Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

balling zouten

Je kan het gebruiken want calcium is calcium en magnesium is magnesium ..... maar ....
Als je normaal gesproken uitgaat van 90 tot 99% voor calcium en magnesium, blijven er met 77% calcium en 48% magnesium heel wat onbekende restproducten over. (als het percentage op de verpakking dezelfde betekenis heeft zoals gebruikelijk is in de chemie)
Je zal dat wel merken aan de hoeveelheid die je moet gebruiken, en aan het bezinksel (drap) wat overblijft.

Ik denk dat bezuinigen op een beter kwaliteits product - maar dat is mijn mening - in dit geval geen juiste bezuiniging is.


M.v.g Jimmy
 
Interessante vragen; laatst met iemand contact gehad die deze zouten gebruikt, en hier succesvol op draait. Qua kosten is het wel echt veel voordeliger (1€ per kg werd genoemd, dus een zak van 25kg voor €25!) maar de vraag is of de kwaliteit ook goed is. Ik gebruik nu de zouten van Reef Center, volgens mij zijn dat hele zuivere zouten, maar goed daar betaal je dan ook wel (dik!) voor...

Opinions?
 

Bijlagen

  • 11870884_10205535524922254_1950517222624247334_n.jpg
    11870884_10205535524922254_1950517222624247334_n.jpg
    32,5 KB · Weergaven: 95
zouten van reefcentre kosten niets..
24 euro meen ik voor 5 kilo kh / ca / mg..
ik ga daar iig niet voor knoeien
 
Je kunt ook eens bij onze Oosterburen kijken daar zijn zouten over het algemeen een stuk voordeliger (en dan bedoel ik ook zouten die speciaal voor zeeaquaria samen zijn gesteld).
Grof gezegd liggen de prijzen tussen de 12 en 15 euro per 5 kg (>99% zuiver).
 
Je kan het gebruiken want calcium is calcium en magnesium is magnesium ..... maar ....
Als je normaal gesproken uitgaat van 90 tot 99% voor calcium en magnesium, blijven er met 77% calcium en 48% magnesium heel wat onbekende restproducten over. (als het percentage op de verpakking dezelfde betekenis heeft zoals gebruikelijk is in de chemie)
Je zal dat wel merken aan de hoeveelheid die je moet gebruiken, en aan het bezinksel (drap) wat overblijft.

Ik denk dat bezuinigen op een beter kwaliteits product - maar dat is mijn mening - in dit geval geen juiste bezuiniging is.

LOL, juist Jimmy zal niet weten hoe dit werkt? Ik denk dat je een grapje maakt. Toch? :)

Natuurlijk zijn deze produkten hardstikke zuiver. Bv calciumchloride is natuurlijk calciumchloride-dihydraat (watervrije calciumchloride ga je niet in foodgrade vinden, dat is bij inname gevaarlijk)
Als je het even uitrekent, en dat kun je best, dan zie je dat het "ontbrekende deel" wordt gevormd door kristalwater.
Bovenstaande geldt dus voor alle calciumchloride-didydraat, en alle toevoegen van de ander merken hebben deze "vervuiling".

De afgebeelde foodgrade magnesiumchloride bevat dezelfde soort "vervuiling" :biggrin:
 
Laatst bewerkt:
Interessante vragen; laatst met iemand contact gehad die deze zouten gebruikt, en hier succesvol op draait. Qua kosten is het wel echt veel voordeliger (1€ per kg werd genoemd, dus een zak van 25kg voor €25!) maar de vraag is of de kwaliteit ook goed is. Ik gebruik nu de zouten van Reef Center, volgens mij zijn dat hele zuivere zouten, maar goed daar betaal je dan ook wel (dik!) voor...

Opinions?


hey, dat is een foto van mijn vloer en die zakken heb ik ook! ;)

NaHCO3
Beschaffenheit: weißes, kristallines Pulver
Gehalt 99,0-100,5 %
Sulfat <150 ppm
Calcium <100 ppm
Carbonat als Na2CO3 <1 %
Eisengehalt <20 ppm
Al <0,02 ppm
Trockenverlust <0,25 %


CaCl2 Concentration % > 77
pH (in 5% CaCl2 solution at 20°) 9 -11
Mg and Alkali salts % < 4.0
Insoluble in water % < 0.20
F mg/kg < 40
Heavy Metals (as Pb) mg/kg < 20
Fe mg/kg < 10
Pb mg/kg < 2
As mg/kg < 1
Hg mg/kg < 1
SPECIFICATIONS
• Food Chemicals Codex (FCC), 7th edition, 2011
• EC 2012/231
• DIN 19626
• JECFA 2004

voor dat je over de kwaliteit begint weet iemand hoe zuiver de zouten zijn van de gebruikelijke merken ?


 
hey, dat is een foto van mijn vloer en die zakken heb ik ook! ;)

NaHCO3
Beschaffenheit: weißes, kristallines Pulver
Gehalt 99,0-100,5 %
Sulfat <150 ppm
Calcium <100 ppm
Carbonat als Na2CO3 <1 %
Eisengehalt <20 ppm
Al <0,02 ppm
Trockenverlust <0,25 %


CaCl2 Concentration % > 77
pH (in 5% CaCl2 solution at 20°) 9 -11
Mg and Alkali salts % < 4.0
Insoluble in water % < 0.20
F mg/kg < 40
Heavy Metals (as Pb) mg/kg < 20
Fe mg/kg < 10
Pb mg/kg < 2
As mg/kg < 1
Hg mg/kg < 1
SPECIFICATIONS
• Food Chemicals Codex (FCC), 7th edition, 2011
• EC 2012/231
• DIN 19626
• JECFA 2004

voor dat je over de kwaliteit begint weet iemand hoe zuiver de zouten zijn van de gebruikelijke merken ?



Guess what, het ging over jou ;)
En daar ben ik ook benieuwd naar!
Overigens hebben we het dan nog steeds over kwaliteit hoor ;)
 
Je kan het gebruiken want calcium is calcium en magnesium is magnesium ..... maar ....
Als je normaal gesproken uitgaat van 90 tot 99% voor calcium en magnesium, blijven er met 77% calcium en 48% magnesium heel wat onbekende restproducten over. (als het percentage op de verpakking dezelfde betekenis heeft zoals gebruikelijk is in de chemie)
Je zal dat wel merken aan de hoeveelheid die je moet gebruiken, en aan het bezinksel (drap) wat overblijft.

Ik denk dat bezuinigen op een beter kwaliteits product - maar dat is mijn mening - in dit geval geen juiste bezuiniging is.


M.v.g Jimmy


Jimmy,

Logchies toch dat het maar 77% CaCl2 in CaCl2*2H2O zit, en dat geld natuurlijk ook voor MgCl2*6H20 dit is nog geen 12 % Magnesium en nog net geen 33% Chloor dus dat is dan 44% MgCl2, 56% H2O gevaar is hier in dat het wel je bak kan doen laten overstromen ;)

ik draai op deze stoffen en zie geen bezinksel nou is de 2H2O en de 6H2O ook lastig te zien;)
volgens mij word er altijd CaCl2*2H2O gebruikt bij balling dit zal wel beter oplossen of is makkelijker te maken dan CaCl2, bovendien beter voor de kiloknaller!

please correct me if i'm wrong
 
Laatst bewerkt:
Jimmy,

Logchies toch dat het maar 77% CaCl2 in CaCl2*2H2O zit, en dat geld natuurlijk ook voor MgCl2*6H20 dit is nog geen 12 % Magnesium en nog net geen 33% Chloor dus dat is dan 44% MgCl2, 56% H2O gevaar is hier in dat het wel je bak kan doen laten overstromen ;)

ik draai op deze stoffen en zie geen bezinksel nou is de 2H2O en de 6H2O ook lastig te zien;)
volgens mij word er altijd CaCl2*2H2O gebruikt bij balling dit zal wel beter oplossen of is makkelijker te maken dan CaCl2, bovendien beter voor de kiloknaller!

please correct me if i'm wrong

Was ik niet echt van plan :)

:) Ik had voorzichtigheidshalve ook al aangegeven 'als het percentage op de verpakking dezelfde betekenis heeft zoals gebruikelijk is in de chemie'

Het calcium, magnesium enz met de gradatie ZZ en PA wat ik zelf gebruikte, hadden wel de vermelding 2H2O en/of 6H2O met een percentage van 99,5%.
Haal ik daar het water vanaf, dan kom ik uit op resp. 75,5% voor het CaCl2 en 46,5% voor het MgCl2 (1,5% verschil)

Die 1,5% verschil kan worden vertaald in 15 gram - laten we zeggen - ongevraagde stoffen per kilo.
Maar als je geen bezinksel ziet, dan zal die "vervuiling" in genoemde grootverpakkingen ook wel meevallen :)

M.vg. Jimmy
 
Maar als je geen bezinksel ziet, dan zal die "vervuiling" in genoemde grootverpakkingen ook wel meevallen :)

M.vg. Jimmy

Heel wat 'vervuiling' is prima oplosbaar. Gaat het bijvoorbeeld om magnesiumchloride, is de vervuiling natuurlijk geheel onschadelijk. Echter, allerlei andere zouten zijn ook oplosbaar en minder gewenst, denk bijvoorbeeld aan chroom, koper en zink. Ik wil niet zeggen dat de onzuiverheden per se schadelijk zijn, maar ik denk dat het wel goed is te weten wat je toevoegt.

Bij fabrikanten van 'aquariumspullen' zou je er van uit mogen gaan dat de eventuele onzuiverheden onschadelijk zijn, maar bij andere producten moet je dat maar hopen. Heb je echter het bij de chemicaliën behorende datablad heb je houvast.

Verder moet iedereen natuurlijk kiezen waar hij zich prettig bij voelt.
 
Was ik niet echt van plan :)

:) Ik had voorzichtigheidshalve ook al aangegeven 'als het percentage op de verpakking dezelfde betekenis heeft zoals gebruikelijk is in de chemie'

Het calcium, magnesium enz met de gradatie ZZ en PA wat ik zelf gebruikte, hadden wel de vermelding 2H2O en/of 6H2O met een percentage van 99,5%.
Haal ik daar het water vanaf, dan kom ik uit op resp. 75,5% voor het CaCl2 en 46,5% voor het MgCl2 (1,5% verschil)

Die 1,5% verschil kan worden vertaald in 15 gram - laten we zeggen - ongevraagde stoffen per kilo.
Maar als je geen bezinksel ziet, dan zal die "vervuiling" in genoemde grootverpakkingen ook wel meevallen :)


M.vg. Jimmy

Dan zeg je eigenlijk dat deze zouten in groot verpakking nog zuiverder zijn dan die jij had? want daar staat op 77% en 47%.

als je de verontreinigingen ziet in de analyse vallen mij 2 dingen op ze zijn zeer klein, en wat ik zie staan kom ik grotendeels ook weer tegen in de sporen elementen van de balling.

Volgende stap is om zelf NaCl vrij zout te gaan maken zoals je zelf weet zit er niet in wat ze doen suggereren, ik heb hier op dit forum bij waterchemie linkje gekregen voor de verhouding van magnesium sulfaat en magnesium chloride volgens mij is dit al meer dan 95 % van je NaCl vrij zout, de extra sporen elementen kan ik ook wel apart toevoegen dan weet ik tenminste zeker dat ze er inzitten:D
 
Laatst bewerkt:
Bij fabrikanten van 'aquariumspullen' zou je er van uit mogen gaan dat de eventuele onzuiverheden onschadelijk zijn, maar bij andere producten moet je dat maar hopen. Heb je echter het bij de chemicaliën behorende datablad heb je houvast.

Bij de gerenommeerde merken ga ik er vanuit dat ze niets minder als de genoemde foodgrade kwaliteit in hun verpakking stoppen. Bij de recent opgestane cowboys die in hun garage potjes afvullen en die op markt gooien omdat de te behalen marges zo lekker hoog zijn, ben ik daar nog niet zo zeker van. Zeker als zo'n "fabrikant" vragen over herkomst en zuiverheid uit de weg gaat.
Om die reden heb ik toch een sterke voorkeur voor stoffen van niet-aquarium herkomst, met datablad, boven de ook nog eens veel duurdere "speciale" aquarium toevoegingen waar van je gewoon niets weer.
 
Enkele van 'die cowboys' zoals jij aangeeft anthony28 hebben ook alleen maar wat gegoogled op wat er zo ongeveer op een etiket moet komen te staan denk ik weleens en zij voldoen bij lange na niet aan de verplichtingen die er komen kijken bij het op de markt willen brengen en verkopen van producten. Zij gaan soms zowel bewust, maar soms ook uit onwetenheid voorbij aan regels, wettelijke verplichtingen, instanties als de NVWA, ECHA etc.
Ook een ondernemer/winkelier kan hierdoor strafbaar zijn, maar er worden door afnemers/kopers helaas te weinig meldingen gemaakt bij de daarvoor zijnde instanties over dit feit, waardoor veelal dergelijke producten toch verkrijgbaar blijven.
 
Enkele van 'die cowboys' zoals jij aangeeft anthony28 hebben ook alleen maar wat gegoogled op wat er zo ongeveer op een etiket moet komen te staan denk ik weleens en zij voldoen bij lange na niet aan de verplichtingen die er komen kijken bij het op de markt willen brengen en verkopen van producten. Zij gaan soms zowel bewust, maar soms ook uit onwetenheid voorbij aan regels, wettelijke verplichtingen, instanties als de NVWA, ECHA etc.
Ook een ondernemer/winkelier kan hierdoor strafbaar zijn, maar er worden door afnemers/kopers helaas te weinig meldingen gemaakt bij de daarvoor zijnde instanties over dit feit, waardoor veelal dergelijke producten toch verkrijgbaar blijven.


dacht je werkelijk dat er instantie was die naging of de zouten wel zuiver zijn en dit geen schade toebrengt aan je aquarium, en of de zouten die je in de winkel koopt getest worden door iemand anders dan producent?
sorry kan het mij niet voorstellen.


ik wil het wel anders stellen ik denk eerder dat op alles wat wij kopen in de aquariumwinkel bij de nederlandse wet een specificatie moet hebben want de onzuiverheden zijn en dat dat al niet eens gebeurt! heb laatst een lastig gesprek gehad met onze biologische slager toen ik op een lijst met E-nummers vroeg hij is ook gewoon verplicht om deze afgeven. ik dwaal af :)

misschien is dat wel de reden dat Fauna Marine haar namen heeft veranderd van natrium-carbonate naar carbonate-mix dit geld ook voor de magnesium en de calcium zijn ook onlangs mixen geworden.
is maar een vermoeden...
 
Ik doel dus inderdaad niet op hetgeen wat er in de eerste alinea staat.

Wel doel ik op o.a. wat een enkele ondernemer vergeet bij en vóór het op de markt brengen van producten die bepaalde grondstoffen en chemicaliën bevatten en hoe daarvan bijvoorbeeld ook de etikettering dient te zijn.

Zo moeten bijv sommige producten met bepaalde grondstoffen of chemicaliën aangemeld worden alvorens uitgebracht te mogen / kunnen worden en zo mag er bijv voor sommige stoffen geen afkorting in een productnaam of beschrijving zitten, wanneer de volledige naam van de stof (en soms ook de hoeveelheid) niet wordt vermeld als ingrediënt, en of in hoeveelheid daarvan, van het product op de etikettering of wanneer dit niet is aangemeld of niet na te gaan is.

Veelal kunnen de betreffende instanties die daar voor zijn alleen steekproefgewijs iets controleren, maar diezelfde instanties nemen wel degelijk een melding van een ondeugdelijke / foutieve etikettering (achterwege laten van vermelding van bijv bevattende grondstoffen / chemicaliën of hoeveelheden of samenstellingen etc) serieus. Veel mensen weten helaas niet waar, hoe en wanneer je precies een melding kunt maken.

Na 2017 zal alles een stuk transparanter en duidelijker worden gelukkig, daar de Europese wetgeving dan veel strenger gaat worden voor alle branches en uitgegeven producten mbt tot etikettering.
 
Lees ik nou dat deze zouten gewoon het zelfde zijn als balling zouten?

En gewoon te gebruiken zijn voor in het aquarium
 
Lees ik nou dat deze zouten gewoon het zelfde zijn als balling zouten?

En gewoon te gebruiken zijn voor in het aquarium

Ja, Balling is methode die voor de macro elementen gewoon gebruikt maakt van bestaande zouten. Niets daarvan is speciaal ontwikkeld/geproduceerd voor aquariumgebruik. Geen enkele leverancier van aquariumtoevoegingen heeft hiervoor een eigen fabriek staan. Die dure potjes worden gewoon ergens van een grote hoop (met de juiste specificatie's) gevuld. Ga op zoek naar de foodgrade varianten, voor zover beschikbaar want niet alle zouten worden daarvoor gebruikt, en dan zit je qua zware metalen vanzelf al goed. Je bent dan voor een fractie van de "aquariumprijs" klaar voor Ca, Mg en kH.
Als je je wat verder gaat verdiepen, dan zal je zien dat ook de "kleinere" elementen op tal van plaatsen veel voordeliger zijn te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi ik had deze zouten gevonden op Amazon

Calciumchlorid Dihydrat 25kg

41NADXvV5qL._SY400_.jpg

Produktspezifikation*
Größe / Siebdurchgang*
6.3 mm 100*
4 mm 90*
2 mm 30*
1 mm 10*
CHEMICAL PROPERTIES*
CaCl2 Concentration % > 77*
pH (in 5% CaCl2 solution at 20°) 9 -11*
Mg and Alkali salts % < 4.0*
Insoluble in water % < 0.20*
F mg/kg < 40*
Heavy Metals (as Pb) mg/kg < 20*
Fe mg/kg < 10*
Pb mg/kg < 2*
As mg/kg < 1*
Hg mg/kg < 1*
SPECIFICATIONS*
o Food Chemicals Codex (FCC), 7th edition, 2011*
o EC 2012/231*
o DIN 19626*
o JECFA 2004

---- update ----

Kh

31lztmwANrL._SY400_-1.jpg

Info zu diesem Artikel

Natron*
auch: Natriumhydrogenkarbonat (doppeltkohlensaures) Natriumbicarbonat Natriumbikarbonat Bikarbonat Backsoda E500*
**
Was ist Natron?*
purux Natron ist lebensmittelgerecht nach DIN / ISO hergestellt und verpackt, sowie als Lebensmittelzusatzstoff E500 zugelassen. Natron ist seit mehr als hundert Jahren im Handel und ist als 10gr. Päckchen unter dem Handelsnamen Kaiser Natron bekannt.*
Es gibt keinen anderen Stoff in unserem Sortiment der so universell wie Natron einsetzbar ist.*
Natron im Haushalt*
als Back-Triebmittel für original Muffins, Backpulverzum Enthärten von Wasser (beispielsweise um Tee oder Kaffee zu kochen)als Putzmittel zum Entfernen verkrusteter Speisereste(Die Kruste auf dem Topfboden mit Natron überpudern, das Ganze über Nacht stehen lassen und am folgenden Morgen mit einer Tasse Wasser aufkochen, so lösen sich selbst sehr hartnäckige Verkrustungen, geeignet für Edelstahl- und Emailletöpfe, Thermoskannen, Teekannen, Blumenvasen) Natron ist aber kein Entkalker, verwenden Sie hierfür purux Swiss turbo auf Basis Amidosufonsäure*
Eine Prise Natron im Kochwasser lässt Erbsen, Linsen und Bohnen schneller weich werden und nimmt verschiedenen Kohlsorten die blähende Wirkung.*
Als Beigabe zum fertigen Käsefondue macht es dieses leichter bekömmlich und luftig.*
Neutralisierung von Gerüchen wie Abflussrohre, muffige Schuhe, Kühlschrank, Katzentoilette, Kleintierkäfige*
Überschüssige Säure in Lebensmitteln wird durch Natron neutralisiert oder abgeschwächt. Dies ist etwa bei der Zubereitung von Konfitüren aus sehr sauren Früchten (Sanddorn oder Rhabarber) von Bedeutung, da diese so einen milderen Geschmack erhalten und daher auch weniger Zucker verwendet werden muss. Auch zu einer Speise versehentlich übermäßig zugesetzter Essig oder Zitronensaft kann durch Natron neutralisiert werden.*
Bei der Zugabe von Natriumhydrogencarbonat werden aus hartem Wasser Calcium- und Magnesiumionen als Carbonate ausgefällt. Das weichere Wasser

---- update ----

Magnesium

41bBzBCN3jL._SY400_.jpg

Info zu diesem Artikel

Magnesium aus dem Zechsteiner See -*Günstiges Magnesiumchlorid Hexahydrat für verschiedene Anwendungen.*
Das Analysezertifikat finden sie unter www.zechsteiner-magnesium.*
Das Produkt wird in der Lieferform des natürlichen Vorkommens geliefert:**Hexahydrat,**(MgCl2*· 6 H2O, Mr*= 203.3 g/mol),*in Form farbloser, geruchloser und hygroskopischer Schuppen.*
Sehr gut*löslich in Wasser.*Es soll dicht verschlossen gelagert werden. Die Substanz hat einenbitteren Geschmack. Magnesiumchlorid ist ein zentraler*Bestandteil des Meerwassers.*

* Info zu diesem Artikel

Merkmale

aus dem Zechsteiner Seenaturreine Qualität, technisch bearbeitethohe Reinheit, übertrifft LebensmittelqualitätSackware, deshalb extrem günstigAnalysezertifikat unter www.zechsteiner-magnesium.de

Produktinformationen

MarkeSalz Schwarzmann

Zusätzliche Produktinformationen

ASIN:*B0057BRZZ0Durchschnittliche Kundenbewertung :*5 von 5 Sternen*3RezensionenAmazon Bestseller-Rang :*27885Produktgewicht inkl. Verpackung:*25 KgIm Angebot von Amazon.de seit:*22. Juni 2011
*
 
Bovenaan