Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Tuitjes reef

Klaasebaas

ZeewaterForum gebruiker
Weet niet zeker of het hier als dagboek hoort of in de sectie Nano. Hoor ik vast wel van de moderator :p

Ondanks het feit dat de meerderheid van de berichten het tegenspreekt… toch moet het lukken om een klein rif te maken in een 60 liter bakje. Gaat meer om het vinden van een biologisch evenwicht dan om het houden van vissen. Eventueel is een enkele garnaal of lager dier in een later stadium welkom. Als ervaren aquarist en paludarist houd ik wel van een uitdaging en realiseer ik mij terdege dat het ook moeizaam kan gaan. Tijd en kalmte gaat mij hier zeker ook redden. Geen haast maken met inrichten, helpt ook bij mijn andere bakken.

Hoe denk ik het te gaan aanpakken:

  • Aquarium 60x30x40 cm ( lxbxh 70 liter effectief)
    • Verlichting in kap T5 40 W (wordt meer waarschijnlijk LED J)
    • Overloop extern naar eiwitafschuimer
    • Stromingspomp (type onleesbaar, rendement nog te meten, zal wel vervangen worden J )
    • Afzuiging naar wervelbedfilter
  • Sump 32x40x40 cm (lxbxh, 48 liter, 24 l effectief in verband met overloopreserve)
    • Eiwitafschuimer (aangesloten op overloop en aflopend in sump)
    • Opvoerpomp regelbaar 2 – 10 x aquariuminhoud
    • Verwarmingselement
    • Wervelbedfilter met NPx, regelbaar tot 10x aquariuminhoud
  • GEPLAND Diepzandbedfilter met wier (onder sump, aangesloten middels overloop). 32x40x40 cm (48 liter, 40 l effectief in verband met overloopreserve)
    • Opvoerpomp 2 – 10 x aquariuminhoud

Het is mijn bedoeling om het aquarium te vullen met natuurlijk zeewater. Ik woon vlak bij diepwater. Voor de inrichting zal ik levend steen gaan gebruiken. Gezien de kleine hoeveelheid die ik kwijt kan waarschijnlijk in één keer ingebracht. Ik zal dan wel tijdelijk een groter vat bijschakelen (60 l).

De techniek zoals sump, eiwitafschuimer en wervelbedfilter wordt door mij zelf gemaakt. Dat heb ik eerder ook gedaan voor mijn chiclidenbakken (1.500 l, 1.000 l sump met bioloog etc. Werkt bij chiclidenbakken zeker net zo goed als bij zoutwaterbakken.
In een volgende post laat ik wel wat plaatjes zien inclusief de techniek.

Zijn er andere mensen die dit uitproberen?
 
Toch maar even hier en daar gekeken en veel verder gelezen (nog lang niet klaar... genoeg info te vinden op het forum :biggrin:). Opstart maar even uitgesteld, eerst de techniek aanpassen..

+ Lichtkap wordt voorzien van JBL Reef leds en regeling (besteld bij 1 van de sponsors).
+ Stromingspompje aangeschaft (kom nu tot >20x bakinhoud, regelbaar) Benieuwd of dat geen wildwater baan gaat worden)
+ Steen wordt Real life rock en een enkel stuk levend steen
 
Meten is weten en proberen is leren. Daarom gisteren eerst maar even een “proef”-opstelling gemaakt met de nano bak en alle apparatuur.
Gezien het feit dat de bak op een IKEA meubel in mijn atelier staat heb ik wat beperkingen. De apparatuur moet in een sump komen, passend in 1 van de vakken van de kast. Beperkingen zijn de afmeting van de sump. (Hxbxd: 400x320x400 mm). Gezien het feit dat ik echt denk alle ruimte nodig te hebben maak ik maar even een bakje op maat. Misschien direct wel 2 omdat ik ook een DSB wil maken in een latere fase. Totdat ik de bakken klaar heb draai ik even proef met een hardplastic opbergbak, welke precies de juiste afmetingen heeft.

Schema bak en apparatuur:
Tuitjes Reef 2015.jpg

De bak is gevuld met kraanwater en draait nu een dag zonder lekken. Dat valt dan weer mee ;).
Tijdens het proefdraaien constateer ik het volgende (als vraag post ik ze op het algemene forum:

  1. De eiwitafschuimer geeft veel maar grote bellen.
  2. De installatie maakt behoorlijk veel lawaai (48 dB). Dit komt voornamelijk door de luchtpomp aangedreven eiwitafschuimer. Als ik deze uitzet dan vermindert het lawaai naar 34 dB. Waarschijnlijk ga ik de luchtpomp vervangen door een naaldradpomp. Geeft waarschijnlijk ook een betere opbrengst van de afschuimer.
  3. Er komen vele fijne luchtbelletjes uit de afschuimer mee de sump in. Deze belletjes komen via de sumppomp ook in de bak terecht. De afschuimer loost het water vlak naast de sumppomp
  4. De sumppomp bromt regelmatig, gevolgd door veel lucht in de bak.
  5. De bak ziet wit van de luchtbelletjes.
  6. Het verwarmingselement 175W (geplaatst in de sump) doet er heel lang over om de netto 70 ltr water op 26 gr te brengen.
  7. De overloop met kamfilter doet het goed en slurpt niet maar moet nog iets aangepast worden om het waterniveau iets lager te kunnen instellen.
  8. Het vortex filter heeft zonder vulling gedraaid en wervelt echt goed (even een paar kleikorreltjes mee laten draaien). Van heel rustig (2x bakinhoud per uur tot wervelend 10x bakinhoud per uur).

Er is dus nog ruimte voor verbetering, vooral omdat het atelier naast mijn slaapkamer is..... Het gebrom van het luchtfilter is erg irritant.
 

Bijlagen

  • Tuitjes Reef 2015.jpg
    Tuitjes Reef 2015.jpg
    27,7 KB · Weergaven: 71
Okay, meer dan 9 maanden proefdraaien is wel erg lang..... Helaas door gezondheidsproblemen en zware lekkage bij 1 van mijn paludariums in de huiskamer even de prioriteiten ergens anders gelegd. De reparatie van het paludarium is uitgelopen op complete nieuwbouw :cool:. Voor de geïnteresseerden, zie bouwverslag.

Nu weer wat tijd over en nagedacht over dit bakje. Ook al weet ik nu zeker dat er ter zijner tijd een grotere gaat komen... We gaan nog even verder proefdraaien.

Tijd voor de volgende acties:
  1. Andere pompje (naaldrad) in de eiwitafschuimer
  2. Nog een led-strip erbij (de T8 gaat eruit)
  3. Stromingspomp vervangen door een werkende :eek:pomp

Scape moet even opnieuw gebouwd worden. Daarna volgen footootjes
 
Zo eerst de verlichting maar even aangepast. Nu echt mooi licht als ik de lampen direct op de voeding aansluit. Maar dat kan mooier met een led-controller

On gek van te worden... Wat doe ik nu weer fout.... :mad: Heb nu een soort van disco verlichting in de bak. Lichtkap opnieuw ingericht, 3x gecontroleerd. Bedrading klopt. Aansluiting op led controller klopt...

Installatie verlichting Tuitjes reef
§ Voeding
§ Led Controller VT420 (VT5)
§ 2 x 3 JMB IP68 REEF 12.000 TOT 14.000K WIT/BLAUW -NATURE- INCL CONNECTORSNOER (JMB AQUA LIGHT) 300MM 9WATT


<tbody>
</tbody>
Instellingen in PLED
1. Synchroniseer time (gelukt)
2. Upload programma in controller (gelukt)
3. Proefgedraaid in simulatie modus (controller geeft aan dat alles loopt)

Resultaat bij proefdraaien:
1. Bij simulatie laat de controller [Fastplay] zien
2. Bij stand 0 blijven de lampen (deels) branden
3. Geen idee wat er met de lampen gebeurd maar niet wat geprogrammeerd is


Alles maar weer uit elkaar en opnieuw installeren. Ook even de FPS om advies gevraagd
 
Contact gehad met de LFS, blijkt dat de geadviseerde controller niet met de JMB lampen kan werken, stond ook niet goed in de beschrijving vermeld. Dus lekker een aantal uren voor niets zitten frustreren..... Gelukkig heeft de LFS alles heel netjes opgelost en de controller omgewisseld voor de juiste en gratis nieuwe snoeren bijgeleverd! Top service!;)

Ben benieuwd... van het weekend maar even proberen.
 
heb even de bouw van je paludarium bekeken; mijn complimenten! Heb jaren geleden ook diverse terraria en paludaria gehad en het blijft toch ook een vreselijk leuke hobby!

Succes met de eerste stappen in een eveneens leuke hobby! topjes
 
Een aantal maanden geleden voor een vriend een groot aantal kunstmatige rotsen gemaakt. Ik heb hiervoor de methode van 3 delen grove oestergrit, 2 delen witte portlandcement en 2 delen wasmachine zout gebruikt. Was behoorlijk onder de indruk van de porositeit van de rotsen. Die liep op tot wel 40% bij sommige stenen. Gemeten in verhouding gewicht en inhoud. Mooie harde rotsen waar het water als bij een spons uitliep. :biggrin:.In alle vormen die je wilt hebben te maken. Ook al wil ik zelf na mijn lange (deels duik en snorkel vakantie op Bali en Gili eilanden) toch echt met levend (uiteraard Bali) steen opstarten toch even zelf een shape gebouwd om verder te experimenteren en testen.

Restant rotsen:
Tutijesreef Homemade Ceramics.jpg

Daarmee heb ik een voorlopig reefje gebouwd in mijn Nano bakje:

Tuitjesreef Scape.jpg
(Excuus voor de schittering in de bak. Er staan nog wat terrariums in de kamer. Zet ik straks wel even uit en maak een nieuwe foto)?

Ik heb nog wel wat vragen, die post ik wel in het starters forum en daarna inclusief antwoord in het dagboek.
 
Jaaaa, we zijn zout! Gisteren eindelijk de Bak gevuld met zoutwater. Ik gebruik Reef Crystal (kon geen keuze maken tussen alle merken en heb dit maal gewoon naar de LFS geluisterd) en ga zien waar ik op uitkom. Ik start de kleine bak met home-made reef-keramiek. Ga daarna op jacht naar een grotere Kubus en ga die starten met Bali steen. Te veel moois in Bali en Gili gezien om dat niet te doen:cool:.

Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met een zelf gemaakte afschuimer. Deze werkte eigenlijk best wel goed! Het schuim viel iets tegen (grove bobbels) maar dat lag aan het feit dat ik niet echt met zoutwater werkte. Tot mijn verbazing werd ook het zoete water best goed gereinigd. Door het vele experimenteren (gaatje hier, gaatje daar etc) zag het filter er niet echt mooi meer uit. Dus voor Eur 5 maar weer een nieuwe beschuitbus aangeschaft. Eindresultaat:

image1.jpg mm, plaatje wil niet draaien...

Het filter is gebouwd met een tegenstroom principe. Ik heb maar 37 cm beschikbaar voor de sump, dus moet wel even freaken. De bouwtekening zal ik proberen te scannen en ook in te voegen. Hier zie je de enorme kolom schuim die geproduceerd wordt, er is wel een behoorlijk verschil tussen zoet en zout. Dit is één grote kolom hele fijne belletjes. Ben benieuwd wat er echt gaat gebeuren
IMG_3759.jpg

Het wervelbedfilter heb ik voorlopig even weggelaten. Dat bouw ik om zodat deze indien nodig als standby bijgeschakeld kan worden. Eerst maar eens NO/PO opbouwen. :biggrin:.

Vrijdag wordt er levend zand toegevoegd en startermateriaal in de vorm van scherven levend steen in de sump. En dan maar even afwachten

IMG_3758.jpg
 
Ja ja, ik weet het, vrijdag levend zand in brengen. Maar volgens het nieuws breekt dan toch echt het bbq-seizoen aan :biggrin:. Het zand ligt al bij het aquarium, dus toch maar zand inbrengen. Ik gebruik Carib Sea 1 mm met ARAG Alive! Whatever that may be.. Daarnaast ook maar wat bacteriën toegevoegd. Ik gebruik HS Aqua Bacto.
IMG_3761.jpg IMG_3760.jpg
Waarom ik deze 2 materialen gebruik? Dit is wat mijn LFS zelf ook gebruikt. Voor de rest word ik redelijk gek als ik op internet kijk naar wat goed is en niet. Werkelijk voor alle producten vind ik voor en tegens. Ik ga het meemaken en zal ook mijn ervaringen delen.

Het grote wachten kan beginnen..... Benieuwd of er wat gaat gebeuren. Morgen even een nul-meting uitvoeren voor de waarden.
 
Afgelopen week netjes om de dag meer bacteriën toegevoegd, geheel volgens de gebruiksaanwijzing. Zie wel hier en daar wat gebeuren (o.a. soort draadjes vanuit de steen en vlekjes verschijnen op de achterwand). Verder maar rustig afwachten. Was het water na het inbrengen van het steen, zand en bacteriën enigszins groezelig, nu ziet het er kristalhelder uit. Eerst maar eens uitzoeken hoe ik kan testen of mijn bacteriën het een beetje doen.

Zoutgehalte blijft netjes op 1,025.

De overloop hikt af en toe nog en dat betekent dat het water soms gevaarlijk hoog komt. Dat moet dus eerst gefixed worden voordat we de opvoerpompen volop laten lopen. Ik heb het zo uitgelegd dat de bakinhoud 7x door de sump gaat.

De verlichting ziet er prima uit, echter komt uitgerekend op 0,35 W/ltr ik wil toch echt naar 0, W/ltr en heb dus een JMB strip Reef light bijbesteld.

Geduld geduld geduld
 
Tsjaa, geduld is een schone doch moeilijke zaak [emoji16]. Vandaag was ik bij een LFS die net allemaal zeer vers levend steen aan het uitpakken was... Toch maar een héél mooi stukje van 1 kg in de sump geplaatst... Al die lege ruimte.. [emoji16]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vanuit het stuk levend steen zie ik kleine kokerwormen oid hun waaier uitsteken (<1 cm). Leuk om te zien.

Ondertussen is de extra ledbalk (JMB Aqualed reef) binnengekomen en geïnstalleerd. Draaien nu met >0,5 W/Ltr. Moet voorlopig maar even voldoende zijn. Ga nog wel even een mooie kunststof rail maken.
27dcaf0307d615288d5793955efbc561.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Toch de overflowbox maar even aangepast naar 32 mm afvoer. De sumppomp bleek 800 Ltr te zijn ipv 400 Ltr. Kwestie van de juiste pomp in het juiste doosje. 800 ltr is wel erg veel voor een 60 ltr en 24 liter sump. Voorlopig maar even teruggeschroefd naar 400 ltr.

Sump lijkt wel buitenaards..
d6b346b1dfd8c6870b3d1680518cb4bc.jpg
is overigens een Curverbox


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mmmh, toch niet alles correct gelijmd in de overflowbox [emoji16]! Ik zie druppeltjes. Direct maar aanpassen.

Zie met het oog niets gebeuren. Kan ook niet in een paar dagen. Er gebeurt wel wat op biologisch niveau. De afschuimer begint wat te produceren. Komt door de ingebrachte steen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Er zit beweging in de bak! Zie algen groeien (heel weinig en bruin). Er zitten wat dunne wormpjes in het zand en wat kokerwormpjes op de stukjes levend steen. Zie ook 's Avonds iets wegschieten w.s. Een garnaaltje.

Waterwaarden komen in de buurt
df9c053565f6821bd6c2bd77404a3c8f.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Weinig nieuws anders dan dat de algengroei traag maar gestaag door gaat. Er is ook veel bacteriengroei (te zien aan de uitbreidende transparante vlekken op het raam).

Op 1 van de kleinere stukken levend steen zit een soort van worm (rood/paars) met allerlei lange (3-4 cm) dunne haren die af en toe ingetrokken worden. Fotootje lukt nog niet erg (eerst maar even ramen schoonmaken).

Zoutgehalte blijft mooi op 1,025 (refractometer) staat. pH meter moet nog even geijkt worden geeft nu 8.8 aan. Dat lijkt onwaarschijnlijk hoog met standaard zout . Is nu geijkt op 4,01 en 6,81. Helaas geen buffer voor 9.0.

Straks maar even langs de LFS.
 
PH echt ergens rond 8.3 nog hoog, morgen maar even water wisselen.

Cadeautje van mijn meisje
5ca25693013d87faf54d7a29845c14fe.jpg
e20556a3baac2c3b331163b302d631ad.jpg

Benieuwd hoe deze het gaan doen[emoji41]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mmmh, ziet er niet goed uit. Alles is ongelooflijk ver ingetrokken en de Anthelia gluaca lijkt wel verdwenen. De Zoanthus is helemaal ingetrokken en immiteerd een doperwt.:mad: Meten is weten, toch maar weer water meten. Zout is hoog 1,027 en pH komt over de 9,0!! Gelukkig heb ik net 20 liter zeewater aangemaakt met Reef Crystals. Direct maar wisselen.

Ben benieuwd.. de Zoanthus reageert direct door weer wat open te gaan . Net als de blauwe spons. Nu de Anthelia nog..
 
Mmmh. de zoanthus lijkt het wel leuk te doen. Ziet er weer fris uit. De Anthelia daarintegen gaat niet verder achteruit, maar dat kan denk ik ook niet meer :mad:. Zie af en toe wel wat beweging. Vooorlopig maar even niets bijplaatsen.

Zout nu 1.025 en pH 8.4. Zal nogmaals een waterwissel doen.

Aangezien ik het toch erg leuk vind allemaal en niet op zie tegen regelmatig onderhoud (past allemaal prima in mijn schema) ga ik langzamerhand toch verder. Zo erger ik mij toch al een tijdje aan de door mij zeer goedkoop gemaakte sump (oude Curverbox). Dat komt ook doordat de verlijmde schotten volgens mij niet goed blijven zitten (zelfs niet met speciale lijm etc). Dus stap ik toch over op een glazen sump.
 
Bovenaan