat met bijv. de CACl2 H2O en met MgCl2 6H2O?

Bij balling is voor CA de dosering in 2 liter water 147 gram CACl2 en voor MG is de dosering 34 gram op 2 liter (en de MG gaat in oplossing met 50 gram NaCl). Nu zou ik idealiter -net als bij NaHCO3 - ook een meer geconcentreerde oplossing willen maken voor CA en MG.

Edit: ik wist dat je het vermeld had ergens in één van je topics:

ik prefereer te werken met verzadigde oplossingen, omdat je de doseer container zo klein mogelijk kan houden op die wijze.
de oplosbaarheid van deze stoffen zijn:
NaHCO3 96 g/L (bij 20 °C)
MgCl2 1570 g/L (bij 20 °C)
CaCl2 745 g/L (bij 20 °C

Laatst bewerkt:
Glenn, nu je aangeeft wat de maximale oplosbaarheid is van NaHCO3 is mijn vraag hoe zit dat met bijv. de CACl2 H2O en met MgCl2 6H2O?

Bij balling is voor CA de dosering in 2 liter water 147 gram CACl2 en voor MG is de dosering 34 gram op 2 liter (en de MG gaat in oplossing met 50 gram NaCl). Nu zou ik idealiter -net als bij NaHCO3 - ook een meer geconcentreerde oplossing willen maken voor CA en MG.

Edit: ik wist dat je het vermeld had ergens in één van je topics:
Het meeste staat al ergens in mijn dagboek en in het "synthetic aquarium project" topic als je goed leest.
Nu ga ik het samenvatten en aanvullen aan de hand van hier en in pb gestelde relevante vragen.

Het verschil met balling is dat de methode ervan uit gaat dat de 3 stoffen in een bepaalde verhouding met elkaar een verbinding aangaan. Daarom maak je 3 oplossingen in deze verhouding en doseer deze gelijkmatig.

In DSR individualiseer ik alles en stemt het verbruik af op de bak.
Er wordt vaak gesteld " elke bak is anders qua verbruik en bezetting en niet met elkaar te vergelijken" . Daar geef ik in DSR hiermee gehoor aan, je stemt je doseringen individueel af op jou bak.

Als je klaar bent met mixen, moet je eens kijken hoeveel minder onderhoud en ruimt het scheelt. (Op lange termijn).

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
NaHCO3 (natriumBicarbonaat). Oplosbaarheid NaHCO3 is 96 gram/liter.
Je pakt een maatbeker van 1 liter gooi er 96 gram NaHCO3 in en vul het tot de 1 Liter lijn. Daarna mengen tot het geheel opgelost is. Water moet >20 graden Celsius zijn!
Het gaat makkelijker als je het water eerst in de beker doet en dan pas de bicarbonaat erbij en ondertussen goed roert.
Zo doe ik het nu voor balling.

volgens mij doe je bij balling hetzelfde.
Per stof bepaal je het verbruik en stemt dit af met je doseersysteem. lijkt me dus net zo individueel als wat je hier onder beschrijft.
Qua kH, Ca en Mg doseren wijkt volgens mij balling niet af van jouw DSR methode.

Het meeste staat al ergens in mijn dagboek en in het "synthetic aquarium project" topic als je goed leest.
Nu ga ik het samenvatten en aanvullen aan de hand van hier en in pb gestelde relevante vragen.

Het verschil met balling is dat de methode ervan uit gaat dat de 3 stoffen in een bepaalde verhouding met elkaar een verbinding aangaan. Daarom maak je 3 oplossingen in deze verhouding en doseer deze gelijkmatig.

In DSR individualiseer ik alles en stemt het verbruik af op de bak.
Er wordt vaak gesteld " elke bak is anders qua verbruik en bezetting en niet met elkaar te vergelijken" . Daar geef ik in DSR hiermee gehoor aan, je stemt je doseringen individueel af op jou bak.

Als je klaar bent met mixen, moet je eens kijken hoeveel minder onderhoud en ruimt het scheelt. (Op lange termijn).

greetings, GlennF

Je kan heel eenvoudig 5 x zoveel CaCl[SUB]2 [/SUB]2H[SUB]2[/SUB]O mengen in dezelfde hoeveelheid osmose, geen probleem, dan doe je 5 x zo lang met de oplossing.
De hoeveelheid die je gewent bent te doseren deel je dan gewoon door 5.

Maar je kan natuurlijk ook voor het maximum kiezen. Dan moet je alleen die hoeveelheid delen door 147 en de uitkomst daarvan x 40.
Dat gegeven - 380,943 gram - is de totale hoeveelheid calcium in de oplossing.
Los je bijv 1400 gram op in 2 liter, dan heb je een oplossing van (1400/147)*40*1000 /2 = 190.476 mg/l of 190,5 mg/ml.
En dat is 8,5 x zoveel dan de oplossing met 147 gram CaCl[SUB]2[/SUB] 2H[SUB]2[/SUB]O, de normale dosering moet je dan ook door 8,5 delen.
is dat bijv 200 ml per dag, dan wordt het nu 200/8,5=23,5 ml per dag om hetzelfde verbruik te compenseren.

Of; inhoud aquarium / oplossing in mg/ml * verbruik. Is het aquarium 550 liter en het verbruik 8 mg/l per dag
Dan wordt de dosering (550/190,5) * 8 = 23 ml per dag.

Succes.

Het gaat makkelijker als je het water eerst in de beker doet en dan pas de bicarbonaat erbij en ondertussen goed roert.
Zo doe ik het nu voor balling.

Zo kan het ook, maar dan moet je van tevoren weten hoeveel water je nodig heb om 1 liter totaal te maken, anders krijg je 1 liter +de volume van het opgeloste stof! (de stoffen hebben ook een volume!)

Hoi Glennf,

Heb je mijn testresultaten eens bekeken?

gr Ray

volgens mij doe je bij balling hetzelfde.
Per stof bepaal je het verbruik en stemt dit af met je doseersysteem. lijkt me dus net zo individueel als wat je hier onder beschrijft.
Qua kH, Ca en Mg doseren wijkt volgens mij balling niet af van jouw DSR methode.

Dat neem ik graag van je aan, ik heb me nooit echt verdiept in hoe balling exact toegepast word. ik heb het altijd per stof gedaan. Wat balling dat betreft is jimmy de expert.

Back
Bovenaan