Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gele dokter met opgezwollen oog

S

Sjaak H

Guest
Hallo allemaal,​

Na een half jaar orienteren en veel lezen hier op het forum ben ik een zeeaquarium begonnen. De bak draait nu ruim 5 weken en sinds een paar dagen zwemt er een gele dokter rond.​


De eerste paar dagen ging alles prima. Hij at goed van al het alg in de bak en er leek niets aan de hand. De laatste 2 dagen heb ik hem bijna niet meer gezien en net zag ik dat z'n linkeroog enorm dik en dof is geworden.​


Heeft iemand een idee wat dat kan zijn en of ik er iets aan kan doen?​


Bedankt alvast voor jullie reacties!​


groeten Sjaak​
 
ik hoop dat je nog meer vissen heb zwemmen dan een gele dokter.
het is namelijk niet goed om maar een vis te plaatsen in een aquarium.

om de rede dat deze vis denkt dat er gevaar is omdat hij geen andere vissen ziet zwemmen, normaal gesproken moet men altijd twee of meer vissen plaatsen.
je zal ook zien als er ook maar een vis denkt dat er gevaar is duikt hij achter de stenen en de andere vissen zullen dan heel snel volgen, maar omdat de gele dokter nu geen andere vissen ziet zwemmen denkt hij dus dat er gevaar is.

ik weet niet hoelang hij al alleen zit maar van dat oog kan een gevolg van stress zijn, omdat hij dus alleen zit dus sneel een paar visjes er bij kopen.
 
Het was de bedoeling om tegelijk met de dokter een salarias te plaatsen om de algen te lijf te gaan maar deze heb ik nog niet te pakken kunnen krijgen. Waarschijnlijk heeft de winkelier ze nu weer op voorraad en kan ik er dit weekend een halen.

Iemand nog suggesties? Of moet ik gewoon afwachten?

groeten Sjaak
 
Sjaak H zei:
De laatste 2 dagen heb ik hem bijna niet meer gezien en net zag ik dat z'n linkeroog enorm dik en dof is geworden. groeten Sjaak
Hallo Sjaak

Deze oogaandoening heeft natuurlijk niets met het alleen zijn van dit dit dier te maken.

Een dik en of troebel oog kan op een mechanische beschadiging duiden, maar het kan ook een bacteriële ooginfectie zijn.

Kijk eens of de vis geen stip heeft
 
hoi Peter,

helaas laat de dokter zich weinig zien. Ik heb dus geen idee of hij stip heeft.

Is er iets dat je wel of juist niet moet doen in geval van een bacteriele ooginfectie?
 
Heb de dokter gisteren weer wat meer gezien en hij lijkt geen last te hebben van stip.

Heb wat foto's kunnen maken. Ze zijn niet heel erg duidelijk maar misschien dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is?
 

Bijlagen

  • Zeeaquarium 069 (Medium).jpg
    Zeeaquarium 069 (Medium).jpg
    44,1 KB · Weergaven: 20
  • Zeeaquarium 073 (Medium).jpg
    Zeeaquarium 073 (Medium).jpg
    52,7 KB · Weergaven: 18
Peter zei:
Hallo Sjaak

Deze oogaandoening heeft natuurlijk niets met het alleen zijn van dit dit dier te maken.

Een dik en of troebel oog kan op een mechanische beschadiging duiden, maar het kan ook een bacteriële ooginfectie zijn.

Kijk eens of de vis geen stip heeft
Ik kan jou helaas niet verder helpen

Wat deze aandoening ook voor een oorsprong heeft, jij kunt er niets aan doen / behandelen, zolang hij niet een quarantainebak overgeplaatst kan worden. Alle mogelijke behandelingsmethoden zijn niet goed voor een ingericht rifaquarium.

Het enige wat jij in deze situatie kunt doen is, het aquariumwater op een opperbeste kwaliteit te houden en voor de rest maar duimen.

Misschien is het niet verkeerd als je wat Easy-Life aan het water toevoegt, helpt het niet, schaden doet het ook niet
 
Peter zei:
Ik kan jou helaas niet verder helpen

Wat deze aandoening ook voor een oorsprong heeft, jij kunt er niets aan doen / behandelen, zolang hij niet een quarantainebak overgeplaatst kan worden. Alle mogelijke behandelingsmethoden zijn niet goed voor een ingericht rifaquarium.

Het enige wat jij in deze situatie kunt doen is, het aquariumwater op een opperbeste kwaliteit te houden en voor de rest maar duimen.

Misschien is het niet verkeerd als je wat Easy-Life aan het water toevoegt, helpt het niet, schaden doet het ook niet
Dat had ik al gedacht maar niet geschoten is altijd mis ;)

Bedankt in ieder geval voor je reactie en ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

groeten Sjaak
 
Een tijdje terug zag ik zoiets bij een koraalduivel die bij het water verversen teveel zoet water voor zn kiezen zou hebben gehad. Ik heb er niet dusdanig veel verstand van dat ik durf te stellen dat dit de oorzaak is, maar ik wilde je deze info toch niet onthouden.

Succes!

Groeten,
Leon
 
Helaas heeft mijn gele dokter zijn ene oog inmiddels verloren. Het is een rotgezicht maar hij lijkt er niet veel last van te hebben. Hij zwemt normaal en eet gelukkig weer goed van het alg in mijn bak.

Iedereen bedankt voor de reacties.

groeten Sjaak
 
Bovenaan