Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

schoonmaken van zoetwaterbak voor zeewater

Paul en Wendy

button verslaafde :-P
hebben jullie een tip waar ik het beste mn nieuwe bak mee kan schoonmaken, voordat ik hem zeewaterklaar gaat maken?

kus wendy
 
met water uit de kraan kan je hem schoon maken en je kan dan ook gelijk kijken of i niet lek is wel alles goed afdrogen
 
Zitten er veel opgedroogde algen op?

Ik zou zo veel mogelijk gewoon water gebruiken zoals jaco al zei.
vermijd krassen met schuurmiddelen (sponsjes enzo)

succes !
 
hij is vandaag ook pas leeggehaal en qua algen er zit wat op maar t valt mee.

ik heb ook weleens wat gehoord over azijn, is dat wat?
 
Ik zou 'm goed schoonmaken met water, lastige kalkrandjes met azijn. Sponsje kan ook handig zijn, maar dan alleen voor de ruiten waar je niet doorheen kijkt ivm krassen.

Denk wel aan een OVERLOOP in je nieuwe bak he, dat zit meestal niet standaard in een zoetwaterbak.
 
haha ja hoor dat zal ik niet vergeten:)

ok bedankt voor de tips
nog een klein vraagje er zit een rubberachtige achterwand in.
wat zouden jullie hiermee doen?
 
wendyvanduyn zei:
haha ja hoor dat zal ik niet vergeten:)

ok bedankt voor de tips
nog een klein vraagje er zit een rubberachtige achterwand in.
wat zouden jullie hiermee doen?
Daar waren we het toch al over eens? Gewoon lekker d'r uit trekken. Je weet zeker dat de vorige eigenaar koper heeft gebruikt tegen stip, dus als je die wand laat zitten weet je wat jij straks krijgt in je bak.
 
Lastig te verwijderen algen of kalkrandjes kun je wegkrijgen door deze te "schuren" met witte filterwatten, gedreenkt in azijn.

Tot op heden heb ik niet gezien dat dit krassen achterlaat.
Wel opletten dat je de watten regelmatig wisseld, omdat er anders de kans bestaat dat er een stukjes losgeraakt kalk in de watten gaat zitten, met krassen tot gevolg.
 
kijk dit zijn toch wel geweldige tips

bedankt:goed:

als iemand nog een ander heb altijd welkom
ik ga zo langzamerhand beginnen met schoonmaken.
 
ik ben al 1,5 uur bezig maar het wil niet lukken om de alg en kalkresten weg te krijgen:(

ik heb alles wat jullie mij als tip gegeven hebben geprobeert, weet iemand nog iets anders?

kus wendy
 
"Krab" de kalk + alg vande ruiten met een breed afsteekmes. Hierbij geld hoe breder het mes is, hoe kleiner de kans op krassen.

Het volgende werkt ook goed, maar weet goed wat je doet.

Hardnekkige kalk en algen kun je verwijderen met zoutzuur. Dit kan geen kwaad op glas en ook heb ik geen nadige effecte gevonden op de siliconenkit.

Doe zoutzuur op een sponsje of keukenrol en wrijf hiermee over de kalkaanslag.
Zodra je een stuk ruit kalk vrij hebt, dat deel schoonspoelen met water en dan pas het volgende stukje kalk bestrijden. (Weet je zeker dat je zelf niet in contact komt met het zoutzuur als je toevallig tegen dat stukje aankomt.)
Voor zil je op 100% safe spelen, strooi dan wat koraalzand over de boden, zodat het zoutzuur geneutrailiseerd wordt als het na het spoelen van de ruit op de bodem van de bak terecht komt.

icon4.gif
Werk zeker met (latex) handschoenen en pas op voor spatten
icon4.gif


icon4.gif
Zorg dat je een emmer met water of een tuinslang gereed hebt voor het geval er onverhoopt iets mis gaat
icon4.gif



Zoutzuur is het voordeligste te verkrijgen bij een bouwmarkt.
 
Ik heb ook zoutzuur gebruikt om alles eraf te krijgen toen ik mijn zoetwaterbak ombouwde. Het is wel echt oppassen geblazen!!! Je zal toch ook met iets moeten schuren. De plaatsen waar je niet percé door moet kunnen kijken heb ik zels Sif gebruikt. Veel krassen doet dat niet, maar toch.
Ik had ook een zéér goede hulp aan die mesjes die men in de brico of gamma verkoopt. Dat zijn stevige (lookalike scheermesjes) in een metalen houdertje. Je kan er bijna alles met verwijderen. Ik denkd zat ze bij het behang te vinden zijn.
Veel moed,
Johan
 
ik heb de oplossing!~!!!!!

cullit bang!!!!!
 
WAT?! Schoonmaakmiddel in de bak? Dat wordt weken lang spoelen, spoelen, spoelen :rolleyes:
 
tja nou ja het was toch eigenlijk best erg de klak en alg.

het is nu gelukkig weg!!!!
goed spoelen dan maar
 
Kalkresten kun je goed verwijderen met eikenbladzuur.

Ook hier rubberen handschoenen gebruiken.

Eikenbladzuur is te koop in de meeste aquariumwinkels.
Is wel wat duurder dan zoutzuur maar een stuk veiliger!!
succes.
 
ok dat zal ik doen:goed:
 
Over die zuren maak ik me niet zo heel erg druk, maar over de oppervlakte-actieve stoffen en fosfaten des te meer...
 
Bovenaan