Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tec-7 or no Tec-7

ozon

Senior Forumlid
I.v.m. de grote plak kracht is mij geadviseerd om de trek en stabiliteit strips met Tec-7 in de bak te plakken.
Dit heb ik gedaan en alles zit na 14 dagen zeer goed.

Echter nu kom ik berichten tegen dat Tec-7 niet geschikt is voor het plakken van glas in natte omgeving. Tec-7 zou vocht opnemen en hierdoor enkele % uitzetten.
Hierdoor zou de kit van het glas los laten.

Op de technische specificaties kan ik hier weinig info over terug vinden.


Wat is wijsheid?
- Niks doen, Tec-7 kan zonder problemen gebruikt worden
- De glasstrips los maken en met een goede kit plakken die wel tegen een natte omgevingkan (Innnotech Adheseal)
- De glasstrips laten zitten en alle randen afkitten met water bestendige kit? (als siliconen kit of Innotech Adheseal)

Graag zie ik de Tec-7 gebruikers ervaringen (vanuit Belgie?) tegemoet.


Marco
 
Hoi, ik ben geen expert maar heb ook eens naar Tec7 info gezocht en daar kwam uit dat je alles met Tec7 kunt lijmen behalve aquaria in elkaar zetten. Dus alle glasspullen waar druk op komt te staan en lek kan raken zou ik niet doen. Dan is trekstrips weer net een twijfelgeval (wel druk, geen lek). Naar mijn mening: bij twijfel niet doen.

Ik weet niet hoe eenvoudig je ze er weer uit kunt halen, met goede aquariumkit zit je in ieder geval goed. Wacht echter nog een paar reacties af, dan krijg je misschien een beter beeld.
 
bij ons in de boten willen we iig geen tec producten ,Innotec wel ook voor glas ,ook heeft sikaflex goede producten echter zitten er vaak oplosmiddelen in de laatstgenoemde
 
Allen bedankt voor de info. Simpel gesteld, geen TEC-7 voor het lijmen van de bak.
Gelukkig is de bak zelf met Innotech gelijmd. (Vooruitziend blik)

Enkel heb ik de stabilisatie en trek strips vervangen en deze zijn met TEC-7 gelijmd.
 
Geen Tec-7 voor aquaria te lijmen.


Heb hier tussen de lagen schilderen van het onderstel geprobeerd om de stabiliteits strips los te maken, maar deze zitten muurvast. Ik kom met geen mogelijkheid tussen de aquarium ruiten en de strips. Zelfs een scheermesje is niet scherp genoeg om er door te komen en een staal draadje / gitaar snaar is reeds te dik.

Dan toch maar de kit naden van TEC-7 insluiten in siliconen kit? Op deze wijze kan er ook geen water meer bij komen.
 
Hallo,

Tec 7 is een MS polymeer wat wil zeggen dat deze geschikt is om alle materialen te lijmen ook glas, maar als de kit permanent ondergedompelt in water dan word deze na verloop van tijd week en ontstaat er een de-laminatie van de kit.
Als je hem goed kunt insluiten met siliconen liefst een azijnzure welke met name geschikt is voor quaria dan is het geen probleem.

Gr Herman
 
Zelf slechte ervaring met tec-7 al een paar keer geprobeerd maar laat na verloop (van soms heel korte) tijd los.
 
Zelf slechte ervaring met tec-7 al een paar keer geprobeerd maar laat na verloop (van soms heel korte) tijd los.
polymeren hechten ook niet optimaal op glas,sika heeft een primer hiervoor. Goede silicône kit etst het glas waardoor ook een chemische hechting ontstaat ,bij een polymeer is dat alleen een mechanische hechting
 
Snap het nu even niet meer:
Kom onderstaande op de site van TEC 7 tegen. Lijkt mij dat de kit wel tegen onder water toepassing kan.
Heb voor de duidelijkheid maar een e-mail naar TEC 7 gestuurd.
[h=1]TUINVIJVER LIJMEN - TEC7[/h]
Een lekkende tuinvijver of zwemvijver kan erg lastig te herstellen zijn. Tenzij u met TEC7 werkt. TEC7 repareert zelfs onder water en is volkomen veilig voor vissen en waterplanten.
Stap 1: voorbereiding
  • Poets de plaats van de reparatie grondig met het schuursponsje. Gebruik geen ontvetters die uw waterleven kunnen schaden.
  • Ontvet de reparatielap zorgvuldig met HP7. Spoel goed na met water.
vijver_lijmen_2.jpg

Stap 2: lijmen
  • Breng een ruime hoeveelheid TEC7 aan op de reparatielap.
  • Druk het lapje stevig tegen de ondergrond.
  • Druk kort en krachtig aan. Het is niet nodig te fixeren of een permanente druk uit te oefenen.
vijver_lijmen_3.jpg

Stap 3: afwerken
  • Verwijder eventuele overtollige TEC7.
 
Hallo,

Tec 7 is een MS polymeer wat wil zeggen dat deze geschikt is om alle materialen te lijmen ook glas, maar als de kit permanent ondergedompelt in water dan word deze na verloop van tijd week en ontstaat er een de-laminatie van de kit.
Als je hem goed kunt insluiten met siliconen liefst een azijnzure welke met name geschikt is voor quaria dan is het geen probleem.

Gr Herman

En azijnzure siliconenkit werkt alleen op schone droge glasoppervlakten...
Waarom dan nog met TEC-7 werken?
 
oei,oef, nou zullen er heeeeeeeeeeeeel veel schepen spontaan gaan zinken ,waar haal je deze kennis vandaan?
Hallo,

Tec 7 is een MS polymeer wat wil zeggen dat deze geschikt is om alle materialen te lijmen ook glas, maar als de kit permanent ondergedompelt in water dan word deze na verloop van tijd week en ontstaat er een de-laminatie van de kit.
Als je hem goed kunt insluiten met siliconen liefst een azijnzure welke met name geschikt is voor quaria dan is het geen probleem.

Gr Herman
 
oei,oef, nou zullen er heeeeeeeeeeeeel veel schepen spontaan gaan zinken ,waar haal je deze kennis vandaan?


@ Aquariumlappie,

Waar duidt je op, op het lijmen met TEC 7 of het insluiten van TEC7 om het water bestendig te maken?


@ Mifisto,
De trek- en stabiliteit strip is reeds met TEC7 gelijmd. Als ik het goed begrijp raad Hermanus het aan om de TEC-7 in te sluiten met (aquarium geschikte) silicone kit om TEC-7 tegen het water te isoleren.
Overigens hecht azijn silicone kit ook op andere materialen dan glas.
 
@ Aquariumlappie,

Waar duidt je op, op het lijmen met TEC 7 of het insluiten van TEC7 om het water bestendig te maken?


.
persoonlijk viel mijn keuze ,om glas op glas te lijmen , niet op tec 7 maar de ordinaire silicônekit ,den brave heeft deze ook oa in zwart


voor steen ,pvc,plexi of polycarbonaat ed zou ik of innotec of tec 7 gebruiken

dat oplossen of delamineren als het onderwater gebruikt is zie ik als een uit niets gekomen onzinnigheid ,immers worden comlete ,,overnaadse, schepen hiermee verlijmt cq waterdicht afekit ,zonder beschermlaag

meer zorgen zou ik mij maken ,indien het zwaar belicht , word over de inwerking van U.V. licht
 
@ Aquariumlappie,

Waar duidt je op, op het lijmen met TEC 7 of het insluiten van TEC7 om het water bestendig te maken?


.
persoonlijk viel mijn keuze ,om glas op glas te lijmen , niet op tec 7 maar de ordinaire silicônekit ,den brave heeft deze ook oa in zwart


voor steen ,pvc,plexi of polycarbonaat ed zou ik of innotec of tec 7 gebruiken

dat oplossen of delamineren als het onderwater gebruikt is zie ik als een uit niets gekomen onzinnigheid ,immers worden comlete ,,overnaadse, schepen hiermee verlijmt cq waterdicht afekit ,zonder beschermlaag

meer zorgen zou ik mij maken ,indien het zwaar belicht , word over de inwerking van U.V. licht ,afdekken met een andere kit lijkt mij onzinnig
 
meer zorgen zou ik mij maken ,indien het zwaar belicht , word over de inwerking van U.V. licht

Alle kit zit achter glas verwerkt. Enkel de buitenzijden van de naden (1 mm breedte) zal in direct contact met het licht komen.
Wel ga ik deze naden allen nog insluiten met (ik gok) Innotec Adheseal.
Dan kan enkel het licht nog via het float glas van de trek en stabiliteit strip bij de kit komen.
Zover ik weer weet wordt UV licht door normaal glas uitgefilterd.

De verlichting zal zo'n 600 Watt bedragen
1 x HQI 400 Watt 15K en 4 x T5 54 Watt
(HQI is schroef fitting, dus vermoedelijk zal op langer termijn het beschermglas uit het armatuur verwijderd worden.)
 
idd filtert glas de uv ,je glas van de hqi kan gewoon eraf ,de lamp zelf heeft al uv beschermend glas
Alle kit zit achter glas verwerkt. Enkel de buitenzijden van de naden (1 mm breedte) zal in direct contact met het licht komen.
Wel ga ik deze naden allen nog insluiten met (ik gok) Innotec Adheseal.
Dan kan enkel het licht nog via het float glas van de trek en stabiliteit strip bij de kit komen.
Zover ik weer weet wordt UV licht door normaal glas uitgefilterd.

De verlichting zal zo'n 600 Watt bedragen
1 x HQI 400 Watt 15K en 4 x T5 54 Watt
(HQI is schroef fitting, dus vermoedelijk zal op langer termijn het beschermglas uit het armatuur verwijderd worden.)
 
Hallo,

Informeer maar eens bij het dolfinarium in Harderwijk, daar is een MS polymeer toegepast welke vervolgens is ingesloten met een azijnzure siliconen om te voorkomen dat er een de laminatie plaats vind na verloop van tijd.
Ik denk ook dat er hier mensen Ms polymeren verwarren met een Polyurethan welke inderdaad veel word toegepast in de scheepsbouw ( ook niet geschikt voor de aquarium bouw )
p.s. geen enkele aqua bouwer gebruikt een MS.
Maar laat ik het simpel houden.
Stuur een mailtje naar de leverancier van Tec 7 en vraag hem om een garantie voor toepassing in de aqariumbouw, dan zul je er achter komen wie er gelijk heeft en is het antwoord duidelijk.
Succes

Gr Herman
 
Gisteren reactie ontvangen van Novatech.

Kort samen gevat komt het er op neer dat je de TEC-7 niet moet gebruiken als de kit continu onder water zit en er een constante druk op staat.
In mijn geval kan de kit dus gewoon blijven zitten.

Geachte Mr. Groen,

Effectief op de ramen te gaan verlijmen, het in mekaar lijmen van het
aquarium raden wij ten sterkste af.

Waarom: Tec7 neemt 1% vocht op, dit heeft als gevolg dat door de hoge
druk bij een gevulde aquarium de Tec7 gaat scheuren en er zo lekken
ontstaan.

Voor het verlijmen van uw versterkingsstrip zie ik echter geen probleem.
Zorg er wel voor dat u alles eerst goed ontvet alvorens te gaan
verlijmen, zowel raam als strip.
Ontvetten kan u perfect doen met onze Foam7.
Mocht u op zeker willen spelen, is het insluiten met een azijn gedragen kit een goede oplossing.


Hopend u hiermee van dienst te zijn, voor verdere vragen kan u steeds
bij ons terecht.

Mvg,

Kim
 
Bovenaan