Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Gisteravond alle T5 lampen een grondige poetsbeurt gegeven. Ze zaten helemaal onder de aanslag.
vandaag geeft het ineens veel meer en intenser licht met hogere contrasten op de koralen.

vandaag wat metingen verricht
NO3 = 25 !
PO4= 0,08
KH= 14,6
Ca = 480

Mijn drift om Nitraat te verhogen is blijkbaar toch iets doorgeslagen.
- 3x per dag voeren en 2x LPS voer per dag.
- Afschuimer verwijderd.
gelijk maar de afschuimer terug gezet en ga per direct minderen met voeren.
ben de regenton van 210l aan het vullen voor een waterwissel.
dat gaat overmorgen geschieden, dan is ie vol.
dit word mijn eerste waterwissel sinds begin januari 2012

koraal heeft geen schade behalve dat de kleuren aan het verdiepen waren bij sommige acro's en lps.

alleen één koraal vind het minder en dat is de Euphyllia Anchora, daarzie ik de weefsel rond het skelet iets terug wijken. Dit terwiijl de para-anchora de-para divisa en de fox de laatse tijd juist weefsel aanmaken.

2 acro's en de calendrium staan er slecht bij. ik denk dat ze de schok van een te lage Ca (370) in de 3 weken vakantie niet te boven komen. ik zie in ieder geval geen herstel, terwijl alle ander koralen er prima bij staan.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren 2 regenton met aangemaakte water ververst totaal ~350 liter op 1500l.
Morgen ga ik weer wat metingen doen om te kijken wat het effect is.
ben inmiddels wel veel minder Lps voer gaan voeren. (0,5 lepel per dag i.p.v. 2-3 volle lepels)
Ook staan de afschuimer, Actiefkool en NP korrels mee te draaien.
Nog geen fosfaat filter ingezet omdat de fosfaat nog goed zit nu 0,08mg/l
 
Gisteren de onderdelen voor het osmose apparaat binnen gehad.
Deze deed het na 2 jaar niet meer optimaal.
Er kwam een nitraat van 1mg/l en fosfaat van 0,02mg/l uit en de TDS meter gaf 1 aan.
Dat verklaart gedeeltelijk mijn verhoogde nitraat, want het verdampings water werd hiermee aangevuld.

Gelijk alles vervangen.
Koolfilter, sediment filter en membraan. Ook gelijk een bijpass kraan op mijn gardena timer gezet. Makkelijk bij het vullen van de waterton bij een waterwissel. De Gardena timer heeft een maximale tijd van 9 uur per etmaal, waardoor je niet continu osmose water kan aftappen.


m.v.g. Glenn
 
Laatst bewerkt:
Hey Glenn,

Hoe gedraagt de zeeappel zich. Beweegt deze veel door de bak of blijft die zitten waar die zit?
 
Hey Glenn,

Ik was vanmiddag nog aan het twijfelen bij Marco. Hij had er nog 1 zitten. Ik heb het niet gedaan.
 
Hey Glenn,

Ik was vanmiddag nog aan het twijfelen bij Marco. Hij had er nog 1 zitten. Ik heb het niet gedaan.

Ik heb er geen spijt van , ze zijn best mooi.
Ik kan het hebben met de buffer van 1500 liter. Toch hou ik hem goed in de gaten. Je kan er niet omheen, ik kijk en geniet er elke dag van.

m.v.g. Glenn
 
Tsjaa ik zit met een netto volume van nog geen 900 liter. Ik denk er nog even over na. Mooi zijn ze zeker en fascinerend. Ik heb er vanmiddag denk ik wel een kwartier naar staan kijken. Thnx voor de info.
 
afgelopen woensdag (na de waterwisssel van dinsdag) heb ik de volgende metingen gedaan:

PO4= 0,15
NO3=15-25 (wel iets lichter dan voorheen)
KH= 10.6
Mg= 1305
Ca= 440

PO4 is teveel doorgestegen dus gelijk de fosfaat filter teruggezet
NO3 is niet noemens waardig lager geworden na waterwissel. ik had na de waterwissel de NP korrels weer in de sump geplaatst
Mg na wissel te laag dus aangevuld met MgCl
gisteren morgen heb ik 6ml (5%) azijn in de refugium gedoseerd.

gisteren midaag weer wat gemeten en daar kwam het volgende uit:
NO3 = 5
PO4= 0,04
We zitten weer op de juiste koers.
Waarom de nitraat ineens zoveel lager is kan de combinatie waterwissel, NP pellets, Azijn zijn.
ik heb de fosfaat filter tijdelijk weer afgekoppeld want die werk iets te hard. Deze draai nu tijdelijk 15 min per dag mee.
Zo zie je dat een bak waar ik jaren de nitraat en fosfaat niet omhoog krijgt ineens binnen 1 week tijd van PO4 0,02>0,15 en NO3 2>25 kan schieten. en weer binnen 1/2 week terug naar min of meer normaal.
oorzaak ineens veel meer gaan voeren. gelukig heb ik nu de middelen om de boel zowel omhoog als omlaag te sturen. Nu alleen nog de perfecte balans zie te vinden.
Het berekend doseren is soms niet zo exact in praktijk. Blijkbaar heeft het syteem een soort buffer die ineens verzading raakt waardoor het doseren een overshoot veroorzaakt en is het te doseren mineraal niet meer word opgenomen, wat resulteerd in een overschot.
 
Laatst bewerkt:
van een aantal koralen heb ik het volgende gedrag geconstateerd.

(bijgewerkt 20/11/2012)
ik heb deze in 2 groepen ingedeeld
Groep1- deze is gevoelig voor een te laag of te hoog fosfaat gehalte
te laag is een gehalte die tussen 0,00 en 0,02 ligt.
te hoog is een gehalte die boven de 0,1 ligt
Groep2- Deze is gevoelig voor een te laag of te hoog Nitraat gehalte.
te laag is een gehalte die tussen 0,00 en 0,2 ligt.
Te hoog is een gehalte die boven de 5 ligt.

ik ga uit van een streefwaarde voor fosfaat van 0,04-0,08 en nitraat 1-5.
naar mijn idee hebben de koralen het hier makkelijk en zijn de kleuren ook redelijk goed te noemen.
ik ben nog niet zover dat ik zuurstok kleuren kan produceren, eerst alle koralen in leven houden is al een belangrijke stap voorruit. de pastel kleuren komen later wel.



Witte Xenia best bij fosfaat 0,04-0,08
- doet het slecht als de fosfaat < 0,02 mg/l wordt. Bij 0,00 verpieterd het zelfs binnen paar weken. Het wordt steeds kleiner to dat er niks meer is. Nitraat van 0-25 heeft geen grote invloed.

Spaghetti leder best bij fosfaat 0,06-0,08
- doet het slecht bij fosfaat < 0,04mg/l. Bij 0,02 sterft het binnen een paar weken af. Verrot vanuit de stam. Nitraat van 0-25 heeft geen grote invloed.

Groene Sinularia best bij fosfaat 0,04-0,08
- Doet het slecht bij een fosfaat < 0,02. Bij 0,00 Sterft het binnen een paar weken af. Verrot vanuit de stam. Nitraat van 0-25 heeft geen grote invloed.

Fluo Groene sinularia best bij fosfaat 0,04-0,08- Doet het slecht bij een fosfaat < 0,02. Bij 0,00 gaan ie slap hangen en de poliepen niet meer open en sterft het zelfs binnen een week af. Verrot vanuit de stam. Nitraat invloed nog onbekend.

Neopspongodes (licht rose variant)
- Doet het matig bij een te laag <0,04ppm fosfaat

Caulastrea furcata (fluo groen)
Doet het goed bij fosfaat 0,02ppm-0,08ppm en nitraat 0,5-2,5ppm.
Kan slecht tegen aanhoudend laag nitraat (<0,5ppm). Bij fosfaat boven de 0,24ppm verliest hij dan in rap tempo koppen binnen (1 kop per week)
De olijfgroene variant is minder gevoelig maar stoot op den duur zooxanthellen af bij aanhoudend hoog fosfaat (>=0,24ppm)
 
Laatst bewerkt:
intressante opservatie glenn, je zou ze bijna als "verklikkers" gebruiken in een sps bak.
Ben benieuwd naar de rest van je bevindingen.

Grtz Ralph
 
intressante opservatie glenn, je zou ze bijna als "verklikkers" gebruiken in een sps bak.
Ben benieuwd naar de rest van je bevindingen.

Grtz Ralph

-@%%&*-+";/#€&..........
Had ik net een heel pagina ingetikt over nog 5-6 soorten. Hangt de browser........
Alles kwijt.........
Vandaag geen zin meer in..,.........

Alle werk naar de @€%#&#*€*€%@@#€#&###-*@*#*€€-#*

m.v.g. Glenn
 
Nacht foto met nieuwe blauwe T5 lampen.

m.v.g. Glenn
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1350681536285.jpg
    uploadfromtaptalk1350681536285.jpg
    85,2 KB · Weergaven: 80
  • uploadfromtaptalk1350681556074.jpg
    uploadfromtaptalk1350681556074.jpg
    83 KB · Weergaven: 78
  • uploadfromtaptalk1350681574222.jpg
    uploadfromtaptalk1350681574222.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 73
  • uploadfromtaptalk1350681603149.jpg
    uploadfromtaptalk1350681603149.jpg
    87,2 KB · Weergaven: 76
  • uploadfromtaptalk1350681617891.jpg
    uploadfromtaptalk1350681617891.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 73
Bovenaan