Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SYNTHETISCH AQUARIUM PROJECT

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is een vraag die aan mij gesteld is via pb om de "welbekende" redenen.

Real life Situatie:
een bak van 480L, ph8.1 (snachts 7.95/8), ca 420, mg 1450, kh 9.9, po4 0.04, no3 0. Temp 25-26 en zout 35.
Wissel 10% water per week en heb bio-pellets in een wervelbed.
de kh, is in 7 dagen tijd van 8.5 naar 9.9 gestegen en daar nu 7 dagen steady op.

Mogelijke aanpak:
De waarden lopen klein beetje scheef maar niet ernstig, dit kan altijd bij het gebruik van welke methode dan ook. Mg en Kh zitten aan de bovengrens maar geen ramp.
Daarentegen is Ca weer aan de ondergrens, je heb nu twee uiteinden van waarden en een potentieel probleem. Zet je de reactor hoger dan gaat de KH en Mg Skyhigh, zet je het lager dan komt de Ca te laag uit.
De kunst is om het te corrigeren. Daar is DSR nu juist voor ontwikkeld en in zijn element.
je kan nu je kalk reactor lager zetten om meer genormaliseerde waarden van KH en Mg te krijgen. Tegelijk ga je de Ca doseren d.m.v. Calcium chloride. De dosering bereken je met de DSR calculator.
Elke waarde kan exact berekend en eenzijdig worden verhoogd en de samenhang kan daardoor gestuurd worden. Daarna kan je het week verbruik gaan bepalen en daarop gaan sturen.
Let wel op dat na elke water wissel je waarden weer off zijn, vanwege andere waarden van je gebruikte zoutmix. Dus als je continu water wisseld maak je steeds ongedaan wat je aangestuurd heb. (stof tot nadenken)

Het scheef lopen van Kh , Ca, Mg kan veroorzaakt worden door de gebruikte zout of door de vulling van de reactor i.c.m. het verbruik van de soorten aanwezige koralen en kalkalgen.

Wat betreft NO3 heb je 2 opties:
1- nitraat toevoegen en letten op je fosfaat (die mag niet lager dan 0,02ppm)
sponzen vinden de aanwezige koolstofbron (pellets) wel fijn.
2- je gaat de pellets steeds met een periode van een week halveren en kijken of je fosfaat en nitraat stijgen (daarbij opletten dat je nitraat niet hoger gaat dan 2,5 en je fosfaat niet hoger dan 0,08.
de eerste aanpak is directer en heeft mijn voorkeur.
als de fosfaat dan ook te laag gaat kan je alsnog de biopellets halveren.

rood in de DSR calculator kolom "correctie dosering" betekend verlagen.

realife sample1.jpg

Laatst bewerkt:
Door vertragingen in de bouw is ook het DSR project wat ik op zou starten vertraagd.
Eindelijk is het dan zover en staat de bak vol te druppelen.
Als het zo door gaat is hij maandag vol en kunnen de zouten en sporen elementen er in.
Ik houd alles op een ander forum dag voor dag bij en zal proberen hier af en toe wat te posten.DSC03066.jpg

Lekker bezig glenn, ben benieuwd naar je nieuwe project.

Zondag begonnen met de zouten in de bak te doen, er waren wat problemen maar door intensief overleg met Glenn is het allemaal goed gekomen.
Zout 35 ppt
Ph 8.1
Mg 1380
Ca 445
Kh 9.3
K 410
Strontium, Boor, Jodide, Fosfaat en Nitraat gedoseerd.
Maandagmorgen gemeten,
Fosfaat 0.02
Nitraat 2+
Nitriet 0
Daarna naar Glenn geweest 4 kilo zand van zijn bodem met en litertje water.
(we hebben in onderling overleg besloten dat we zand uit zijn aquarium gebruiken om te enten, zo krijgen we straks als hij opstart de beste vergelijking)
Thuis gekomen eerst 40 kilo dood koraal zand gewassen.
4 kilo levend steen in gruis gehakt (zwaar werk) over de bodem verdeel.
Toen het zand uit Glenn zijn bak over de bodem verdeeld
Daar overheen 20 kg fijn zand en daar overheen 20 kg grover zand.

je maakt goeie vorderingen, nu nog de foto's An.
het aanmaak van DSR zoutwater op maat is aardig gelukt zo te zien.
ik ben nog niet zover als jij met het opzetten van een nieuwe Full DSR bak, maar heb wel bij wijze van proef een test hoeveelheid aangemaakt van 10 liter, deze is mooi op 36ppt volgens het DSR calculator recept.

Laatst bewerkt:
Wat te doen in DSR bij een te hoge zoutgehalte ? (NaCl ionen uit balans)

Door het gebruik van NaHCO3 om je kH te verhogen, krijg je op den lange duur een opbouw van NaCl in het aquarium. Je zoutgehalte loopt dan langzaam op.

Bij het oplossen van NaHCO3 in water valt het uiteen in de ionen Na+ en HCO3-.
idem voor CaCl2 , dat wodt dan Ca+ en 2x Cl- ionen
De steenkoralen doen de volgende omzetting:
2(Na+ HCO3-) + (Ca+2 2Cl-) = CaCO3 + H2O + CO2 + 2(Na+ Cl-)
CaCO3 is voor de opbouw van het koraal skelet, CO2 is een gas en word verbruik of uit gegast, H2O en 2x (Na+ Cl -) ionen blijven over en worden niet verbruikt. Deze twee Na+ Cl- ionen verhogen dus je Saliniteit op den lange duur. Voor het gemak noemen we ze verder NaCl (zout)

NaCl opbouw kan je vrij simpel meten en corrigeren d.m.v de DSR calculator.
Je meet regelmatig al je waarden salinity, mg, ca, kh, kalium, strontium etc......
Nu constateer je dat je totale saliniteit hoger wordt. (Omdat je dit regelmatig meet constateerde je dat gewoon). Dit kan door verdampen, maar ook door toevoegen van NaHCO3 op lange termijn.

Hoe ga je dit corrigeren ?
Op het moment dat je de gemeten waarden intikt in de DSR calculator krijg je te zien wat je moet toevoegen. Als de saliniteit een negatief toevoeging geeft heb je een teveel NaCl. Dit moet je verwijderen.
Voordat je verder gaat , maak je een screenschot of schijf de toevoegingen die je moet doen op. Dit moet later toegevoegd worden .

uploadfromtaptalk1370094421112.jpg

hieruit blijkt dat er ~900 gram teveel NaCl (o.a.) in het systeem zit, dit moet dus verwijderd worden.
Tevens moeten de ander zouten aangevuld worden
13,50 gram NaHCO3 / 49,5 gram CaCl2 / 263 gram MgCl / 17,1 KCl (Kalium)

dit kan in één keer afgewogen worden en (al dan niet opgelost) geleidelijk in de sump gedoseerd worden.

NaHCO3 altijd als laatste in de rij, als alle ander zouten al opgelost zijn.

Het te verwijderen gewicht aan NaCl vertegenwoordigd een bepaald aantal liters bij een bepaald gewenste saliniteit. Het bepalen van het aantal liters kan je met de calculator doen, door de kolom met start waarden op nul te zetten en proefondervindelijk het aantal liters steeds te veranderen tot je ~ hetzelfde NaCL gewicht heb. Hier staan ook de Mg,Ca, KH,kalium,strontium etc in
Dit hoeveelheid aan water moet je verwijderen en vervangen met osmose water + het laatst bepaalde toevoegingen voor het te vervangen water. (Zonder de NaCl deel).
Nu kan je de rest van de eerder bepaalde toevoegingen bijvoegen.

uploadfromtaptalk1370094489747.jpg

Uit de volgens illustraties blijkt dat je ~26 liter water moet vervangen voor osmose water opgelost met:
0 gram NaCl / 7gram NaHCO3 / 42gram CaCl2 / 293 MgCl / 19,3 KCl (kalium).

Indien het te vervangen water meer dan 10% van het totaal is, moeten de toevoegingen voor het verwijderen van het van de correctie water worden gedaan.

Laatst bewerkt:
Hallo,

MartinV werkt ook met dit principe, hij gooit het zelfs in het wasmachine om ze daarna terug om zijn pompen te doen, zijn dagboek laat goed zien dat er ''meerdere wegen naar Rome leiden''. Vind hem en Frank9092 goeie voorbeelden van lowtech en doe-het-zelf tegenover andere die alles geautomatiseerd hebben.
Maar nu ben ik wat off-topic. Ik volg dit topic in ieder geval en wil in ieder geval ook een systeem hebben met zo weinig mogelijk waterwissels, maar het DSR lijkt me nu nog wat ingewikkeld om toe te passen. Hopelijk veranderd dat hoe verder dit topic zich ontwikkeld.

Mvg,
Roy

Bedankt voor de complimenten Roy :cool:

Welke test setjes je in DSR?

Bij de het gebruik en ontwikkelen van DSR heb ik de volgende test setjes gebruikt:

Saliniteit: voorheen een SG weger van deepSix.
heden een Milwauke Refracto meter, geijkt op 35ppt met salifert Refractocheck
KH: Salifert
Ca: Salifert
Mg: Salifert
Kalium: Redsea ReefCare Potasium test
Strontium: Salifert
Boor: Salifert
Jodide: Salifert
= Fosfaat: Redsea Reefcare PO4 test
Nitraat: Salifert
= Ijzer: Sera Fe ( werkt prima, is door mij geijkt met een zelf aangemaakte ijkoplossing op zoet en zout)
Silicaat: Salifert, doe ik verder niks me dan testen dat het niet te hoog wordt. ik maak vooralsnog geen toevoegingen voor silicaat

De PO4 test en ijzer test zijn geaccentueerd, omdat ze bij mij in vergelijking met andere merken een veel betrouwbaarder beeld geven en ook gelijk lopen met wat de vissen en koralen vertellen.
Hier zal er veel discussie over zijn, maar ik kan niet anders melden dan wat zelf ik constateert.

Zorg dat je testjes altijd op en koele droge plek bewaard worden en je niet test of het open laten staan boven een dampende aquarium.
sommige poeder zijn hygroscopisch en worden daardoor onbetrouwbaar en die testen heb je niks meer aan.
let op de houdbaarheid van de testen, sommige blijven bruikbaar anderen zeker niet. Als deze verstreken is kan je het best de laagste waarde vergelijken met iemand anders of het gelijk vervangen.

m.v.g. Glenn.

Laatst bewerkt:
Gestelde vraag:
Het idee lijkt ingewikkeld en tijd rovend. Mijn ervaring met de acroporas zijn niet zo best. Zou deze werkwijze de leders de das omdoen?

"Lijkt ingewikkeld" is de juiste term, maar het is aan te leren. Ik wil als er interesse is informele DSR sessies organiseren. Ik heb al aanvragen voor lezingen gehad, maar moet nog een complete presentie gaan uitwerken. Dat kost tijd!

Ik deel de koralen bakken in 3 categorieën:

1- De high nutriënt baken. Fosfaat 0,01-0,12 (>0,12 is op lange termijn slecht voor alle koralen, dus ook leders ). nitraat 10-25
soft koralen gedijen hier prima, meeste lps koralen doen het hier vaak ook nog. Algemene indruk van de is diepbruin/lichtbruin/diepgroen. Met uitzondering van enkele montipora soorten overleven hier geen sps koralen. Dus acropora's kan je hier wel vergeten.
De fluo caulastrea is de sinaalgever voor fosfaat > 0,10

2- de safe nutriënt bakken. Fosfaat 0,04-0,08. Nitraat 1-5
Dit is een veilige range waar nagenoeg alle koralen in gedijen. zoals oortjes / Leders / los / sps . Hier gedijen acropora's en kan je spelen met de kleuren.
Hier is het een kwestie van smaak. hoe laag wil je het wilt tunen om bepaalde kleuren tot uiting te brengen.
De anthelia is de sinaal gever van te hoog fosfaat.
De lobophytum is de signaal gever voor fosfaat

Laatst bewerkt:
Bij voorgaande posting sluit dit goed aan.

Dit is een copie van mijn originele posting.

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=921907

van een aantal koralen heb ik het volgende gedrag geconstateerd.

(bijgewerkt 20/11/2012)
ik heb deze in 2 groepen ingedeeld
Groep1- deze is gevoelig voor een te laag of te hoog fosfaat gehalte
te laag is een gehalte die tussen 0,00 en 0,02 ligt.
te hoog is een gehalte die boven de 0,1 ligt
Groep2- Deze is gevoelig voor een te laag of te hoog Nitraat gehalte.
te laag is een gehalte die tussen 0,00 en 0,2 ligt.
Te hoog is een gehalte die boven de 5 ligt.

ik ga uit van een streefwaarde voor fosfaat van 0,04-0,08 en nitraat 1-5.
naar mijn idee hebben de koralen het hier makkelijk en zijn de kleuren ook redelijk goed te noemen.
ik ben nog niet zover dat ik zuurstok kleuren kan produceren, eerst alle koralen in leven houden is al een belangrijke stap voorruit. de pastel kleuren komen later wel.

Xenia best bij fosfaat 0,04-0,08
- doet het slecht als de fosfaat < 0,02 mg/l wordt. Bij 0,00 verpieterd het zelfs binnen paar weken. Het wordt steeds kleiner to dat er niks meer is. Nitraat van 0-25 heeft geen grote invloed.

Spaghetti leder best bij fosfaat 0,06-0,08
- doet het slecht bij fosfaat < 0,04mg/l. Bij 0,02 sterft het binnen een paar weken af. Verrot vanuit de stam. Nitraat van 0-25 heeft geen grote invloed.

Groene Sinularia best bij fosfaat 0,04-0,08
- Doet het slecht bij een fosfaat < 0,02. Bij 0,00 Sterft het binnen een paar weken af. Verrot vanuit de stam. Nitraat van 0-25 heeft geen grote invloed.

Fluo Groene sinularia best bij fosfaat 0,04-0,08- Doet het slecht bij een fosfaat < 0,02. Bij 0,00 gaan ie slap hangen en de poliepen niet meer open en sterft het zelfs binnen een week af. Verrot vanuit de stam. Nitraat invloed nog onbekend.

Neopspongodes (licht rose variant)
- Doet het matig bij een fosfaat <0,04. Bij <0,02 gaat hij niet meer open, wordt kleiner en de toppen worden steeds lichter (tot transparant/wit) . Het kwijnt langzaam weg, net zoals de Xenia. Nitraat van 0-25 heeft geen grote invloed.

Van bovenstaande soft koralen kan ik constateren dat ze het best doen op een fosfaat gehalte van 0,04 tot 0,08.
Sommige leders (b.v. spaghetti) groeien zelfs heel hard als het fosfaat gehalte tussen 0,1 en 0,16 is.

Euphyllia Glabresens (toortst koraal) best bij nitraat 1-2,5
Doet het heel slecht bij een nitraat < 0,2mg/l (mogelijk zelfs bij NO3 < 0,5). Het weefsel om de kroon trekt terug en kleur wordt transparant, tenslotte gaan de koppen niet meer open en verslijmen.
Heeft geen last gehad van een lage fosfaat 0,00 - <0,02

<bijgewerkt 20="" 11="" 2012=""></bijgewerkt><bijgewerkt 20="" 11="" 2012=""></bijgewerkt>(bijgewerkt 20/11/2012)
Je mag gerust stellen hoe sneller de soort groeit, hoe snelle het effect bij een tekort aan fosfaat te zien is. Bij de Xenia is binnen een paar dagen al te zien dat er een tekort is. Bij de neospongodes kan dat wel maanden duren voor je het merkt.

(laatst bijgewerkt 24/11/2012)
mijn ervaringen met deze verschillende soorten wordt nog aangevuld met: (als ik daar de tijd voor vind... op speciaal verzoek wil ik het wel gelijk bijwerken)
Antellia (grote soort) - best bij fosfaat 0,04-0,08
Antellia (kleine soort) - best bij fosfaat 0,04-0,08
Sterpoliep - best bij fosfaat 0,02-0,08
apenhaar - best bij fosfaat 0,02-0,08
Lobophytum (groene lobo leder) - best bij fosfaat 0,04-0,08
Broccoli leder (bruin) - best bij fosfaat 0,04-0,08
Kenyaboom - best bij fosfaat 0,02-0,08
Kroepoek - best bij fosfaat 0,04-0,08
Paarse Neospongodes - best bij fosfaat 0,06-0,08

Caliendrum - best bij fosfaat 0,04-0,08
Groene Montipora - best bij fosfaat 0,02-0,08
Rode montipora - best bij fosfaat 0,04-0,08
Groene montiplaat- best bij fosfaat 0,04-0,08
rode Montiplaat - best bij fosfaat 0,04-0,08
Montipora confusa - best bij fosfaat 0,04-0,08
groene Goniopora - best bij fosfaat 0,04-0,08, fosfaat 0,00<0,02 - wordt transparant. Als daarbij Ca 370 wodt is de klap teveel geworden en verlies het alle weefsel.
rode Goniopora - best bij fosfaat 0,04-0,08, fosfaat 0,00<0,02 - wordt lichter. Als daarbij Ca 370 wordt blijft hij dicht en gaat pas weer open als Ca stabiel 430 is. Als fosfaat 0,08 en nitraat 5-10 is, zie dat hij duidelijk hersteld in kleur en conditie.
Heliofungia - best bij fosfaat 0,04-0,08, fosfaat 0,00<0,02 - wordt lichter en verliest zijn typische neon groene kleur.
Favia (Ananas koraal) - best bij fosfaat 0,04-0,08, fosfaat 0,00<0,02 - wordt lichter en verliest weefsel vanaf de randen. (wordt te licht, tot transparant toe)

Dit lijstje is nog niet compleet, details worden steeds bijgewerkt als ik tijd en zin heb.

Laatst bewerkt:
Een vraag die vaak gesteld wordt is:

WAT KOST HET DRAAIEN MET DSR PER MAAND?

Het antwoord is:

100-150 euro per JAAR voor een 500 liter bak.

Voor de prijs van 2-3 tonnen zout heb je nagenoeg alle mineralen en tools die in het huidige DSR programma zitten. Dit moet genoeg Zijn om een gemiddeld SPS bak van 500 liter te later draaien voor een jaar. Bij een hogere bezetting kunnen mineralen als kh, calcium, magnesium en strontium een hoger verbruik hebben.

Wat zit nu in het programma onbegrepen:
KH, Ca, Mg, K, B, Sr, I, PO4, NO3, Fe, Carbon souce, Amino.

Daarom heet het "DUTCH ....."
DSR ... Dutch Synthetic Reefing....

groeten van Glenn's "antieke" GalaxyS

Kan het zijn dat hier een deel ontbreekt in je posting???Volg je topic met veel interesse alleszins:cool:...

Goeie observatie stuifbol. Het lijstje was een heel stuk langer dan dat,
dit ga ik aanpassen.
.
.
Hierbij bijgewerkt.

Laatst bewerkt:
Enkele koraaltjes onder de DSR methode draaien.

Volgende week hoop ik meer zuurstokjes in de aanbieding te hebben.
Met een dag op dag verslag van de ontwikkelingen van bepaalde koralen.
Ik zit momenteel in en stroom versnelling van ontwikkelingen die ik ontdekt heb.

De mechanisme achter deze ontwikkelingen zal ik proberen uit te lichten. Momenteel ben ik de data aan het analiseren.

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1370528047014.jpg
    uploadfromtaptalk1370528047014.jpg
    47,2 KB · Weergaven: 59
  • uploadfromtaptalk1370528073344.jpg
    uploadfromtaptalk1370528073344.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 60
  • uploadfromtaptalk1370528090871.jpg
    uploadfromtaptalk1370528090871.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 57
  • uploadfromtaptalk1370528107946.jpg
    uploadfromtaptalk1370528107946.jpg
    67,4 KB · Weergaven: 59
  • uploadfromtaptalk1370528124593.jpg
    uploadfromtaptalk1370528124593.jpg
    44,4 KB · Weergaven: 58
Hallo Glenn,

Ik ben benieuwd wat jij van de Triton methode vind. Volgens de Triton methode hoef je ook geen waterwissels uit te voeren en heb je een algenrefugium nodig voor een goede bacteriële balans en opname van eventuele nitraten/fosfaten. En de verbruiken van stoffen worden dan aangevuld.
Zoals zij aangeven is dit een makkelijker systeem als de DSR methode maar ik heb mijn twijfels op de toevoegingen. Ze zouden alles in 3 potjes hebben. Vraag mij ook af of je een verband tussen de verbruiken hebt ontdekt zoals Onno aangeeft:
http://zeewaterforum.info/forums/sh...iton-Methode&p=1002210&viewfull=1#post1002210

PS
Het DSR systeem zou eigenlijk ook filtratie over kool moeten aanbevelen (dacht het tenminste nog niet voorbij zien komen hier)

Mvg,
Roy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan