Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eerste bak Mehtevas

Mehtevas

ZeewaterForum lid
Bij deze ook een dagboek van de opstart en verdere verloop van mijn eerste zeeaquarium.

Een klein stukje over mezelf: Ik heb al meerdere jaren zoetwater bakken gehad en heb al heel lang de wens een zeebak te nemen. Nu is het eindelijk zover dat een kleine droom uit komt. Het is een bak van +/-85L en zal een opstapje worden voor als ik later een grotere bak neem.

Nadat ik gister de bak opgehaald heb, nu ook inkoop gedaan van de techniek etc.
En dan rijd je in de auto terug naar huis en denk je, voor een zeewaterbak is zout toch wel heel handig.....zout kopen dus de volgende keer.

Wat ik verder nog nodig heb:
- vaten voor het osmose-water
- tijdschakelaar
- ZOUT
- boekje van Tanne Hoff

- opvoerpomp, huidige is 1000L/u maar niet regelbaar, is het noodzakelijk er eentje te halen die ik wel kan regelen qua pompkracht?

Zodra de proefdraai goed gaat, is het zaterdag tijd om levend steen te halen(tevens een leuk uitstapje naar Brabant toe).

Hier de eerste foto's van de bak en techniek, en er zullen er nog vele volgen.
DSC_0237.jpgDSC_0238.jpg

Zo, water en steen zit er sinds gister in. Ik ben tevreden over de opzet van het steen, misschien dat er nog 1 stuk in het midden bovenop komt.
Nu komt het moeilijkste gedeelte en dat is wachten, sowieso zal dit zijn als ik terug ben van vakantie 3 week van augustus. Hierna gelukkig komt het leukste gedeelte: eerste bewoners uitzoeken.

Vragen, advies en opmerkingen, altijd welkom.

DSC_0239.jpgDSC_0240.jpgDSC_0241.jpg

Minor setback. Ik vond het al raar dat mijn 2 fan-koelers het niet zo goed deden, niet raar als men ze er ondersteboven inzet. Tijdens het fixen van dit een kijkje in de kap genomen en bleek dat er veel los zat en afgebroken pootjes met schroefjes, vorige eigenaar(s) hebben rare dingen ermee gedaan denk ik.

Nu heb ik het volgende als probleem, het witte blokje ( transformatortje?) is een beetje kapot. Ik drukte iets te hard en het was behoorlijk broos. Nu durf ik mijn lamp niet meer aan te zetten, bang dat dit gevolgen kan hebben. Is dit zo, of kan ik gewoon de stekker erin doen zonder dat er rare dingen gebeuren?

Vervolgens denk ik er gelijk over om deze kap geheel te renoveren of om een nieuwe kap te maken voor mijn bak. Mocht ik een nieuwe kap maken, dan wordt deze ook gelijk wat hoger zodat er een betere afschuimer in kan als dat nodig mocht zijn.

Iemand een idee of het renoveren te doen is en hoe het het beste kan met een nieuwe kap?

DSC_0243.jpgDSC_0244.jpg

Hmm...ziet er uit alsof het al jaren gebruikt is. Als het spul er zo uit ziet zou ik her niet meer durven te gebruiken. Het risico dat het fout gaat en er kortsluiting in de kap ontstaat is zeker aanwezig!

Als ik jou was zou ik de boel vervangen en nieuwe verlichting inbouwen in deze kap of idd kiezen voor een zelfbouwkap.

Het plan is om zelf de kap te gaan bouwen, met wat meer ruimte boven de bak. Dit zodat er een nieuwe afschuimer kan komen, de IQ skimmer die ik momenteel heb ben ik niet tevreden over. Moeilijk af te stellen, pas 1x gelukt en daarna krijg ik het niet meer voor mekaar.

Schetsen van hoe de lichtkap eruit moet gaan zien.
lichtkap_dicht.jpglichtkap_open.jpg

Het is de bedoeling dat hij net over de buitenrand van de bak komt en er omheen grijpt. Huidige compact T5 wordt herbruikt en er is plaats om LED bij te plaatsen in de toekomst. 2 koeling fans, oude herbruiken of nieuwe en groter.

Alles zal gemaakt worden van hout, daarna in kleur geverfd en een epoxy laag als afwerking.
Hopen dat ik dit alles afkrijg voor ik volgende week op vakantie ga.

Update:

Terug van vakantie en we kunnen weer verder gaan denken aan de vervolgstappen. Vanavond de waterwaardes meten en kijken hoe het verloop is.(wordt bijgehouden in excell)

Op onderstaande foto's is de huidige status te zien van de bak.
Nu mijn vragen voor nu:\
- Hoe het alg er nu uit ziet is naar mijn mening het einde nabij van de algfase(test zal dit uitwijzen). Hoeveel kan ik nu het beste zelf schoonmaken, alleen ramen en op de stenen laten zitten voor de CuC die gaat komen?
DSC_0716.jpg
- Het donkere stuk rood/paars, is dit het bekende rode flap? Denk zelf van niet, maar beter safe than sorry.
DSC_0717.jpg
- De groene bubbeltjes wier, is dit het bubbelwier dat ik voorzichtig moet verwijderen of kan ik deze laten zitten? ( betere foto zal volgen vanavond)

DSC_0718.jpg

Verder kan ik weer bezig het afmaken van mijn lichtkap, nog een paar kleine afwerkingen en dan verven/lakken.

De groene bubbels lijken mij inderdaad Valonia, dus voorzichtig verwijderen.
Het donkere stuk rood/paars lijkt mij meer gewone kalkalgen te zijn. Kalkalgen zijn er in diverse kleuren roze / paarse / bordeauxrood/bruin en voelen hard van structuur. Cyano (flap) is zacht.
En voor wat het vuil en de algen betreft: ik zou het houden op ramen schoonhouden en de bodem afzuigen en ontdoen van vuil.

Ik ga helemaal mee in hetgeen Marjan hierboven aangeeft! Ik heb in de opstart ook de ramen schoongehouden en vuil van de bodem afgeheveld.

Hierbij nog wat foto's van mijn vakantie in Egypte, helaas alles met de telefoon moeten maken omdat ik geen waterdichte tas voor mijn camera kon krijgen.

Meneer en mevrouw die rondom de trap zwommen en ook in mijn voet hebben gebeten omdat ze blijkbaar een nest met jongen hebben.(jonkies wel gezien maar niet kunnen vastleggen.
DSC_0559.jpg

Naar deze visjes heb ik uren kunnen kijken. Het zijn meer landwezens dan zee aangezien iedere keer dat er een golf water aan kwam ze hard weg sprongen/kropen. Iemand enig idee hoe dit soort heet?

DSC_0564.jpg

Knoeperd van een koraal, het lag 4-5 meter onder me en leek nog altijd bijna een meter in doorsnee.

DSC_0443.jpg

En natuurlijk de dolfijnen, inclusief 2-3 jonkies.

DSC_0598.jpg

Erg onder de indruk geweest van de zeewereld en na het lezen van vele vakantie reportages hier op het forum ga ik zeker in de toekomst met een goede camera naar Marsa Alam toe.

Overigens een andere afschuimer besteld, Turboflotor 500 en wat led verlichting voor wat extra licht.

De groene bubbels lijken mij inderdaad Valonia, dus voorzichtig verwijderen.
Het donkere stuk rood/paars lijkt mij meer gewone kalkalgen te zijn. Kalkalgen zijn er in diverse kleuren roze / paarse / bordeauxrood/bruin en voelen hard van structuur. Cyano (flap) is zacht.
En voor wat het vuil en de algen betreft: ik zou het houden op ramen schoonhouden en de bodem afzuigen en ontdoen van vuil.

Bedankt Marjan en ook bvansteyn, ramen zijn schoon en er is water ververst( 1 emmer). Dit zal vanaf nu ook mijn wekelijkse waterwissel gaan worden.

Het verloop van mijn waterwaardes:
[TABLE="width: 492"]
<tbody>[TR]
[TD]Zeeaquarium waterwaardes[/TD]
[TD]range[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]opstart 20-7-2013[/TD]
[TD][/TD]
[TD="align: right"]27-7-2013[/TD]
[TD="align: right"]3-8-2013[/TD]
[TD="align: right"]21-8-2013[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]temperatuur[/TD]
[TD]25-27[/TD]
[TD]28[/TD]
[TD]27,5[/TD]
[TD]26[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Zout[/TD]
[TD]1,022-1,024[/TD]
[TD]1,023[/TD]
[TD]1,023[/TD]
[TD]1,23[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ph[/TD]
[TD]8,1-8,3[/TD]
[TD]8-8,5[/TD]
[TD]8-8,5[/TD]
[TD]8,5[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]NO2[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]NO3[/TD]
[TD]0 en 5 mg/l[/TD]
[TD]25[/TD]
[TD]25-50[/TD]
[TD]10-25,0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]PO4[/TD]
[TD]0,03-0,1 mg/l[/TD]
[TD]0,03-0,1[/TD]
[TD]0,03[/TD]
[TD]0,03[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mg[/TD]
[TD]1300-1350 mg/l[/TD]
[TD]1380[/TD]
[TD]1275[/TD]
[TD]1260[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ca[/TD]
[TD]380 en 430 mg/l[/TD]
[TD]440[/TD]
[TD]450[/TD]
[TD]420[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]KH[/TD]
[TD]6,0-8,0[/TD]
[TD]12[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]6[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

korte update:

Zaterdag een poetsgarnaal en turbo slak gehaald die alvast beginnen met schoonmaken.

Ook ben ik bij John (oliebbommel) geweest om 2 stuks LED op te halen, deze zullen er 1 dezer dagen worden ingezet. Kan ik deze gewoon laten branden of is het handig om ze op een dimmer te zetten?

Hij heeft me 3 stukjes pompende Xenia en 1 stukje Kenia boom meegegeven om te proberen, helaas is al 1 stuk Xenia weg en denk ik dat de rest het ook niet gaat overleven :(

Vandaag de nieuwe afschuimer binnen gekregen, AM Turboflotor 500. Ben benieuwd hoe deze het gaat doen, het zal allicht een hele grote verbetering zijn met de IQ skimmer.
DSC_0719.jpg

Zaterdag naar Aquaasan geweest en heb me ogen uitgekeken, wat een hoop leuk klein spul zit daar verstopt.
Na ruim 1,5 uur gekeken te hebben, de volgende dieren meegenomen:

Amblygobius rainfordi

1.jpg

Ecsenius stigmatura

4.jpg
Cryptocentrus cinctus, deze zit verstopt en laat zich nog niet veel zien.

Verder nog 3 stukjes koraal waar ik de naam alweer van ben vergeten, zal het opzoeken voor me inhoudbestand.
5.jpg
2.jpg
3.jpg

Die schuimer heb ik ook ! Heel fijn dingetje alleen met schoonmaken van de beker ff opletten dat er geen water in de ring zit waar die beker in valt. Dan lekt ie namelijk. Ik ga hier altijd ff met een wc papiertje doorheen voor in de beker terug zet

Vandaag was het de bedoeling om mijn koralen op een vaste plaats te zetten met aqua epoxy. Voorzichtig zoveel mogelijk van het steentje weghalen waar ze opzaten, het begon lekker maar opeens begonnen de problemen.
Mijn Pavona brak diagonaal doormidden ;( , heb het grootste stuk met epoxy vastgezet en het kleine stuk los gezet.
Tijdens het opdoen van de epoxy op mijn steen, rolde het stukje epoxy naar beneden het holletje in van de Rainfordi. 5 minuten zitten goochelen om het eruit te krijgen want ik kon het niet laten zitten, ook al zat het diep en lastig bereikbaar.
Mijn rode branched monti aan de beurt, breekt er spontaan 1 van de 4 takken af ;(
Mijn groene branched monti maar maar steen en alles vastgekleid.

Ben hier zeer ontevreden over dat ik het gedaan heb, hopelijk herstellen de koralen en komt het goed. In het vervolg met steen en alles vastzetten, tenzij er een makkelijkere manier is om zoveel mogelijk steen weg te halen zonder de koralen de beschadigen.

Ook mijn waterwissel en metingen verricht, het rare is dat mijn Mg is gestegen van 1280 naar 1400 in een week tijd en dat met alleen een waterwissel. Wel zijn de koralen en vissen erin sinds de vorige meting, maar dan zou de waarde toch niet zo extreem moeten stijgen? Zelfs licht dalen als het dan toch veranderde. Rest van de waardes, op NO3 na, volgens de standaard.

Ik heb zeker 13 weken moeten w8ten van mijn vishandelaar om mijn vissen er in te doen , en heb dan krabben gekocht omdat die er rapper tegen kunnen . Zit er al bodembedekking in je bak ??

Nee, zit nog geen bodem in. Ik ga waarschijnlijk zaterdag naar AS voor zand en probs koralen, vissen zullen over 4-6 weken weer aangevuld worden.
Mijn waardes blijven stabiel en zie groei in de koralen die er inzitten, ook de vissen en de garnaal doen het zeer goed.

Wbt de 13 weken wachten, vind ik wat voorbarig. Het ligt aan de bak en de waterwaardes, zolang je de bacteriecultuur tijd geeft om zich aan te passen aan de nieuwe leden van je aqua en je de waterwaardes controleert en handelt als er iets fout gaat zie ik geen reden om zo lang te wachten.

Gister weer de wekelijkse schoonmaak gedaan en kwam op het idee om op de achterkant wat koraaltakken omhoog te laten gaan en deze met een grassoort te laten begroeien voor een mooi effect.

Vandaag weer bij AquaaSan geweest en ben weer tevreden naar huis gegaan. Ik kwam eigenlijk voor een Alpheus Bellulus( hij is gelijk naar de YWG gegaan en zitten samen achter in een holletje.) en misschien een Okinawa, maar de laatste had hij niet meer zitten en toen zag ik deze 2 gezellig bij elkaar zitten. Aparte kleur voor mij en vond ze erg mooi.

DSC_0753.jpg

Buttontje meegenomen.
DSC_0757.jpg

Deze mooie schijf, is de bedoeling om op de bodem te hebben met een steen onder hem voor het geval er onder hem gegraven wordt. Nu ligt hij wel ietsje scheef, hoop niet dat dit al te erg is.
DSC_0754.jpg

Nieuwe inrichting, net wat meer gaten en spleten en plateau voor de koralen die gaan volgen.
DSC_0756.jpg

Verder zijn de waterwaardes goed, alleen de KH zit nu op 6.4 en Ph 7.8. Deze ga ik in de gaten houden en anders maatregelen nemen zodat ze op peil blijven.

Ik wilde even aangeven dat ik de nieuwe opbouw zeker geslaagd vind. Mooie plekjes heb je zo gecreëerd en de openingen maken het zo net even wat spannender allemaal.
Prachtig koppeltje Amblyeleotris wheeleri heb je ook aangeschaft (geen idee of ik de naam helemaal goed heb geschreven :o).

Wat de fungia betreft: dat deze nu wat scheef ligt is niet erg. Een fungia is in staat om zichzelf te verplaatsen en zal dat ook doen als hij dit nodig vind. Wanneer de fungia zich nu bijvoorbeeld van de steen af laat glijden, dan is het niet verstandig om hem daar weer op terug te leggen, want er is een reden waarom hij er in eerste instantie van af wilde. Blijft de fungia daar nu gewoon op liggen en er goed uitzien, dan is het dus geen enkel probleem.

Weer een update hier en zal een gedeelte ook plaatsen in mijn onderwerp in het beginners forum. http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?127399-onzichtbare-moordenaar

Een aantal weken zijn, op de YWG na, alle vissen dood gegaan(verdwenen). Nu heb ik ruim een week een val in mijn aquarium om zo een eventuele moordenaar te vangen. Dit is tot op heden niet gelukt.

Wel heb ik een aantal foto's van dieren die ik heb gezien:

- Deze krab zit er al vanaf het begin in en zie ik overdag alleen wat algjes eten.
DSC_0761.jpg

Hier zit ook een krab, anders dan degene hierboven. Deze heb ik proberen eruit te krijgen dmv een sateprikker en er dan uittrekken, maar hij is of te groot voor dat gat of houdt zich er goed vast.
DSC_0763.jpg

- Nu zat ik net weer te gluren en zag ik een krabbetje die er als volgt uit ziet(geen foto kunnen maken): blauw van kleur met spikkels, gele ogen

Ook viel me het volgende op bij mijn druifjes, geen idee of dit al was of dat ik nu overal dingen zie die kapot gemaakt worden:

DSC_0769.jpg

De fungia vind ik zeer mooi, zijn stekeltjes die opstaan en weer neergaan. Soms is hij helemaal dun en dan is hij zowat een ballon die gaat klappen.

Sinds een paar dagen komt er een soort splitsing, is dit een teken dat hij gaat delen of is hij beschadigd?
DSC_0765.jpg

Het is moeilijk om te moeten wachten met het inbrengen van nieuwe diertjes, maar er komen er geen meer bij totdat er een dader is gepakt.

Back
Bovenaan