Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rob's Nanoworld

sheepster

ZeewaterForum lid
Hallo iedereen,

Mijn naam is Rob. Sinds november ben ik gestart met mijn nano. Het is mijn eerste zeeaquarium en ben daarvoor 6 jaar trotse zoetwater aquariaan geweest.
even een terugblik op mijn laatste zoetwater bakje.

Bekijk bijlage 417239

Na een tijdje begon me het zoetwater gebeuren te vervelen.
Er zat te weinig diversiteit in en het aquarium van 120x50x60 (a 360L) was voor op mijn slaapkamer een beetje te ambitieus.

En nu de overstap naar de oceaan!
Ik wilde graag klein beginnen en daarom heb ik gekozen voor een 60L nano cube van Dennerle.
Specs:
60L nanocube
4 in 1 bio circulator
Resun sk003 eiwitafschuimer
10K live rock
3-5 mm reefsand

Testen doe ik met Salifert setjes, welke ik tot nu toe zeer betrouwbaar vind.


Bekijk bijlage 417241 De eerste opzet. nog niet heel bijzonder.

Bekijk bijlage 417242 opzet twee al interessant maaar nog niet helemaal.

20150114_135808.jpg opzet drie bingo !


Tot nu toe na 7 weken:
2 oortjes
1 kokerworm
1 hermietkreeft
1 turboslakje
1 keniaboompje
1 pepermunt garnaaltje

Alle waarden zijn uiterst stabiel en alles groeit als kool!

More to come =)
 
Hoi Rob welkom op het forum en leuk dat je de overstap hebt gemaakt van zoet naar zout! Weet je al welke kant je op wilt qua vissen en koraal? Verder een mooie opbouw alleen je foto van je zoetwaterbak doet het hier niet...
 
hallo!

qua vissen ben ik me nog aan het orienteren.

Mijn oog is tot nu toe gevallen op een Goboidon histrio. maar ik wil eerst zeker weten dat deze een goed thuis krijgt omdat het een beestje is die graag in koralen zit en die zijn op het moment nog schaars. Eventueele tips voor leuke visjes zijn uiterst welkom !

over 2 weken komen een 4tal koralen binnen. namelijk:
- lederkoraal zon paddestoel. Alleen nog onzeker aangezien deze zo groot worden.
- Stekje groene knooppoliepen
- Stekje pompende xenia
- stekje groene sterpoliepen
- zevende mossel(schelpding) ben even de naam kwijt

Nog lagere dieren die erbij komen:
-nog een pepermunt of poetsgarnaal
-hermietkreeft
-2tal slakken
 
Zo het is tijd voor een update =)
Helaas is waarschijnlijk door de laatste waterwissel mijn pepermuntgarnaal gestorven. Ik wisselde 1x per 2 weken 20%. ik denk dat dit te drastisch is en ik ben van plan het percentage terug te brengen naar 10%. Is dit verstandig?

daarnaast een custom afdekkapje gemaakt van plexiglas. deze heb ik gefrost.

IMG-20150122-WA0005.jpg

Daarnaast zijn afgelopen zaterdag nieuwe koralen binnen gekomen.
-groene sterpoliepen
-Paddestoel leder
-Groene knooppoliepen
-pompende xenia

IMG-20150124-WA0011.jpgIMG-20150124-WA0013.jpg
 
Zo het is tijd voor een update =)
Helaas is waarschijnlijk door de laatste waterwissel mijn pepermuntgarnaal gestorven. Ik wisselde 1x per 2 weken 20%. ik denk dat dit te drastisch is en ik ben van plan het percentage terug te brengen naar 10%. Is dit verstandig?

daarnaast een custom afdekkapje gemaakt van plexiglas. deze heb ik gefrost.

Bekijk bijlage 418636

Daarnaast zijn afgelopen zaterdag nieuwe koralen binnen gekomen.
-groene sterpoliepen
-Paddestoel leder
-Groene knooppoliepen
-pompende xenia

Bekijk bijlage 418638Bekijk bijlage 418639


Ben bang dat je koralen het afdekkapje niet gaan waarderen...zeker door het defrosten zal er veel minder van het spectrum door kunnen dringen in je bak!
 
hallo mensen,

even een vraagje. ik had bij de stekjes een groene sterpoliep erbij. Deze wil zich niet vastzetten op een steen en komt ook niet meer naar buiten en blijft de hele dag in ingetrokken houding staan.
Hij zit nu ongeveer een week in het aquarium. kan ik iets doen om hem te helpen?

groet
 
hallo mensen,

even een vraagje. ik had bij de stekjes een groene sterpoliep erbij. Deze wil zich niet vastzetten op een steen en komt ook niet meer naar buiten en blijft de hele dag in ingetrokken houding staan.
Hij zit nu ongeveer een week in het aquarium. kan ik iets doen om hem te helpen?

groet
Probeer het eens op een andere plek. Bij mij ging dat goed. Wou eerst niet open, vervolgens verplaats naar een plek met meer stroming en een uurtje later stond het helemaal open.
 
hallo mensen nogmaals.

Ik ben erover aan het nadenken om een led unit te kopen voor mijn nano. Alleen heel veel sites en verhalen zijn tegenstrijdig met elkaar.

Heeft iemand een idee voor een mooie ( en betaalbare) led unit voor een 60L nano.

Ik had bijvoorbeeld ook al de Zetlight gezien maar deze heeft een beperking tot 40L.


groet rob
 
Hallo Rob, misschien als verlichting een Aqua Medic?

Ikzelf heb nu 3 balkjes van 30cm van het merk JMB, de 9x1Watt reef Bright, lekker fel hoor, maar als je geen kap gaat nemen en niet de bedoeling is, zou ik hier denk ik niet voor gaan.

Ik heb het setje met het oog op de toekomst genomen, ik kan dan meerdere units van 30cm in de breedte aanbrengen over een aquarium balk formaat.
Zoiets als dit, alleen wil ik het dan op een binnenin glasrand laten rusten, kun je ze opschuiven en overal gemakkelijk in het aquarium erbij als dat nodig is.
Hier ga ik mee beginnen als m'n nieuwe huis klaar is, ik zal zeker foto's dan laten zien.
 
Oops zoiets als dit en dan geen foto! :confused:

Hier komt ie dan:

1508098_683921755048152_6158728747169247939_n.jpg
 
Bovenaan